• شنبه / ۵ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8603-02188.55525
  • خبرنگار : 71012

به انگيزه‌ي پخش «جواهري در قصر» يكي از اخلاقي‌ترين سريال‌هاي اخير جهان

به انگيزه‌ي پخش «جواهري در قصر» 
يكي از اخلاقي‌ترين سريال‌هاي اخير جهان

از مجموعه تلويزيوني «جواهري در قصر» به عنوان پرمخاطب‌ترين سريال كره‌اي در تمام دوران ياد مي‌كنند.

اين سريال كه پس از پخش در بسياري از كشورهاي آسيايي از جمله ايران در زمره‌ي محبوب‌ترين سريال‌ها قرار گرفته است، در قالب 54 قسمت توليد شده است كه تمامي اين قسمت‌ها از شبكه دو سيما پخش مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، «جواهري در قصر» (A jewel in the palace) محصول سال 2003 و 2004 كره جنوبي است كه هر قسمت آن در مدت زمان 60 دقيقه به شيوه‌ي رنگي و با صداي دالبي ديجيتال ساخته شده است و تاكنون 30 قسمت آن از تلويزيون پخش شده است.

** درباره سريال

«جواهري در قصر» در زمره‌ي يكي از اخلاقي‌ترين سريال‌هايي كه در سال‌هاي اخير در سطح جهان ساخته شده‌اند، قرار مي‌گيرد. اين سريال علاوه بر پرداختن به نكته‌هاي اخلاقي، اطلاعات تاريخي و فرهنگي بسياري را در اختيار بيننده تلويزيوني قرار مي‌دهد.

«جواهري در قصر» روايتي جذاب از داستاني واقعي را با سوژه‌اي كه ميان مواد غذايي، آشپزخانه‌ها و آشپزها تعريف مي‌شود،در هم آميخته است تا براي تماشاگر بسيار خوشاينده جلوه كند.

از اين سريال داراي ويژگي‌هايي بسيار شرقي است. چرا كه مردم مشرق زمين به تنوع غذايي بسيار اهميت داده و وقت بسيار صرف آشپزي مي‌كنند.

«جواهري در قصر» حكايت ساده‌اي از چند خدمتكار است كه در آشپزخانه درباره كار مي‌كنند و هر بار درگير ماجرايي مي‌شوند. اما آن چه در وراي اين ظاهر ساده باعث موفقيت و محبوبيت اين سريال شده پرداختن به مفاهيم عميقي چون عشق و نفرت است كه به خوبي دراماتيزه شده است.

** داستان سريال

فيلمنامه «جواهري در قصر» را يونگ - هيون كيم در ژانر درام به نگرش درآورده است كه در پرونده كاري خود تنها همين يك فيلمنامه را ثبت شده مي‌بينند.

او براي بيان قصه خود مقطع تاريخي 500 سال قبل كشور كره را كه پادشاهاني چون سونگ ينگ و يون سان گون حكومت كرده‌اند، برگزيده است.

«جواهري در قصر» قصه واقعي از دختري افسانه‌اي است كه به نخستين زن پزشك درباري زمان خود مبدل مي‌شود.

«يانگوم» نقش اول سريال، يك شخصيت حقيقي است كه چند سند نه چندان كامل از حيات وي در طي فرمانروايي پادشاهان سلسله چوسون خبر مي‌دهد. با اين حال هنوز پژوهشگران تاريخي بر سر اين موضوع كه يانگوم يك شخصيت حقيقي است يا افسانه‌اي به توافق نرسيده‌اند. او در كودكي براي آشپزي وارد قصر پادشاه مي‌شود، و تمام دوران نوجواني و جواني‌اش را در قصر آشپزي مي‌كند تا اين كه به مقام بانو اولي آشپزخانه درباره مي‌رسد. يانگوم پس از مدتي به دليل اطلاعات پزشكي كه به دست مي‌آورد، از طرف پادشاه صاحب سومين مقاوم برتر درباري يعني پزشك خاندان سلطنتي مي‌شود. پس از دريافت اين مقام نام يانگوم با اضافه شدن لقب دايي به يانگوم برگ تغيير مي‌يابد.

**پخش از تلويزيون كره و شبكه‌هاي سراسر دنيا

سريال «جواهري در قصر» كه در شبكه mbc كره توليد شد، براي نخستين بار 15 سپتامبر 2003 از اين شبكه كابلي به روي آنتن رفت و با آماري نزديك به 47 درصد بيننده به عنوان پرمخاطب‌ترين مجموعه داستاني اين شبكه شناخته شد.

اين سريال در تلويزيون كشورهاي آسيايي بسياري از جمله كشورهايي چون تايوان، هنگ‌كنگ، سنگاپور، چين، تايلند، ژاپن، مالزي و فيليپين به روي آنتن رفته است و در تمامي اين شبكه‌ها در زمره‌ي موفق‌ترين مجموعه‌ها قرار گرفته است. اين مجموعه حتي در كشورهاي اروپايي و آمريكايي نيز به نمايش درآمد و پخش آن از شبكه جهاني بي‌بي‌سي با استقبال مخاطبان مواجه شد.

** بازيگران سريال

لي يوگ آئي كه در سريال «جواهري در قصر» نقش يانگوم را بازي مي‌كند. جزء مشهورترين بازيگران كره جنوبي و حتي شرق آسياست. وي 31 ژانويه در سئول كره جنوبي متولد شد و از دانشگاه هانيانگ، آنسان فارغ‌التحصيل شد.

محبوبيت لي‌يونگ آيي با بازي در سريال «جواهري در قصر» در كشورهاي شرق آسيا افزايش يافت به نحوي كه وي بعد از بازي در اين نقش به كشورهايي چون سنگاپور، چين، هنگ‌كنگ، تايوان و ژاپن دعوت شد. حضور اين بازيگر در ژاپن باعث شد تا شبكه NHK اين كشور به عنوان مشهورترين تلويزيون ژاپن، براي اولين بار بعد از 12 سال از تالار خود براي پذيرايي از لي يومگ آئي استفاده كند. در چين نيز نام يك مدرسه بعد از دريافت كمك‌هاي مالي يونگ آئي به مدرسه ابتداي لي يونگ آئي تغيير يافت.

لين بازيگر كره‌اي تا كنون چند بار موفق به دريافت جوايز معتبر شده است كه اهداي جايزه بهترين بازيگر سال در جشنواره «اژدهاي آبي» در سال 2005 و اهداي جايزه بهترين بازيگر زن در جشنواره «بيك سينگ آرت» در سال 2006 به وي از آن جمله است.

لي يونگ آئي، به عنوان يكي از نمايندگان سازمان يونيسف در دنيا نيز فعاليت مي‌كند.

جي حين هي (مين جونگ هو)، هنگ ري نا( كيوم يامنگ)، گيوئن مي ري، يانگ مي كيونگ (بانو هان)، ميم هو( عاليجناب) وآن چو ژانگ (جواني يانگوم) از جمله بازيگراني هستند كه در كنار لي يونگ آني در جواهري در قصر به ايفاي نقش پرداخته‌اند.

** درباره كارگردان

جواهري در قصر را لي بيونگ هون بر عهده داشته است كه علاوه بر كارگرداني بر حرفه تهيه‌كنندگي نيز مشغول است. به نحوي كه تهيه سريال «جواهري در قصر» را نيز خود وي در شبكه MBC بر عهده داشته است.

**پخش از تلويزيون ايران

سريال «جواهري در قصر» با مديريت زهره شكوفنده براي پخش از شبكه دو سيما دوبله شد. در دوبله اين سريال صداپيشگاني چون مينو غزنوي (يانگوم)، زويا خليل آذر، مريم نوري درخشان، شهروز ملك آرايي، كتايون اعظمي، رزيتا ياراحمدي، ناصر احمدي، منوچهر والي‌زاده، اليزا اورامي، مينو شجاع و اعظم‌السادات دالبري شكوفنده را همراهي مي‌كردند.

«جواهري درقصر»، 5 آبان ماه 1385 براي نخستين بار از شبكه دو سيما پخش شد و از آن پس هر هفته روزهاي جمعه ساعت 21 به روي آنتن رفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha