• جمعه / ۱۲ آبان ۱۳۸۵ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8508-05373

سازندگان سريال «زيرزمين» در نشست ايسنا/3 *پايان داستان عامرانه انتخاب شد *با انتخاب 6 ميليارد، كف رقم را گرفتيم *تماشاچيان عام نمي‌گويند چرا«فرج» متحول شد

سازندگان سريال «زيرزمين» در نشست ايسنا/3
*پايان داستان عامرانه انتخاب شد 
*با انتخاب 6 ميليارد، كف رقم را گرفتيم
*تماشاچيان عام نمي‌گويند چرا«فرج» متحول شد

عليرضا افخمي ـ كارگردان سريال «زير زمين» در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مبني بر نقطه‌ي گمشده‌ي سكانس پاياني اين سريال گفت: پايان سكانس‌هاي اسدي و كلاني، عامرانه اتخاذ شده بود و پايان باز و معلقي براي آن‌ها گذاشتيم و پس از افتادن اسدي از روي ويلچر نمي‌گوييم كه چه اتفاقي براي او مي‌افتد و در مورد كلاني هم همين‌طور.

به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، وي تاكيد كرد: آن‌چه كه ما مي‌خواستيم به مخاطب برسانيم اين بود كه سرنوشت اين دو آدم سرنوشت سياه و تلخي است اما نه لزوما مرگ.

با نشان دادن خانه‌هاي مجلل بالاي شهر صرفا استفاده‌ي تصويري نكرديم

كارگردان سريال «زيرزمين» با بيان اين مطلب كه با نشان دادن خانه‌هاي مجلل بالاي شهر و خانه‌اي نظير خانه صابر، صرفا استفاده‌ي تصويري نكرديم، اظهار كرد: تقابل فقر و غنا موضوع داستان سريال «زيرزمين» و استفاده از آن ضروري بود و بايد نوع زندگي كه فرج و خانواده‌اش به آن عادت كرده بودند را نشان مي‌داديم. به اين خاطر كه وقتي به خانه‌اي با مختصات خانه‌ي پامنار مي‌روند، تقابل و وضعيت اسفباري كه به آن گرفتار مي‌شوند ملموس باشد.

آيا «زيرزمين» مي‌توانست قشر متوسط را نيز به تصوير بكشد

افخمي درباره‌ي اين‌كه آيا داستان سريال «زيرزمين» مي‌توانست قشر متوسط را كه زندگي نزديك‌ترين به مردم عادي دارند را نيز به تصوير بكشد گفت: موضوع داستان ما طبقه‌ي اشرافي و فقير بود و اين دو قشر و زندگي مدنظر داستان بودند و رفتن به سمت قشر متوسط اشتباه بود. هرچند به اعتقاد من صابر زندگي متوسطي داشت.

رقم 6 ميليارد با توجه به وضع موجود كمترين بود 

مفيد ـ تهيه كننده ـ در ادامه اين نشست ايسنا، درخصوص مطرح كردن كلاهبرداري شش ميلياردي در سريال زيرزمين اظهار كرد: داستان سريال زيرزمين داستان رئال بود و قطعا اگر 10 سال پيش ساخته مي‌شد رقم كلاهبرداري آن 100 ميليون تومان گذاشته مي‌شود و در ضمن ما با توجه به وضع موجود ما كف را گرفتيم و سعي كرديم رقمي را انتخاب كنيم كه براي مخاطب قابل پذيرش باشد.

باز شدن گره داستان با يك اتفاق بعيد ممكن است

عليرضا افخمي درخصوص بحث‌هاي غيرمنطقي داستان «زيرزمين»، توضيح داد: باز شدن گره داستان با يك اتفاق بعيد ممكن است در ذوق مخاطب بزند، اما وقتي از باز شدن گره داستان استفاده مفهومي مي‌شود و به تماشاچي تذكر هم داده مي‌شود معقول است و نمي‌تواند مورد انتقاد واقع شود.

كارگردان سريال «زيرزمين» درباره‌ي تاكيدهايي كه در ديالوگي از اين سريال بر اتفاقي بودن وقايع مي‌شود اظهار كرد: در ديالوگي كه فرج و كلاني با هم دارند فرج درباره‌ي اتفاق و اين‌كه اتفاق مي‌تواند هدايتي از سوي خدا و تذكري باشد و افراد از آن پند بگيرند و يا اين‌كه از كنار آن رد شوند توضيح مي‌دهد.

نپذيرفتن تحول فرج از سوي مخاطب را از مخاطبان عام سريال نشنيدم

افخمي درباره‌ي قابل قبول نبودن تحول فرج در پايان سريال گفت: نپذيرفتن تحول فرج از سوي مخاطب را از سوي مخاطب عام سريال نشنيدم و اين انتقاد را كساني مطرح مي‌كنند كه تماشاچي خالص كار نيستند.

وي با بيان اين مطلب كه نقطه‌ي آغازين كاراكتر «فرج» كه مي‌خواستيم در پايان آدم خوبي شود را نقطه‌ي خيلي بدي نگرفتيم، اظهار كرد: در اپيزود اول سريال فرج از اين‌كه دخترش دروغ بگويد خوشش نمي‌آيد و حتي او را نصيحت مي‌كند كه به نوعي نشان‌دهنده‌ي تفاوت او با دو شخصيت ديگر (اسدي و كلاني) است كه مخاطب خوب شدن او را براي مخاطب باورپذير كند.

محبوب القلوب بودن بازيگر انتخاب شده

كارگردان سريال «زيرزمين» با بيان اين مطلب كه محبوب القلوب بودن بازيگر انتخاب شده در ايجاد زمينه‌ي پذيرش تحول آن شخصيت موثر است، اظهار كرد: اگر مردم فردي كه براي ايفاي چنين نقشي انتخاب مي‌شود را دوست داشته باشند، خيلي به دنبال دليلي براي اثبات خوب شدن نيستند و تماشاچي دوست دارد كه در پايان به او بگويي كه فتحعلي اويسي هدايت شد؛ چون دوست دارد او خوب باشد.

وي خاطرنشان كرد: تماشاچيان عام سريال نمي‌گويند كه چرا «فرج» متحول شد و تبديل به آدم خوبي شد.

فتحعلي اويسي در اين‌باره اظهار كرد: اگر فرج متحول نمي‌شد و آدم بد مي‌ماند، براي تماشاچي ناراحت كننده بود.

** بازيگران خانه‌ي پامنار و مردمان اين محله‌ها

صدرالدين حجازي (بازيگر نقش نعمت) درباره‌ي موقعيت‌هايي كه در منطقه‌ي پامنار در اين سريال براي او ايجاد شد اظهار كرد: اهالي منطقه‌ي پامنار با گروه ما ارتباط عميق عاطفي پيدا كرده بودند و ما در برخي مواقع از ساعت 2 بعد از ظهر تا پنج صبح كار مي‌كرديم و اطراف ما سكنه زندگي مي‌كردند و حتي يك بار هم به ما اعتراضي نشد و ارتباطي صميمي و نزديكي با آنها داشتيم.

وي با بيان اين مطلب كه اهالي منطقه‌ي پامنار خوب انتخاب مي‌كنند، تصميم مي‌گيرند و بعد اظهار علاقه مي‌كنند، گفت: پس از پخش سريال، مردم آن منطقه هر امكاني كه در خانه‌هايشان داشتند را در اختيار ما قرار مي‌دادند و ما از همين طريق متوجه شديم كه مردم با مجموعه ارتباط برقرار كردند و سريال تاثير گذاشته است.

داستان زيرزمين چقدر نزديك به شخصيت‌هاي واقعي پامنار بود

مهتاج نجومي (بازيگر نقش شوكت) در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر اين‌كه موقعيت داستان زيرزمين تا چه اندازه به موقعيت شخصيت‌هاي واقعي محله‌ي پامنار نزديك بود، اظهار كرد: اهالي آن منطقه كاملا با تشخيص هستند و بسياري از اقوام كهنسال بازار در آن منطقه زندگي مي‌كنند منطقه‌ي با هويت و با اصالتي است و البته بخش‌هايي از جمعيت فقيرتر بودند و به دلايل اقتصادي مجبور بودند آن‌جا باشند.

اين بازيگر افزود: آشنايي با آن محلات براي من چيز تازه و جديدي نبود و خوشحال بودم كه مورد توجه آن‌ها هستيم با اين‌كه باعث اغتشاش زندگي آنها بوديم، همواره لطف داشتند.

بهمن دان ـ بازيگر نقش كوراني ـ درباره‌ي شباهت موقعيت خلق شده در داستان با موقعيت واقعي اظهار كرد: آدم‌هايي كه در اين سريال خلق شدند وجود دارند و چيز جديدي نبودند.

عليرضا بذرافشان(نويسنده) محيط را ترك نمي‌كرد

صدرالدين حجازي بازيگر نقش نعمت نيز در اين‌باره گفت: عليرضا بذرافشان(نويسنده) محيط را ترك نمي‌كرد و در محيط رفت و آمد داشت و براي نوشتن در مردم بده بستان داشت و غريبگي در آن نبود و حتي‌المقدور در محيط حضور داشت و ما همگي مثل خود آن شخصيت‌ها شده بوديم.

وي تاكيد كرد: ما با آدم‌هاي آن‌جا همجنس شده بوديم و هيچ اختلاف فاحشي با افراد آن‌جا نداشتيم و اين حس به مخاطب منتقل شد.

اگر قصه‌ي داستان با واقعيت آن منطقه منطبق نبود

فتحعلي اويسي در ادامه تاكيد كرد: اگر قصه‌ي داستان با واقعيت آن منطقه منطبق نبود، آن‌ها ما را نقد مي‌كردند؛ درحالي كه آن‌ها با ما همرنگ شده بودند و كار را قبول داشتند و اگر با آن‌ها هم‌آوازي نداشتيم، با ما مقابله مي‌كردند.

وي افزود: البته در جايي كه من به زن و همسرم براي رفتن به خانه‌ي صابر مي‌گويم كه برويد لباس كهنه‌هايتان را بپوشيد با انتقاد يكي از اهالي آن منطقه مواجه شد و انتقاد به‌جايي هم بود.

صدرالدين حجازي نيز گفت: اگر آنها مثل ما نبودند، طي 4 ماهي كه در آن‌جا كار مي‌كرديم نمي‌توانستيم در آن محله دوام بياوريم. آنها با ما همرنگ شده بودند و ما با آنها هم‌سنخ.

انتقاد به افزايش بار ماورايي سريال‌هاي اخير

تهيه‌كننده‌ي سريال «زيرزمين»، در پايان نشست خبرگزاري دانشجويان ايران از افزايش بار ماورايي سريال‌هاي اخير صدا و سيما انتقاد كرد و افزود: يكي از دلايل موفقيت سريال زيرزمين و ويژگي مهم آن در اين است كه مخاطب شخصيت‌هاي سريال و تغيير آنها را پذيرفت.

به اعتقاد مفيد، از مجموعه‌ي چهار سريال‌هاي ماه رمضان امسال دو مجموعه بسيار غيرزميني بود؛ در حالي كه نياز جامعه‌ي ما در حال حاضر در اين است كه ملموس‌تر با مجموعه‌ي افكار عمومي ارتباط برقرار كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha