• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۳۸۵ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8510-02932

شوراي شهر تهران نسبت به صدور مجوز احداث مجتمعهاي تجاري اداري فاقد مجوز كميسيون ماده5 اعتراض كرد

تعدادي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، نسبت به صدور مجوز احداث مجتمعهاي تجاري اداري غير كارشناسي و فاقد مجوز كميسيون ماده 5 توسط شهرداري اعتراض كردند.

به گزارش خبرنگار «شهري» ايسنا نادر شريعتمداري، رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران ، در دويست و هفتاد و هفتمين جلسه شوراي شهر تهران، در تذكري با اشاره به صدور مجوز مجتمع تجاري در خيابان منوچهري تهران گفت: صدور و احداث اين مجتمع با مشاركت بخش خصوصي در حالي صادر شده كه مقابل عمارت پيرنيا قرار گرفته و اين عمارت جزء آثار باستاني بوده، در صورت احداث كامل مجتمع تجاري، عمارت پيرنيا از ديد خارج شده و دچار آسيب مي‌شود و اين اقدام به صلاح نيست.

وي گفت: صدور مجوز احداث مجتمع تجاري در مقابل عمارت پيرنيا مورد اعتراض مردم واقع شده، و ما خواستار تجديد نظر در صدور اين مجوز هستيم و اگر خساراتي تحميل شده بايد توسط شهرداري پرداخت شود.

شريعتمداري در تذكر ديگري خواستار توجه به معماري سنتي و اسلامي در تكميل پروژه برج ميلاد شد و گفت: نبايد از توجه به معماري سنتي و اسلامي غفلت كنيم.

وي پيشنهاد داد كه هيأت راهبردي در مديريت پروژه برج ميلاد با حضور كارشناسان و اساتيد تشكيل و در تكميل برج ميلاد نسبت به معماري سنتي و اسلامي و انتخاب طرح و مصالح توجه شود.

چمران، رييس شوراي اسلامي شهر تهران نيز اظهارات شريعتمداري را در خصوص توجه به معماري سنتي و اسلامي تاييد كرد و گفت: نامه‌اي به شهرداري مي‌فرستيم و در خصوص تشكيل كميته راهبردي براي توجه به اين مساله تاكيد و در اين زمينه از كارشناسان و اساتيد مجرب استفاده كنيم.

وي همچنين در خصوص احداث مجتمع تجاري در خيابان منوچهري مقابل عمارت پيرنيا نيز گفت: صدور مجوز احداث اين مجتمع در كميسيون ماده 5 مطرح نشده، چون در اين كميسيون، نماينده سازمان ميراث فرهنگي حضور دارد و مسلما اعتراض مي‌كرد.

خسرو دانشجو، مخبر كميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر تهران، با بيان اين كه متاسفانه در نقاط مختلف شهر، مجوز احداث مجتمع‌هاي تجاري اداري بدون مصوبه كميسيون ماده 5 توسط شهرداري صادر مي‌شود ، تصريح كرد: علاوه بر صدور مجوز بدون راي كميسيون ماده 5، كاربري برخي از اين مجتمع‌ها نيز مغاير است.

وي افزود: به عنوان مثال در شهرك اكباتان و غرب، در كاربريهاي مغاير مجوز احداث مجتمع‌هاي تجاري ////////////////////////// صادر شده و بعضا با حصار كشي و تابلو اعلام كردند كه در اين محدوده مجتمع تجاري اداري احداث مي‌شود.

دانشجو از مسوولان شهرداري خواست قائل به مصوبه كميسيون ماده 5 در صدور مجوزها باشند و ادامه داد: قابل قبول نيست كه پروژه بودن بررسي كارشناشي و راي كميسيون ماده 5 احداث شود و اين امر قابل دفاع نيست.

به گفته وي، تعدادي از پروژه‌هاي تجاري اداري بدون مصوبه كميسيون ماده 5 در نقاط مختلف حصاركشي در حال احداث است.

حسن زياري، رييس كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر تهران نيز با بيان اين كه تعداد پروژه‌هاي اين چنيني بسيار بيشتر از موارد مطروحه است، تصريح كرد: مجتمع تجاري ميدان وليعصر (عج) مقابل پارك ملت و پروژه مشاركتي منطقه سه روبه‌روي شهرداري منطقه از ديگر موارد قابل طرح است.

نسرين سلطانخواه، منشي و عضو هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران هم با اشاره به مصوبه شورا در خصوص حفظ آثار تاريخي گفت: شوراي شهر طي مصوبه‌اي از شهرداري خواست تا آثار باستاني و تاريخي را حفظ كند؛ اما متاسفانه خلاف آن را عمل مي‌كند.

وي افزود: شهرداري در منطقه 12 كه داراي بيشترين آثار تاريخي است، اقدام به تخريب بخشي از مسجد همت كرده و اين امر بهانه ‌اي شده تا همه ساختمان اين مسجد دچار تخريب شود؛ در حالي كه آثار تاريخي به ثبت رسيده است.

وي افزود: همچنين مدرسه حافظ جنب امامزاده زيد كه آموزش و پرورش اعلام كرده است نيازي به اين مدرسه ندارد، توسط شهرداري با تغيير كاربري مجوز ساخت مجتمع تجاري را داده، در حاليكه اين مدرسه نيز جزء آثار تاريخي است.

سلطانخواه از شهرداري خواست تا اين دو آثار باستاني را حفظ كند.

به گزارش ايسنا بيادي، نايب رييس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: ساخت‌وساز مجتمع تجاري در مدرسه حافظ سندسازي شده و به شهرداري هم اعلام كرديم كه آموزش و پرورش هم بدون داشتن سند يا اختياري براي فروش اين مدرسه اقدام كرده كه براي ما هم مشخص نيست كه ساخت‌وساز در اين مدرسه بر چه اساسي در حال پيشروي است.

بيادي، خطاب به چمران گفت: معلوم نيست كه اين اقدام با قدرت، زور يا پول در حال انجام است و پشت ديوار مدرسه حافظ متري 60 ميليون تومان به فروش مي‌رسد.

خادم، رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران نيز در ادامه گفت: در راستاي اجراي برنامه سوم توسعه سال گذشته شوراي اسلامي شهر تهران، مصوبه‌اي در خصوص حفظ بافتهاي تاريخي داشت و در همين راستا مقرر شد كميته‌ هماهنگي براي حفظ و حراست از فضاي تاريخي مسايل مربوطه را پيگيري كند اما دستور العمل اين مصوبه 6 ماه است كه معطل مانده و از شهرداري تقاضا داريم آن را پيگيري كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha