• سه‌شنبه / ۲۶ دی ۱۳۸۵ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8510-13417
  • خبرنگار : 71078

«مجموعه‌اي براي خنداندن...» سريال «باغ مظفر» از ديدگاه 15 منتقد و روزنامه‌نگار

«مجموعه‌اي براي خنداندن...» 
سريال «باغ مظفر» از ديدگاه 15 منتقد و روزنامه‌نگار

با رسيدن سريال «باغ مظفر» به روزهاي پاياني پخش، فرصت مناسبي براي قضاوت درباره‌ي اين مجموعه‌ي تلويزيوني از سوي اهالي رسانه و منتقدان فراهم شده است. مجموعه‌اي كه به اعتقاد اغلب آنان با هدف سرگرمي صرف ساخته شده و با لحاظ خلاقيت‌هايي جديد در اين راه موفق بوده ‌است. در اين ميان برخي نيز «باغ مظفر» را تكرار كارهاي قبلي مديري دانسته و نسبت به نحوه‌ي تبليغ كالاهاي تجاري در آن انتقاد كرده‌اند.

خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در گفت‌وگو با 15 تن از دبيران سرويس‌هاي هنري روزنامه‌ها و منتقدان ، ديدگاه آنان را درباره‌ي «باغ مظفر» جويا شده است:

**شاپور عظيمي منتقد فيلم و برنامه‌هاي تلويزيون معتقد است: «باغ مظفر» نسبت به ديگر كارهاي مديري، پخته‌ترشده و پيشرفت كرده است. چرا كه روايت آن «جمع و جور» است.

وي مي‌افزايد: همكاري نويسندگان و بازيگران «باغ مظفر» در چند سريال قبلي مديري، موجب شده است كه آنان با يكديگر به هماهنگي لازم برسند.

به اعتقاد عظيمي، مديري در «باغ مظفر» نوع آوري‌هايي داشته است كه از آن جمله‌ي مي‌توان به قسمتي كه به ناخودآگاه كامران (بابازي سيامك انصاري) مي‌پرداخت، اشاره كرد.

وي در ادامه مي‌گويد: در اين مجموعه به خوبي از تبليغات، استفاده طنزآميز شده و نمايشي شده‌ است.

**حسين سينجلي - دبير سرويس هنري روزنامه‌ي «ابتكار» - درباره‌ي اين مجموعه اظهار مي‌كند: يكي از حسن‌هاي مجموعه‌ي «باغ مظفر» اين است كه قصد انتقال پيام‌هاي اخلاقي را ندارد و فقط براي خنداندن بيننده ساخته مي‌شود.

وي با اشاره به بازيگران اين مجموعه مي‌گويد: ‌بازيگران «باغ مظفر» چون با بازي يكديگر آشنايي كافي دارند، به خوبي ازعهده‌ي ايفاي نقش خود برآمده‌اند و در اين زمينه يك سيرتكاملي دركارهاي مديري ديده مي‌شود. البته به علت شتاب در ساخت كار، نقص‌هاي تكنيكي نيز به چشم مي‌خورد.

**رضا آشفته، مسوول صفحه‌ي تلويزيون روزنامه‌ي «اعتماد ملي»، درباره‌ي باغ مظفر مي‌گويد: به دليل خوش ساخت بودن اين سريال، مخاطبان زيادي به آن جذب شده‌اند كه اين ساخت خوب را در متن‌ها، بازي بازيگران و نحوه‌ي عملكرد عوامل حتي مي‌توان ديد.

وي در عين حال اظهار مي‌كند: توجه اندك به محتوا و لايه‌هاي زيرين اثر، موجب مي‌شود كه «باغ مظفر» فقط به سريالي سرگرم‌كننده تبديل شود. البته سازندگان «باغ مظفر» به اين هدف خود دست يافته‌اند.

مسوول صفحه‌ي تلويزيون روزنامه‌ي «اعتماد ملي» معتقد است: پرداختن به خان و خانزاده‌ها فكر بكري نيست چرا كه در سريالي چون «دايي جان ناپلئون» بسيار بهتر و محكم‌تر از «باغ مظفر» به فروريختن نظام فئودالي و ملوك الطوايفي پرداخته شده است كه الان باغ مظفر از اين موفقيت به شكل شوخي استفاده مي‌كند.

