• دوشنبه / ۱ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۷:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8503-00612
  • خبرنگار : 71132

*تجمع اعتراض‌آميز در دانشگاه امير كبير* معترضان خطاب به رييس دانشگاه:اينجا پـلـي‌تكـنـيـك است! ريـيـس‌دانـشـگـاه:ابـهـامـات مـوجـود امـشـب حـل مـي‌شـود

*تجمع اعتراض‌آميز در دانشگاه امير كبير*
معترضان خطاب به رييس دانشگاه:اينجا پـلـي‌تكـنـيـك است!
ريـيـس‌دانـشـگـاه:ابـهـامـات مـوجـود امـشـب حـل مـي‌شـود

تعدادي از دانشجويان دانشگاه امير كبير در اعتراض به آن‌چه كه اخلال در انتخابات شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان اين دانشگاه مي‌دانستند، مقابل دفتر رياست اين دانشگاه تجمع كردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين تعداد از دانشجويان با طرح شعارهايي مبني بر "رياست دانشگاه استقلال، استقلال"، "عطايي‌پور استعفاء استعفاء" و خواندن سرود "يار دبستاني" و "اي ايران" خواستار عدم مداخله آن‌چه نهادهاي غيردانشجويي در انتخابات انجمن اسلامي دانشجويان مي‌ناميدند، شدند.

برخي اعضاي شوراي صنفي دانشجويان، نشريات دانشجويي و كانون‌هاي فرهنگي - هنري دانشگاه اميركبير نيز در اين تجمع حضور داشتند.

يكي از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت:«قرار بود انتخابات شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان امروز(دوشنبه) برگزار شود و بنا به عرف دانشگاه، انجمن اسلامي براي برگزاري انتخابات نيازي به گرفتن مجوز از دانشگاه ندارد و تنها بايد برگزاري انتخابات را به دانشگاه اطلاع دهد، ولي با اين وجود، از برگزاري اين انتخابات جلوگيري شد.»

بنابراين گزارش، دانشجويان معترض با راهپيمايي در صحن دانشگاه، مجددا به مقابل دفتر رياست دانشگاه بازگشتند و در راهروي ساختمان رياست تحصن كردند.

دانشجويان معترض همچنين به سمت مراسم تريبون آزاد دانشجويي كانون انديشه دانشجوي مسلمان كه از صبح امروز در دانشگاه برگزار شده بود حركت كردند و با جمعي از برگزاركنندگان و دانشجويان حاضر در مراسم درگير شدند.

همچنين تعداي از دانشجويان شعار "دانشجوي آزاده، حمايت حمايت"را طرح كردند و در مقابل، دانشجويان حاضر در همايش مورد اشاره شعار "مرگ بر منافق" ‌دادند.

در ادامه اين تجمع، يكي از دانشجويان خطاب به برگزاركنندگان اين تريبون آزاد ‌گفت: « فرق من و شما اين است كه شما حاشيه امن داريد و از شما حمايت مي‌شود.»

سپس دانشجويان معترض به سمت چادر نمايشگاه حماسه ماندگار كه از سوي بسيج كاركنان در صحن دانشگاه امير كبير برپا شده بود، هجوم بردند كه با ممانعت جمعي ديگر از دانشجويان نتوانستند وارد چادرها شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌ كريميان كه خود را مسوول بسيج كاركنان دانشگاه معرفي ‌كرد با حضور در جمع دانشجويان گفت: « اين نمايشگاه براي همه‌ي شماست و قرار نيست اين‌جا شهيد دفن كنيم، اگر اعتراض شما به سلاح‌هاي نظامي درون نمايشگاه است آن‌ها را جمع آوري مي‌كنيم.»

يكي از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه امير كبير نيز گفت: «اينجا دانشگاه صنعتي شريف نيست.»

به گزارش خبرنگار ايسنا، دانشجويان معترض سپس درحال خواندن سرود يار دبستاني به سمت آمفي تئاتر اين دانشگاه حركت كردند.

يكي از دانشجويان معترض در اين ميان گفت:« برخوردي كه با انجمن‌هاي اسلامي انجام مي‌شود ديگر كسي نمي‌ماند كه به ظلم اعتراض كند.»

وي افزود: « هر كدام از ما مي‌توانيم بدون دغدغه درس‌مان را بخوانيم و خود را درگير نكنيم، اما مي‌ترسيم ديگر كسي نباشد كه به نقض حقوق اعتراض كند.»

اين دانشجو گفت: « يكبار براي هميشه بايد تكليف خودمان را مشخص كنيم، چرا كسي بايد به خود اجازه دهد در جايگاه قضاوت بنشيند و براي صلاحيت دانشجو تصميم بگيرد. مهرورزي دولت منجر به گزينش شده است.»

دانشجويان متحصن همچنين در برابر در دفتر رياست دانشگاه تجمع كردند. اين تجمع منجر به درگيري فيزيكي بين دانشجويان و مسوولان نگهباني شد.تجمع بيش‌از حد دانشجويان در مسير راه‌پله‌هاي دفتر رياست دانشگاه منجر به شكستن برخي شيشه‌هاي دانشگاه شد و تعدادي از دانشجويان زخمي شدند.

دانشجويان متحصن در مقابل دفتر رياست، درحالي‌كه پاي مي‌كوبيدند و شعار مي‌دادند استعفاي دكتر رهايي را خواستار شدند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه تجمع دانشجويان معترض در دانشگاه امير كبير يكي از دانشجويان در اين تجمع در مقابل دفتر رياست دانشگاه گفت:‌ « دكتر رهايي استاد دانشگاه است و احترام او واجب اما رييس دانشگاه بايد شانيت رياست داشته باشد و در اين شرايط در جمع ما حاضر شود.»

وي افزود: « دانشجوياني كه پشتشان به برخي نهادها گرم است ما را متهم به بي‌منطقي مي‌كنند، فلسفه وجودي آن‌ها ساكت نگهداشتن دانشگاه است.»

اين دانشجو در ادامه خواستار مشخص شدن وضعيت انجمن اسلامي دانشگاه امير كبير و شفاف شدن خط مشي رييس اين دانشگاه شد.

دانشجويان معترض مجددا با طرح شعار‌هايي مبني بر "رهايي، بيرون بيا" خواستار حضور رياست دانشگاه در جمع خود شدند.

به گزارش خبرنگار ايسنا در ادامه اين تجمع دكتر زارعي مسوول حراست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دردانشگاه حاضر شد.

يكي از اعضاي انجمن اسلامي گفت: « تا زماني كه رييس دانشگاه در جمع ما حاضر نشود از ساختمان رياست خارج نمي‌شويم.»

دانشجويان همچنين با دادن اولتيماتوم و شمارش معكوس در ده دقيقه خواستار حضور رياست دانشگاه شدند. اما رييس دانشگاه در جمع دانشجويان حاضر نشد و دانشجويان بار ديگر به سمت دفتر رياست دانشگاه هجوم بردند. اين تجمع سرانجام به درگيري با نگهباناني كه مانع ورود دانشجويان به دفتر رياست مي‌شدند انجاميد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرانجام در ادامه‌ي اين تجمع، دكتر رهايي رييس دانشگاه اميركبير در جمع دانشجويان حاضر شد و گفت: « تعامل با دانشجويان و گفت و شنود براي حل مشكلات آن‌ها اولويت ماست. پيش از جمع شدن شما پنج نفر از نمايندگان انجمن اسلامي به دفتر من آمدند و در مورد انتخابات انجمن اسلامي با آن‌ها صحبت كرديم. البته ابتدا ناهماهنگي‌هايي در روند انتخابات وجود داشت اما سعي مي‌كنيم با تشكيل جلسه‌ي هيات نظارت امشب(دوشنبه شب) تكليف انتخابات را مشخص كنيم تا انتخابات به شكل معمول برگزار شود. »

رهايي افزود: « همه‌ي ما متعلق به دانشگاه اميركبيريم و بايد تلاش كنيم تا مسائل دانشگاه را به صورت معقول پيش ببريم و بتوانيم با تعامل مشكلات احتمالي را بين خود و داخل دانشگاه حل كنيم.»

رييس دانشگاه اميركبير خاطرنشان كرد: « ابهامات موجود در روند انتخابات امشب(دوشنبه شب) حل مي‌شود تا انجمن اسلامي دانشجويان به نمايندگي از شما انتخاب شود.»

رهايي در ادامه در پاسخ به سوالات متعددي كه دانشجويان از وي مي‌پرسيدند، گفت: «مي‌توانم به مسائلي كه راجع به آن صحبت مي‌كنيد گوش دهم اما اكنون فضاي بحث و گفت‌وگو وجود ندارد.»

در اين ميان يكي از دانشجويان فرياد زد: « اينجا پلي‌تكنيك است و تا به حال هر چه كه دانشجو گفته عملي شده است.»

رهايي پاسخ داد: « تصميم براي حل مشكلات دانشگاه منوط به مذاكره با نمايندگان دانشجويان است. اما اگر آن‌طور كه شما مي‌خواهيد در سطح دانشگاه تصميم‌گيري كنيم، بايد در دانشگاه را بست.»

در ادامه دانشجويان معترض خواستار پاسخ شفاف رياست دانشگاه به پرسش‌هاي خود بودند و رهايي اظهار داشت: « آن‌چه من مي‌خواستم بگويم در مورد انتخابات انجمن اسلامي بود. اگر قرار باشد شلوغ كنيد، من هم صحبت نمي‌كنم. اما من هيات علمي دانشگاه هستم و سعي مي‌كنم با شما گفت‌وگو داشته باشم تا در مسير منطقي مشكلات را حل كنيم.»

در ادامه‌ي اين تجمع جمعي از دانشجويان كه معتقد بودند دكتر رهايي به تمام سوالات آنان پاسخ نگفته است، خواستار ادامه‌ي تجمع شدند.

يكي از اعضاي انجمن اسلامي نيز در واكنش به اين خواسته گفت: «اگر دانشجويان خواستار ادامه‌ي تحصن هستند انجمن اسلامي نيز از آن حمايت مي‌كند.»

در اين تجمع هم‌چنين طوماري به امضاي دانشجويان معترض رسيد كه متن آن به اين شرح است:

« بدين‌وسيله ما دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير (پلي‌تكنيك تهران) ضمن اعلام حمايت از انجمن اسلامي دانشگاه اعتراض خود را نسبت به برخورد ناشايست و كارشكني مديريت دانشگاه در روند برگزاري انتخابات شوراي مركزي انجمن اسلامي ابراز داشته و نيز انزجار خود را از اخلال و برخوردهاي خلاف قانون و اخلاق تشكل‌هاي به اصطلاح دانشجويي در روند برگزاري سالم انتخابات انجمن اعلام مي‌داريم و قاطعانه اعلام مي‌كنيم تنها مرجع اعتبار و وجاهت انجمن اسلامي، دانشجويان فهيم و آگاه پلي‌تكنيك مي‌باشند.

در پايان ما امضاء كنندگان اين بيانيه خواهان برگزاري هرچه سريع‌تر انتخابات انجمن اسلامي توسط هيات نظارت منتخبين انجمن اسلامي دانشجويان هستيم.»

دانشجويان پس از ساعتي تجمع مقابل دفتر رياست دانشگاه به اين تجمع پايان دادند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha