• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8505-16572

اولين دوره مسابقه رصدي صوفي رصدگران را به رصد 124 جرم غير ستاره‌اي دعوت مي‌كند

اولين دوره مسابقه رصدي صوفي
رصدگران را به رصد 124 جرم غير ستاره‌اي دعوت مي‌كند

نخستين دوره مسابقات رصدي صوفي در روزهاي پنجشنبه و جمعه در منطقه عباس‌آباد استان سمنان برگزار مي‌شود.

پوريا ناظمي، عضو شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: اولين دوره مسابقه رصدي صوفي ميان رصدگران ايراني و با داوري 10 نفر از بهترين رصدگران ايران در روزهاي دوم و سوم شهريور ماه جاري در منطقه عباس‌آباد استان سمنان برگزار مي‌شود.

وي در بيان علت نامگذاري اين مسابقه گفت: عبدالرحمان صوفي رازي از جمله افرادي بود كه در تاريخ نجوم اسلامي فعاليت‌هاي زيادي انجام داده و اولين فردي است كه 9 جرم غيرستاره‌اي را فهرست كرده و براي زنده كردن نام او تصميم بر برگزاري مسابقه بين‌المللي گرفته شد.

وي افزود: در دنيا مسابقات رصدي متفاوتي از جمله «ماراتن مسيه» برگزار مي‌شود كه در اين رقابت از يك شب تا صبح 110 جرم فهرست شده رصد مي‌شود و به دليل محل قرارگيري اين اجرام تنها در نيمه اسفند و نيمه فروردين ماه امكان رصد آنها ممكن است، در حالي كه بيشتر مناطق ايران در اين هنگام، آب و هواي ناپايدار و گاه ابري دارد، بر اين اساس به دنبال برگزاري مسابقه‌اي رصدي با شرايط اقليمي ايران بوديم.

ناظمي خاطرنشان كرد: فهرستي از 124 جرم غيرستاره‌اي از جمله اجرام صوفي، تهيه شده و اولين دوره اين مسابقه در نزديك تهران برگزار مي‌شود.

به گفته وي در دوره‌هاي بعد با حضور رصد گران بين‌المللي براي تبادل اطلاعات، تكنيك‌ها و تجربه‌ها در نواحي جنوبي ايران نزديك شيراز در محل رصدگري «صوفي» برگزار خواهد شد.

ناظمي در پايان گفت: حدود 100 نفر از منجمين آماتور كه در بالاترين سطح رصدي قرار دارند، براي رصد اين اجرام كم‌سو و پيچيده در اين مسابقه كه با همكاري شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران برگزار مي‌شود، شركت مي‌كنند تا نام اين منجم ايراني در بين رصدگران جهان زنده بماند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha