• شنبه / ۵ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8603-02647
  • خبرنگار : 71342

ناصر حسيني‌مهر: اجازه‌ بدهيم گوشمان شنواتر و وجدان‌مان بيدارتر باشد مشكلات گوناگون اجازه‌ي اجراي «اتاق شماره 6 »را تاكنون نداده است

ناصر حسيني‌مهر كه ازمدتها پيش قصد داشت نمايش «اتاق شماره 6» را اجرا كند، اظهار اميدواري كرد: اين نمايش مهر ماه سال جاري در تالار مولوي اجرا شود.

اين كارگردان و بازيگر تئاتر به خبرنگار تئاتر ايسنا گفت: مدير و شوراي گزينش متون تالار مولوي خوشبختانه نوبتي را براي اجراي اين نمايش در مهر ماه در نظر گرفته‌اند اما بايد شرايط لازم براي اجراي اين نمايش فراهم شود تا بتوانم آن را به صحنه ببرم.

وي با اعتقاد بر اينكه وضعيت فعلي تئاتر بسيار تاسف‌ برانگيز است، ادامه داد: متاسفانه در ايران از كمبود منتقدان انديشمند، مدرسان كار كشته بازيگري و تئوريسين‌هاي حرفه‌اي تئاتر رنج مي‌بريم و در اين حوزه فقط به‌ توليد انبوه تئاتر مي‌پردازيم و همچنان به‌نامهايي بزرگ افتخار مي‌كنيم.

به اعتقاد اين بازيگر تئاتر، تئاتر ما در عرصه بازيگري دوران دشواري را پشت سر مي‌گذارد و اين پرسش كه چرا تئاتر ما به اين وضعيت دچار شده است مدام در ذهن هنرمندان اين رشته تكرار مي‌شود؟!

ناصر حسيني اظهارتاسف كرد: مدام اين مساله در ذهن ما مطرح مي‌شود كه چرا نمي‌توانيم به بررسي ركود تئاترمان بپردازيم از چه چيزي مي‌ترسيم؟! از دانش نقد و بررسي بي‌بهره هستيم يا راه را به خطا رفته‌ايم؟!

وي نخستين مشكل تئاتر ايران را نظام تئاتري كم‌تجربه و بي‌دانش دانست و گفت: اين مشكل موجب شده فضايي ناسالم در تئاتر ما ايجاد شود، چرا كه نظام تئاتري ما صلاحيت اداره تئاتر كشور را به جز در يك برهه زماني نداشته و ندارد و همه چيز در دايره‌اي از توصيه، فرمايش و روابط سرگردان است و ثمره چنين عملكرد نادرستي تخصيص تبعيض آميز امكانات است به‌طوري كه يك كارگردان هر سه ماه يك بار نمايشي را اجرا مي‌كند يا چند بازيگر به طور همزمان در سه يا چهار نمايش، در كسوت ايفاگر نقش معيشت مي‌كنند. در حاليكه جمع كثيري از فعالان اين رشته خانه‌نشين شده‌اند زيرا نمي‌توانند به اين شرايط تن دهند.

وي با انتقاد از عملكرد ضعيف اداره كل هنرهاي نمايشي در حل مشكلات تئاتر معتقد است: در اين سالهايي كه خاكستر مي‌شود، اين اداره نتوانسته گره‌ي از مشكلات تئاتر ما بگشايد و تنها به برگزاري جشنواره‌ها وسمينارهاي رنگارنگ و اهداي سكه و مجسمه اكتفا كرده كه مشكلي را از تئاتر ما حل نمي‌كند.

به گفته وي عدم شرايط مساعد در بيان اشكال هنري و نظرات هنرمندان در كنار مميزي‌هاي چند لايه، موجب شده طراوت و بكر بودن آثار هنري از بين برود و از اجراي نمايشنامه‌ها چيزي جز پوسته‌اي خسته كننده و بي‌رنگ و بو باقي نماند.

اين مدرس تئاتر با اظهار تاسف از عدم حضور نسل پيشين تئاتري در اين عرصه به ايسنا گفت: اين نسل نتوانستند سير تكاملي چند دهه پيش را ادامه دهند، نسلي كه خوشبختانه سر پا هستند و حضور دارند اما نه بر صحنه تئاتر و همين غيبت عامل مهم ديگري در اوضاع نابسامان تئاتر ماست.

حسيني اضافه كرد: اين نسل آن چنان صحنه تئاتر را ترك كرده و هنرشان را به دوربين فروخته‌اند كه امروزه ديگر توان و رغبت حضور بر صحنه‌هاي فقيرانه تئاتر را ندارند و همين مشكل موجب مي‌شود كارگرداني همانند من نتواند از حضور اين بازيگران در اجراي نمايش «اتاق شماره 6» استفاده كند.

وي خاطرنشان كرد: مجموع اين شرايط موجب شد سال گذشته نتوانم نمايش «اتاق شماره 6» را كه استاد حكيم رابط بر اساس داستان مشهور چخوف نوشته بود، اجرا كنم. ضمن اينكه عدم حمايت كامل اداره كل هنرهاي نمايشي و نيز پيدا نكردن بازيگران مناسبي كه پرسوناژ‌هاي چخوف را بازي كنند، موجب عدم اجراي اين نمايش تا امروز شده است.

حسيني با تاكيد بر پيگيري براي اجراي اين نمايش، متذكر شد: شايد عده‌اي از دوستان انتقادات و نظرات مرا برنتابند و مرا متهم كنند چون در اين مدت كارگرداني نكرده و در ايران هم نبوده‌ام، حق اظهار نظر ندارم در حاليكه بايد شرايط براي بيان نظرات افراد گوناگون كه داراي حسن نيت هستند فراهم شود تا ازاين رهگذر بتوانيم مشكلات تئاتر را از زواياي گوناگون بررسي كنيم، بنابراين اجازه دهيم گوشمان شنواتر و وجدان‌مان بيدارتر شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha