• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۸۴ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8409-17592
  • منبع : نمایندگی همدان

حجت‌الاسلام ابوترابي: با تصميم‌هاي سليقه‌يي و رفاقتي به جايي نخواهيم رسيد

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: معيار و ملاك انتخاب مديران كشور بايد دانايي، تخصص و تقواي آنان باشد، نه حضور و فعاليت‌شان در ستاد انتخابي اين و آن. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين ابوترابي طي سخناني در همايش استاني شهيد مفتح كه به همت معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي همدان و با مشاركت دانشگاه‌ها، حوزه‌هاي علميه و دستگاه‌هاي فرهنگي استان در زادگاه آن شهيد در همدان به مناسبت گرامي‌داشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و تقدير از برگزيدگان «طرح استاني مديريت و سامان از ديدگاه نهج‌البلاغه» با حضور خانواده‌ي شهيد مفتح در دانشگاه بوعلي سينا برگزار شد، اظهار داشت: كارآمدي سازمان و موفقيت مديريت در تمسك به علم و محور قرار دادن آن در هر تصميم، برنامه و اقدام شكل مي‌گيرد. وي افزود: علم تنها حقيقتي است كه شايستگي آن را دارد تا محور وحدت، حركت، كرامت، تعالي و تكامل جامعه انساني قرار گيرد. آن‌چه نمادي از وحدت است و بر محور منهاي علم و معرفت شكل مي‌گيرد ماندگار نيست و در درون باطن خويش عين اختلاف است. وي با بيان اين‌كه " معرفت موجب مي‌شود كه مخلوق در كمال مطلق فناي حقيقي پيدا مي‌كند" افزود: اگر ملاك علم و دانش تنها تجربه‌هاي مكرر اثبات شده باشد حتي با تجربه مكرر يك پديده و به دست آوردن نتايج واحد در آن حوزه هم نمي‌توانيم نظريه علمي داشته باشيم. مسوول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران تصريح كرد: انسان نبايد در محدوده تنگ علوم حصولي زنداني شود. ظرفيت انسان فراتر از اين‌هاست و مي‌تواند علم حصولي را سكويي براي پرواز در مدارج عالي معرفت قرار دهد. علم حصولي مقدمه‌اي براي شناخت راه و تربيت نفس است. وي تاكيد كرد: در سايه‌ي علم حصولي و مدرسه وظيفه‌ي خود را تشخيص دهيد به آن عمل كنيد تا متقي و پرهيزگار گرديد و اگر آراسته به تقوا شديد خدا معلم شما مي‌شود نه استاد حوزه و دانشگاه اين علم نتيجه تقواست نه نتيجه نشستن در كلاس درس، اما قطعا نمي‌توان به تقوا رسيد مگر با حضور در كلاس درس و فرا گرفتن كتاب وحي و كتاب وحي را در مدرسه مي‌توان آموخت. ابوترابي با بيان اين‌كه انبيا آمده‌اند تا ما را به مدرسه بياورند و از مدرسه به كلاس‌هاي بالا ببرند، گفت: تعليم زمينه‌ي تربيت و تهذيب را فراهم مي‌آورد و بعد از آن تازه مراتب بالاي علم و حكمت بعد از تزكيه است و ما مي‌توانيم اين‌طور باشيم. وي يادآور شد: دانشگاه قبل از آن‌كه آيينه‌اي براي تبيين حقايق و تعريف حقايق علمي نهادينه شده در جهان ماده و طبيعت باشد بايد آيينه‌اي براي معرفي ذات اقدس احديت باشد آن جمال مطلق را نشان دهد. وي افزود: بايد اذعان كنيم كه در حوزه‌هاي اقتصاد و صنعت، رابطه جامعه با دانشگاه‌ها تقريبا قطع است. مديران صنايع بايد براي يافتن راه‌حل مشكلات خود اساتيد دانشگاه‌ها را به كمك بطلبند تا به كمك دانش و علم، با كاهش هزينه‌ها و افزايش كيفيت توليدات داخلي، به استقلال واقعي دست يابيم. يادمان باشد كه در دنياي امروز براي ارتقاي بهره‌وري و پايين آوردن هزينه‌ها راهي جز استفاده از علم وجود ندارد كه علم را هم بايد در دانشگاه‌ها توليد كرد. ابوترابي تاكيد كرد كه امروزه جهان از عصر «دانش‌محوري» وارد عصر «دانايي‌محوري» شده و در اين شرايط جز به خدمت گرفتن دانايي و خرد، راه براي گذر از مشكلات و رفتن به سوي تحول و توسعه نداريم. نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه برخي بحث‌هاي روبنايي و بي‌بنيان در مراكز تصميم‌گيري كشور مطرح مي‌شود از اين مساله انتقاد كرد و گفت: انتظار اين است كه جامعه به جاي نشان دادن حساسيت، مثلا درباره‌ي كم و زياد شدن مبلغ عيدي از ما نمايندگان درباره‌ي تمهيدات مجلس براي مهار تورم يا رهايي از اقتصاد وابسته به نفت سوال كند كه ما هم در جواب بگوييم «طرحي نداريم» و به فكر چاره‌ي اساسي بيفتيم. وي افزود: در شرايطي كه منابع درآمدي كشور مرتبا رو به كاهش مي‌رود و هزينه‌ي نيازها افزايش مي‌يابد، دانشگاه‌ها و مراكز علمي بايد در تمام تصميم‌گيري‌هاي خرد و كلان و اجرايي، حتي در انتخاب مديران كشور شركت داده شوند. ابوترابي با انتقاد از برخي عزل و نصب‌ها در مديريت كلان و مياني كشور گفت: مملكت را بدون علم و دانايي نمي‌توان اداره كرد. مدير بي‌علم و ايمان نمي‌تواند جامعه را متحول كند. ما به جاي آن، گاهي حضور در ستاد تبليغاتي را معيار انتخاب مديران قرار مي‌دهيم يا سراغ دوست و همسايه و پسرعمو و پسرخاله‌ها مي‌رويم. جامعه را بايد با معرفت و دانايي اداره كرد. با تصميم‌هاي سليقه‌اي و رفاقتي به جايي نخواهيم رسيد. نايب رييس مجلس با اشاره به برگزاري طرح استاني مديريت و سازمان از ديدگاه نهج‌البلاغه به دوران زمامداري حضرت علي (ع) اشاره كرد و گفت: مولاي متقيان براي احراز مقام رهبري جامعه ده‌ها دليل و شايستگي داشت. اولين كسي بود كه به اسلام گروي، عقد اخوت با رسول اسلام(ص) بسته بود، پيامبر اكرم(ص) او را روي دست بلند كرد و به جانشيني برگزيد و ... اما خود آن بزرگوار مي‌فرمايد: خليفه مسلمين بايد داناترين و بادانش‌ترين مسلمانان باشد. رهبر بايد از همه آگاه‌تر و اعلم‌تر باشد. وي افزود: در دوران غيبت امام معصوم(عج) هم، ولايت فقيه بايد مظهر و قله علم، فقاهت، درايت، دانايي و عدالت باشد كه خوشبختانه اين صفات به تمامي، ديروز در وجود مبارك امام خميني(ره) و امروز در وجود ارجمند رهبر فرزانه انقلاب كاملا متجلي شده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.