**رسول آباديان - دبير سرويس هنري روزنامه‌ي «آفتاب يزد»، سرگرم سازي‌ مخاطب را يكي از رسالت‌هاي رسانه‌ي ملي مي‌داند و مي‌افزايد: نبايد با ديدي منفي به اين مجموعه نگريست.

وي مي‌افزايد: مهران مديري فرد مستعدي است كه بر كار خود اشراف كامل دارد و نوعي از طنز را به وجود آورد كه به نام او ثبت شده است. اين كارگردان و بازيگر در جذب مخاطب نيز موفق عمل كرده است.

** فريده ذاكري، دبيرسرويس هنري روزنامه‌ي «آفرينش» معتقد است: لودگي، حركات زشت و بدآموزي در «باغ مظفر» زياد ديده مي‌شود و قشر‌هاي خاص اين برنامه را نمي‌پسندند.

به اعتقاد وي، مردم نياز به سرگرمي دارند و مديري نيز سرگرمي‌ساز خوبي است و همين مساله كار‌هاي او را قابل تحمل و تامل مي‌كند.

**حسين باقريان‏، دبير سرويس سينمايي روزنامه‌ي «ابرار» مي‌گويد: «باغ مظفر» نسبت به كارهاي قبلي مديري‏ سوژه‌ي نويي دارد و از برنامه‌ريزي دقيق‌تر براي ساخت برخوردار است.

وي مي‌افزايد: اين مجموعه توانسته است كه با آمدن رضا شفيعي‌جم (درنقش قل مراد) مخاطبان بيشترين را به خود جذب كند.

وي كه دبير سرويس سينمايي سروش است اضافه مي‌كند: باتوجه به كمتر بودن تعداد قسمت‌هاي «باغ مظفر»، نسبت به ديگر مجموعه‌هاي مديري،متن‌هاي آن از كيفيت بهتري برخورداراست؛ البته نويسندگان «باغ مظفر» همانند همكاري‌هاي قبلي خود با مديري، براساس استقبال مخاطب، تغييراتي در فيلمنامه‌هاي خود مي‌دهند.

باقريان با اشاره به بازيگران «باغ مظفر» اظهار كرد: بازيگراني براي اين مجموعه انتخاب شده‌اند كه با توجه به سابقه‌ي همكاري خود با مديري، با اين كارگردان به درك مشتركي رسيده‌اند و توانسته‌اند به بهترين شكل خواسته‌اي او را به تصوير در آوردند.

**نورا حسيني، دبير سرويس هنري روزنامه‌ي «انديشه‌ي نو» معتقد است: «باغ مظفر» حال وهواي مشابهي با ديگر كارهاي مديري دارد. ولي طنز ظريف و به روزتري در آن ديده مي‌شود. همانند شوخي كه در يكي از قسمتها با آثارعلي حاتمي شد.

وي مي‌افزايد: درنقش آفريني بازيگران اين سريال مانند محمدرضا هدايتي و مهران مديري خلاقيت‌هايي ديده مي‌شود و بازي مديري فاصله گذاري با كارهاي سنتي دارد.

حسيني در پايان اظهار كرد: در اين مجموعه به خوبي به تبليغات كالاهاي تجاري در فيلم‌ها وسريال‌ها پرداخته و اين عمل سازندگان آثار هنري به تمسخر گرفته شده است.

**مجيد شجاعي، دبير سرويس هنري روزنامه‌ي «اسرار»، درباره‌ي آخرين ساخته‌ي مديري به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: مخاطب همواره منتظر است كه اتفاقات تازه‌اي را در كارهاي مديري ببيند، چرا كه او اثري را نمي‌سازد مگر اين كه امتيازاتي را از تلويزيون بگيرد.

وي مي‌افزايد: شايد هيچ كارگرداني به اندازه‌ي مديري دستش براي نقد بي پرده باز نباشد. اما عليرغم اين اختيار، او در«باغ مظفر» نتوانسته است كه نظر مخاطبان را تامين كند.

دبير سرويس هنري روزنامه‌ي «اسرار» اضافه مي‌كند: سازندگان اين مجموعه تنها سعي مي‌كنند كه فضاي مفرحي براي مخاطبان خود بيافرينند و در اين جهت حتي واژه‌ها و اصطلاحات بسيار زشت در دهان شخصيت‌هاي مختلف مي‌گذارند كه از جمله‌ي آن‌ها به برخي ديالوگهاي خان مظفر (با بازي مهران مديري ) و حيف نان( با نقش آفريني نصرالله رادش) مي‌توان اشاره كرد.

وي تاكيد مي‌كند: با توجه به اين كه خوشبختانه مخاطبان مجموعه‌هاي مديري را بچه‌ها تا بزرگسالان تشكيل مي‌دهند، او بايد در استفاده از واژه‌هاي مختلف دربرنامه‌هاي خود دقت بيشتري كند.

دبير سرويس هنري روزنامه «اسرار» با اشاره به تبليغ كالاي تجاري در «باغ مظفر» اظهار كرد: انجام اين كار در حال تبديل شدن به ضد تبليغ است، چرا كه به شكلي بسيار نخ نما صورت مي‌گيرد و با توجه به آن كه مخاطب در تلويزيون مجبور به ديدن حجم زيادي از پيام‌هاي بازرگاني است،‌تبليغات ارايه شده در « باغ مظفر» را نمي‌پذيرد.

شجاعي بازي در پايان نقش آفريني رادش و مديري را خوب توصيف مي‌كند.

**كامل نوروزي، منتقد روزنامه‌ي «رسالت»، با بيان اين كه كه «باغ مظفر» مفاهيم سطحي و پيش پا افتاده را مطرح مي‌كند، به ايسنا مي‌افزايد: متاسفانه پخش چنين آثاري از سيما، موجب تنزل سطح سليقه‌ي مخاطبان مي‌شود.

به اعتقاد وي، مفاهيم و مضامين «باغ مظفر» در حد بچه‌هاي دبستان و راهنمايي است و با بالاتر رفتن سن بييندگان مخاطبان اين سريال كاهش مي‌يابد.

نوروزي ادعا مي‌كند: تلويزيون با ساخت چنين سريال‌هايي تلاش مي‌كند، افكار مخاطبان، به ويژه جوانان كه آينده‌ساز كشورهستند را مسخ كند و درسطح پايين نگه دارد.

وي با اشاره به تبليغات گنجانده شده در سريال «باغ مظفر» مي‌گويد: دراين تبليغات نكات ظريفي گنجانده شده است كه بخشي ازآن مي‌تواند درافزايش مخاطب «باغ مظفر» موثر باشد.

نوروزي درادامه اظهارمي‌كند:اين مجموعه نسبت به سريال‌هاي ديگر از رگه‌هاي طنزبهتري برخوردار است.

وي در پايان معتقد است كه بازي‌هاي نويي در باغ مظفر ديده نمي‌شود وخلاقيتي در آن به چشم نمي‌خورد.

**طاهره يوسفي - دبير سرويس هنري «صداي عدالت» معتقد است: «باغ مظفر» سريال بدي نيست و لحظات مفرحي را براي بينندگان فراهم مي‌كند.

وي در عين حال معتقد است: حضور مهران مديري به عنوان راوي در لابه‌لاي داستان «زياد جالب نيست». از سوي ديگر تبليغات كالاهاي تجاري بسيار واضح انجام مي‌شود. ضمن اين كه بيان نكات آموزشي لابه‌لاي سريال خوب نيست، چرا كه بيننده علاقه دارد داستان طنزي را دنبال كند.

اين روزنامه‌نگار با انتقاد از نحوه‌ي پخش «باغ مظفر» مي‌گويد: وقفه‌هايي در پخش قسمت‌هاي اين مجموعه به وجود مي‌آيد كه به هيچ وجه خوب نيست. به عنوان نمونه درايام عيد قربان اين سريال دوشب روي آنتن نرفت.

**امير حسين فردي - دبير سرويس هنري روزنامه‌ي «كيهان» معتقد است كه «باغ مظفر» به قوت كارهاي پيشين مديري از جنبه‌هايي چون قصه نبوده و گيرايي لازم را نداشته است.

**محمدهاشم اكبرياني، دبير سرويس ادب و هنر روزنامه‌ي «كارگزاران» - اعتقاد دارد كه نبوغ مديري، تحسين‌برانگيز است. چون سريال‌هايي را مي‌سازد كه اقشار مختلف را برابر تلويزيون مي‌نشاند.

وي در ادامه به خبرگزاري دانشجويان ايران مي‌گويد: مديري حين پخش سريال‌هاي خود، شروع به اصلاح و ترميم آن‌ها مي‌كند كه اين تصميم با توجه به فشارهايي كه روي گروه سازنده وجود دارد، كار كمي نيست. اما با عملي شدن آن،‌ آثار مديري در ادامه‌ي پخش اوج مي‌گيرند.

اين روزنامه‌نگار با بيان اين كه مديري و نويسندگان «باغ مظفر» از نگاه جامعه‌شناسانه و تاريخي برخوردار هستند، اظهارمي‌كند: اين زاويه ديد در ساخت چنين مجموعه‌هايي بسيار موثر است و در «باغ مظفر» نيز تفاوت ديدگاه سنتي و جديد به علاوه‌ي اشرافيت رو به زوال به خوبي به تصوير كشيده شده است.

وي با اشاره به نحوه بازي گرفتن از هنرپيشگان اين مجموعه مي‌گويد: مديري به خوبي از بازيگران بازي مي‌گيرد به طوري كه نقش‌آفريني هنرپيشگاني كه قبلا نيز در سريال‌هاي او حضور داشته‌اند با كارهاي قبلي آنان تفاوت دارد.

اكبرياني معتقد است: علي‌رغم محدوديت‌هايي كه در ساخت آثار طنز در ايران وجود دارد، مديري و همكارانش با بهره‌گيري ازخلاقيت‌هاي خود توانسته‌اند سريال‌هاي خوبي را بسازند.

وي هم‌چنين اعتقاد دارد كه تبليغ كالاي تجاري از اين مجموعه، كار خوبي نيست. ولي شايد انجام اين كار به خاطر تنگناهاي اقتصادي باشد.

اكبرياني در عين حال متذكر مي‌شود:‌ «باغ مظفر» را نبايد براي انجام تبليغات تجاري در آن زير سوال برد.

** زهرا فضلي - دبير سرويس هنري روزنامه‌ي «فرهنگ آشتي» با بيان اين كه «باغ مظفر» اثر طنز قوي محسوب مي‌شود، اظهار مي‌كند: كارگرداني، فيلمنامه، موسيقي، صحنه‌آرايي و ديگر عناصر سازنده‌ي اين مجموعه دست به دست هم داده‌اند تا اثري قوي خلق شود و صحنه‌هاي دكوپاژ شده‌ي «باغ مظفر» در ذهن مديري، وجه‌ي عيني يابد.

وي نزديك شدن برخي صحنه‌هاي اين مجموعه به گونه آثار ملودرام و فاصله گرفتن از طنز را از نقاط ضعف «باغ مظفر» بر مي‌شمرد.

اين روزنامه‌نگار با اشاره به موسيقي عنوان‌بندي «باغ مظفر» مي‌گويد: درعنوان‌بندي ابتدايي مجموعه، مديري ترانه‌اي را براساس يكي از آثار استاد شجريان به خوبي مي‌خواند.

فضلي در پايان اظهار مي‌كند: در تلويزيون سريال‌هاي طنز كمي با استقبال گسترده‌ي مخاطب مواجه مي‌شوند اما مديري مخاطب خود را دارد و نوع طنز او به دل مخاطبان مي‌نشيند. بنابراين تلويزيون بايد از اين نوع طنزها حمايت كند.

**نفيسه تقويان - دبير سرويس هنري روزنامه‌ي «زمان» نيز مي‌گويد: «باغ مظفر» سريال عاميانه و لمپني است.

**شاهين امين - سردبير گروه فرهنگ و هنر خبرگزاري ميراث فرهنگي - درباره‌ي «باغ مظفر» مي‌گويد: قسمت‌هاي كمي از اين مجموعه را ديده‌ام. با اين حال به نظر مي‌آيد كه پيوستن پيمان قاسم‌خاني و فعاليت گروهي از نويسندگان زير نظر او موجب متنوع‌ترشدن قصه‌ي مجموعه‌هاي مديري شده است. البته مديري در ساخت آثارخود ثابت كرده است كه به خوبي مي‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار كنند.

وي با اشاره به شخصيت‌هاي اين مجموعه اظهار مي‌كند: در بعضي آثار مديري به نظر مي‌رسد كه درباره‌ي شخصيت‌هايي كه وارد سريال مي‌شوند، قبلا فكر نشده است.

اين روزنامه نگار در پايان اين گزارش ايسنا اضافه مي‌كند: شيوه‌ي طنز مهران مديري تكرار مي‌شود و در آثار او اتفاق تازه‌اي نمي‌افتد. البته سريال‌هاي او هنوز براي مردم جذاب است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha