• دوشنبه / ۸ آبان ۱۳۸۵ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8508-03136
  • منبع : مطبوعات

خاتمي به فرانسه سفر كرد

خاتمي به فرانسه سفر كرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي رييس مؤسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگها و تمدنها بامداد روز دوشنبه از فرودگاه مهرآباد راهي فرانسه شد تا در نشست ادبي، فرهنگي "شوقي و لامارتين" كه در مقر سازمان علمي تربيتي فرهنگي ملل متحد (يونسكو) در پاريس برگزار مي‌شود، شركت كند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خاتمي در آيين افتتاحيه اين همايش سه روزه كه از روز سه‌شنبه آغازمي‌شود، سخنراني كرده و رياست جلسه را برعهده دارد.

براساس گزارش روابط عمومي مؤسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها،خاتمي در اين نشست در مورد اشعار شوقي، شاعر عرب و آلفونس لامارتين شاعر فرانسوي با حضور شخصيتهاي ادبي و فرهنگي سخنراني خواهد كرد.

اين نشست از سوي بنياد عبدالعزيز سعود الباطين و همكاري نمايندگي كويت در سازمان يونسكو سازماندهي شده است.

رييس مؤسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بعد از شركت در اين همايش، عازم اسكاتلند شده و مركز مطالعات ايران در دانشگاه "سنت اندروز" در شرق اسكاتلند را افتتاح مي‌كند.

خاتمي همچنين دكتراي افتخاري اين دانشگاه را نيز دريافت خواهد كرد.

رييس جمهور سابق كشورمان سپس به دعوت مراكز دانشگاهي انگلستان به لندن سفر خواهد كرد.

خاتمي در اين سفر ضمن افتتاح مركز مطالعات شيعه در دانشگاه دارهام، در نشستي با اساتيد و دانشجويان در دانشگاه آكسفورد به ايراد سخنراني و گفت‌وگو در حوزه‌هاي گفت‌وگوي بين تمدن‌ها و اديان خواهد پرداخت.

سخنراني در انجمن روابط بين‌المللي انگلستان (چتهام هاوس) در لندن و نيز ديدار با اسقف اعظم كانتربري و ملاقات با نمايندگان مسلمان از ديگر برنامه‌هاي سفر حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي است، ملاقات با مسوولان نهادهاي اسلامي بريتانيا و نيز نشست با دانشجويان ايراني از ديگر بخشهاي اين سفر خواهد بود، همچنين طي نشستي فعاليتهاي كليساي انگليكان در زمينه‌ي گفت‌وگوي بين‌الاديان براي خاتمي تشريح خواهد شد.

سيد محمد خاتمي عاليرتبه‌ترين سياستمدار ايراني است كه پس از انقلاب اسلامي به انگليس سفر مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين درحالي است كه با نزديك شدن زمان سفر سيد محمد خاتمي به بريتانيا تلاش محافل صهيونيستي با كمك عوامل منافقين در انگلستان براي تحت‌الشعاع قرار دادن اين سفر تشديد شده است.

براساس اين گزارش از خاتمي دعوت شده است براي افتتاح مركز مطالعات ايران از دانشگاه سنت اندرو ديدن كند. قرار است كه وي يك دكتراي افتخاري را از منريز كمپل، رهبر ليبرال دموكرات‌ها كه رييس اين دانشگاه نيز هست دريافت كند.

با اين حال منابع ليبرال دموكرات در انگليس خاطرنشان كرده‌اند كه وي انصراف از اين تصميم تحت فشار قرار گرفته است.

كمپل با نامه‌اي مواجه شد كه به امضاي 12 نماينده‌ي مجلس از جمله لرد وادينگتن، لرد فريزر، بارونس هريس و لرد راسل جانستون رسيده است و لغو اين برنامه در آن درخواست شده‌است.

براساس گزارش‌هاي رسيده، انتخاب خاتمي به عنوان ميهمان افتخاري دانشگاه سنت اندروز انتقاد گروه‌هاي مختلف تحت نفوذ رژيم صهيونيستي را در انگليس برانگيخته است.

روزنامه «هرالد» نيز دراين باره نوشت كه امكان دارد سفر سيد محمد خاتمي به اسكاتلند با اعتراضات «مخالفان حكومت ايران و همچنين دولت اسراييل» روبرو شود.

درهمين زمينه يك سخنگوي اين دانشگاه با دفاع از اين اقدام دانشگاه سنت اندروز گفت كه ديدار خاتمي از اين دانشگاه منعكس كننده‌ منزلت بين‌المللي اوست.

ليود بن دور، سخنگوي سفارت رژيم صهيونيستي در لندن هم گفت:«اگرچه خاتمي مي‌كوشد چهره‌ي خوب و ميانه رويي از ايران را نشان دهد بايد به ياد آوريم كه زماني كه او رييس جمهور بود رژيم ايران به توسعه تسليحات هسته‌يي ادامه و جامعه‌ي بين‌المللي را فريب داد.»

لرد جانر، از سياستمداران ارشد صهيونيست نيز، مناسب بودن اين ديدار را زير سوال برد و گفت كه خاتمي پيشتر از اين از حزب‌الله لبنان ستايش کرده بود.

در ارتباط با اين سفر صادق خرازي نيز در گفت‌وگو با ايسنا تاكيد كرد كه سفرهاي اخير خاتمي به نقاط مختلف جهان از جمله سفر آتي‌اش به فرانسه ،انگلستان و اسكاتلند به مفهوم بازگشت وي به عرصه‌ي قدرت نيست.

سفير سابق كشورمان در فرانسه درتشريح برنامه‌هاي سفر پنج روزه‌ي سيد محمدخاتمي به انگلستان ،اسكاتلند و فرانسه گفت:« از حدود يك سال و نيم، دو سال قبل دانشگاه سن اندروز كه يكي از مهمترين دانشگاه‌هاي اسكاتلند است ، از آقاي خاتمي دعوت كرد كه طي مراسمي با حضور در اين دانشگاه دكتراي افتخاري آن را دريافت كند و به همين جهت هماهنگي‌هاي لازم انجام شد و قرار است در سفر اخير آقاي خاتمي به اسكاتلند اين كار انجام شود.»

مسوول دفتر ژنو موسسه‌ي بين المللي گفت‌وگوي تمدنها با بيان اينكه خاتمي در جريان حضور در اين دانشگاه، با اساتيد، نخبگان و دانشجويان آن نيز ديدار خواهد كرد، از سخنراني در برنامه‌ي ويژه‌ي اعطاي دكتراي افتخاري به عنوان يكي از برنامه‌هاي خاتمي در اين سفر ياد كرد و گفت:« همچنين آقاي خاتمي در سفر به انگلستان چند برنامه‌ي ويژه ازجمله حضور در مركزسياسي و بين المللي چاتم هاوس انگلستان همچنين سخنراني در دانشگاه آكسفورد و حضور در جامعه‌ي مسلمانان انگلستان را در برنامه‌ي خود خواهد داشت.»

وي با بيان اينكه خاتمي درجريان سفر به انگلستان در جامعه‌ي ايراني و شيعيان اين كشور نيز حضور پيدا خواهد كرد، گفت:« براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده مقدمات راه اندازي مركز شيعه‌شناسي در جريان سفر خاتمي به انگلستان مورد بررسي قرار خواهد گرفت.»

وي همچنين يادآور شد:« خاتمي قبل از سفر به انگلستان سفري يكروزه به پاريس خواهد داشت و در برنامه‌ي مؤسسه‌ي فرهنگي، ادبي بابتين كه هر ساله به عنوان يك كنگره‌ي ادبي، فرهنگي كه در مقر سازمان فرهنگي علمي ، بين المللي يونسكو برگزار مي‌شود ،حضور و سخنراني خواهد داشت.»

خرازي همچنين هدف از سفر پنج روزه‌ي خاتمي به سه كشور اسكاتلند ،انگلستان و فرانسه را تعميق بحث گفت‌وگوي تمدنها و ايجاد رابطه‌ي منطقي بين اسلام و غرب و ارائه‌ي تصويري منطقي از اسلام در سطح جهان برشمرد و در ارزيابي نسبت به هياهوهايي كه پيش از سفر خاتمي مطرح مي‌شود اظهار داشت: «طبيعي است شخصيتي فرهنگي و بين‌المللي همانند خاتمي مي‌تواند در همه‌ي ابعاد فرهنگي،‌فكري، سياسي تأثيرگذار باش ، اما اين سفرها و ملاقات‌هايي كه در حاشيه‌ي آن انجام مي‌شود به مفهوم بازگشت خاتمي به عرصه‌ي قدرت نيست.»

وي با بيان اينكه تلقي بازگشت خاتمي به عرصه‌ي قدرت تلقي نادرستي است، گفت:« خاتمي شخصيتي سياسي، فرهنگي و بين‌المللي دارد و با توجه به مقبوليت جهاني خاتمي ، ايشان يك فرصت مغتنم در عرصه‌ي بين المللي و جهاني براي كشور تلقي مي‌شود.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha