• جمعه / ۵ آبان ۱۳۸۵ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8508-01452

واعظ جوادي هشدارداد:‌ فقدان نظارت بر واردات محصولات دستكاري ژنتيكي شده غيرقانوني بودن توليد ورهاساي برنج تراريخته پيگيري پرونده زمين‌خواري25ميليارد توماني

واعظ جوادي هشدارداد:‌
فقدان نظارت بر واردات محصولات دستكاري ژنتيكي شده
غيرقانوني بودن توليد ورهاساي برنج تراريخته
پيگيري پرونده زمين‌خواري25ميليارد توماني

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه واردات مواد خوراكي به كشور بعضا دستكاري ژنتيكي شده است، تاكيد كرد: متأسفانه هم‌اكنون در اين زمينه هيچ نظارتي وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر فاطمه واعظ جوادي در پاسخ به سؤال ايسنا با اشاره به اين كه رهاسازي برنج تراريخته پيش از آزمايش ريسك و تاييد سازمان محيط زيست غيرقانوني است، گفت: در صورتي كه مجري اين طرح نسبت به اين امر اقدام كرده باشد، خلاف قانون رفتار كرده است.

وي با اشاره به اين كه تا زمان ارائه مستندات و تاييد سازمان حفاظت محيط زيست توليد برنج تراريخته مورد تاييد سازمان محيط زيست نيست، افزود: در برنج تراريخته آن باكتري BT را وارد برنج طارم و آنرا به آفت كرم ساقه‌خوار مقاوم كرده‌اند.

واعظ جوادي با بيان اينكه سازمان حفاظت محيط زيست از تحقيقات و مطالعات بويژه در خصوص مسائل تغذيه‌‏اي مردم استقبال مي‌‏كند، گفت: با توجه به الحاق ايران به پروتكل ايمني زيستي (كارتاهينا)، در بهمن‌‏ماه سال گذشته مسؤوليت دبيرخانه ايمني زيستي به سازمان حفاظت محيط زيست داده شد و در اين راستا سازمان از مجري طرح برنج تراريخته درخواست ارسال مستندات اين طرح را كرد، اما متاسفانه مستندات ارائه شده به سازمان ناقص و بر مبناي چند مقاله بود كه مربوط به برنج توليدي اين شخص نبود، اين در حاليست كه براي اين گونه خاص از برنج بايد تمامي آزمايشات جهت رهاسازي به صورت مجدد صورت گرفته و مستندات به سازمان ارسال مي‌شد.

وي افزود: سازمان حفاظت محيط زيست مشتاق است كه محققان محصولاتي توليد كنند كه سم و كود شيميايي و آفت‌كش نخواهد، اما متاسفانه مجري برنج از ارائه مستندات امتناع ورزيده و از ارائه پاسخ و نمونه‌اي از برنج خودداري كرد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: انسان دانه برنج را مصرف مي‌‏كند اما اين كه چه بر سر ساقه اين برنج كه مي‌تواند كرم ساقه‌خوار را از بين ببرد مي‌آيد و تأثير آن بر ميكروارگانيسم‌ها و ساير موجودات چيست سوالي است كه سازمان حفاظت محيط زيست دارد.

وي تاكيد كرد: متأسفانه به جاي پاسخ به اين مسايل موضوع سياسي شده است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: سازمان حفاظت محيط زيست همچنين اين نگراني را دارد كه اكوسيستم خاك و موجودات و نيز حشرات به عنوان سيكل دوم و پرندگاني كه اين حشرات را مي‌‏خورند به عنوان سيكل سوم و دام و طيور و انسان در سيكل‌‏هاي بعدي چه ضررهايي مي‌‏بينند.

وي با اشاره به اين كه مجري طرح مستندات انساني برنج تراريخته را نيز ارايه نكرده است، گفت: حتي از مجري طرح خواسته شده نمونه‌اي از خود برنج را در اختيار سازمان محيط زيست قرار دهد كه مجري اين كار را نيز انجام نداده است.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه در 25 ارديبهشت‌‏ماه سال جاري موضوع محصولات تراريخته در كميسيون كشاورزي مجلس مطرح شد، افزود: بر اين اساس قرار شد قانون ملي ايمني زيستي تدوين و به صورت لايحه از سوي دولت ارايه شود.

وي همچنين از پيگيري پرونده‌‏اي در خصوص زمين‌‏خواري از سوي محيط زيست به مبلغ 25 ميليارد تومان خبر داده و گفت: بزودي نتايج اين پيگيري‌‏ها اعلام خواهد شد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اين زمين از اراضي ملي در مناطق حفاظت شده سازمان واقع شده كه به صورت غيرقانوني مورد سوء استفاده قرار گرفته است كه از سوي سازمان با مباحث حقوقي در حال پيگيري است.

وي افزود: موضوع گردشگري طبيعي بذري بود كه در دولت جديد در محيط زيست كشور كاشته شد و با تشكيل كميته ملي طبيعت گردي به غنچه تبديل شد، اما نياز به مراقبت و پيگيري دارد تا بشكفد.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اهميت ويژه محيط زيست دريايي گفت: در اين راستا پيشنهاد تبديل اين اداره كل به معاونت در سازمان حفاظت محيط زيست به سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي ارايه شده و منتظر پاسخ هستيم.

وي در ادامه به موضوع نصب و راه‌‏اندازي نرم افزار GIS اشاره كرد و گفت: فاز اول نصب و راه‌‏اندازي نرم افزار GIS در تمامي استان‌‏ها تا پايان سال جاري به اتمام مي‌‏رسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha