• سه‌شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8602-01795
  • منبع : نمایندگی یزد

يزد پايتخت فرهنگي كشور مي‌تواند باشد؟

يزد پايتخت فرهنگي كشور مي‌تواند باشد؟

عنوان پايتخت فرهنگي ايران مدتي است كه درباره‌ي برخي شهرها و در ميان مسؤولان مطرح شده است. البته اصفهان در سال 1385 عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام را با خود يدك كشيد و امسال بعد از اهداي كليد اين سمت به سفير ازبكستان، تاشكند به‌شكل رسمي پايتخت فرهنگي جهان اسلام نام گرفت. چندي است كه برخي مسؤولان به فكر انتخاب پايتخت فرهنگي ايران افتاده‌اند و در اين ميان شهرهايي نيز مانند شيراز، اصفهان، مشهد، تبريز و يزد مطرح‌اند.

نماينده‌ي مردم طبس در مجلس:

يزد گزينه‌ي مناسبي براي پايتختي فرهنگي ايران است

نماينده‌ي مردم طبس در مجلس شوراي اسلامي گفت: يزد با داشتن شاخص‌هاي معماري و شهرسازي و فرهنگ عامه آن، گزينه‌ي مناسبي براي پايتختي فرهنگي ايران است.

اميرحسن خاني در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در يزد، اظهار داشت:‌ مردم استان و شهر يزد از نظر برخوردهاي اجتماعي زبان‌زد همه‌ي مردم ايران‌اند و به همين دليل، انتخاب آن به‌عنوان پايتخت فرهنگي دور از ذهن نيست.

وي به وجود شخصيت‌هاي بزرگ و علماي دين در اين شهر اشاره و بيان كرد: وجود شخصيت‌هايي مانند آيت‌الله صدوقي،‌ آيت‌الله خاتمي، آيت‌الله طباطبايي و آيت‌الله حائري يزد نيز خود گواه بر صحت اين تصميم‌گيري است.

نماينده‌ي مردم طبس در مجلس به جايگاه برجسته‌ي يزد در گذشته و زمان معاصر در بعد مسايل فرهنگي اشاره كرد و افزود:‌ برخي شخصيت‌هاي بزرگ ادبي در اين سرزمين پرورش يافته و مديران و شخصيت‌هاي بزرگ سياسي بعد از انقلاب از استان يزد نيز فراوان‌اند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد:

شرايط يزد به‌دليل تعدد بناها از ديگر شهرها بهتر است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد گفت:‌ شرايط استان يزد هم به‌دليل تعدد بناها و آثار تاريخي و هم از بعد قدمت از ديگر شهرها بهتر است.

عزيز‌الله سيفي در گفت‌وگو با خبرنگار ميراث فرهنگي ايسنا، اظهار داشت:‌ دارالعباده بودن يزد كه نمونه‌ي بارز آن در مسجدها،‌ تكيه‌ها و حسينيه‌ها نمود پيدا كرده، گواه تاييد انتخاب يزد به‌عنوان پايتخت فرهنگي ايران است.

وي ادامه داد: از گذشته‌هاي دور تاكنون شهر يزد مهد علما و انديشمندان بزرگي چون طباطبايي،‌ حائري يزدي و ... بوده است و امروزه نيز يزدي‌ها در كشور سرآمدند.

سيفي با اشاره به تعامل مسؤولان درباره‌ي انتخاب يزد به‌عنوان پايتخت فرهنگي، افزود:‌ با پي‌گيري مسؤولان و تعامل آنها، اميدواريم يزد به‌عنوان پايتخت فرهنگي ايران شناخته شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد به ويژگي‌هاي گزينه‌ي منتخب براي پايتختي فرهنگي ايران اشاره و اضافه كرد: از ويژگي‌هاي اين شهر وجود مراكز فرهنگي و تاريخي، ‌فرهنگ غني،‌ تدين،‌ علما و بزرگان ديني و نيز تاثيرگذاري آن بر شهرهاي ديگر است.

رييس كميسيون فرهنگي شوراي شهر يزد:

يزد پايتخت فرهنگي جهان اسلام مي‌تواند باشد

رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر يزد گفت: شهر يزد، پايتخت فرهنگي جهان اسلام مي‌تواند باشد.

منصوره قياسي به خبرنگار ايسنا، اعلام كرد: نظر شخصي اعضاي‌ شوراي شهر بر اين است كه يزد، پايتخت فرهنگي جهان اسلام مي‌تواند باشد و نسبت به رقباي خود اولويت دارد.

وي در اين‌باره افزود: ‌شهر يزد، بافت تاريخي زنده، حدود 700 هكتار بافت قديم و 900 هكتار تلفيقي از بافت قديم و جديد دارد كه مردم در آن ساكن‌اند.

او اظهار داشت: شهر يزد به شهر دارالعباده معروف است و ازسوي يونسكو شهر خشت خام نام گرفت و پايتخت فرهنگي جهان اسلام نيز مي‌تواند باشد.

رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر يزد اضافه كرد: شوراي شهر نگران و به فكر بهبود مبلمان شهري يزد است و بيشتر هدف خود را به اين امر معطوف كرده است كه بتواند پروژه‌هاي نيمه‌تمام شهر را به‌پايان برساند.

رييس مجتمع هنر و معماري دانشگاه يزد:

استان يزد پارامترهاي ارزش‌هاي تاريخي و ثبات ارزش‌ها را دارد

رييس مجتمع هنر و معماري دانشگاه يزد تاكيد كرد: شاخص عمده براي يك شهر در انتخاب آن به‌عنوان پايتخت فرهنگي ايران، ارزش‌هاي فرهنگي و تاريخي شهر و حفظ آن‌ها است.

كاظم ماندگاري به خبرنگار ايسنا در يزد‌ گفت: شاخص‌هاي مناسب و منتخب براي يك شهر به‌عنوان پايتخت فرهنگي ايران، ارزش‌هاي فرهنگي و تاريخي يك شهر است و از ميان شهرهاي مشهد، تبريز، اصفهان، ‌شيراز و يزد، شهري كه سابقه‌ي تاريخي بيشتري دارد، در اين زمره مي‌تواند قرار گيرد.

او افزود: دومين شاخص عمده، ميزان وفاداري، تداوم زندگي و ارزش‌هاي شهرها است؛ شهرهايي وجود دارند كه قدمت تاريخي زيادي دارند، ولي تقريبا كمتر اثري از ارزش‌ها در آن‌ها باقي مانده است.

وي بيان كرد: سومين شاخص براي انتخاب يك شهر به‌عنوان پايتخت فرهنگي اين است كه در جغرافياي سياسي كشور و منطقه‌ي يك نقش اساسي داشته باشد و به‌دليل نقشي كه برعهده گرفته است، پايتختي فرهنگي كشور را به خود مي‌تواند اختصاص دهد.

رييس مجتمع هنر و معماري دانشگاه يزد ادامه داد: استان يزد از لحاظ پتانسيل‌هاي لازم دو پارامتر ارزش‌هاي تاريخي و فرهنگي و ثبات و پايداري ارزش‌ها را دارد؛ ولي درباره‌ي سومين شاخص در مقايسه با بعضي شهرهاي كشور در درجه‌ي بعدي قرار دارد، مثلا شهرهايي مانند اصفهان،‌ تبريز و حتا قزوين در دوره‌هاي صفوي و ايلخاني پايتخت بوده‌اند، ولي يزد كمتر اين موقعيت را داشته است.

وي يادآور شد: استان يزد در يك دوره‌ي زماني مركز حكومت آل مظفر بوده و اين موقعيت كه در آن زمان داشته است، تا حدي انتخاب آن‌را براي پايتختي فرهنگي ايران مي‌تواند توجيه كند.

ماندگاري درباره‌ي اين‌كه كدام شهر مناسب‌تر است، توضيح داد: اصفهان و شيراز اولويت بيشتري دارند؛ شيراز پيش از اسلام مركز حكومت هخامنشيان بوده، در دوره‌ي ساساني جايگاه مهم تاريخي دارد و در دوره‌ي زند نيز پايتخت كريم‌خان زند بوده است و اصفهان هم ويژگي‌هاي عمده‌اي دارد.

رييس مجتمع هنر و معماري دانشگاه يزد در پايان تصريح كرد: شهر مشهد، تبريز و يزد در حقيقت، متعادل‌اند؛ يعني هر كدام در بعضي قابليت‌ها قوي‌تر يا ضعيف‌ترند؛ مثلا شهر مشهد از لحاظ اتفاق‌هاي مذهبي ويژگي خاصي دارد، ولي از نظر حفظ ارزش‌ها و اصالت، اثر كمتري ديده مي‌شود و شهر تبريز به‌خاطر زلزله‌هاي متعدد، بسياري از ويژگي‌هاي خود را از دست داده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha