• یکشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8502-10187.40755
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/ديدار با اهالي علم و پژوهش/ دكتر رحمت‌الله فتاحي : در تمام زندگي‌ام تلاش كردم تا حرفه كتابداري در ايران رو به پيشرفت باشد

«احساس رضايت از خدمت به جامعه بشري در راه پيشبرد دانش و علوم انگيزه من براي ورود به اين علم بود.»

اين جمله از صحبت‌هاي دكتر رحمت‌الله فتاحي استاد دانشگاه فردوسي مشهد و نويسنده 57 مقاله علمي در خصوص علم كتابداري و اطلاع‌رساني و مولف يا مترجم 15 كتاب در اين زمينه است كه با خوشرويي دعوت گروه علمي پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران منطقه خراسان را براي انجام مصاحبه پذيرفت.

دكتر فتاحي متولد سال 1330 هجري شمسي در همدان است. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در شهرهاي مختلفي از جمله تويسركان، ملاير، بروجرد، شاهرود و مشهد سپري كرد و در سال 1349 وارد رشته زبان انگليسي در دانشگاه فردوسي مشهد شد.

وي دانشيار و مدير گروه رشته كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه فردوسي مشهد و نايب رييس انجمن كتابداري و اطلاع رساني شاخه خراسان مي باشد.

دكتر فتاحي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: پس از اتمام دوران تحصيلي در رشته زبان انگليسي به تشويق يكي از دوستانم كه در مقطع كارشناسي ارشد در رشته كتابداري و اطلاع رساني تحصيل مي كرد، به تحصيل در اين رشته ترغيب و وارد اين رشته شدم .

كتابداري و اطلاع رساني رشته‌اي است كه در راه خدمت به جامعه بشري و پيشبرد دانش مي تواند بسيار مؤثر باشد و از آنجايي كه فرد مي تواند آثار و نتايج خدمات و فعاليتهايي را كه در اين حرفه صورت مي گيرد چه از بعد آموزشي و چه از بعد پژوهشي در جامعه ببيند مسلماً باعث اظهار خوشحالي و رضايت از كار در وي مي شود .

فتاحي اضافه كرد: تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد در رشته كتابداري را در سال 1355 آغاز كردم و در سال 1358 فارغ‌التحصيل شدم. به دليل مشكلات مختلف در كشور و عدم امكان اعزام دانشجو به خارج از كشور و همچنين عدم تمكين مالي جهت تحصيل با هزينه شخصي و با توجه به اينكه هميشه مصر بر ادامه تحصيل بودم، براي مدتي از ادامه تحصيل باز ماندم، ولي نهايتاً در سال 1371 به ادامه تحصيل در مقطع دكتري در دانشگاه

new saft went سيدني در استراليا موفق شده و در سال 1376 فارغ التحصيل و به ايران بازگشتم.

وي درباره دستاوردها و موفقيت هاي خود در زمان تحصيل در مقطع دكتري در استراليا گفت: كسب عنوان دانشجوي نمونه در سطح هفت دانشكده، اختصاص جوايزي در سطح استراليا و انگلستان به سه مقاله طي دوران تحصيلي‌ام و همچنين موفقيت قابل توجه پايان نامه‌ام به نحوي كه مورد استقبال بين المللي قرار گرفت و بعدها به شكل كتاب درسي منتشر شد، از جمله موفقيت هاي من در طي دوران تحصيلم در استراليا بود.

دكتر فتاحي با اشاره به موضوع پايان نامه خود در مقطع دكتري گفت: با توجه به تغيير و تحولاتي كه در محيط‌هاي اطلاعاتي رخ داده بود، بررسي و مقايسه اصول سازماندهي اطلاعات تنها به محيط فيزيكي اتكا ندارد بلكه به ماهيت طبيعت و سرشت آثار بشري و منابع دانش بستگي دارد و بنابراين محيط چه به صورت متعارف، سنتي و دستي و چه به صورت اتوماتيك و رايانه‌يي تأثيري بر اين اصول نخواهند داشت.

فتاحي درباره سابقه تدريس خود در دانشگاه گفت: از سال 1364 عضو گروه كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه فردوسي شدم و به تدريس دروس مورد علاقه ام پرداختم و ضمن تدريس تلاش كردم تا نتايج دانش و تجربياتم را به شكل كتاب و مقاله منتشر كنم.

وي تأكيد كرد: از آنجا كه تمام تلاش من تأليف كتب درسي حوزه كاري خودم بود به تأليف و يا ترجمه در حوزه اين علم پرداختم.

فتاحي عنوان داشت: تعداد 12 عنوان كتاب و نزديك به 60 مقاله به زبان فارسي و 15 مقاله به زبان انگليسي حاصل تجربه آموزشي و تحقيقاتي من در طول سال هاي گذشته است.

وي اظهار داشت: بيشترين تمركز كاري من در مباحث سازماندهي، ذخيره و بازيابي اطلاعات مي باشد و از بعد رايانه اي هم بيشتر علاقمند به محيط هاي رابطه نظام هاي اطلاعاتي يا Interface پايگاههاي اطلاعاتي مي‌باشد كه در اين زمينه تحقيقات و مطالعات زيادي انجام داده و چندين مقاله و كتاب منتشر كرده‌ام.

وي ديگر فعاليت هاي خود در رشته كتابداري و اطلاع رساني را چنين ذكر كرد: به مدت سه سال رييس انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران بودم و در حال حاضر هم نايب رييس اين انجمن مي باشم و در اين مدت تلاش كردم محيطي را فراهم كنم تا كتابداران و به خصوص اعضاي هيات علمي گرد هم جمع شوند و بتوانند دانش و تجربيات خود را در اين حرفه به اشتراك بگذارند.

وي از انجام فعاليت هايي در سطح بين المللي در جهت رشد و ارتقاي حرفه كتابداري در ايران خبر داد.

فتاحي اضافه كرد: در طول مدت فعاليت در انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران موفق به تأسيس شعبه هايي در استان هاي خراسان، خوزستان، فارس، قم و اصفهان علاوه بر شعبه مركزي انجمن در تهران شديم و اين دستاورد سبب ايجاد شور و شوقي در حرفه كتابداري شد كه از اين بابت احساس رضايت و شادي مي كنم.

دكتر فتاحي در پايان با بيان اينكه موفقيت در متن جامعه معنا و تبلور مي يابد، اظهار داشت: اگر شما بتوانيد كاري انجام دهيد كه در پيشرفت جامعه بشري اثر بخش باشد، آن‌زمان احساس رضايت خواهيد داشت و اين رمز موفقيت من بود، چرا كه در تمام زندگي ام همواره تلاش كردم تا حرفه كتابداري در ايران رو به پيشرفت باشد و در اين زمينه در سطح بين‌المللي نسبتاً موفق بودم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha