• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۸:۰۵
  • دسته‌بندی: علمی2
  • کد خبر: 8606-01903
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/ خبرهاي از حوزه‌ي فرهنگ و هنر /

فيلم كوتاه "مصائب مشدي" در پالم اسپرينگز

فيلم كوتاه «مصائب مشدي» در جشنواره «پالم اسپرينگز» آمريكا به نمايش درآمد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فيلم كوتاه داستاني «مصائب مشدي» از توليدات جديد «مركز گسترش سينماي مستند و تجربي» به كارگرداني «شهرام ميرآب اقدم» به صورت همزمان در بخش رسمي دو جشنواره بين‌المللي پالم اسپرينگز (آمريكا) و اردن، به نمايش درآمد.

‌در سيزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه «پالم اسپرينگز» كه از اول شهريور ماه 86 در كشور آمريكا بر پا شد، فيلم كوتاه «مصائب مشدي» ساخته «شهرام ميرآب‌اقدم» در بخش مسابقه بين‌الملل جشنواره روي پرده رفته است. اين جشنواره و بازار فيلم آن كه همه ساله با حضور پخش‌كنندگان، خريداران، مديران جشنواره‌ها و نمايندگان شبكه‌هاي تلويزيوني برگزار مي‌گردد، تا 7 شهريور ماه، ادامه خواهد داشت.

بر پايه اين گزارش، فيلم كوتاه «مصائب مشدي» همزمان در بخش مسابقه جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه اردن نيز به نمايش درآمده تا براي كسب جايزه اصلي جشنواره، به رقابت با فيلمسازان كشورهاي دانمارك، اسپانيا، يونان، انگلستان، آلمان، روسيه، جمهوري چك، صربستان، كرواسي، روماني، استراليا، هند، مالزي، آفريقاي جنوبي، بلغارستان و پاكستان بپردازد.

گفتني است كه آيين اختتاميه جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه اردن، روز 8 شهريور ماه 1386 در شهر «امان» برگزار مي‌شود.

بازخواني ششمين جشنواره‌ي تئاتر كانون‌هاي نمايش آغاز شد

مرحله بازخواني ششمين جشنواره سراسري تئاتر كانون‌هاي نمايش با حضور داود كيانيان، مهرداد راياني مخصوص، حسن باستاني، شهرام كرمي و اعظم بروجردي آغاز شد.

در نمابر ارسالي آورده‌اند: با توجه به تمديد مهلت ارسال آثار اين جشنواره تا 10 شهريور ماه، هيات بازخوان اين جشنواره متشكل از داود كيانيان، مهرداد راياني‌مخصوص، حسن باستاني، شهرام كرمي و اعظم بروجردي بازخواني متون ارسال شده به دبيرخانه اين جشنواره را آغاز كردند.

علاقه‌مندان تا پايان وقت اداري 10 شهريور ماه با ارسال متون خود، در اين جشنواره شركت كنند.

ششمين جشنواره سراسري تئاتركانونهاي نمايش به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در چهار بخش نمايش‌هاي صحنه‌اي بزرگسال، كودك و نوجوان، عروسكي و خياباني به منظور گسترش، شناسايي و پرورش استعدادهاي نمايشي در سراسر ايران از تاريخ 19 تا 26 آبان 1386 در فرهنگسراي سطح شهر تهران برگزار مي‌شود.

بر اين اساس آثاري كه مشكلات شهرنشيني، فرهنگ شهروندي، محيط زيست و مسايل شهري را به مناسبت يكصدمين سال بلديه تهران مد نظر قرار داده باشد، را نيز مورد توجه قرار مي‌دهد. متوني نمايشي كه با نگاهي خلاق و بديع به ادبيات كهن ايران به ويژه آثار مولانا به نگارش درآمده باشد هم در اولويت قرار خواهد داشت.

هنرمندان علاقمند به حضور در اين جشنواره مي‌توانند با ارسال سه نسخه نمايشنامه تايپ شده به همراه مجوز نويسنده حداكثر تا 10 شهريور ماه در اين رويداد فرهنگي هنري شركت كنند.

دبيرخانه اين جشنواره در بزرگراه مدرس، بلوار ميرداماد، خيابان 12 بهمن (20 متري شهيد قدوسي)، كوچه 12 بهمن، پلاك 10 طبقه سوم واقع است.

كارگاه‌هاي منطقه‌اي مديريت توليد فيلم در رويش

دبيرخانه دايمي جشنواره فيلم «رويش» با همياري و مساعدت اداره كل امور مجلس و استانهاي حوزه هنري، نخستين دوره كارگاه‌هاي تخصصي مديريت توليد فيلم را در مناق پنج‌گانه كشوري برگزار مي‌كند.

بر اساس مصوبه شوراي برنامه‌ريزي راهبردي فيلم حوزه هنري و به منظور تشريح اهداف و برنامه‌هاي كوتاه مدت و بلند مدت جشنواره فيلم «رويش»، همچنين فراهم آوردن بستر مناسب جهت تعامل و تبادل اطلاعات و تجربيات في‌مابين فيلمسازان جوان، كليه دفاتر استاني حوزه هنري، در پنج منطقه جغرافيايي كشوري سازماندهي شدند.

بر اين اساس در هر منطقه يك استان به عنوان سر گروه و پنج استان همجوار به عنوان زير گروه، هر كدام حداقل تعداد 6 نفر از نخبگان فيلمساز خود را به دبيرخانه «رويش» معرفي مي‌كنند.

اين فيلمسازان مي‌توانند در طول سال در جلسات و كارگاه‌هاي مستمر فيلمسازي حوزه هنري كه در هر منطقه برگزار مي‌شود، به صورت رايگان شركت كنند.

اين گزارش مي‌افزايد: بر اساس اين برنامه‌ريزي حوزه هنري تهران به عنوان برگزار كننده نخستين كارگاه، ميزبان فيلمسازان استانهاي قزوين، مازندران، سمنان، گلستان و قم است. همچنين حوزه هنري استان زنجان ميزبان هنرمندان استانهاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اردبيل، گيلان وكردستان خواهد بود. پس از آن حوزه هنري خرم‌آباد به عنوان سومين سرگروه، پذيراي استانهاي كرمانشاه، ايلام، مركزي، خوزستان و همدان است. حوزه هنري شيراز نيز به عنوان سرگروه چهارم، ميزبان استانهاي اصفهان، چهارمحال و بختياري، كهكيلويه و بويراحمد، بوشهر و هرمزگان خواهد بود ودر نهايت حوزه هنري خراسان رضوي به عنوان آخرين سرگروه، اين دوره از كارگاه‌ها را با حضور فيلمسازاني از استانهاي خراسان جنوبي، خراسان شمالي، سيستان و بلوچستان، كرمان و يزد برگزار خواهد نمود.

در نخستين دوره از كارگاه‌هاي منطقه‌اي، فيلمسازاني چون فرزاد موتمن، وحيد موساييان، مهرداد اسكويي و علي‌محمد قاسمي به همراه دكتر حسن بنيانيان (رييس حوزه هنري)، مجيد مصلحي (مدير كل امور مجلس و استانها حوزه هنري)، مجتبي شاهسوند (مدير عامل موسسه هنرهاي تصويري حوزه هنري)، سيدمحمد صادق مركبي( دبير سومين جشنواره رويش) و جمعي از كارشناسان سينمايي حضور خواهند داشت.

سومين جشنواره «رويش» به همت حوزه هنري و از تاريخ 7 الي 11 آبان ماه سال جاري برگزار مي‌شود.

 فيلم‌هاي خارجي را براي مطبوعات اكران مي‌كنند

مدير روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي اعلام کرد که فيلم هاي خارجي آماده اکران در سينماهاي کشور براي منتقدان و نويسندگان سينمايي و اهالي رسانه‌هاي جمعي به نمايش در مي‌آيد.

حبيب ايل بيگي افزود: با توجه به نظر مديرعامل بنياد و با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با واحد تامين و توزيع فيلم‌هاي خارجي بنياد، قرار شد آثار خارجي آماده اکران در سينماهاي کشور براي رسانه‌ها و منتقدان سينمايي به نمايش درآيد تا با ايجاد تعامل، زمينه معرفي شايسته و نقد و تحليل اين آثار فراهم شود.

وي ادامه داد: اطلاع رساني و تحليل و نقد رمز شناسايي مخاطبان است و مخاطبان مي‌توانند از اين طريق آثار مورد علاقه خود را انتخاب و براي ديدن آن‌ها به سينما مراجعه کنند ، با اين کار مي‌توان بخشي از ظرفيت‌هاي بالقوه مخاطبان ايراني را شناخت و به سمت سينما سوق داد.

وي همچنين اعلام کرد که فيلم "زندگي دوم" به کارگرداني "اوکسايد پنگ چون" که هم اکنون در سينماهاي تهران اکران شده روز سه شنبه ششم شهريور ماه براي اهالي رسانه‌هاي جمعي و منتقدان سينما ساعت 16 و سي دقيقه در سينما سپيده به روي پرده مي‌رود.

اين فيلم "ترسناک" که اثري بديع با جلوه‌هاي ويژه فراوان در ژانر وحشت توسط «گوب چين»، «سام لونگ» و «اوکسايد پنگ چون» نوشته شده است.

در فيلم "زندگي دوم" که محصول 2006 هنگ گنگ و تايلند است بازيگراني چون "آنجليکا لي"، "لارنس چو"، "سي يو" و "مينگ لائو" بازي مي‌کنند.

داستان اين فيلم عبارت است : "تسوي تينگ يين" نويسنده کتاب‌هاي پرفروشي است که بر اساس بسياري از رمان هاي او فيلم‌هاي موفق ساخته شده است، او براي نگارش کتاب جديدش تصميم مي‌گيرد ژانر آثار خود را تغيير داده و رماني پر تعليق و ترسناک با نام زندگي دوم بنويسد، در عين حال دوست سابقش که هشت سال پيش او را ترک کرده با زني ازداوج نموده به زندگي او بازمي‌گردد و از او مي‌خواهد تا روابط گذشته را از سر گيرند آنچه زندگي او را پيچيده تر مي‌سازد اين است که قهرمان داستان به گونه‌اي فراطبيعي از زندگي واقعي سر بر مي‌آورد، نويسنده تصميم مي گيرد اين شخصيت را تعقيب نموده و به دنياي

غير واقعي او وارد شود در آنجاست که با وحشتي ناب رو به رو مي‌شود.

اوکسايد پنگ چون متولد 1965 هنگ گنگ ، آثاري چون زندگي دوم و "چه کسي مي‌دود" را در پرونده کاري دارد.

19097 تماشاگر به تئاتر شهر آمدند

نمايش "لبخند باشكوه آقاي گيل" (هادي مرزبان) كه اجراي خود را از تاريخ 22 تيرماه در تالار اصلي آغاز كرده بود سرانجام با مجموع 32 اجرا ميزبان 14 هزار و 684 تماشاگر به اجراي خود پايان داد.

نمايش"عشقه" (محمد رحمانيان و حبيب رضايي) هم كه از اجراي خود را از 10 مرداد درتالار چهارسو آغاز كرده با مجموع 16 اجرا و 2 هزار و 403 تماشاگر پايان گرفت.

"الكترا" و "رومئو و ژوليت" كيومرث مرادي نيز كه ازتاريخ 11 مرداد اجراي خود را در تالار سايه شروع كرده بود با 21 اجرا و 2010 به اجراي خود پايان داد.

مجموعه تئاتر شهر از روز پنج شنبه هشتم شهريور ماه ميزبان اجراهاي فصلي نمايش‌هاي خياباني است.

اجراي فصلي نمايش‌هاي خياباني كه تابستان گذشته نيز درفضاي باز تئاتر شهر برپا بود، امسال نيز از هشتم شهريور ماه در تئاتر شهر برگزار خواهد شد.

براساس اين گزارش اجراي اين نمايش‌ها به مدت يك ماه و هر روز 4 نمايش خياباني در محوطه بيروني مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي‌آيد.

براساس اين گزارش، جزييات و نام نمايش‌هايي كه قرار است دراجراهاي فصلي نمايش‌هاي خياباني اجرا شود به زودي اعلام مي‌شود.

كنسرت‌ سپهري

سيروس سپهري، ساعت 20 روزهاي 15 و 16 شهريور در تالار انديشه رستاک شماري از تصانيف رايج در اقوام ايراني را با تنظيمي تازه و قابل درک براي قشر وسيع‌تري از مخاطبان، اجرا خواهد کرد.

بنا بر اعلام، قطعات اين کنسرت با "تار" سيروس سپهري، "کمانچه و تار باس آرشه‌اي" رضا عابديان، "عود" پيران مهاجري، "قانون" سحر ابراهيم، "سه تار،‌ رباب و سازهاي کوبه‌اي" سارا نادري، "کمانچه" محمد مظهري، "تار" اکبر اسماعيلي‌پور، "سازهاي کوبه‌اي" مجيد پوستي و ياور احمدي فر، "تنبور، دوتار و تارباس" فرامرز مرادي، "کوزه" هاله صيفي زاده و "ني، ني‌لبک، سرنا و قوشمه" کاوه سروريان، او را در اين اجرا همراهي خواهند كرد.

فرزاد مرادي، مجيد پوستي و هاله صيفي زاده علاوه بر نواختن سازهاي ياد شده،‌ آواز و همخواني قطعات گروه را نيز عهده‌دار هستند.

فيلم‌هاي "ارنست لوبيچ" در ايران

براي اولين بار سه فيلم سينمايي با زير نويس فارسي از "ارنست لوبيچ" کارگردان سينماي آلمان و جهان، در ايران به نمايش گذاشته مي‌شود.

فيلم‌هاي "بودن يا نبودن"، "بيوه خوشحال" و "دردسر بهشت" لوبيچ، به ترتيب در ساعات 18، 16 و 18 روزهاي دوشنبه، سه شنبه و پنج‌شنبه، روي پرده مي‌رود.

ارنست لوبيچ که ويکيپديا نام او را در کنار مشاهيري از سينماي آلمان همچون "راينر ورنر فاسبيندر"، "فردريک ويلهلم مورنائو"، "فريتز لانگ" و "لني ريفنشتال" آورده،‌ در سال 1892 در برلين متولد شد و پس از مهاجرت به آمريکا تعدادي از فيلم‌هاي ماندگار دهه‌هاي 1930 و 1940 را کارگرداني کرد.

لوبيچ که دروان کاري‌اش، فيلمسازي به نام "بيلي وايدلر" را تعليم داد، در سال 1947 در لس‌آنجلس درگذشت.

لازم به يادآوري است که در برنامه اين هفته سينما کوچک فيلم‌هاي "خبر داغ"(Scoop) ساخته وودي آلن، "قهوه و سيگار"(Coffee & Cigarettes) به کارگرداني جيم جارموش و انيميشن‌هاي کوتاه "يانگ سوانگ ماير" نيز درهمين روزها به نمايش درمي‌آيد.

 تك‌نوازي موسيقي دستگاهي در ارسباران

براي نخستين بارجمعي از تك نوازان موسيقي دستگاهي در فرهنگسراي هنر (ارسباران) به اجراي برنامه مي‌پردازند.

عماد خيفه (تار) فريد خردمند (ضرب)، فرشاد توكلي(سه تار) و نعمت اله قنبري (سنتور) مي‌نوازند.

از جمله اهداف اين اجرا احيا و ياد آوري فرهنگ تك نوازي موسيقي ايراني در ميان اقشارمختلف به ويژه نوجوانان و جوانان ميهن اسلامي ما عنوان شده است.

برنامه گروه فوق در دو بخش پژوهش علمي و اجراي كنسرت مي‌باشد كه در پي جلسات پژوهشي متعدد هفتگي به روي آثار كلاسيك موسيقي ايران و صفحات قديم و اين اجرا ماحصل بررسي‌هاي مستمر است كنسرت تك نوازان موسيقي دستگاهي شامل دستگاه‌هاي شور، چهار گاه، آوازهاي بيات اصفهان، بيات زند وابوعطا است كه به صورت تك نوازي و يا ضربي خواني ارايه مي‌شود 8 و 9 شهريور ماه ساعت 19 خواهد بود.

لهراسبي در سعدآباد

علي لهراسبي طي روزهاي 14 و 15 شهريور ماه در كاخ سعد آباد تهران كنسرت اجرا مي‌كند.

اين كنسرت در فضاي 5 هزار نفري كاخ سعد آباد برگزار و طي آن لهراسبي به اجراي قطعاتي از آلبوم‌هاي مثلث و دريايي‌ها مي‌پردازد.

همچنين اجراي ترانه‌هاي تيتراژ مجموعه‌هاي تلويزيوني پيله‌هاي پرواز، عبور شيشه‌اي، بوي عيدي و درياييها از ديگر برنامه‌هاي اين كنسرت است كه در آن بابك رياحي پور(گيتار باس) علي شهبازي (گيتار اسپانيش) لايا سلمان (درام) علي ثابت (كيبورد 1) آلن (كيبورد 2) حسن فراهاني(ترومپت) حسين شريفي (ترومبون) ايمان جعفري(ساكسيفون) مهران سراجيان (فلوت) و سعيد برادران (پركاشن) به سرپرستي علي ثابت نوازندگي خواهند كرد.

روز جمعه 16 شهريور ماه نيز عبدالحسين مختاباد به اجراي برنامه مي‌پردازد.

مستند "قانا" در اردن

فيلم مستند " قانا " در دوازدهمين حضور جشنواره‌ي خود در بخش مسابقه جشنواره فيلم‌هاي مستند و كوتاه اردن كه از تاريخ 24 تا 30 آگوست ( 2 تا 8 شهريور) در شهر امان برگزار مي‌شود به نمايش در مي‌آيد.

اين مستند كه به كشتار شهروندان لبناني پناه آور به مقر نيروهاي فيجيائي سازمان ملل متحد در روستاي قانا در جنوب لبنان و در سال 96 مي‌پردازد سال گذشته موفق به اخذ جايزه بهترين مستند سال از جشن سينماي ايران گرديد و آخرين حضور بين‌المللي آن نمايش كنفرانس معتبر INPUT در لوگانوي سويس بوده است.

 جميل رستمي و حمايت از فيلم‌هاي با موضوعات انساني

جميل رستمي كارگردان سينماي ايران اعلام كرد كه از آثار فيلم‌سازاني كه توليدات خود به موضوعات انساني توجه دارند حمايت مي‌كند.

وي در گفت و گويي افزود: تهيه فيلم‌هايي كه در شرايط حاضر رويكردي به زندگي انسان دارند و تلاش مي‌كنند ضمن نمايش خصايص انساني دغدغه‌هاي روحي بشر امروز را تصوير كنند از جمله اهدافي است كه من دنبال مي‌كنم.

كارگردان فيلم‌هاي مرثيه برف و ژاني گه‌ل افزود: هر گاه در سينماي ايران موضوعات مربوط به سرشت انسان‌ها در اولويت كاري قرار گرفته آثاري برجسته توليد شده كه توانسته‌اند مخاطبان جهاني را تحت تاثير قرار دهند اين پيام اخلاقي انساني و ارزشي سينماي ايران است كه جوايز جشنواره‌هاي مختلف را به خود اختصاص داده است.

وي در ادامه گفت: بخشي از سرشت‌هاي انساني نيز دستخوش پليدي و سياهي شده‌اند، پليدهايي كه نه تنها باعث رنج خود بلكه عامل رنج جامعه بشري هستند و نمايش مقاومت و آزادگي برخي انسان‌ها در مقابل اين مظاهر ظلم و فساد نيز از موضوعاتي است كه مي‌تواند در اولويت قرار گيرد و مثال آن دفاع مقدس و حماسه‌ها و ايثارگري‌هاي اين دوره است.

وي ادامه داد: نمايش ناملايمت‌ها و مرارت‌هاي مردم عراق در شرايط حاضر كه اين كشور دچار دسته‌بندي‌هاي حزبي و قبيله‌اي و مذهبي شده از جمله اين موضوعات است سينما مي‌تواند زباني باشد براي بيان مشكلات اين مردم و ديگر مردمان تحت ستم.

فيلم ژاني گه‌ل ساخته رستمي به تازگي در كشور عراق به روي پرده رفته و با استقبال مخاطبان رو به رو شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha