• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۸۵ / ۲۰:۴۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8501-11459

/دستور توقف پروژه ال-90ازسوي وزير صنايع/ يكي از مديران رنو: رنو سه شرط دولت ايران را پذيرفت درباره چگونگي صادرات در حال مذاكره با ايران هستيم

/دستور توقف پروژه ال-90ازسوي وزير صنايع/ 
يكي از مديران رنو: 
رنو سه شرط دولت ايران را پذيرفت
درباره چگونگي صادرات در حال مذاكره با ايران هستيم

وزير صنايع و معادن در نامه‌اي به رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، دستور توقف پروژه ال -90 را صادر كرده است.

به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ايسنا، حتي عنوان مي‌شود كه به همين دليل دانش فهيم (رييس هيات مديره رنو پارس) در فرودين 85 استعفا داده كه از سوي وزير نيز با آن موافقت شده است. گويا وزير صنايع در نامه‌اي به رييس سازمان گسترش عنوان كرده بود كه در قرارداد ارائه شده توسط رنو اصلاحات مجلس لحاظ نشده و بايد پروژه متوقف شود.

در اين باره يكي از مديران رنو به ايسنا گفت: ما سه شرط دولت ايران از جمله داخلي سازي، برداشته شدن كلمه انحصاري در قرارداد و طراحي خودرويي مشترك بر روي پلت فورم ال 90را پذيرفته ايم، اما در خصوص چگونگي صادارات هنوز در حال مذاكره هستيم.

در واكنش به اين نامه، محمدرضا نجفي‌منش ـ دبير انجمن قطعه‌سازان خودرو ـ با بيان اين كه پيش از اين سابقه نداشت كه شركت خارجي تا اين حد در راستاي همكاري مشترك با شركت‌هاي ايراني گام بردارد، به خبرنگار ايسنا گفت: چرا كسي به قراردادهاي مونتاژكاري گله نمي‌كند، بلكه به قراردادي كه قطعه‌سازان ايراني را وارد بازارهاي جهاني مي‌كند اشكال تراشي مي‌كنند و اين در حالي است كه براي اولين بار توليد خودوريي با ساخت داخل بيش از 50 درصد آغاز مي‌شود و قرار است به 80 درصد برسد؟!

وي با بيان اين كه با توقف پروژه ال -90يك فرصت طلايي از دست صنايع خارج مي شود، افزود: از طرفي با واردات خودرو موافقت مي‌كنند و حتي درصد سود بازرگاني را كاهش مي دهند تا واردات افزايش يابد، ولي از طرف ديگر با اشكال تراشي در يكي از بهترين قراردادهاي صنعت خودرو ايران، تيشه به ريشه صنعگران ايراني مي‌زنند.

وي ادامه داد: اين قرارداد قطعه سازان ايراني را آماده جهش صادراتي براي حضور در بازارهاي جهاني مي‌كند. از طرفي رييس جمهور تاكيد بر صادرات دارد و از طرف ديگر عواملي با بر هم زدن بهترين قرارداد موجود در صنعت خودرو، موقعيت اين صنعت را به مخاطره مي‌اندازند.

آنهايي كه سعي مي‌كنند پروژه ال‌ـ90 متوقف شود، به صلاح مردم كار نمي‌كنند و بايد پاسخگو باشند؛ زيرا هم از توليد خودرويي ارزان جلوگيري خواهند كرد و هم سبب آسيب‌رساني به واحدهاي قطعه‌سازي خواهند شد، ضمن اين كه اعتبار ايران را در جهان با خدشه مواجه مي‌كنند.

وي ادامه داد: هم اكنون رنو براي ساخت داخل بيش از 50 درصد ال-90 با قطعات ساخت داخل براي شروع توليد قرارداد امضا كرده است؛ به گونه‌اي كه با قطعه‌سازان داخلي اين شركت حدود 700 ميليارد تومان قرارداد بسته است و به بسياري از قطعه‌سازان داخلي نيز دانش توليد داده و يا آن كه آنها را با قطعه‌سازان اروپايي براي همكاري مشترك ارتباط داده است. اين شركت در اين مدت همچنين براي رسيدن استاندارد قطعه‌سازان ايراني به سطح استاندارد جهاني كمك زيادي كرده تا اين قطعه‌سازان بتوانند صادرات داشته باشند.

نجفي‌منش افزود: اگر دولت به گونه‌اي مي‌خواهد از اين پروژه شانه خالي كند، ما قطعه‌سازان آمادگي مشاركت در پروژه را داريم. ما در سال‌هاي گذشته تحت فشار بوديم كه كيفيت خودرو و خدمات پس از فروش وضعيت خوبي ندارد. در آن موقع دولت‌مردان به اين فكر افتادند كه به جاي آن كه خودرو وارد ايران كنند، خودروساز وارد ايران كنند تا ورود يك شركت بزرگ سبب افزايش استانداردهاي توليد خودرو، خدمات پس از فروش و ورود به زنجيره جهاني براي شركت‌هاي قطعه‌ساز داخلي شود. تاكنون نيز رنو بسيار خوب عمل كرده و با مديريت خود سبب شده سطح توليد بسياري از قطعه‌سازان داخلي افزايش يابد.

به گفته او با توليد اين خودرو بازار رقابتي مي‌شود و از طرفي يك خودرو با كيفيت مناسب در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. حال عده‌اي با كار غيركارشناسي سعي دارند همه اين فعاليت‌ها را زير سوال ببرند.

وي در پاسخ به اين سوال كه عده‌اي عنوان مي‌كنند مخالفت برخي افراد به دليل رقابت ايجاد شده با ورود اين خودرو با محصول برخي كارخانجات است، گفت: توليد اين خودرو دانش و روش توليد در ايران را بهينه مي‌كند و سبب مي‌شود يك خودرو با قيمت مناسب، كيفيت خوب و تكنولوژي روز به دست مصرف كننده برسد كه البته اين عامل سبب به خطر افتادن منافع برخي مي‌شود. به عنوان مثال ديگر واردات برخي خودروها صرف نخواهد داشت و بسياري از خودروها نيز كه با قيمت بالا مونتاژ مي‌شوند به چالش كشيده مي‌شود و از طرفي برخي توليدات كه ساخت داخل بالايي دارند، اما مدل‌هاي قديمي دارند، ديگر توليدشان مقرون به صرفه نخواهد بود.

بر اساس آخرين گزارش‌ها قرار است توليد ال -90از شهريور ماه 85 آغاز شود، اما وزارت صنايع اين كار را منوط به پذيرش اصلاحات مجلس خوانده است، اما به نظر ميرسد علت برخي مخالف‌ها، قيمت كم به نسبت تكنولوژي اين خودرو باشد كه سبب تحول در بازار خودرو خواهد شد؛ به گونه اي كه اين خودرو قدرت موتوري در حد زانتيا (110اسب بخار ) داشته و هم اندازه دوو سيلو بوده؛ از طرفي داراي تكنولوژي سال 2005 است و اين در حالي است كه وزارت صنايع قول داده اين خودرو با قيمت 7 ميليون تومان وارد بازار شود.

كاتوزيان - نايب رييس كميسيون صنايع مجلس - به عنوان همكار طهماسبي (مدير سابق بررسي پروژه ال-90در مركز پژوهش‌هاي مجلس) و منتقد پروژه ال-90 با تاكيد بر اين كه شركت رنو در اين قرارداد انگار قصد استعمار ايران را دارد، به ايسنا گفته بود: در صورت اعمال نشدن اصلاحات مجلس شوراي اسلامي در قرارداد ال-90 مانع توليد اين خودرو در ايران خواهيم شد.

چندي پيش منوچهر منطقي - مدير عامل ايران خودرو - نيز به ايسنا گفته بود: در صورت اصلاح نشدن قرارداد از سوي رنو، ال-90 به مرحله توليد نخواهد رسيد.

به گزارش ايسنا، پروژه ال-90 بزرگترين سرمايه‌گذاري خارجي صنعت ايران پس از انقلاب است؛ به طوري كه 51 درصد شركت متعلق به گروه رنو نيسان و 49 درصد متعلق به شركت‌هاي سهامي سازمان گسترش و نوسازي صنايع، ايران خودرو و سايپاست. ارزش كل سرمايه‌گذاري در دو فاز 1.5 ميليارد دلار گزارش شده كه فاز نخست آن 750 ميليون دلار ارزش دارد. بر اين اساس قرار بود توليد ال-90 با ساخت داخل حداقل 50 درصد آغاز و طي سه سال به 80 درصد برسد. از طرفي قرار بود توليد اين خودرو در ايران تا سال 2008 سالانه به 300هزار دستگاه برسد. بر اساس اين قرارداد قرار بود ايران خودرو و رنو وانتي را به صورت مشترك بر روي پلت‌فرم X90 طراحي كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha