• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۸۴ / ۱۹:۰۵
  • دسته‌بندی: علمی2
  • کد خبر: 8409-17703
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/كامل/ "اختتاميه‌ي جشنواره‌ي طريق جاويد"

مراسم اختتاميه‌ي پنجمين جشنواره‌ي سراسري پژوهشي، فرهنگي و هنري "طريق جاويد" عصر امروز در محل باشگاه دانشجويي دانشگاه تهران - محل برپايي نمايشگاه جشنواره - برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين سيدحسن خميني و دكتر علي منتظري، سخنراني كردند و برگزيدگان بخش‌هاي مختلف جشنواره معرفي و تقدير شدند.

دكتر علي منتظري:

مجتمع فرهنگي ـ دانشجويي جهاد دانشگاهي در آستانه‌ي مقدس امام (ره) راه‌اندازي مي‌شود

رييس جهاد دانشگاهي از اختصاص فضايي به‌ عنوان مجتمع فرهنگي ـ دانشجويي جهاد دانشگاهي در آستانه‌ي مقدس امام (ره) براي فعاليت‌هاي فرهنگي و گردآوري آثار برگزيده‌ي دوره‌هاي مختلف جشنواره‌ي طريق جاويد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دكتر علي منتظري در مراسم پاياني پنجمين جشنواره‌ي طريق جاويد، با اشاره به آغاز حركت جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران در راه‌اندازي جشنواره طريق جاويد براي زنده نگه‌داشتن راه و انديشه حضرت امام (ره) و نيز تشكيل دبيرخانه دايمي براي اداي دين به روح بزرگ رهبر فقيد جمهوري اسلامي ايران، اطمينان داد كه جشنواره در دوره‌هاي آتي گسترش و رونق بيش‌تري خواهد گرفت.

وي ابراز اميدواري كرد كه جهاد دانشگاهي بتواند دستور مقتضي را مبني بر واگذاري فضايي در آستان مقدس حضرت امام (ره) براي راه‌اندازي مجتمع فرهنگي و موزه‌اي دايمي براي گرد‌آوري آثار جشنواره، بگيرد.

منتظري اظهار كرد كه حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني در اين‌باره موافقت كرده‌اند و در صورت عملي شدن اين اقدام، پس از هر دوره با اجازه‌ي صاحبان آثار، آن‌ها را به موزه منتقل خواهيم كرد.

وي با تاكيد بر اين‌كه ما مديون تاريخي حضرت امام (ره) هستيم، اضافه كرد: ايشان ما را از غل و زنجير استبداد، تحجر و التقاط نجات و اسلام ناب محمدي (ص) را به ما نشان داد؛ اسلامي كه مدافع محرومان و مستضعفان است و خدمت به آنان را براي خود افتخار مي‌داند.

منتظري هم‌چنين تاكيد كرد كه ضروري دست در دست هم، به معمار انقلاب، نه به‌عنوان تجليل از يك نام، بلكه تجسم استقلال، آزادي و برپا كننده يك نظام مردم‌سالاري ديني، اداي دين كنيم.

وي متذكر شد: ضروري است دانشگاه‌ها تلاش بيش‌تري در اين زمينه از خود نشان دهند.

رييس جهاددانشگاهي در پايان گفت: ما اجازه نمي‌دهيم راه و نام حضرت امام (ره) در دانشگاه‌ها و مراكز علمي و پژوهشي كشور فراموش شود.

دكتر علي منتظري كه پيش از حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني و حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي در اين مراسم سخن مي‌گفت، اين دو را فرزندان امام (ره) خواند و گفت: يكي نور چشم ملت است و ديگري به‌حق، فرزند فاضل و باتقواي حضرت امام (ره).

حجت‌الاسلام‌ والمسلمين سيدحسن خميني:

جايزه‌ي بين‌المللي امام خميني (ره) تدوين مي‌شود

سيدحسين خميني در مراسم پايان جشنواره‌ي طريق جاويد، از بين‌المللي شدن جشنواره‌ي طريق جاويد و نيز تدوين جايزه‌اي بين‌المللي به‌نام حضرت امام خميني (ره) خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، فرزند يادگار حضرت امام (ره) به رشد كمي و كيفي آثار جشنواره‌ي طريق جاويد در پنجمين دوره، به‌عنوان حركتي باارزش و به‌ياد ماندني كه اثرات ارزشمندي برجا خواهد گذاشت، اشاره كرد و گفت: موسسه تنظيم و نشر آثار امام (ره) بنا به وظيفه قانوني خود محل و بخشي را به آثار ارايه شده در جشنواره اختصاص خواهد داد.

وي هم‌چنين اظهار كرد: براي گسترش اين امر، جشنواره هر دو سال يك‌بار در تهران و سالانه در يكي از مناطق چندگانه و استان‌هاي مختلف كشور برگزار خواهد شد.

سيدحسن خميني با اشاره به بين‌المللي برگزار شدن جشنواره ابراز اميدواري كرد كه دور ششم جشنواره طريق جاويد را با حضور ديگر دانشگاه‌هاي دنيا در ايران برگزار كنيم.

وي هم‌چنين عنوان كرد كه با همت و مشاركت ديگر نهادهاي مسوول و موثر، جايزه‌ي بين‌المللي امام خميني (ره) تدوين شود و اطلاع‌رساني مناسبي در اين مهم شكل گيرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمين سيدمحمد خاتمي:

حضرت امام (ره)، انديشمند، عارف، معلم اخلاق، فقيه، فيلسوف، هنرمند و هنرشناس بودند

هنر زاينده‌ي انديشه است و هنرمند با رسوخ در متن هستي، زمينه را براي انديشيدن انديشمند فراهم مي‌كند. از جهت ديگر، دوام و بقا و ماندگاري انديشه در سايه‌ي هنر است. هنر هم انديشه‌ساز است و هم انديشه‌پرداز و هم نگاه‌دارنده‌ي انديشه و منتقل‌كننده‌ي آن به آينده. هم‌چنان كه انديشه خود منشا پيدايش هنر و باروري آن است. اين نسبت ميان هنر و انديشه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي با بيان اين مطالب در مراسم پاياني پنجمين جشنواره طريق جاويد، از هنر، انديشه و اخلاق سخن گفت.

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها عنوان كرد: انديشه به معناي خاص كلمه همان كه در تقسيم‌بندي فيلسوفان اسلامي در حوزه‌ي فلسفه نظري قرار مي‌گيرد، با هنر به معناي خاص كلمه كه در جهان امروز مطرح شده، متفاوت است. هنر در اصطلاح اديبان گذشته به معناي آرت نيست، بلكه به معناي جوهر برجسته‌ي هر شيء است. هنر و انديشه به معناي خاص كلمه از دو سنخ و دو مقوله‌اند.

خاتمي گفت: نسبت ميان امور تكليفي و علوم توصيفي - كه به درستي گفته‌اند - نسبت توليدي نيست، يعني گزاره‌هاي اخلاقي نمي‌توانند در مقدمات يك برهان قرار بگيرند و به نتيجه‌ي علمي برسند. از اخلاق، علم توليد نمي‌شود و از علم، اخلاق. اما در وراي اين بحث‌ها به نظر مي‌رسد كه بين هنر و انديشه يا اخلاق و انديشه، اگر رابطه‌ي توليد مفهومي نيست، اما رابطه‌ي علي و معلولي وجود دارد، كه همان اخلاق است. اخلاق و ارزش‌هاي اخلاقي، خود منشا توليد يك نوع علم مي‌شوند و در جان انسان مي‌گذارد، به انسان نگاه مي‌دهد، و نگاه او منجر به انديشه مي‌شود يا برعكس. انديشه، نوع نگاه به جهان و هستي، جان انسان را آماده‌ي پذيرش نوعي از ارزش‌ها مي كند. اين رابطه، رابطه‌اي است كه ميان هنر و انديشه وجود دارد.

خاتمي متذكر شد: به تعبير امروزي، ميان انديشه و هنر يك نوع ديالكتيك برقرار است. انسان صاحب انديشه كه درباره‌ي هستي انسان و طبيعت انديشيده است، برداشت خاصي از وجود و هستي دارد، اين در دل هنرمند يك نوع احساس هنري خاص را پديد مي‌آورد كه منجر به خلق اثر هنري مي‌شود. بنابراين ما مي‌توانيم در تاريخ هنر، دوره‌هاي هنري را بسته به مباني و اصول مدني و فرهنگي جامعه تقسيم‌بندي كنيم. هنر يوناني، هنر رومي، هنر اسلامي و هنر مدرن و ساير امور كه يك نوع تلازم ميان نوع جهان‌بيني – جهان‌بيني هم در تعبير اسلامي غلط است و جنبه‌ي منفي دارد، به معناي جهان‌داري است، بهتر است بگوييم جهان‌شناسي – نوعي تناسب ميان نوعي هنر و جهان‌شناسي و بينش و انديشه‌اي كه انسان نسبت به هستي دارد، وجود دارد و يا برعكس.

به گمان خاتمي: هنر بيش از بيان انديشه ساده كه به صورت علم و فلسفه بيان شده است، باعث انتقال واقعيت‌هاي مدني و فرهنگي از گذشته به امروز بوده است. بسياري از انديشه‌ها اگر با قالب هنر منتقل نمي‌شدند، از صحنه خارج شده بودند يا اثر آن‌چناني نداشتند.

وي افزود: آن‌چه كه در آيين ما و دين ما هست، كتاب آسماني ماست كه البته فلسفي نيست، كتاب علمي نيست، بلكه كتاب هدايت است كه خلط اين مسائل باعث اشتباهات بزرگي شده است و قرآن جهت‌دهنده‌ي يك نوع بينش و جهت به زندگي است و در مقام بيان و توصيف واقعيت‌ها آن‌گونه كه علم و فلسفه هستند، نيست. ولي سرشار از انديشه و ايجاد كننده‌ي انديشه است. اين كتاب معجزه‌ي خود را وجهه‌ي هنري قرار داده است. يعني علاوه بر والا بودن و رفيع بودن انديشه‌ها، آن‌چه كه معجزه‌ي انديشه است، فرم و نحوه‌ي بيان اين كتاب مقدس است، گرچه به لحاظ انديشه هم معجزه است.

خاتمي تصريح كرد: در آيين اسلام، اولا معجزه‌ي آن كتاب است، دوم اگر نگوييم همه‌ي آن، بخش قابل توجهي از جنبه‌ي اعجاز آن در شكل هنري آن است. معجزه‌ي آيين اسلام، كتاب است و اگر نگوييم همه‌، حتما بخش قابل توجهي از جنبه‌ي اعجاز آن در شكل هنري آن است.

وي درباره‌ي نمايشگاه و جشنواره طريق جاويد گفت: آن‌چه كه امروز در اين‌جا مي‌بينيم، اولا نمايشگاهي است كه مخاطب آن نسل جوان ما و كساني است كه مي‌خواهند در عرصه‌ي هنر و انديشه گام بگذارند، يا گام‌هاي اوليه‌شان است. البته فكر مي‌كنم همه‌ي هنرمندان براي شركت آزاد باشند؛ اما شايد نگاه اوليه، بيش‌تر به جوان‌ترها در عرصه‌ي فرهنگ و هنر باشد؛ يعني جان‌هاي آماده‌اي كه داراي اين ظرفيت و استعداد براي بالندگي هنري هستند.

نكته دوم مورد اشاره خاتمي درباره اين نمايشگاه، اين بود كه همه‌ي حوزه‌هاي انديشگي و هنري در زمينه‌ي ادبيات، شعر، هنرهاي تجسمي و ساير رشته‌هاي هنري و هم پژوهش و علمي و تحقيقي را در بر مي گيرد و نيز به ياد و نام شخصيتي بزرگ و بي‌همانند در تاريخ معاصر و كم‌نظير در طول تاريخ اسلامي يعني حضرت امام (ره) برگزار مي‌شود.

وي در ادامه تمجيدش از شخصيت امام (ره) گفت: امام (ره) خود يك انديشمند، عارف، معلم اخلاق و يك فقيه و فيلسوف و يك هنرمند، هنرشناس بودند و شگفتي نيست كه در كنار رهبري يك حركت وسيع اجتماعي كه زلزله‌اي در انديشه و ذهن و زندگي انسان امروز افكندند و يكي از بزرگ‌ترين نهضت‌هاي دوران تاريخ بشري را رهبري كردند و آن را به استقرار يك نظام و رهبري سياسي يك جامعه منجر كردند و نيز به عنوان كسي كه مربي و معلم فقه و اخلاق و فلسفه، يكي از برجسته‌هاي اين حوزه‌ها بوده است، در طول عمر ايشان شايد بهترين لحظات عمرشان لحظاتي بوده است كه غزلي بسرايند و شعري بگويند، شعري كه عين عرفان است و در عين حال برخورداري از جنبه‌هاي هنري و زيبايي شناسي كه هر هنري دارد روح و جان عارف و سالك امام (ره) را مي توانست از پرده‌ها و لايه‌هاي دست و پا گير زندگي طبيعي رها و به عمق وجود راهنمايي كند.

رييس موسسه بين‌المللي گفتگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از برگزاركنندگان اين جشنواره تشكر كرد و متذكر شد كه برگزاري جشنواره فرصت مغتنمي است براي كساني كه دوست دارند در وادي انديشه و هنر گام بزنند و هم زمينه‌ساز انديشيدن و پروراندن ذوق‌ها و طرح‌هايي است كه بايد آثار خوبي را در موضوعات مختلف و نيز به ياد امام ايجاد كند.

برگزيدگان پنجمين جشنواره‌ي سراسري پژوهشي، فرهنگي و هنري "طريق جاويد"

برگزيدگان پنجمين جشنواره سراسري پژوهشي، فرهنگي و هنري "طريق جاويد"، در مراسم امروز معرفي شدند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا به نقل از مركز فرهنگي - دانشجويي امام (ره) و انقلاب اسلامي، از برگزيدگان جشنواره كه به همت اين مركز وابسته به جهاددانشگاهي و با همكاري مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) برگزار ‌شد، تقدير مي‌شود.

برپايه اين گزارش ، در بخش "كتاب" ، يحيي علي بابائي با كتاب " عوامل موثر در وحدت نخبگان (حوزه و دانشگاه )" حايز رتبه اول ، محسن باغباني با كتاب " امام خميني و انديشه هاي اخلاقي و عرفاني " رتبه دوم، "بافت شناسي آثار منظوم امام خميني (ره)" رتبه سوم ، رحيم نيكبخت با كتاب "زندگي و مبارزات آيت‌الله شهيد دكتر مفتح " رتبه چهارم و علي اصغر توحدي با كتاب " قرائت امام خميني (ره) از سياست " رتبه پنجم شدند .

در بخش پايان‌نامه‌هاي برگزيده، در مقطع دكتري تنها پايان نامه علي محمد صالحي از دانشگاه تربيت مدرس با عنوان "آرمان هاي انقلاب اسلامي در انديشه پايه گذاران (امام (ره)، شريعتي ، بازرگانان ، طالقاني ، 40-58) "حايز رتبه دوم شد.

همچنين در مقطع كارشناسي ارشد، پايان نامه شريف لك زائي از موسسه آموزش عالي باقرالعلوم (ع) با عنوان "رابطه فرد و دولت در نظريه هاي ولايت فقيه "، جليل دارا از دانشگاه امام صادق (ع) با پايان‌نامه "نقش بحران هويت در شكل گيري انقلاب اسلامي ايران "، احمدرضا طاهري از پژوهشكده امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي با پايان‌نامه "هويت معنائي انقلاب اسلامي در جهان زيست فرهنگ توحيدي امام (ره)"، اشرف آرش از دانشگاه علامه طباطبائي با پايان نامه "بررسي تطبيقي ارزش هاي فرهنگي انقلاب اسلامي و كتب علوم اجتماعي دبيرستان" و جواد كيان از دانشگاه علامه طباطبائي با پايان نامه "تاثير انقلاب اسلامي ايران بر فلسطين با تاكيد بر انتقاضه " به ترتيب حايز رتبه هاي اول تا پنجم شدند.

در بخش "مقاله" هم مرتضي جعفريان از دانشگاه تهران با مقاله "تغييرات اجتماعي ازديدگاه حضرت امام خميني (ره) " رتبه دوم ، حسن عابدي جعفري و ناصر باقري از دانشگاه تهران و دانشگاه امام حسين (ع) با مقاله "بررسي برخي از عوامل الهام بخش در بيانات حضرت امام خميني (ره) در جريان رهبري قشر دانشجو "رتبه سوم ، حسينعلي شيرين از دانشگاه تهران با مقاله "مكتب تربيتي حضرت امام خميني (ره) " رتبه چهارم را كسب كردند.

همچنين در اين بخش ، قدرت‌الله قرباني از پژوهشكده امام (ره) و انقلاب با مقاله "زمينه ها و مباني كلامي و عرفاني انديشه سياسي حضرت امام خميني (ره) " و يدالله محمدي از دانشگاه امام حسين (ع) با مقاله "الگوي بي بديل و مبارزاتي حضرت امام خميني (ره) در مقابله با رژيم سلطانيستي پهلوي دوم " مشتركا حايز رتبه پنجم شدند.

در بخش "شعر" و در رده دانشجويي ، عباس محمدي با شعر "غزل يك " ، سجاد عزيزي آرام با شعر " ... به شهداي مفقودالاثر هشت سال دفاع مقدس "، راضيه رجايي با شعر "آمد كنار حوصله تنگ من نشست " ، فاطمه عباسي با شعر "كودك فلسطيني .... " و خديجه پنجي با شعر " وكاش مرد غزل‌خوان شهر برگردد " به ترتيب حايز رتبه‌هاي اول تا پنجم شدند.

در رده آزاد نيز اصغر معاذي مهرباني با شعر "در انجماد من آتش زدي نفس ها را " ، سيده فاطمه موسوي با شعر "سنگر ، گلوله ، منور ، ستاره ، مين "، وحيد كياني با شعر" خاكريز ماه" ، نغمه مستشار نظامي با شعر "فلسطين" و قادر طراوت پور با شعر "آيه در آينه " به ترتيب حايز رتبه‌هاي اول تا پنجم شدند.

در بخش "نقاشي " و در رده دانشجويي ، مهدي باديه‌پيما رتبه سوم ، صديقه شاهوردي رتبه چهارم و كريم اسكندري نيز رتبه پنجم را كسب كردند. همچنين در رده آزاد ، معصومه توحيدلو رتبه اول، مهدي فرخي رتبه دوم ، احسان افشار رتبه سوم ، ميرمهدي سيدي رتبه چهارم و رضاسيد فتاحي رتبه پنجم را كسب كردند.

براساس اين گزارش ، در بخش "خوشنوسي – خط شكسته " و در رده دانشجويي سيدعلي‌اكبر حسيني ، ايمان وكيلي ، صابر بهرامي ، مرتضي بستاني ، وريا هاشمي به ترتيب حاضر رتبه اول تا پنجم شدند.

همچنين در اين بخش و در رده آزاد ، شهرام روحي و غلامرضا وكيلي مشتركا رتبه اول ، سيدعلي فخاري رتبه دوم ، علي اكبر رضواني رتبه سوم ، علي آقا حسيني رتبه چهارم و عليرضا كدخدائي رتبه پنجم را به‌دست آوردند.

اين گزارش مي افزايد: در بخش "خوشنوسي- خط نستعليق" و در رده دانشجويي ، سيدمحمد علي ميرمومني رتبه اول ، مهدي سهل آبادي رتبه دوم و محمدامين بي نيازي و ناصر صادقي مشتركا حايز رتبه سوم شدند . براين اساس ، سهامه محبي و مصطفي رضائي مشتركا رتبه چهارم و ليلي صولت ياوري و احمد صفي الحسيني مشتركا حائز رتبه پنجم شدند .

در اين بخش و در رده آزاد ، عباس سلطان آبادي رتبه اول ، مجتبي شريفي و صفر گالش مشتركارتبه دوم ، علي مقارن عسگري ، حكيمه پوريزدان پرست و محمود رهبران مشتركا رتبه سوم ، مصطفي عابديني و علي دايم اميد مشتركا رتبه چهارم و علي انصاري رتبه پنجم شدند .

در بخش "خوشنويسي- نقاشي خط" ، محسن توسلي رتبه دوم ، احمد صفي الحسيني رتبه سوم ، حسين جعفرنژاد رتبه چهارم و بتول كاظم پور حايز رتبه پنجم شدند و در بخش "خوشنويسي-خط نسخ " محمدعلي قرباني حائز رتبه اول ، محسن عبادي و محمد تقي اسدي مشتركا رتبه دوم ، فرهاد شيرخاني رتبه سوم ، طاهره عباسي رتبه چهارم و عبداله عبداله زاده حايز رتبه پنجم شدند.

در بخش "خوشنويسي –خط ثلث "، علي سبتي نجفي حايز رتبه اول ، محمد كاشاني آزاد و محسن سليماني مشتركا رتبه دوم ، احمد خوانساري رتبه سوم ، روح‌الله ابوالفضلي و مرضيه توانگر مشتركا رتبه چهارم و مريم نوروزي كرمانشاهي و صابر صفائي نيز مشتركا حائز رتبه پنجم شدند .

اين گزارش مي افزايد : در بخش "عكس" و در رده دانشجوئي پنجمين جشنواره "طريق جاويد" ، اكبر صفري مقدم ، مصطفي نيك نقش ، مجتبي كوچكي ، مهدي قاسمي و محمدفضايلي به ترتيب موفق به كسب رتبه هاي اول تا پنجم شدند.

در اين بخش و در رده آزاد ، سيدجليل حسين زهرائي ، فرامرز عامل بردبار ، محمدكاظم محمدپوري ، همايون اميريگانه و علي سراج همداني به ترتيب حايز رتبه‌هاي اول تا پنجم اين بخش از جشنواره شدند.

در بخش "طراحي پايگاه اينترنتي و توليد نرم افزار" ، به ترتيب هادي صادقي از مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما حايز رتبه اول ، عاطفه عطارزاده كرماني و محمدحسين مكانيكي رتبه دوم و فرزين اسدي حايز رتبه سوم شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.