• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8605-16255.58928
  • خبرنگار : 71219

نقش‌برجسته‌هاي ساساني "برم دلك" وضعيت اسفناكي دارند

نقش‌برجسته‌هاي ساساني "برم دلك" وضعيت اسفناكي دارند

محوطه‌ي تاريخي برم دلك كه دو نقش‌برجسته‌ي با ارزش نيز در آن قرار دارند، گويا براي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي استان فارس، محوطه‌اي فراموش‌شده است.

افشين يزداني ـ باستان‌شناس ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي وضعيت اين منطقه توضيح داد: برم دلك يك منطقه‌ي باستاني در حاشيه‌ي جنوب شرقي شهر شيراز است كه در آن، دو نقش‌برجسته‌ي ساساني با دو تصوير متفاوت قرار گرفته‌اند؛ يكي از اين نقش‌برجسته‌ها دو شخص را نشان مي‌دهد كه به‌حالت احترام دربرابر يك آتش‌دان ايستاده‌اند و به‌نظر مي‌رسد كه يكي از آنها، بهرام دوم ساساني باشد.

او ادامه داد: نقش‌برجسته‌ي دوم، يك بانوي دربار ساساني را نشان مي‌دهد كه درحال گرفتن گل است، از شخصي كه آن هم به‌نظر مي‌رسد، يك شاهزاده باشد.

به گفته‌ي يزداني، برم به‌معني درياچه‌ي كوچكي است كه از وجود يك چشمه ناشي مي‌شود و دليل وجود اين نقش‌برجسته‌ها نيز به همين چشمه مربوط مي‌شود، زيرا بسياري از بناها و نقش‌برجسته‌هاي ساساني كنار رودخانه يا چشمه ايجاد شده‌اند و برم دلك نيز از اين اصل پيروي كرده و در كنار چشمه‌ي پاي كوه و يك محيط فرح‌بخش قرار گرفته است.

يزداني اضافه كرد: اين نقش‌برجسته‌ها نزديك به يك بناي بسيار مهم دوره‌ي ساساني به نام قصر ابونصر قرار گرفته‌اند و بويژه نقش‌برجسته‌ي دوم از نظر فرهنگي و مطالعه‌ي نوع پوشش لباس زن ايراني در دوره‌ي ساساني اهميت فوق‌العاده‌اي دارد.

اين نقش‌برجسته‌ها با چنين ويژگي‌هاي مهم و برجسته‌اي، اكنون در منطقه‌اي قرار دارند كه وضعيتي بسيار نامناسب و اسفناك را در مقايسه با اهميت تاريخي محوطه دارد، زيرا با توجه به اين‌كه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده، ولي گويا تعيين حريم نشده است و مسؤولان ميراث فرهنگي استان نيز به آن توجهي نمي‌كنند.

همچنين ديده شده است، در نزديكي اين محل و جلوي كانال آب، كارگاهي فعاليت مي‌كند كه اين امر به‌دليل توسعه و گستردگي امروز شهر شيراز است و اين مساله سبب شده كه منطقه ديد خوبي نداشته باشد. البته لاي‌روبي هرچند وقت يك‌بار اين كانال نيز زباله‌هايي را در اطراف پراكنده مي‌كند. همچنين شنيده شده كه گويا چندي پيش، فردي قصد داشته است، دور صورت زن يكي از نقش‌برجسته‌ها را بكند و با خود ببرد!

به‌نظر مي‌رسد، چنين محوطه‌ي با ارزشي با همكاري شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و با صرف هزينه از اين شكل بتواند خارج و به محلي ديدني براي گردشگران تبديل شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha