• جمعه / ۳۱ شهریور ۱۳۸۵ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8506-17981.45784
  • خبرنگار : 71091

منوچهر طياب: سينماي مستند وظيفه‌ي مهم‌اش اشاعه فرهنگ است مراسم پاياني نخستين كارگاه آموزشي مستندسازي برگزار شد

مراسم جشن پايان دروه‌ي نخستين كارگاههاي آموزشي مستندسازي شامگاه چهارشنبه در خانه سينما با حضور جمعي از مستندسازان پيشكسوت، هنرجويان و نمايندگان مركز گسترش سينماي مستند و تجربي برگزار شد. به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، منوچهر طياب به عنوان نماينده اساتيد كارگاه‌ آموزش مستند‌سازي در سخناني گفت: بعد از دوازده سال فرصتي دست داد تا با دوستان و جوانان علاقه‌مند در اين كارگاه همراه شويم. وي در ادامه درباره‌ي سينماي مستند و فرهنگ سخن گفت. طياب معتقد است: فيلم‌ساز مستند قبل از اينكه يك فيلم‌ساز باشد يك انسان فرهنگي است و هر انسان فرهنگي درونش موتوري است كه در حال حركت است و باعث سازندگي او است. برخي از دوستان معتقدند بايد حمايت شود و ارگانهاي دولتي همكاري كنند اما من معتقدم انسان فرهنگي نبايد منتظر باشد، اگر نيروي آن انسان فرهنگي نباشد آن فرهنگ متوقف مي‌شود. من از هيچ ارگاني توقع نداشته و ندارم. طياب گفت: انسان فرهنگي دائما در حال تفكر در مسائل فرهنگي جامعه است و نمي‌توان آن را متوقف كرد. منوچهر طياب مي‌گويد، ما وارث يك فرهنگ غني هستيم و بايد اين فرهنگ را اشاعه دهيم و سينماي مستند علاوه بر جنبه‌ي هنري صرف، وظيفه‌اش اشاعه فرهنگ است. وي همچنين گفت: در مدت عمر كوتاهمان يك وظيفه‌ي بزرگ داريم‌، واقعا هوشيارانه آنچه را تجربه مي‌كنيم در اختيار نسل بعد بگذاريم. وي شرايط برگزاري كارگاه مستند‌سازي را مناسب دانست و گفت: در اين كارگاهها با دوستان جوان ارتباط برقرار كرديم و اين موضوع به بنده قوت داد. محبوبه هنريان رييس هيات مديره انجمن مستند‌سازان نيز در اين مراسم گفت: دغدغه‌ي آموزشي جز دغدغه‌هاي هميشگي مستندسازان بوده است و سعي شده است راههايي باز شود كه مستندسازان آموزشهايي را ارائه دهند. وي همچنين خبر از برگزاري دومين دوره كارگاه‌ آموزش به صورت جامع‌تر و تخصصي‌تر با همكاري خانه سينما خبر داد. وي اظهاراميدوار كرد: اين حركت كه شروع شده است با سرعت بيشتري ادامه پيدا كند. فريد فرخنده‌كيش نماينده‌ي مركز گسترش سينمايي مستند و تجربي در اين مراسم به عنوان معاون پژوهشي اين مركز گفت: طي سالهاي گذشته سعي داشتيم دوره‌اي آموزشي را برگزار كنيم كه مسايل مالي اين شرايط را به وجود نياورد اما با نگاه و توجه‌اي كه معاونت سينمايي به سينمايي مستند دارد و با تاكيدات ايشان موفق شديم، بعد از سه سال اين دوره را كه از نظر بنده يك اتفاق نادري در سينماي مستند است انجام شود. منوچهر مشيري نيز به عنوان سرپرست و مسوول كميته آموزشي و فردي كه انگيزه برگزاري اين كارگاهها را مطرح كرده است، گفت: زمانيكه كارهاي جوانان را در جشنواره‌ها و برنامه‌هاي مختلف ديدم احساس مي‌كردم استعدادهايي وجود دارد كه با آموزش مي‌توان به آن جهت‌دهي مناسب داد و روند برگزاري كارگاه آموزشي از آنجا نشات مي‌گيرد. به گزارش ايسنا، در مراسم برگزاري پايان نخستين دوره‌ي آموزش مستند‌سازي محمدرضا اصلاني‌، مهوش شيخ‌الاسلامي، پيروز كلانتري ، همايون امامي، محمدرضا دلپاك، محمد تهامي‌نژاد ، رضا ميركريمي حضور داشتند . همچنين در اين مراسم از اساتيدي نخستيت كارگاه آموزش مستندسازي تقدير شد. اساتيد مهمان نيز رخشان بني‌اعتماد، مهرداد اسكويي، پيروز كلانتري، مهدي همايون‌فر، محمد داوودي و ... مورد تقدير قرار گرفتند. همچنين در حاشيه برگزاري اين برنامه منوچهر مشيري، سوادبه مراديان مديرا اجرايي كارگاه، همايون امامي، فرخنده كيش همزمان در يك نشست خبري با خبرنگاران صحبت كردند. همايون امامي به عنوان فردي كه آرشيو فيلمهايش را در اختيار اين كارگاه آموزشي و علاقه‌مندان قرار داده بود گفت: من اين آرشيو را با عشق و علاقه نگه داشتم. فرخنده كيشي نيز خبر تاسيس و راه‌اندازي كتابخانه تخصصي با عنوان بانك فيلم ايران داد كه اين آرشيو فيلم با همكاري همايون امامي در حال اتفاق افتادن است. وي همچنين گفت: نمايش فيلمها در يك سينماي كوچك در محل مركز گسترش انجام خواهد شد. منوچهر مشيري نيز گفت: مرحله‌ي آموزش مستند‌سازي تمام شده است و بخش عملي آن كه هنرجويان بايد فيلم بسازند هنوز باقي مانده است. وي از سوژه‌هاي بازگشايي مدارس، روز كودك و شبهاي قدر به عنوان سوژه‌هايي نام برد كه هنرجويان اين دوره كارگاه آموزشي قرار است درباره‌ي آن فيلم بسازند. همايون امامي نيز در بخشي از اين جلسه گفت: در ديداري كه معاونت سينمايي در اين كارگاه داشتند فرصت نشد ولي همين‌جا مطرح مي‌كنم سينماي مستند برخلاف سينماي داستاني جذابيتي براي تهيه‌كننده خصوصي ندارد. بنابراين جواناني كه آموزش مي‌بينند طعمه‌هاي خوبي براي جشنواره‌هاي خارجي هستند اگر ما نتوانيم دانش آنها را به تجربه منتقل كنيم اين بت جشنواره‌گرايي به عنوان يك پديده مخربي همچنان مطرح مي‌ماند. بنابراين سياستگذاران كه متولي گسترش سينماي مستند هستند، همچون مركز گسترش به اين موضوع توجه كنند. محبوبه هنريان نيز خواستار حمايت و توجه به اين بخش از سينما و صنف مستندسازان شد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha