• چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8512-01036
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/گزارش جشنواره سلمان فارسي/ سردار صفوي:ايران درامنيت خاورميانه حرف آخررا مي‌زند وزيردفاع:سازمان تحقيقات كشور يكپارچه شود وزيرعلوم: به جهاد علمي نياز داريم

/گزارش جشنواره سلمان فارسي/
سردار صفوي:ايران درامنيت خاورميانه حرف آخررا مي‌زند 
وزيردفاع:سازمان تحقيقات كشور يكپارچه شود 
وزيرعلوم: به جهاد علمي نياز داريم

نهمين جشنواره تحقيقاتي «سلمان فارسي» با حضور وزراي دفاع و علوم، هم‌چنين فرمانده‌ كل سپاه برگزار شد.

ايران در امنيت خاورميانه حرف آخر را مي‌زند

فرمانده كل سپاه پاسداران گفت: ايران در امنيت خاورميانه حرف آخر را مي‌زند و آمريكايي‌ها نمي‌توانند بدون در نظر گرفتن منافع ايران ساختار ضدامنيتي عليه كشورهاي منطقه و ايران ايجاد كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سردار سرلشكر سيدرحيم صفوي كه در نهمين جشنواره سلمان فارسي در سپاه سخن مي‌گفت، در ابتدا ياد شهيد محلاتي را گرامي داشت.

وي در ادامه با اشاره به حوادث منطقه و نظام بين‌الملل گفت: در شرايط حساس و تعيين‌كننده‌اي از نظر تغيير و تحولات بين‌المللي قرار گرفته‌آيم. اراده‌ي رهبر و قواي سه گانه بر تحقق واقعي و علمي سند چشم‌انداز و دستيابي به فن‌آوري صلح آميز هسته‌ايست و ما در معرض يك آزمون بزرگ تاريخي، علمي و تحقيقاتي قرار داريم.

وي با بيان اين كه عظيم‌ترين تحولات علمي دسترسي به انرژي هسته‌ايست خاطرنشان كرد: هنر مسوولان عبور همزمان از چند گردنه‌ي خطرناك سياسي، علمي و اقتصاديست و با حكمت و تدبير عالي رهبر و دولتمردان خواهيم توانست از اين مقطع كه به نظر من يكي دو ساله است، عبور كنيم.

صفوي تصريح كرد: سپاه با تدوين دفاع همه‌جانبه و دكترين آمادگي كه بر اساس آن رزمايش‌هاي پيامبر اعظم و رزمايش اخير را انجام مي‌دهد در راستاي بازدارندگي موثر حركت و با استفاده از اين رزمايش‌ها پيام خود را به دنيا اعلام مي‌كند.

فرمانده كل سپاه با تاكيد بر ضرورت هوشياري و آمادگي رزمي به عنوان يك ضرورت اجتناب‌ناپذير براي كل نيروهاي مسلح گفت: دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي ‌نيروهاي مسلح ما بايد از اشراف اطلاعاتي بالا برخوردار باشند. تيم حاكم بر آمريكا غيرقابل پيش‌بيني است و دنياي استكبار در حال صف‌بندي جديد عليه ايران و بلكه جهانه اسلام است، هم‌چنين آمريكايي‌ها براي تضعيف وزن ژئوپلتيكي برتر ايران تلاش مي‌كنند و نمي‌خواهند ايران قدرت اول سياسي و اقتصادي منطقه باشد.

وي گفت:‌ استراتژي آمريكايي خاورميانه‌ي بزرگ و ايجاد يك نظام تك‌قطبي شكست‌خورده و اين شكست در افغانستان و عراق و فلسطين خود را نشان داده است. ممكن است يك قطب جديد متشكل از چين، روسيه، هند و ايران در حال شكل‌گيري باشد.

صفوي ادامه داد: ‌منطقه در حال تحول و ايران قلب خاورميانه است و ما بايد متوجه شرايط باشيم. انقلاب ما زنده و نيروهاي مسلح ما بالنده و در حال رشد هستند.

وي بر نقش بي‌بديل ايران در تامين امنيت منطقه‌ي خاورميانه تاكيد كرد و گفت: ايران در امنيت خاورميانه حرف آخر را مي‌زند و آمريكايي‌ها نمي‌توانند بدون در نظر گرفتن منافع ايران ساختار ضدامنيتي عليه كشورهاي منطقه و ايران ايجاد كنند.

صفوي در پايان از محققان شركت‌كننده در اين همايش خواست كه در راستاي تحقق چشم‌انداز 20 ساله و تهيه و تدوين طرح جامع علمي و تحقيقاتي، هم‌چنين گسترش تعامل با تمام دانشگاه‌ها دولتمردان را ياري كنند و گفت: نيروهاي مسلح در پروژه‌هاي تحقيقاتي خود خواستار بهره‌گيري از استادان و دانشجويان و گسترش تحقيقات با ايجاد هسته‌هاي علمي و پژوهشي هستند.

دفاع از يكپارچه كردن سازمان تحقيقات كشور

وزير دفاع از يكپارچه كردن سازمان تحقيقات كشور دفاع كرد و گفت: اگر هسته‌هاي تحقيقاتي جدا از هم عمل كنند، كمتر نتيجه مي‌گيرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، سردار سرتيپ مصطفي محمد نجار نيز در سخناني افزود: امروز مشخص شده است كه انقلاب 57 تحول شگرفي در جهان و ايران ايجاد كرد.

وي افزود: ما در صنعت نظامي قبل از انقلاب تنها واردكننده بوديم و در بخش توليد، تجهيزات خيلي كمي مي‌ساختيم، اما بعد از انقلاب صنايع دفاعي پيشرفت بسيار زيادي داشته است و امروز در حوزه موشك‌هاي دوربرد، ضدزره و دريايي و امكانات راداري و شناور و تعمير تجهيزات به مرز طراحي رسيده‌ايم كه نتيجه‌ي فعاليت‌هاي محققان و پژوهشگران كشور است.

وي رسيدن به اقتدار دفاعي را در بستر رسيدن به اقتدار علمي و توجه به مساله‌ي تحقيق ارزيابي كرد و گفت: اگر از تحقيق بهره‌ي خوبي ببريم علم به مهارت مبدل مي‌شود و مهارت هم به صنعت و محصول تبديل مي‌شود.

وزير دفاع از ابتكارات اين وزارتخانه را تشكيل چرخه‌اي از صنعت‌گران، نيروهاي عملياتي و مصرف كنندگان و محققان، هم‌چنين هم‌انديشي اين افراد طي جلساتي عنوان كرد و گفت: ما يك شكاف بزرگ تكنولوژيكي با غرب داريم كه بايد در صدد پركردن اين شكاف و در اين راستا به دنبال تكنولوژي‌هاي جديد از جمله نانوتكنولوژي باشيم.

وي هم‌چنين از يكپارچه كردن سازمان تحقيقات كشور دفاع كرد و گفت: اگر هسته‌هاي تحقيقاتي جدا از هم عمل كنند، كمتر نتيجه مي‌گيرند.

نجار در ادامه از كشورهاي بزرگ به خاطر ايجاد انحصار علمي در جهان انتقاد كرد و گفت: ما امروز به كمك محققان خود با وجود مخالفت‌هاي كشورهاي بزرگ توانسته‌ايم در بخش‌هايي به مرز طراحي برسيم.

وي بر ثبت مالكيت معنوي به عنوان يكي از راهبردهاي وزارت دفاع نيز تاكيد كرد و گفت: پروژه‌هاي تحقيقاتي نيروهاي مسلح بايد پس از تاييد براي توليد صنعتي به وزارت دفاع ارائه شود.

كشور به جهاد علمي نياز دارد

وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري نيز در سخناني گفت: بسيجي هر جا كه نظام لازم دارد حاضر است و امروز كشور به جهاد علمي نياز دارد.

به گزارش ايسنا دكتر محمدمهدي زاهدي با تاكيد بر بيداري مسلمانان جهان به مدد انقلاب اسلامي افزود: خداي را سپاس مي‌گوييم كه انقلاب اسلامي ايران توانست عزت مسلمانان را به آنان بازگرداند و بازگشت به خويشتن را در همه‌ي سطوح در ملل اسلامي شاهد هستيم.

وي ايران را اميد بسياري از مسلمانان جهان خواند و گفت: اين امر به بركت انقلاب اسلامي و رهبري حكيمانه‌ي امام راحل و مقام معظم رهبري بوده است و ما در عمل ثابت كرده‌ايم پيرو ولايت فقيه هستيم.

زاهدي در ادامه با تاكيد بر فرهنگ بسيج گفت: از خصوصيات بسيجي اين است كه كشور هر جا نياز داشته باشد در آنجا حاضر است و امروز هم به فرموده‌ي مقام معظم رهبري، كشور به جهاد علمي نياز دارد.

وي با مقايسه پيشرفت علمي كشور در قبل و بعد از انقلاب گفت: قبل از انقلاب كشور ما 173 هزار دانشجو داشت؛ در حالي كه امروز اين تعداد از مرز سه ميليون گذشته است. قبل از انقلاب ميزان محققان كشور 32 در هر ميليون بود در حالي كه اين رقم امروز 1200 در ميليون شده و به نظر ما 1400 در ميليون است. ما در آن زمان 250 عضو هيات علمي داشتيم كه اين رقم امروز به 48 هزار نفر رسيده است.

همچنين به گفته‌ي كشورمان در نرخ رشد علمي در جهان اسلام رتبه‌ي اول و از نظر توليد در مقام دوم است.

به گزارش ايسنا در پايان مراسم نيز از محققان و دانشمندان برگزيده در پروژه‌هاي تحقيقاتي تقدير و تشكر شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha