• جمعه / ۲۵ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8603-13990

ظهر امروز طي زايماني «بدون بيهوشي» نوزادي با عمل سزارين به روش هيپنوتيزم در تهران به دنيا آمد

ظهر امروز طي زايماني «بدون بيهوشي» 
نوزادي با عمل سزارين به روش هيپنوتيزم در تهران به دنيا آمد

آيدا حسنلو، دقايقي قبل از انجام عمل با روحيه‌اي شاد و لبخندي بر لب گفت: «به متخصص هيپنوتيزم اطمينان كامل دارم و خوشحالم از اين كه شيريني مادر شدن را با پيشگامي در روشي تازه تجربه مي‌كنم !»

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين مادر 26 ساله ساعاتي پيش (ظهر جمعه) در شرايطي نوزاد دختر خود را در بيمارستان عيوض زاده تهران به دنيا آورد كه بدون هيچ گونه داروي بيهوشي و به كمك علم هيپنوتيزم در خواب هوشياري رفته بود تا نخستين عمل زايمان بدون بيهوشي و در عين حال بي درد را تجربه کند.

دكتر رويا خدايي، جراح و متخصص زنان، زايمان و نازايي و جراح اين عمل پيش از ورود به اتاق عمل در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار كرد: بيمار پس از 4 ماه گذراندن دوره‌هاي مديتيشن و هيپنوتيزم آمادگي لازم براي انجام عمل بدون بيهوشي و با هيپنوتيزم را پيدا كرد اما به دليل شرايط نوزاد در ماه آخر دوران بارداري مقرر شد تا عمل به صورت سزارين انجام شود.

وي درباره اهميت استفاده از اين روش گفت: شايد بعدها بتوان از اين عمل به جاي بيهوشي براي بيماراني كه در معرض خطر بوده و ريسك پذيري زيادي دارند، استفاده شود اما جراحي مساله‌اي اجتناب ناپذير است و اميدواريم با انجام اين عمل دريچه‌اي جديد به علم تجربي باز شود.

دكتر خدايي افزود: عمل سزارين عوارض خود را دارد اما با اين روش، عوارض بيهوشي كاملا حذف مي‌شود البته در حين عمل علائم حياتي بيمار تحت مانيتورينگ كامل بوده و متخصص بيهوشي براي مواقع اضطراري در اتاق عمل حضور دارد.

وي خاطر نشان كرد: زايمان بدون درد به روش مديتيشن و آموزش تنفس‌هاي خاص از سال‌ها پيش انجام مي شده است تا درد قابل تحمل‌تر و انقباضات رحمي مؤثرتر باشد اما اين عمل اولين زايمان بدون بيهوشي به روش هيپنوتيزم است.

حسين الماسيان، متخصصن هيپنوتيزم و هيپنوتراپي و عضو تيم جراحي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با طرح اين ادعا که عمل سزارين بدون بيهوشي، بي حسي و بدون استفاده از هيچ نوع دارويي در شرايط عادي و هوشياري عملي بي‌سابقه است كه براي اولين بار انجام مي شود، اظهار داشت: من تجربه اي 50 ساله در هيپنوتراپي دارم و قبل از اين در اسفند ماه سال 1369 در بيمارستان پارس تهران چنين عملي صورت گرفت كه به دليل ريسك بالا به اطلاع عموم نرسيد اما تاكنون هيچ گونه استنادي براي مشابهت انجام اين عمل در دنيا وجود ندارد و امروز براي دومين بار عمل سزارين بدون بيهوشي انجام مي‌گيرد.

وي خاطر نشان كرد: بيمار در چهار ماه گذشته، هفته‌اي سه روز و به مدت يك ساعت تمرينات خاصي را براي آمادگي عمل انجام مي‌داد.

دقايقي پس از تولد «ساقي»:

دكتر رفيع، فوق تخصص زنان و زايمان و نازايي نيز که در جريان اين عمل حضور داشت در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: در طول انجام عمل، بيمار كوچكترين بيهوشي نگرفت اما هنگام جاسازي مجدد رحم داخل شكم مقداري درد به خاطر تغيير وضعيت تخت احساس شد و شلوغي اتاق عمل، حركت افراد و اصوات ايجاد شده از تمركز بيمار كاست.

وي با اشاره به موفقيت بيش از 80 درصد اين عمل گفت: در موقعيتي مناسب‌تر و با تعداد افراد كمتر و آمادگي بيشتر تيم جراحي مي‌توان به خوبي اين عمل را انجام داد اما زايمان طبيعي راحتتر انجام مي‌شد.

دکتر رفيع خاطر نشان كرد: اين عمل يك ساعت به طول انجاميد در حالي که عمل جراحي با بيهوشي و جراح مجرب ظرف نيم ساعت انجام مي‌شود و تيم انجام هيپنوتيزم نيز براي نيم ساعت آمادگي داشتند اما خوشبختانه تا مراحل نهايي اين كار را انجام دادند و تنها در دقايق انتهاي عمل و جاسازي دوباره رحم براي تحمل درد كمتر، داروي خواب آور به وي تزريق شد.

الماسيان در ادامه به ايسنا گفت: تخت عمل نامناسب بود و به وسيله افراد دائم بالا و پايين مي‌شد و آرامش و تمركز بيمار را كم مي‌كرد ولي عمل با موفقيت انجام شد و به هيچ وجه تا آخر عمل بيمار در بيهوشي نبود و لحظاتي به خاطر وضعيت نامناسب تخت، احساس درد مي‌كرد.

وي تاكيد كرد: در هيپنوتيزم، بيهوشي وجود ندارد و بيمار در هوشياري و خواب مصنوعي است اما احساس درد نمي‌كند.

دكتر خدايي نيز پس از انجام اين عمل گفت: دستكاري داخل شكم بسيار دردناك است اما بيمار با توان فوق‌العاده، تحمل و هوشياري توانست حتي با تيم جراحي نيز ارتباط داشته باشد.

وي افزود: سزارين 45 دقيقه به طول انجاميد و بيمار در دقايق پاياني داروي خواب آور به عنوان آرام كننده دريافت كرد اما دردها بسيار ملايمتر از آنچه بود كه بدون هيپنوتيزم صورت مي‌گرفت و احساس دردها نيز كاملا طبيعي بود.

وي در خصوص علت انجام عمل به صورت سزارين، گفت: درشتي جنين و شرايط معاينه لگن استخواني بيمار مانع از آن مي‌شد تا زايمان به صورت طبيعي انجام شود و با پيشرفت بارداري شرايط براي انجام زايمان سخت شد و به اجبار سزارين براي بيمار انجام شد.

اين متخصص زنان، زايمان و نازايي اظهار كرد: انجام اين عمل تجربه خوبي بود و وقتي بيمار به روش بيهوشي به خواب مي‌رود، عضلات بدن كاملا ريلكس هستند و مانعي براي فعاليت تيم جراحي ايجاد نمي‌شود اما در بيهوشي با هيپنوتيزم در شرايط عضلات به حالت انقباض در مي‌آيند و گاه كار عمل را سخت‌تر و نه غير ممكن مي‌كند.

وي در خصوص مشكلي كه براي تخت عمل جراحي پيش آمد، گفت: تخت در ابتدا به حالت نيمه نشسته بود تا هيپنوتيزم به راحتي انجام شود اما بعد سيستم‌هاي الكترونيكي تخت دچار مشكل شد و نتوانستيم تخت را دوباره به حالت اوليه در آوريم و چون لگن در گودترين قسمت قرار مي‌گرفت، عمل با مشكل مواجه شد و در نهايت نوزاد با 3 كيلو و 950 گرم وزن، 51 سانتيمتر قد و 38 سانتيمتر دور سر در ساعت 11:40 صبح امروز (جمعه 25 خرداد ماه 86) در بيمارستان به دنيا آمد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha