• جمعه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8502-19206

تقدير از نيم قرن تلاش براي توسعه دانش هسته‌يي ايران مراسم تجليل از دكتر عباس اولياء از دانشمندان هسته‌يي كشور برگزار شد

تقدير از نيم قرن تلاش براي توسعه دانش هسته‌يي ايران
مراسم تجليل از دكتر عباس اولياء از دانشمندان هسته‌يي كشور برگزار شد

57 سال تلاش پيگير آموزشي، پژوهشي و صنعتي استاد عباس اولياء از دانشمندان هسته‌يي ايران و بنيانگذار بخش راديوايزوتوپ مركز تحقيقات هسته‌يي سازمان انرژي اتمي ايران، عصر روز چهارشنبه در مؤسسه توسعه دانش و پژوهش ايران ارج نهاده شد.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مراسم با حضور جمع كثيري از محققان و دست‌اندركاران تحقيقات هسته‌يي كشور با پيام رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمين هاشمي رفسنجاني در پيام خود آورده است: «تكريم و تجليل از 57 سال خدمات علمي و پژوهشي جناب آقاي دكتر عباس اولياء موجب خوشوقتي است.

جهاد قابل تقدير مرداني بزرگ مثل دكتر اولياء به مرحله قابل ملاحظه‌اي از تكامل رسيده و به كاميابي‌هاي در خور توجهي دست يافته است.

از خداوند سبحان براي آقاي دكتر عباس اوليا كه 57 سال صادقانه خدمت كرده، بنيانگذار آزمايشگاه‌هاي توليد راديودارو و ايزوتوپ‌هاي صنعتي و اشاعه دهنده اين دانش در ايران بوده‌اند و به همين دليل نيز نشان پژوهش كشوري را در سال 1376 دريافت نموده‌اند، طول عمر و توفيق بيشتر آرزو مي‌نمايم.»

دكتر عباس اوليا كه در سال 1305 در تهران به دنيا آمده، از سال 1328 تدريس را در دانشگاه تهران آغاز كرد و در سال 1346 مدرك دكتري راديو شيمي را از مركز تحقيقات هسته‌يي «ساكلي» دانشگاه پاريس دريافت كرد.

وي در سال 1354 بنيانگذار بخش توليد راديوايزوتوپ در مركز تحقيقات هسته‌يي و تجهيز آزمايشگاه براي توليد راديو دارو و راديو ايزوتوپ بوده و از سال 1362 تاكنون در تهيه و توليد راديوداروها، كيت‌هاي راديو دارويي و راديو ايزوتوپ‌هاي صنعتي همكاري داشته است.

از جمله مسئوليت‌ها و فعاليت‌هاي استاد اولياء كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون، قائم مقام رياست مركز تحقيقات هسته‌يي سازمان انرژي اتمي ايران بوده است، رياست مركز تحقيقات هسته‌يي سازمان انرژي اتمي ايران و تدريس نظري و عملي راديوشيمي، شيمي هسته‌يي، خواص پرتوهاي هسته‌يي، تهيه و توليد راديو ايزوتوپ‌ها و كاربرد آنها در پزشكي و صنعت حمل و نقل و مواد راديواكتيو در دوره‌هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه علوم پزشكي تهران و دوره‌هاي مختلف حفاظت در برابر اشعه در سازمان انرژي اتمي ايران است.

به گزارش ايسنا، دريافت جايزه علمي از دانشگاه تهران، لوح سپاس به مناسبت چهلمين سال خدمت از سازمان انرژي اتمي ايران در سال 68 ، تقديرنامه مدير نمونه در سال 70 و دريافت نشان درجه دوم پژوهش از رييس جمهور وقت در سال 76 از جمله عناوين و افتخارات علمي دكتر اولياء است.

دكتر عباس اولياء، در حاشيه مراسمي كه جهت تجليل از خدمات علمي وي در مؤسسه توسعه دانش و پژوهش ايران برگزار شده بود، اظهار داشت: زماني كه راكتور در 600 هزار متر در خيابان امير آباد ايران ساخته شد اقدام به ساخت آزمايشگاه‌هاي صنعتي كرديم و پس از 40 سال فعاليت، راكتور از دانشگاه تهران به سازمان انرژي اتمي ايران منتقل شد.

وي افزود: ساختمان‌هاي تهيه و توليد راديوايزوتوپ‌، كنترل كيفي و خانه حيوانات براي آزمايش و تزريق راديوداروها به حيوانات را تاسيس كرده و در حال حاضر نيز با خودكفايي كامل تمام راديو داروهاي مورد نياز كشور را تهيه مي‌كنيم.

دكتر اولياء در پايان خاطر نشان كرد: در حال حاضر نيز پس از سال‌ها فعاليت تا جايي كه توان داشته باشم در خدمت مردم كشورم بوده و در پروژه‌ها و ارتباطات بين‌المللي مركز تحقيقات هسته‌يي همكاري دارم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha