• یکشنبه / ۷ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8605-14748.58784
  • خبرنگار : 71191

پدر سينماي ايران هنوز خواب‌هاي آشفته مي‌بيند مدير مجموعه‌ي تخت فولاد: مقبره‌ي عبدالحسين سپنتا نيمه‌كاره تخريب و رها شده است

پدر سينماي ايران هنوز خواب‌هاي آشفته مي‌بيند
مدير مجموعه‌ي تخت فولاد:
مقبره‌ي عبدالحسين سپنتا نيمه‌كاره تخريب و رها شده است

مدير مجموعه‌ي تخت فولاد اصفهان يادآور شد: يك‌سال پيش، پسر مرحوم سپنتا به بهانه‌ي آپارتمان‌سازي قصد انتقال مقبره‌ي پدر خود ـ استاد عبدالحسين سپنتا، پدر سينماي ايران ـ را به مكاني ديگر داشت و به همين دليل، مقبره‌ي نيمه‌كاره‌ي او را خراب كرد.

حسين حميدي اصفهاني در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: از آن زمان تاكنون كه بناي مقبره‌ي نيمه‌كاره تخريب شده، هنوز به همان صورت باقي مانده و به‌حال خود رها شده است.

وي درباره‌ي جابه‌جايي مقبره‌ي سپنتا، بيان كرد: چون اين مقبره در ملك شخصي و كنار تخت فولاد قرار دارد، گويا سنگ به گوشه‌اي متروكه در ابعاد سه در شش متر در كنار چند سنگ قبر ديگر قرار داده شده و مقبره به همان حالت باقي مانده است.

او افزود: تا زماني كه ملك در تملك شخصي باشد، پايگاه تخت فولاد اجازه‌ي انجام هيچ كاري ندارد. با اين حال، در اين يك‌سال، بارها با وارث و فرزندان مرحوم سپنتا تماس گرفته شده است، تا در صورتي كه مايل به تحويل پايگاه با هدف احيا و مرمت آن هستند، اين كار انجام شود؛ ولي هنوز هيچ پاسخي مبني بر موافقت آنها اعلام نشده است.

در اين‌باره، پسر عبدالحسين سپنتا نيز در اين‌باره به خبرنگار ايسنا، توضيح داد: حريم ملك كه مقبره نيز در آن قرار دارد، با يك نرده‌ي آهني تعيين و به مكاني ناشايست توسط برخي افراد تبديل شده بود. به همين دليل، با كسب مجوز از شهرداري قصد كشيدن ديواري دور ملك را داشتيم.

ساسان سپنتا گفت: پس از آغاز كار ديوار كشيدن با اعتراض پايگاه تخت فولاد، ديوار توسط شهرداري خراب شد و خرابه‌اي از آجر و آهن در آن مكان باقي ماند.

وي اظهار داشت: سازمان تخت فولاد خود را مسؤول همه‌ي قسمت‌هايي كه در آن‌ها قبري وجود دارد، مي‌داند، هرچند شخصي باشند.

او درباره‌ي سخنان‌هاي مدير پايگاه تخت فولاد كه گفته بود، چون ملك در تملك شخصي است، پايگاه نمي‌تواند كاري انجام دهد، بيان كرد: اگر اين‌گونه است، چرا ديوار را خراب كردند. آنها بايد در نامه‌اي به ما اعلام كنند كه هر كاري مي‌خواهيم، بدون هيچ مزاحمتي بتوانيم انجام دهيم، تا آن مكان سامان‌دهي شود.

سپنتا افزود: اين ملك نه جزو ميراث فرهنگي است، نه حتا در محدوده‌ي تخت فولاد قرار دارد، بلكه در قسمت غربي خيابان سيلوي آب 250 واقع است، در صورتي كه تخت فولاد در قسمت شرقي خيابان است.

وي درباره‌ي مطالب منتشرشده در سال گذشته مبني بر نبش قبر پدرش و آپارتمان‌سازي در اين ملك، تصريح كرد: اين ملك يك زمين 400 متري است كه اگر هم مي‌خواستيم آپارتماني در آن بسازيم، نه به قبر ربطي داشت و نه به تخت فولاد؛ چندي پيش آرامگاه جدمان را بعد از 60 سال دو متر جابه‌جا كرديم كه آن هم ربطي به تخت فولاد ندارد.

او تاكيد كرد: اگر اين ملك شخصي است، با وضعيت كنوني ترجيح مي‌دهيم، مقبره به‌صورت يك خرابه باقي بماند و تا زماني كه شهرداري و تخت فولاد در اين كار دخالت مي‌كنند، قصد انجام هيچ كاري را در اين مقبره نداريم.

سال گذشته، حميدي ـ مدير مجموعه‌ي تخت فولاد ـ با اعلام خبر تخريب مقبره‌ي مرحوم سپنتا گفته بود، گويا مجوز نبش قبر عبدالحسين سپنتا با توضيحات پسرش درباره‌ي احيا و بهبود وضعيت مقبره گرفته شده است و با استفاده از اين مجوز، جسد مرحوم سپنتا به گوشه‌اي ديگر از تخت فولاد اصفهان منتقل و دفن مي‌شود.

او انگيزه‌ي انجام اين كار را توسط فرزند سپنتا، اقدام به ساخت آپارتمان در آن محل اعلام كرده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha