• شنبه / ۲ تیر ۱۳۸۶ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8604-00807
  • خبرنگار : 71012

به انگيزه‌ي پخش سينمايي «جنوبي» ژان رنوار فيلمي كه در آن هيچ كس بي‌گناه نيست!

به انگيزه‌ي پخش سينمايي «جنوبي» ژان رنوار
فيلمي كه در آن هيچ كس بي‌گناه نيست!

«جنوبي» فيلمي بي‌نظير و صميمي است كه فيلمبرداري حرفه‌يي و منحصر به فرد آن، اين فيلم را از آثار مشابه خود متمايز مي‌كند.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، جنوبي (The southerner) محصول سال 1945 آمريكاست كه در مدت زمان يك ساعت و سي و دو دقيقه به شيوه‌ي سياه وسفيد كارگرداني شده است.

**درباره‌ي فيلم

«جنوبي» همانند اغلب فيلم‌هاي ژان رنوار مملو از آدم‌هاي دروغگو، احمق و از خود راضي است. همه آن‌ها در لحظاتي بسيار احمقانه رفتار مي‌كنند. آن‌ها به عشق، به اشرافيت و به تساوي، به صلح و عدالت اعتقاد دارند. اما با سبعيت كامل به يكديگر ضربه مي‌زنند.

شخصيت‌هاي فيلم «جنوبي» به نوعي عروسك‌هاي كارگردان هستند و گويي رنوار نخ‌هاي زيادي به آن‌ها وصل كرده و از طرفي چشمش را به روي كارهايي كه اين عروسك‌ها انجام مي‌دهند، بسته است. با اين حال در فيلم‌هاي اين كارگردان هيچ كس بي‌گناه نيست.

«جنوبي» سومين ساخته ژان رنوار است كه در آمريكا كارگرداني شده است. اين فيلم هم‌چنين نخستين پروژه‌اي است كه اين كارگردان فرانسوي‌الاصل مستقل از استوديوهاي هاليوود ساخته است. با اين حال جنوبي در زمان خود فيلمي تاثيرگذار بود. ديالوگ‌ها و تكيه كلام‌هايي كه در اين فيلم از سوي شخصيت‌ها ادا مي‌شد،‌ در زمان اكران وتا مدت‌ها پس از آن توسط مردم كوچه وبازار تكرار مي‌شد.

«جنوبي» به طور تمام و كمال در زمره‌ي آثار واقع‌ نمايانه قرار نمي‌گيرد. اما نمي‌توان منكر اين قضيه هم شد كه ساخته رنوار فيلمي رئاليسم است. با اين وجود فيلم از قرار گرفتن در ژانر رئاليسم كه آندره بازين از آن به عنوان غباري كه چشم هنرمندان را كور مي‌كند، ياد كرده پرهيز مي‌كند. سبك رئاليسم از درون فيلم «جنوبي» شكل مي‌گيرد و در بيرون بروز و ظهور مي‌يابد.

** داستان فيلم

فيلمنامه «جنوبي» را هوگو باتلر بر اساس رماني از جورج سشنزپري به نگارش درآورده است. اين فيلم درام حكايت زندگي خانواده فقير تاكر را به تصوير مي‌كشد كه در مزارع پنبه كار مي‌كنند. سام تاكر، پدر خانواده در ايالت تگزاس تلاش مي‌كند كه به كمك مادربزرگ، همسر و فرزندانش زميني باير را به يك مزرعه حاصلخيز تبديل كند. اما شرايط نامناسب جوي، برخورد خصمانه، همسايگان و بيماري يكي از بچه‌ها، مانع به ثمر رسيدن اين تلاش مي‌شود.

** حضور در جشنواره‌هاي جهاني و اكران در سينماها

«جنوبي» 30 آپريل 1945 براي نخستين بار در سينماهاي آمريكا به روي پرده رفت. اين فيلم همچنين درهمان سال در كشور سوئد نيز اكران شد و سپس 5 سال بعد در سينماهاي فرانسه به روي پرده رفت.

«جنوبي» در كشور آلمان هم اكران شد اما اين اتفاق 34 سال بعد از ساخت اين فيلم رخ داد.

ساخته رنوار در سال 1946 نامزد دريافت سه جايزه اسكار در بخش‌هاي بهترين كارگرداني، بهترين موسيقي و بهترين صداگذاري شد.

اين فيلم هم‌چنين جايزه ملي NBR آمريكا را نيز در بخش بهترين كارگرداني در سال 1945 دريافت كرد.

** درباره كارگردان

ژان رنوار كارگرداني بزرگ و تاثيرگذار بود كه بسياري از فيلمسازان سرشناس همانند تروفو، ويسكونتي، ژاك بكر و رابرت آلتمن از او متاثر بوده‌اند.

او در طول حيات هنري‌اش 41 فيلم را كارگرداني كرد كه «توهم بزرگ» و «قاعده بازي» از جمله شاهكارهاي او محسوب مي‌شوند. ژنوار 15 سپتامبر سال 1894 در مون مارتر به دنيا آمد.

پدرس آگوست رنوار نقاش مشهور فرانسوي است. او در سال 1913 تحصيلاتش در رشته رياضيات و فلسفه را پايان برد. اما به دليل علاقه‌اش به اسب و امور نظامي، وارد ارتش شد و با شروع جنگ جهاني اول به جبهه رفت. پس از مصدوميت در جبهه مدتي به كار در زمينه سفال و سراميك روي آورد.

رنوار در سال 1924 كاترين را ساخت و يك سال بعد «نانا» را بر اساس رمان اميل زولا كارگرداني كرد كه بر شهرت و اعتبارش افزود.

«مادام بوآري»، «ديو درون»، «مرداب»، «خاطرات يك مستخدمه»، «رودخانه»، «كالسكه زرين» و «سرجوخه فراري» از ديگر ساخته‌هاي رنوار است.

** بازيگران فيلم

در سينمايي «جنوبي» بازيگراني چون زاخاري اسكات، بتي فيلد، جي كارون ناليس، پرسي كيلبرايد و چارلز كمپر به ايفاي نقش پرداخته‌اند.

** پخش از تلويزيون

«جنوبي» جمعه (اول تير ماه) ساعت 20 و 30 دقيقه از شبكه چهار سيما پخش شد. تكرار اين فيلم شنبه دوم تير ماه ساعت 20 خواهد برد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha