• جمعه / ۱۲ آبان ۱۳۸۵ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8508-05337.47011

سازندگان سريال «زيرزمين» در نشست ايسنا/1/ «زياد بودن شخصيت‌ها فقط براي شلوغي خانه نبود» «طرح اوليه "زيرزمين" بر مبناي كمدي طراحي شده بود»

سازندگان سريال «زيرزمين» در نشست ايسنا/1/
«زياد بودن شخصيت‌ها فقط براي شلوغي خانه نبود»
«طرح اوليه "زيرزمين" بر مبناي كمدي طراحي شده بود»

نشست سازندگان سريال «زير زمين» با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با حضورعليرضا افخمي (كارگردان)، ‌بهروز مفيد (تهيه كننده)، عليرضا بذر افشان (نويسنده)، فتحعلي اويسي (بازيگر نقش فرج)، مهران رجبي (بازيگر نقش صابر)، سروش صحت(بازيگر نقش صمد)، مهتاج نجومي (بازيگر شوكت)، صدرالدين حجازي (بازيگر نعمت) و بهمن دان (بازيگر نقش كوراني) برگزار شد.

اگر اين سريال «زيرزمين» فاقد بازيگران شناخته و حرفه‌يي بود

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كارگردان سريال «زيرزمين» در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر اين كه اگر اين سريال «زيرزمين» فاقد بازيگران شناخته و حرفه‌يي بود باز هم مي‌توانست مخاطب داشته باشد؟ اظهار كرد: در مدت زماني كه داشتيم اگر قرار بود به جايي اين بازيگران حرفه‌يي و باسابقه از بازيگران كم سابقه‌تر استفاده كنيم قطعا به اين كيفيت در بازيگري نمي‌رسيديم.

عليرضا افخمي با بيان اين مطلب كه در خصوص مناسب بودن نقش‌هاي كاراكتر‌هاي چون صحت، كاوياني و گلچين ترديد داشتم اظهار كرد: به عنوان مثال مريم كاوياني و گلچين از افرادي بود كه فكر مي‌كردم اين نقش برايشان كم است و با خودشان صراحتا عنوان كردم و هر دو آن‌ها به من لطف داشتند و نقش را پذيرفتند.

افخمي تاكيد كرد: به طور كلي سعي شد بازيگران به تناسب كاركتري كه داشتند انتخاب شوند و برخي از آن‌ها مثل مهران رجبي تضمين شده انتخاب شدند و بارها اين نقش را ايفا كرده و پذيرفتني و باور شدني بود.

كارگردان سريال «زيرزمين» و دلايل انتخاب فتحعلي اويسي

كارگردان سريال «زيرزمين» درباره فتحعلي اويسي گفت: از جهت اين كه او قبلا در اين تيپ بازي كرده بود تضمين شده بود. اما از جهت اين كه بايد از قالب طنز مطلق دور مي‌شد سختي‌هايي داشت و او با توانايي بازيگري خود به خوبي از عهده آن بر آمد.

فضاي تا حدود شاد و در نظر گرفتن فضايل اخلاقي و معنوي

بهروز مفيد (تهيه كننده زيرزمين) در ابتداي نشست ايسنا گفت: طرح اوليه داستان «زير زمين» درباره كلاهبرداري بود كه در شرايط اوليه خانواده فرج وارد بستر سنتي ما وارد مي‌شود و ما به دنبال تقابل دو رفتار اجتماعي و تحولي كه در آن خانواده ايجاد مي‌شد و هم چنين نگاه به طبقات محروم جامعه بوديم. چرا كه يكي از بركات ماه رمضان توجه داشتن به طبقه محروم جامعه است.

وي جذاب بودن، فضاي تا حدود شاد و در نظر گرفتن فضايل اخلاقي و معنوي را از اهداف طرح اوليه داستان «زير زمين» بر شمرد و گفت: طرح اوليه دي ماه تحويل داده شد و يك گروه چهار پنج نفره به 200 صفحه خلاصه داستان رسيديم. اما در فروردين ماه كه افخمي كار را پذيرفتند منطق اوليه داستان كه همان كلاهبرداري دو فضاي بالا و پايين شهري و نگاه به مجرمان بود را حفظ كرد. اما منطق داستان با شكل اوليه تفاوت داشت.

فشار رساندن كار ماه رمضان به پخش

به اعتقاد اين تهيه كننده، فشار رساندن كار ماه رمضان به پخش، همه عوامل را اذيت مي‌كند. مگر اين كه در اين زمينه عزمي براي بهبود در صدا و سيما ايجاد شود.

وي با بيان اين مطلب كه اين نگاه در صدا و سيما كه كمي جلوتر را ببيند و 2، 3 ساله پيش برويم ايجاد نشده است اظهار كرد: بايد بپذيريم كه سازمان بايد براي توليد يك سري از كارها سرمايه‌گذاري كند كه حتي اگر هم پخش هم نشود مهم نباشد.

سريال‌هاي ماه رمضان مثل جشنواره

تهيه كننده‌ي سريال «زيرزمين»، سريال‌هايي را كه در ماه رمضان از شبكه‌هاي تلويزيون پخش مي‌شوند را مثل جشنواره‌اي دانست افزود: درصد بينندگان سريال‌هاي ماه رمضان نشان دهنده اين است كه اين سريال‌ها ارزش اين را دارند كه صدا و سيما در اين زمينه سرمايه‌گذاري بهتري داشته باشد.

وقتي كار شروع شد، 8 قسمت از مجموعه نوشته شده بود

عليرضا بذرافشان (نويسنده سريال «زيرزمين») در ادامه اين نشست با بيان اين مطلب كه وقتي كار شروع شد، 8 قسمت از مجموعه نوشته شده بود اظهار كرد: شروع كردن با اين تعداد قسمت كار خطرناكي است. اما كم كم مجموعه تصويربرداري شد و متن نبود و كمتر شد؛ تا جايي كه در يك دوره به جايي رسيد كه سكانس‌ها نوشته مي‌شد و تصوير برداري مي‌شد كه البته باز توانستيم با كمك تهيه كننده و كارگردان كار را جلو ببريم.

مهران رجبي و نگراني‌هايش

مهران رجبي (بازيگر نقش صابر) درباره دغدغه خود از آماده نبودن متن براي بازيگر و فشرده بودن كار توضيح داد: به سهم خودم و در خلوت خودم نگران كار بودم.

وي با اشاره به كار ديگري كه با كيانوش عياري دارد گفت: اين كار چند سالي است كه با وسواس در حال ساخت است و بعد از چهار سال هنوز سه ماه از بازي من مانده است.

بايد به فكر ماه رمضان سال بعد باشيم

به گزارش ايسنا، عليرضا افخمي (كارگردان سريال «زيرزمين») با بيان اين مطلب كه پس از ماه رمضان بايد به فكر ماه رمضان سال بعد باشيم اظهار كرد: قطعا اگر گروهي متشكل از نويسنده، كارگردان و تهيه كننده از امسال بدانند كه متعهد هستند و قراردادهايشان بسته و حمايت مي‌شوند، وضع سريال‌ها بهتر از سال‌هايي كه پست سر گذاشتيم خواهد بود.

برنده شدن سريال‌ها براي شبكه‌ها اهميت پيدا كرده

وي با بيان اين كه سريال‌هاي ماه رمضان به جشنواره‌اي تبديل شده كه برنده شدن در آن براي شبكه‌ها اهميت زيادي پيدا كرده است اظهار كرد: همين مساله باعث شده كه مديران گروه‌هاي شبكه‌ها ترجيح مي‌دهند كه به سرعت تيمشان را انتخاب نكنند و براي انتخاب طرح و گروه سازنده به خوبي تعمق كنند و راجع به گروه سازنده مطمئن باشند و بعد قرارداد را ببندند و قطعي كنند.

كارگردان سريال «زيرزمين» افزود: معمولا تصويب كردن طرح و تامين گروه در نتيجه اين رقابت سخت و فشرده عقب مي‌افتد و ترديد‌ها ادامه مي‌يابد تا اين كه به دقيقه 90 كه اجبارا بايد صورت بگيرد مي‌رسد.

«زيرزمين» از ده‌ها فيلم سينمايي كه الان ساخته مي‌شود پركارتر

مفيد ـ تهيه كننده ـ در نشست خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اين كه كليت طرح و چارچوب زيرزمين (70 تا 80 درصد كار) تا ارديبهشت ماه مشخص بود خاطر نشان كرد: 70 درصد از منطق و اساس داستان كاملا معلوم بود و ما مي‌دانستيم كه چه اتفاقي مي‌خواست بيفتد اما خيلي از ديالوگ‌ها مشخص نبود اما جاي نگراني نداشت و با تغييرات جزيي همراه بود.

وي با بيان اين مطلب كه به لحاظ زمان كاري «زيرزمين» از ده‌ها فيلم سينمايي كه الان ساخته مي‌شود پركارتر بوده است تاكيد كرد: سريال‌هاي مناسبتي اين چنيني از لحاظ ساعت كاري فوق‌العاده است.

براي مخاطب اهميت قائل بوديم

اين تهيه‌كننده ادامه داد: ما آن قدر براي مخاطب اهميت قائل بوديم كه استخوان بندي كاري كه قرار است پخش شود مشخص باشد و «زير زمين» به خوبي توانست از طنز موقعيت و مضامين و مفاهيم ديني بهره بگيرد.

اعلام كردم به طنز مطلق مورد نظر شبكه تمايل ندارم

به گزارش ايسنا، عليرضا افخمي درباره‌ي روند پذيرش كار و تم داستاني آن گفت: در ابتداي كار، طي صحبت با تخشيد (مدير گروه فيلم و سريال شبكه سوم) اعلام كردم كه اگر طنز مطلق (طنز بدون اتكاء به داستان) مورد نظر شبكه است تمايل به انجام آن ندارم و شبكه هم عنوان كرد كه اصراري بر مطلق بودن طنز داستان ندارد اما سريال حتما بايد فضاي مفرحي داشته باشد.

كارگردان سريال «زيرزمين»، ادامه داد: هر چند با ورود اويسي اين سوء تفاهم براي بسياري از افراد ايجاد شد كه قرار است كارهاي قبلي او تكرار شود. اما من از همان ابتدا به ايشان گفتم كه مد نظرم كارهايي كه قبلا داشته نيست و بايد در قالب داستان موقعيت‌هايي ايجاد شود كه موجب خنداندن مخاطب شود.

رويكرد مجموعه «زيرزمين» داشتن يك داستان باورپذير

عليرضا افخمي در نشست خبرگزاري دانشجويان ايران، رويكرد مجموعه «زيرزمين» را داشتن يك داستان باورپذير و با منطق داستاني دانست كه تا حد امكان فضاي مفرحي داشته باشد و موقعيت‌هايي را نيز جهت خنداندن تماشاگر ايجاد كند.

طرح اوليه زيرزمين بر مبناي كمدي طراحي شده بود

بذرافشان ـ نويسنده ـ نيز با بيان اين كه طرح اوليه زيرزمين بر مبناي كمدي طراحي شده بود اظهار كرد: زماني كه مي‌خواستيم تغييرات را در مجموعه لحاظ كنيم آقاي افخمي به من گفت كه فقط سعي كن قصه را درست بنويسي، اگر قصه را درست نوشتي و ما به لحظاتي از آن خنديديم كه به هر دو قصدمان رسيده‌ايم. اما اگر به لحظاتي از آن نخنديديم هم اشكالي ندارد و من هم بر اين اساس پيش رفتم، از موقعيت‌هايي كه مي‌توانست ما را بخندانند و يا حداقل لبخند را بر لب بنشانند استفاده كردم.

تعداد شخصيت‌هاي داستان و بازيگران «زيرزمين»

كارگردان سريال «زيرزمين» در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر تعداد شخصيت‌هاي داستان و بازيگران

«زيرزمين» توضيح داد: از ابتدا قصد داشتيم خانه‌اي كه پول در آن پيدا مي‌شود خانه شلوغي باشد كه دهها خانواده در آن سكونت دارند. در نتيجه پيدا كردن آن موقعيت (پول) هيجاناتي ايجاد خواهد كرد.

ديالوگ‌هاي شخصيت‌هاي خلق شده در خانه صابر

افخمي با بيان اين مطلب كه ديالوگ‌هاي شخصيت‌هاي خلق شده در خانه صابر بخش‌هاي از حرف‌هاي محتوي مجموعه «زيرزمين» را تشكيل مي‌داد گفت: با هر كدام از اين شخصيت‌ها بخشي از حرف‌ها‌ي محتوي مان را عنوان كرديم و به عنوان مثال تقابل شخصيت‌هاي پريا، فرج، شوكت و صابر با يكديگر و ديگر شخصيت‌ها نسبت‌هاي متفاوتي را برقرار مي‌كرد و نتايج متفاوتي از اين نسبت‌ها اخذ مي‌شد.

دو شخصيت افغاني پتانسيل بهره‌وري داشتند!

كارگردان سريال «زيرزمين» با بيان اين كه دو شخصيت افغاني نيز پتانسيل بهره‌وري را داشتند افزود: البته شايد اگر به عقب برگردم در خصوص بودن يا نبودن شخصيت‌هاي دو افغاني سريال ترديد كنم چرا كه نتوانستيم از آن پتانسيل استفاده كنيم.

بذرافشان ـ نويسنده ـ در اين باره گفت: حتي قصه‌هاي افغاني‌ها را هم طراحي كرده بوديم. اما فرصت پرداختن به آن‌ها به لحاظ زماني پيدا نشد.

زياد بودن شخصيت‌ها فقط براي ايجاد شلوغي در آن خانه نبود

به اعتقاد كارگردان سريال «زيرزمين»، زياد بودن شخصيت‌ها فقط براي ايجاد شلوغي در آن خانه نبود، بلكه براي آن ها هدف و پيشينه‌اي براي بهره‌برداري در نظر گرفته شده بود.

معرفي دير هنگام شخصيتي چون‌ معصومه

افخمي درباره‌ي معرفي دير هنگام شخصيتي چون‌ معصومه در سريال «زيرزمين» اظهار كرد: حضور آدمي كه بهترين اتاق خانه داستان را دارد، نويسنده راجع به او چيزي نگفته هم باعث كنجكاوي مخاطب مي‌شود و موقعيت تهديد آميز معصومه عامدانه بوده و البته فقط او را شامل نمي‌شده است.

بالا رفتن رقم‌ها در آثار نمايشي تلويزيون

وي درباره كلاهبرداري 6 ميلياردي در سريال «زيرزمين» و بالا رفتن رقم‌ها در آثار نمايشي تلويزيون توضيح داد: مبلغ كلاهبرداري در سريال زيرزمين مي‌بايست هنگفت باشد تا مخاطب را با خود همراه كند و اگر 6 ميليارد به كمتر از اين رقم كاهش مي‌يافت براي مخاطب آن قدر مهم نبود.

افخمي درباره‌ي فضاهاي خانه‌ي صابر و دور شدن از آن تصريح كرد: مواقعي كه از شخصيت‌هاي داخل خانه فاصله گرفتيم جاهايي بوده كه تماشاچي دوست داشته آن بخش را دنبال كند.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha