• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8503-06655

رييس موسسه تحقيقات برنج كشور: كشورهاي اروپايي نسبت به‌اثرات منفي محصولات تراريخته ترديد دارند حجم بسياري ازروغن كلزاي وارداتي از محصولات تراريخته توليد مي‌شود

رييس موسسه تحقيقات برنج كشور:
كشورهاي اروپايي نسبت به‌اثرات منفي محصولات تراريخته ترديد دارند
حجم بسياري ازروغن كلزاي وارداتي از محصولات تراريخته توليد مي‌شود

تاكنون گزارشي از تاثير منفي برنج تراريخته بر محيط زيست ارائه نشده و لازم است مراكز ديگر مانند بيوتكنولوژي و محيط زيست تحقيق كنند.

دكتر فرامرز علي‌نيا ـ رييس موسسه تحقيقات برنج كشور ـ در رابطه با توقف برنامه استفاده و تكثير برنج تراريخته در كشور به علت مشكلات زيست محيطي و بهداشتي و تحريم كشورهاي استفاده كننده از محصولات تراريخته به خبرنگار كشاورزي ايسنا گفت: حدود 100 ميليون هكتار در جهان زير كشت محصولات تراريخته است كه بيش از 180 برابر سطح زير كشت برنج ايران مي‌شود و شامل پنبه، ذرت، سيب‌زميني و كلزا مي‌شود.

او درباره احتمال ايجاد مشكل زيست محيطي برنج تراريخته افزود: بعضي كشورهاي اروپايي نيز نسبت به اثرات منفي اين محصول بر انسان ترديد دارند ولي اگر اين طور باشد حجم بسياري از روغن كلزاي وارداتي هم از محصولات تراريخته توليد شده است.

رييس موسسه تحقيقات برنج كشور با بيان نگراني بعضي از كشورها از مسائل ايمني زيستي محصولات تراريخته شده تشريح كرد: نوع ژني كه تراريخته شده نقش به‌سزايي در بحث زيست محيطي آن دارد. در محصولاتي كه دانه خوراكي دارند مانند برنج معمولا ژني براي مقاومت در برابر آفت، تراريخته مي‌شود كه روي گياه باشد نه دانه و چنين تحقيقاتي در ايران نيز انجام شده است.

وي در ادامه تاكيد كرد: در كشور ما بر تحقيقات گياهان تراريخته اصرار ولي توليد محصول منع مي‌شود در حالي كه در ساير كشورها بعد از تحقيقات، نتايج در اختيار كشاورز قرار مي‌گيرد و محصول توليد مي‌شود.

او با اشاره به اين كه تاكنون گزارشي از تاثير منفي برنج تراريخته بر محيط زيست ارائه نشده است، خاطرنشان كرد: برنج تراريخته ايراني يكي از بهترين برنج‌ها از نظر مقاومت به آفات كرم ساقه‌خوار و برگ‌خوار برنج در دنيا است و لازم است ساير تحقيقات در مراكز ديگر مانند بيوتكنولوژي و محيط زيست انجام شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha