• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8604-10441
  • خبرنگار : 71012

به انگيزه‌ي پخش«يك بوس كوچولو» از سينماماوراء رضا كيانيان: فيلم را ببينيد و دنبال نشانه و حاشيه نباشيد!

به انگيزه‌ي پخش«يك بوس كوچولو» از سينماماوراء 
رضا كيانيان: فيلم را ببينيد و دنبال نشانه و حاشيه نباشيد!

«يك بوس كوچولو» پس از «بوي كافور، عطر ياس» و «خانه‌اي روي آب» آخرين سه گانه‌ي بهمن فرمان‌آرا درباره‌ي مرگ است. او كارگرداني است كه مرگ را شروعي ديگر و وصل به زندگي مي‌بيند.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، «يك بوس كوچولو» محصول سال 1384 است كه در مدت زمان يك ساعت و نيم توسط بهمن فرمان‌آرا كارگرداني شده است.

فيلمنامه اين اثر به قلم خود كارگردان درباره دو نويسنده پير است كه يكي از آنان پس از 38 سال به خاطر خودكشي پسرش به ايران بازگشته است و سفري را به سوي مزار پسر آغاز مي‌كند.

** درباره‌ي فيلم

در نگاه نخست «يك بوس كوچولو» فيلمي درباره مرگ است. شخصيت‌هاي اصلي فيلم دو پير مرد در آستانه مرگ هستند كه يكي‌شان (سعدي) از مرگ مي‌ترسد، چون خوب زندگي نكرده است، اما ديگري (شبلي) ترسي از مرگ ندارد ( دو راحت مي‌ميرد)، چون در زندگي كارش درست بوده است.

سايت تخصصي «سينماي ما» در مطلبي درباره سينمايي «يك بوس كوچولو» آورده است: فيلم درباره زندگي است و مقايسه دو نوع زندگي. البته فرمان‌آرا كارگردان و فيلمنامه‌نويس هوشمندي است و سعي كرده است اين تقابل تا اين اندازه ساده و مطلق نباشد.

اما «يك بوس كوچولو» به هيچ وجه وارد پيچيدگي‌هاي روابط نمي‌شود و با پرهيز از پرداختن دقيق به موقعيت خاص قهرمانش، از تماشاگر مي‌خواهد حرف‌هاي كساني كه شخصيت‌ها را محكوم مي‌كنند دربست بپذيرد. در اين راه فيلم با لحن افراد همراه مي‌شود و بيننده را به همراهي با او و محكوم كردن قهرمان بدبختش فرا مي‌خواند. در اين راستا فيلم حتي برخي واقعيت‌هاي ساده را ناديده مي‌گيرد.

روبرت صافاريان كه اين نقد را در خصوص «يك بوس كوچولو» به نگارش درآورده است، همچنين به حضور مرگ در هيات يك زن زيبا انتقاد مي‌كند و بر اين باور است كه اين شگرد نه تنها تازه نيست كه بيشتر در خدمت جذبه تجاري فيلم است.

محمدرضا سعدي همان ابراهيم گلستان است؟روبرت صافاريان در پاسخ به اين پرسش مي‌نويسد:‌

با وجود اشاره‌هاي آشكار و پنهان «يك بوس كوچولو» به ابراهيم گلستان فيلمساز مي‌تواند بگويد شما اشتباه مي‌كنيد و همه شباهت‌ها اتفافي است. اما واقعيت اين است كه بسياري از بينندگان فيلم سعدي را همان ابراهيم گلستان مي‌گيرند و موضع خصمانه فيلم نسبت به سعدي را موضع فرمان‌آرا نسبت به ابراهيم گلستان تلقي مي‌كنند و اما خود فرمان‌آرا به اين پرسش پاسخ منفي داده و گفته است در شروع فيلم كتاب‌هاي معروف و مختلف بسياري بالاي سراسماعيل شبلي است. چرا كه مي‌خواستم از نسلي صحبت كنم كه در حال انقراض است و جايگزيني ندارد. از ابتداي امسال نويسندگان و هنرمندان مختلفي از ميان ما رفتند بنابراين هدف اين فيلم شخص خاصي نيست، منتها مسلم است كه در يك كلاژ از تعدادي شخصيت، نشانه‌هاي نزديكي به كسي وجود داشته باشد.

و اما كيانيان كه نقش سعدي را بازي كرده است،‌در پاسخ به اين پرسش گفت: من آن نقش را بازي كردم مي‌خواهم بدانم پاسخ اين سوال براي شما فرقي مي‌كند؟ فيلم را ببيند و دنبال نشانه حاشيه نباشيد!

**حضور در جشنواره‌هاي جهاني

«يك بوس كوچولو» در سال 1385 در دهمين دوره جشن خانه سينما شركت كرد. اين فيلم با حضور در بخش مسابقه فيلمهاي بلند، اين رويداد هنري، تنديس بهترين بازيگر نقش اول مرد (رضا كيانيان) و بهترين

چهره‌پردازي (مهرداد ميركياني) را به خود اختصاص داد.

ساخته فرمان‌آرا همچنين در سه بخش بهترين صداگذاري، بهترين طراحي هنري و بهترين تدوين نيز كانديداي دريافت تنديس بوده است.

«يك بوس كوچولو» در بيست و پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر نيز شركت كرد و در نهايت عنواني را نتوانست به دست آورد.

**درباره كارگردان

بهمن فرمان‌آرا در سال 1320 در اصفهان متولد شد. از مدرسه هنرهاي دراماتيك لندن و دانشكده كاليفرنياي جنوبي در رشته كارگرداني سينما فارغ التحصيل شد. وي فعاليت سينمايي‌اش را از سال 1350 با كارگراني فيلم‌هاي مستند و كوتاه آغاز كرد.

او پس از سالها اقامت در خارج از كشور، در سال 1378 به ايران بازگشت و «بوي كافور عطر ياس» را ساخت.

فرمان‌آرا قبل از انقلاب اسلامي نيز فيلم‌هاي «شازده احتجاب» (1353) و «سايه‌هاي بلند باد» (1357) را كارگرداني كرده بود.

** بازيگران فيلم

فرمان‌آرا گرفتاري اساسي سينماي ايران را انتخاب هنرپيشه مي‌داند و اين كه كارگردان‌ها نمي‌توانند چند گزينه براي هر نقش داشته باشند. او به هنگام نگارش فيلمنامه «يك بوس كوچولو» هر نقش را براي بازيگري خاص نوشته است.

او در نهايت رضا كيانيان، جمشيد مشايخي، هديه تهراني، فاطمه معتمدآريا، پيام دهكردي، بابك حميديان، جمشيد هاشم‌پور و فخري خوروش را به عنوان بازيگران اصلي اين فيلم انتخاب كرد.

**پخش از تلويزيون

«يك بوس كوچولو» كه نوروز 86 از شبكه چهار سيما پخش شده بود. يكشنبه 17 تير ماه در قالب برنامه‌ «سينما ماوراء» همراه با بحث‌هاي تحليلي پخش شد تكرار اين فيلم دوشنبه 18 تير ماه ساعت 23 خواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha