• دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 8502-07100

ايران و برلين، نمايش فوتبالي كاملا زنانه تماشاگران، نگران آينده!

ايران و برلين، نمايش فوتبالي كاملا زنانه
تماشاگران، نگران آينده!

فوتبالي كاملا زنانه با حضور تماشاچياني تازه‌كار در ديدار ايران و برلين روند تازه‌اي را براي ورزش بانوان ايجاد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تماشاچياني كه بدون هيچ تبليغاتي آمده بودند در ديدار ايران و برلين دوستي‌هايشان را با يكديگر تقسيم كنند، شايد جذاب‌ترين بخش بازي‌هاي دوستانه‌ي ايران با نماينده آلمان بود.

آنها فوتبال را خوب مي‌دانستند و در شعارهايشان به هدايت بازيكنان مي‌پرداختند. آنها كه براي اولين بار آسوده خاطر به استاديوم فوتبال آمده بودند، آداب يك تماشاگر واقعي را به جا آوردند. البته شايد بازي زيباي تيم ايران كه در حد خود عالي ظاهر شد بيش از هر چيز ديگري آنها را راضي به خانه‌هايشان فرستاد.

اما، مطلبي كه در جاي جاي ورزشگاه و حتي در جايگاه ويژه‌ به گوش مي‌رسيد و يا شايد مي‌شد آن را از نگاهشان درك كرد اين بود كه آيا اين بازي‌ها ادامه خواهد يافت؟ آيا آنها نيز مي‌توانند همانند مردان ساعاتي را براي گذران اوقاتشان به ورزشگاه بيايند؟

آنها مي‌گفتند كه ما تماشاگرنما نيستيم، واقعا ورزش فوتبال را دوست داريم.

ژنيك شهبازيان اولين زن فوتباليست ايران كه پيش از اين دروازه‌بان تيم استقلال بوده است، از ميهمانان ويژه‌ي اين بازي بود. وي كه از احساس شور و نشاط تماشاچيان حاضر در ورزشگاه متحير شده بود، گفت كه بايد اين انگيزه‌هاي بالقوه در فوتبال تقويت شود. انرژي زنان ايراني فوق‌العاده است و اين قضيه به خود آلماني‌ها نيز انگيزه داده است.

وي در رابطه با سابقه‌ي فعاليت خود در فوتبال بانوان ايران و ارزيابي‌اش از شرايطي كه هم اكنون بر تيم ملي زنان حاكم است به خبرنگار ايسنا گفت: سابقه‌ي فعاليت من در تيم ملي به سي و دو سال پيش بازمي‌گردد. ورزش را با فوتبال آغاز كردم و سپس به تيم ملي هندبال و بسكتبال راه پيدا كردم.

وي با اشاره به ديدار تيم بانوان استقلال با ايتاليا گفت: اين ديدار يكي از حساس‌ترين مسابقاتي بود كه ما در گذشته انجام داديم. به طور كلي دو بازي ديگر نيز با تيم ملي فوتبال بانوان انجام داديم كه در هر دو بازي شكست خورديم.

وي با اشاره به بازي تيم ملي بانوان ايران برابر برلين اظهار كرد: واقعا از اين بازي متحير شدم؛ آنها شاهكار بازي مي‌كنند. بازيكناني كه هم اكنون در تيم ملي قرار دارند نسبت به دوره‌اي كه ما فوتبال بازي مي‌كرديم بازي بهتري را از خود نشان مي‌دهند و از نظر تكنيك و تاكتيك نيز واقعا از بازيكنان آن دوره سرتر هستند. من خودم فوتباليست بوده‌ام و مي‌دانم كه هم اكنون فوتباليست‌هاي ايراني چطور فنون بازي را اجرا مي‌كنند و بايد گفت كه آنها در حد خودشان عالي هستند.

ولي جالب‌تر از همه‌ي اتفاقاتي كه در ورزشگاه به چشم مي‌آمد حضور آلماني‌ها با پوشش اسلامي بود و از همه مهم‌تر اين كه بازيكنان ايران با چه زيبايي به اجراي تكنيك‌ها و تاكتيك‌هاي فوتبال مي‌پرداختند، شهبازيان در ادامه به ارزيابي از نوع پوشش زنان ايراني و آلماني در اين ديدارهاي دوستانه پرداخت و گفت: واقعا فوتباليست‌هاي زن ايراني آن‌قدر در جلد فوتبال فرو رفته‌اند كه با اين پوشش، هيچ مانعي در كار آنها ديده نمي‌شود. جالب است كه تيم برلين نيز موافقت كرده تا با همين پوشش در زمين ظاهر شود؛ اما من تصور مي‌كنم ورزش چيزي است كه دل‌ها و قلب‌ها را به هم نزديك مي كند. نوع پوششي كه ورزشكاران دارند, نبايد زياد مهم باشد.

رباب شهريان رييس دفتر توسعه ورزش زنان نيز از جمله مسوولاني بود كه در ورزشگاه حضور داشت؛ وي نيز حضور تماشاگران حاضر در ورزشگاه را مهم‌ترين نتيجه‌ي برگزاري اين بازي‌هاي دوستانه ذكر كرد و گفت: بازي ايران و برلين نه تنها براي ما بار فني زيادي داشت، بلكه سبب شد ما به انجام يك كار فرهنگي نيز بپردازيم و براي زنان اوقات فراغتي را نيز فراهم آوريم. ما قصد داريم اين روند را با حفظ ضوابط موجود ادامه دهيم.

وي در ارزيابي از بازي‌هاي دوستانه‌ي ايران و برلين به خبرنگار ايسنا گفت: جا دارد از سپنجي نايب رييس فدراسيون فوتبال تشكر كنم. وي با تمام مشكلات و سختي‌هاي كار از ماه‌ها قبل پيگير از ميان برداشتن موانع موجود براي برگزاري اين ديدار بود.

شهريان ادامه‌ داد: برگزاري اين مسابقات انگيزه‌ي زيادي را براي بازيكنان تيم ملي ايجاد مي‌كند چرا كه براي توسعه‌ي ورزش قهرماني نياز جدي به برگزاري ديدارهاي تداركاتي داريم كه حضور ايران در بازي‌هاي غرب آسيا تجربه‌ي بسيار خوبي براي ادامه‌ي مسابقات با تيم‌هاي خارجي بود. ما استارت كار را در اين مسابقات زديم و با برگزاري موفق بازي‌هاي دوستانه در تهران قطعا ديدارهاي تداركاتي ايران ادامه خواهد يافت.

وي با اشاره به علاقه‌اي كه زنان ايراني به فوتبال دارند گفت: ما معتقديم ورزش قهرماني در نوك قله قرار دارد و براي توسعه‌ي هر رشته‌ي ورزشي نياز داريم آن رشته را به صورت همگاني درآوريم تا جمعيت بيشتري را براي توسعه‌ي ورزش قهرماني داشته باشيم.

شهريان با اشاره به برگزاري ليگ فوتبال بانوان گفت: آن‌قدر تعداد تيم‌هاي حاضر در ليگ بانوان زياد شده است كه سپنجي دو زمين ورزشگاه آزادي را براي برگزاري مسابقات ليگ درخواست كرده است.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا در رابطه با حضور تيم بانوان در مسابقات بين‌المللي رسمي گفت: از آنجا كه اين قضيه بايد با هماهنگي كميته‌ي ملي المپيك و سازمان تربيت‌بدني انجام شود, ما به دنبال راهكارهايي هستيم كه تيم‌هاي بيشتري را به بازي‌هاي آسيايي دوحه اعزام كنيم. براي فوتبال مكاتبات لازم را انجام داديم تا در اين مسابقات حضور يابد اين در حالي است كه پيش از اين رشته‌ي هاكي نيز براي حضور در اين مسابقات پذيرفته شده بود.

شهريان در رابطه با جذب بازيكنان خارجي براي تيم ملي بانوان گفت: از نظر ما اين قضيه منع قانوني ندارد؛ اما, بايد سياست‌هاي فدراسيون فوتبال براي تقويت تيم ملي مشخص شود تا در صورت لزوم اين كار نيز انجام شود.

خديجه سپنجي نايب رييس فدراسيون فوتبال در امور بانوان كه اين روزها زن شماره‌ي يك فوتبال بانوان نام گرفته است، نيز بر انجام ديدارهاي تداركاتي تيم ملي بانوان تاكيد كرد و گفت: انجام بازي‌هاي تداركاتي، آموزش عالي به تيم ملي مي‌دهد و حالت ترس و وحشت را از آنها خواهد گرفت و حتي اگر تيم ايران برابر چنين تيم‌هاي بزرگي ببازد تجربياتي را به دست خواهد آورد و هنگامي كه در مسابقات بين‌المللي حضور مي‌يابد ترس و وحشتي نخواهد داشت.

وي ادامه داد: ما براي مسابقه دوستانه با برلين 60 بازيكن را دعوت كرده بوديم كه قصد محك زدن آنها را داشتيم كه در نهايت بيست نفر انتخاب شدند.

وي در ارزيابي سطح فني اين مسابقات به خبرنگار ايسنا گفت: پيش از اين تيم برلين چندين بار با ايران مكاتباتي را انجام داده بود و در زمان احمدي‌پور نيز وي به من ابلاغ كرد كه اين بازي‌هاي دوستانه انجام شود. اما من گفتم كه هم اكنون زمان خوبي براي برگزاري اين مسابقات نيست. بعد از مسابقات غرب آسيا تيم برلين دوباره با ما مكاتباتي را انجام داد كه ما به دليل تجربه‌ي حضور در بازي‌هاي غرب آسيا، پيشنهاد آنها را پذيرفتيم.

وي ادامه داد: ما نبايد تنها به فكر برد و باخت باشيم چرا كه با توجه به تازه كار بودن بازيكنان تيم ايران مشكلات زيادي در سر راه ما قرار دارد.

سپنجي به تماشاچيان حاضر در ورزشگاه آرارات اشاره كرد و گفت: تماشاچيان واقعا از اين ديدارها لذت بردند چرا كه اين مسابقات دوستانه زياد هم يك طرفه نبود. ما براي ادامه دادن بازي‌هاي تداركاتي نياز داريم با كشورهايي كه نامشان در فوتبال مطرح است ديدارهاي تداركاتي انجام دهيم تا سبب تقويت انگيزه در بازيكنان ما شود. چرا كه اسم كشور سبب مي‌شود از ترس بازيكنان ما كاسته شود.

وي افزود: درصدد هستيم مربي‌اي از چين يا برزيل را جذب كنيم تا سطح فني بازيكنان خود را ارتقا بخشيم.

وي در رابطه با جذب بازيكن خارجي نيز گفت: استفاده از بازيكناني كه مليت آنها ايراني باشد از نظر فدراسيون فوتبال هيچ منعي وجود ندارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha