• یکشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8602-05194
  • خبرنگار : 71342

مردي از تئاترهاي لاله‌زار ؛ به‌بهانه‌ي بزرگداشت مرتضي احمدي

مردي از تئاترهاي لاله‌زار ؛
به‌بهانه‌ي بزرگداشت مرتضي احمدي

حتي اگر سن و سالتان طوري نيست كه تئاترهاي خيابان لاله‌زار يا مجموعه‌هاي «سلطان صاحبقران» و«هزاردستان» را به ياد آوريد، روباه كارتون «پينوكيو» را حتما به ياد داريد كه با همكاري «گربه نره» «پينوكيو» پسر بچه شيطان و ساده را از راه به در مي‌كردند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، صداي مرتضي احمدي براي تمام كودكان ايراني، صدايي خاطره‌انگيز و دوست داشتني است.

اين هنرمند پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون اين روزها و در 83 سالگي خود در هفته جشن تئاتر تقدير مي‌شود و نشان ويژه‌ي خانه‌ي تئاتر در جشن كانون كارگردانان كه امروز برگزار مي‌شود، به او اهدا مي‌شود.

نام اصلي او مرتضي حاج‌ سيد احمدي و داراي مدرك تحصيلي متوسطه است.

احمدي همچون عزت‌الله انتظامي، فعاليت هنري خود را از دوره نوجواني و با پيش پرده‌خواني در تئاتر فرهنگ و پارس آغاز كرده است. نتيجه حضور او در تئاتر بازي در نمايش‌هايي همچون «عروسي فيگارو»، «هزار و يك شب»، «خسيس»، «مريض خيالي» و «مشهدي عباد» است.

از سال 1332 تا 1358 به عنوان خواننده و دوبلور در راديو فعاليت كرده است.

هر چند حرفه اصلي مرتضي احمدي، بازيگر است اما او كارمند امور مالي وحسابداري اداره كل حسابداري راه‌آهن نيز بوده است و در كنار اين فعاليت، از بنيانگذاران باشگاه ورزشي راه‌آهن هم هست.

احمدي فعاليت خود را در سنيما با بازي در فيلم «ماجراي زندگي» در سال 1333 آغاز كرد و پس از آن در مجموعه‌هاي تلويزيوني و فيلمهاي سينمايي بسياري به ايفاي نقش پرداخت كه از آن جمله مي‌توان به

«چهره‌ها»، «سلطان صاحبقران»، «هزار دستان»، «بيا تا گل برافشانيم»، «آرايشگاه زيبا»، «زير بازارچه»، «گل‌هاي آفتابگردان»‌ و «قلندر»، «خانه خراب»، «مردي كه زياد مي‌دانست»، «گراند سينما»، «بلندي‌هاي صفر»، «ستاره بود» و ...، اشاره كرد.

مرتضي احمدي در كنار اين كارها، كتاب «كهنه‌هاي هميشه نو» را به نگارش درآورده كه در بردارنده ترانه‌هاي كوچه باغي است و سال 1380 منتشر شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha