• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8606-02518

فاجعه ‌3/9 تريليون دلاري در مخازن نفت/2 فتواي حضرت امام(ره) براي صيانت از مخازن در تاريخ تشيع بي نظير است خطر برداشت غير علمي از مخازن متوجه نسل‌هاي آينده است

فاجعه ‌3/9 تريليون دلاري در مخازن نفت/2
فتواي حضرت امام(ره) براي صيانت از مخازن در تاريخ تشيع بي نظير است
خطر برداشت غير علمي از مخازن متوجه نسل‌هاي آينده است

حضرت امام(ره) صيانت از مخازن نفت و گازرا از واجبات دانسته است.

دكترعلي وطني، رئيس هيأت مديره انجمن نفت ايران، با بيان اين مطلب، در چهارمين كارگاه «سياست‌هاي مديريت و بهره‌برداري از مخازن نفت و گاز» در دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت: حضرت امام (ره)، تنها مرجع تقليد در طول تاريخ تشيع است كه براي صيانت از مخازن ، فتوا صادر كرده است.

به گزارش خبرنگار سرويس مسائل راهبردي ايسنا، معاون آموزشي - پژوهشي انستيتو نفت دانشگاه تهران، با اشاره به اين‌كه در طول تاريخ بي‌نظير است كه يك مرجع تقليد در رابطه با مديريت مخزن فتوا صادر كند، گفت: فتواي حضرت امام را بايد بر سر در وزارت نفت و دانشگاه‌هاي صنعتي، نفت، مخازن نفت و گاز كشور با  طلا نوشت تا در تاريخ بماند.

دكتر وطني در ادامه متذكر شد: اگر به اين گفته‌ي امام عمل نكنيم، فرداي قيامت اگر امام (ره) در پيشگاه خدا از ما شكايت نكند، حتما گله خواهد كرد، خواهد گفت من راه را به شما نشان دادم اما عمل نكرديد.

عضو هيأت علمي دانشگاه تهران، با اشاره به اين‌كه قبل از دهه 1970 مديريت مخزن، تنها مهندسي مخزن تلقي مي‌شد، گفت: شوك دوم نفتي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، روند تكاملي رشد صنعت در اروپا و وضع قوانين مصرف انرژي باعث تحول و پيشرفت مديريت مخازن شد.

وي افزود: كشور‌هاي مصرف كننده انرژي، با ارائه دانش فني مديريت مخزن به كشورهاي غير عضو اوپك و غير اسلامي سعي در كاستن از ميزان وابستگي خود به اعضاي اوپك دارند.

دكتر وطني با اشاره به اين كه اگر از راه‌هاي غير علمي و بدون رعايت مديريت مخزن برداشت كنيم، ميزان وابستگي ايران به دنيا چندين برابر و مشكلات چند صد برابر وضعيت موجود خواهد شد، اين خطر متوجه نسل‌هاي آينده دانست و تصريح كرد: مديريت مخزن به معني حفظ مخزن براي نسل‌هاي آينده و شكرگزاري نعمات الهي است و اگر مخازن را خوب مديريت نكنيم جز لايشكرون خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار سرويس مسائل راهبردي ايسنا، رئيس هيأت مديره انجمن نفت ايران، با تأكيد بر اين‌ كه بايد با عزم ملي از كيان، ظرفيت‌ها و منافع و ذخاير خدادادي كشور پاسداري كنيم، گفت: صيانت از مخازن همچون حراست از مرزها، كاري جمعي است.

وي مديريت مخازن نفت و گاز را به عنوان «مسئله‌اي ملي»، مسووليت دولت، مجلس، قوه‌قضائيه، دانشگاه‌ها، رسانه‌هاي ملي، جمعي و مردمي ايران دانست و تأكيد كرد: رسانه‌ها بايد اين فرمايش امام را به گوش همه برساند و از مسئولين بخواهند پاسخگو باشند.

دكتر وطني گفت: مسئولين ذي‌ربط به مردم، نسل جوان و محقق‌مان اعتماد كنند و اجازه دهند در راستاي شعار استقلال آزادي جمهوري اسلامي ايران حداقل استقلال را در زمينه‌ دانش فني و تكنولوژي منابع و ذخاير نفت و گاز داشته باشيم كه اين با عزم ملي، تلاش و توكل به خدا و دعاي خير مردم و رهبر امري دست يافتني است.

گفتني است برخي از برجسته ترين كارشناسان نفت و گاز معتقدند در سال‌هاي آتي به دليل تأخير در تزريق گاز به مخازن نفت كشور، 65 ميليارد بشكه نفت(معادل 9/3 تريليون دلار) از ذخاير نفت ايران، در مخازن مدفون و غير قابل استحصال خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha