• دوشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۸:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8412-14635

/گزارش كامل مراسم تدفين پيكر سه شهيد گمنام در دانشگاه شريف و حواشي آن/

/گزارش كامل مراسم تدفين پيكر سه شهيد گمنام در دانشگاه شريف و حواشي آن/

پيكر سه شهيد گمنام بعدازظهر امروز در دانشگاه صنعتي شريف به خاك سپرده شد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، از ساعتي قبل از آغاز مراسم، ميان تعدادي از دانشجويان منتقد به اين مساله و برگزار كنندگان مراسم، درگيري‌هاي لفظي پيش آمد و دو طرف در تريبون آزاد به ابراز نظرات خود پرداختند.

يك عضو انجمن اسلامي دانشجويان اين دانشگاه گفت: بايد اهدافي كه از اين طرح داشته‌اند با دانشجويان در جريان مي‌گذاشتند. صورت‌جلسه‌هاي شوراي فرهنگي پيش از برنامه به ما ارسال نشد و قبل از جلسه هيچ حرفي از تدفين شهدا در دانشگاه نبود. تنها اواخر جلسه اين بحث مطرح شد كه از بين شش عضو شوراي فرهنگي تنها يك عضو مخالف با اين قضيه وجود داشت، قرار شد در مورد جزئيات آن در جلسه‌ي بعد صحبت كنند اما جلسه‌ي ديگري در دانشگاه برگزار نشد و تنها بعد از چند روز به ما گفتند كه قرار است شهيدان را در دانشگاه به خاك بسپارند.

وي افزود: اين اعمال ساختن فرهنگ شهادت و پاسداري از خون شهيد نيست، بلكه بازي كردن با حرمت شهيد است. ما خجالت مي‌كشيم جايي بايستيم و بگوييم شهيد را اينجا دفن نكنيد، گناه اين بي‌حرمتي برعهده‌ي كيست؟ حرف ما اين است كه شهيدان پيش خداوند زنده‌اند، ولي بايد نظر جمع نيز مورد احترام قرار بگيرد.

در ادامه يكي ديگر از حاضران گفت: ما نمي‌خواهيم اين مسأله به تشنج كشيده شود، اين طرح از سال 1380 مطرح بود، علي‌رغم موافقت اكثريت دانشجويان با مخالفت وزير علوم وقت دكتر معين مواجه شد. آن موقع ايشان بحث را سياسي تلقي كردند و گويا تدفين شهدا منجر به شكست تفكري خاص مي‌شود. اين بحثي فرهنگي است و با موافقت دانشجويان همراه بوده است.

وي ادامه داد: اگر قرار است كسي از سوءاستفاده از خون شهدا ناراحت شود اول خود ما هستيم. ما نمي‌گوييم شما مخالف شهدا هستيد اما تمام دغدغه‌ي شما بحث ما هم هست.

وي كه خود را نماينده‌ي موافقان اجراي اين طرح معرفي مي‌كرد، گفت: كارنامه‌ي شما نشان مي‌دهد كه شما به دنبال سوءاستفاده نبوده‌ايد. مسجد دانشگاه مكان مقدسي است ولي در دانشگاه‌هاي ديگر برنامه‌هاي آن چنان سياسي در آنجا برگزار مي‌شود.

وي ادامه داد: قرار است اين كار در مسجد دانشگاه انجام شود و دوستان بسيجي كه آنجا جمع شده‌اند براي همين كار و موافقت به آن آنجا آمده‌اند.

وي گفت: منصف باشيد نگوييد كساني غير از دانشجويان اين كار را از خارج دانشگاه پيگيري مي‌كنند. ما تقاضا مي‌كنيم شما هم در اين كار با ما همكاري كنيد. شما هم متولي اين كار باشيد و نگذاريد كساني از خون شهدا سوءاستفاده كنند. وقتي هم شما و هم ما اين را مي‌پذيريم و حاضريم از خون شهدا حراست كنيم سوءاستفاده‌اي از آن نمي‌شود.

همچنين يكي از معترضان كه خود را نماينده‌ي انجمن اسلامي دانشجويان خواند در اين تجمع گفت: در جلسه‌اي كه به قول آقايان اين طرح تصويب شد اين طرح در صورت جلسه نبود و بعدا به ما اعلام شد كه اين طرح را قرار است اجرا كنند.

رضا الله بداشتي مسئول هيأت الزهرا(س) در اين دانشگاه گفت: هيأت الزهرا اولين گروهي بود كه با اجراي اين طرح مخالفت خود را اعلام كرد و بر آن اصرار داشت چراكه ما اعلام كرديم ممكن است حرمت شهدا حفظ نشود و از آنها سوءاستفاده شود اما امروز ديگر بحث ما بحث موافق و مخالف بودن نيست. الان شهيدان را آورده‌اند وظيفه داريم با تمام انرژي و با افتخار از آنها پذيرايي كنيم. ما بايد نشان دهيم لياقت شهيد را داريم، اما اين حركت‌ها شايد اين گونه منعكس شود كه ما مخالف شهيديم.

وي ادامه داد: ما افتخار مي‌كنيم كه امروز در اينجا شهيد دفن مي‌شود، برگرداندن شهيد زير پا گذاشتن حرمت شهداست.

سعيد حداديان نيز كه در اين مراسم به نوحه خواني مي‌پرداخت، با حضور در ميان تجمع‌كنندگان، ‌گفت: اين جنازه‌ها تا اينجا آمده است، به اين فكر كنيد كه اگر آنها برگردند چه خواهد شد؟

وي با اشاره به مخالفت با دفن امام حسن(ع) در جوار پيامبر(ص)، گفت: در آن زمان خانواده‌ي امام حسن(ع) پس از اينكه نتوانستند ايشان را در جوار پيامبر(ص) دفن كنند ديگر مخالفتي نكردند اما ببينيد تاريخ در مورد كساني كه پيكر امام حسن(ع) را از آنجا برگردانند چه قضاوتي مي‌كند؟ اگر اين انرژي را كه صرف مي‌كنيد كه اين شهدا دفن نشوند بعد از دفن آنان براي انجام نشدن بي‌حرمتي به آنها صرف كنيد بهتر است.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، اين مخالفت در هنگام مراسم تشييع و تدفين ادامه يافت. پس از به خاك سپاري شهدا در مسجد دانشگاه، هنگامي كه رييس دانشگاه قصد خروج از مسجد را داشت عده‌اي از دانشجويان معترض به دور او حلقه زدند و خواستار پاسخگويي وي شدند. هنگامي كه دكتر سهراب پور رييس دانشگاه قصد سوار شدن به خودروي خود را داشت آنها او را در ميان حلقه‌ي تجمع خود قرار دادند و درحالي كه شعار‌هايي عليه او سر مي‌دادند اقدام به شكستن شيشه‌هاي خودروي وي كردند.

همچنين زماني كه رييس دانشگاه با همراهانش وارد ساختمان حراست شد جمعي از معترضان مقابل در خروجي ساختمان حراست تجمع كردند و با سر دادن شعار‌هايي از جمله «استعفا، استعفا»، برخي از آنها تعدادي از شيشه‌هاي ساختمان حراست را شكستند و دقايقي مقابل اين ساختمان و ساختمان رياست دانشگاه تجمع كردند.

يكي از تجمع‌كنندگان در اين جمع گفت: بايد ببنيم چرا از ميان شش رأي در شوراي فرهنگي يك رأي براي اين گروه از دانشجويان است و پنج رأي با ما مخالفند و با اين پنج رأي كاري بر خلاف خواست دانشجويان انجام مي‌شود.

همچنين يكي ديگر از دانشجويان گفت: وقتي شهيدان را تدفين مي‌كردند از ما چيزي نپرسيدند، چگونه مي‌خواهيد براي انتخاب رييس دانشگاه اعمال‌نظر كنيد.

سپس دانشجويان با تجمع در مقابل ساختمان ابن سيناي دانشگاه شريف خواستار پاسخگويي مسوولان دانشگاه شدند.

دكتر «دواري» مديريت دانشجويي اين دانشگاه با حضور در ميان دانشجويان به گفت‌وگو با آنها پرداخت و سپس به خبرنگار ايسنا گفت: رييس دانشگاه با اجراي اين طرح موافق بوده است. ديشب كه ما از اينجا رفتيم به ما اعلام كردند كه اين طرح اجرا نمي‌شود اما امروز صبح با شرايط اجراي آن و عملي شدن آن روبرو شديم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چه كسي متولي اصلي اين برنامه بوده است؟، ادعا كرد: آنچه ما مي‌بينيم اين است كه بسيج دانشجويي متولي اين طرح است، ما هم آنچه شما مي‌بينيد مي‌بينيم.

در اين مراسم، «بذرپاش» مشاور رييس جمهور، «مرداني» رييس سازمان بسيج دانشجويي، «گنجي» دبير شوراي تبيين بسيج دانشجويي استان تهران حضور داشتند. «محمد هاشمي» دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) نيز پس از مراسم در جمع مخالفان حضور يافت.

همچنين قطعنامه‌اي در پايان اين تجمع از سوي دانشجويان تجمع‌كننده صادر شد.

بنابر اين گزارش، روز گذشته نيز تعدادي از دانشجويان اين دانشگاه تجمعي را در اعتراض به اين كار برگزار كرده بودند كه با اين گفته مديريت دانشجويي دانشگاه مبني بر اين كه فعلا موضوع منتفي شده، خاتمه يافت.

روز يكشنبه نيز سه شهيد گمنام نيز در دانشگاه شهيد رجايي به خاك سپرده شدند. امروز انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد رجايي و انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌ي ادبيات دانشگاه علامه با صدور بيانيه‌هاي جداگانه، از آنچه كه سوءاستفاده‌ي سياسي از شهدا مي‌خواندند انتقاد كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha