• جمعه / ۹ شهریور ۱۳۸۶ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8606-03500
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/خبرهاي تئاتر در روزهاي تعطيل سپري شده / حكم دوباره‌ي ناصربخت براي "آييني سنتي" و افتتاح سالن "هنر" و "تجربه‌"

/خبرهاي تئاتر در روزهاي تعطيل سپري شده /
حكم دوباره‌ي ناصربخت براي "آييني سنتي" و افتتاح سالن "هنر" و "تجربه‌"

پايان سيزدهمين جشنواره‌ي نمايشهاي آييني ـ سنتي و حكم دوباره‌ي ناصر بخت براي جشنواره‌ي چهاردهم و افتتاح سالن "هنر" و "تجربه"‌ي فرهنگسراي هنر از مهم‌ترين خبرهاي تئاتر در سه روز تعطيل سپري شده بود.

 با "ترنابازي"، "سياه‌بازي" جشنواره‌ي آييني سنتي به پايان رسيد

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جشنواره‌ي سيزدهم آييني با اجراي نمايشهاي سنتي چون "ترنابازي"، "سياه‌بازي"،"خيمه شب‌بازي"، "تعزيه" و آيين‌هاي محلي شهرهاي مختلف روز ششم شهريور ماه در باغ موزه هنرهاي ملي ايران به کار خود پايان داد و محمد حسين ناصربخت براي جشنواره‌ي چهاردهم دوباره حكم گرفت.

محمود استاد محمد كارگردان تئاتر در مراسم پاياني جشنواره به سابقه‌ي نمايش "ترنا بازي" در ايران اشاره كرد و گفت: بي‌ترديد ريشه "ترنا بازي" به سخنوري مي‌رسد، پس اگر به اين بازي نگاهي منفي داشته باشيم، مي‌توان گفت که در سخنوري با کلام حريف را ضربه مي‌کنند، در حاليکه در "ترنا بازي" با شلاق اين کار را انجام مي‌دهند.

وي ادامه داد: اين نمايش تنها يک ماه در سال در تمام محله‌ها اجرا مي‌شد و از سر شب آغاز و تا سحر ادامه پيدا مي‌کرد و تک تک بازيگران آن از مردم محل انتخاب مي‌شدند و با اين کار خيلي از مشکلات از مشکلات يک محله در اين اجرا حل مي‌شد، اما نمي‌دانم که چرا امروز اجرايي ندارد؟

در ادامه اين مراسم و بعد از اجراي نمايشها تماشاگران با هندوانه ، آش رشته ، فالوده، آب زرشک و آلبالو ، باقالي و... پذيرايي شدند و سپس مراسم اصلي آغاز شد.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم بعد از ارايه گزارش دبيرجشنواره سيزدهم با شيوه‌اي سنتي و با طبق‌هاي بزرگ از هنرمند پيشکسوت نمايشهاي آييني سنتي سر تقدير شد.

دکتر ايماني‌خوشخو، علي رفيعي و مرتضي احمدي تنديس‌ها و لوح‌هاي تقدير را به اين گروهها اهدا كردند.

همچنين تنديس و لوح‌افتخار جشنواره با حضور دکتر پورحسين به گروه نمايشي کشور چين ، توسط دکتر سرسنگي به گروه نمايشي قبرس و توسط محمد رحمانيان به گروه نمايشي کشورهاي هند و ايتاليا اهدا شد.

در ادامه اين مراسم محمد حسين ايماني خوشخو معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تنوع گروههاي نمايشي از شهرها و کشورهاي گوناگون و تفاوت شکل اجرايي برگزاري جشنواره سيزدهم از نکات قابل توجه اين دوره بود.

وي اضافه کرد: ما وظيفه داريم نمايشي را که متعلق به خودمان است در قالب نمايشهاي آييني سنتي معرفي، شناسايي و حفظ کنيم و با اين کار حلقه اتصال محکمي را بين جامعه و فرهنگ ريشه‌دارمان برقرار کنيم.

ايماني تصريح کرد: ما آيين‌هاي بسيار زيبايي داريم که حتي براي کشورهاي ديگر نيز جذاب است و با شناسايي آن مي‌توانيم اين حلقه اتصال را برقرار کنيم و در آينده‌اي نزديک زمينه‌ساز هنري باشيم که در مسير رشد و توسعه کشور ايفاي نقش مي‌کند.

در بخش پاياني اين مراسم نيز با حضور هنرمنداني چون محمود استاد محمد ، پري صابري ، محمد ابراهيميان جوايز چهل گروه شرکت کننده در اين مراسم اهدا شد.

 ناصربخت:

مقدمات برگزاري جشنواره‌ي چهاردهم از هفته‌ي آينده آغاز مي‌شود

رقابت ضررها و زيان‌هايي را مي‌تواند داشته باشد؛ رقابتي بودن عادلانه نيست

همچنين صبح ششم شهريور ماه ناصربخت كه دبيري دوره‌ي سيزدهم را هم نيز برعهده داشت، در يك نشست خبري كمبود زمان و فضا را از جمله مشكلات اين دوره از جشنواره دانست و گفت: طبق مذاكراتي كه انجام شده‌اند، قرار است كه مقدمات برگزاري جشنواره‌ي چهاردهم از هفته‌ي آينده آغاز شوند و دبيرخانه‌ي جشنواره به‌صورت رسمي كار خود را آغاز خواهد كرد.

وي از انجام اقداماتي براي راه‌اندازي پژوهشكده و مكان اجراي دايمي نمايش‌هاي سنتي خبر داد و اظهار اميدواري كرد: اين مكان‌ها با مشاركت ديگر سازمان‌ها و نهادها تا زمان برگزاري جشنواره‌ي چهاردهم راه‌اندازي شوند، چراكه بسياري از نمايش‌هاي آييني سنتي، مناسب اجرا در سالن‌هاي موجود ما نيستند.

اين پژوهشگر تئاتر درباره‌ي اجراي عمومي آثار شركت‌كننده در جشنواره، توضيح داد: پيرو مذاكرات انجام‌شده با مديريت اداره كل هنرهاي نمايشي قرار است، تمام نمايش‌هاي تهراني و شهرستاني با حمايت اين اداره، اجراي عمومي خود را انجام دهند. در اين راستا، هماهنگي‌هايي با اداره‌هاي كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها انجام شده‌اند و در تهران نيز دو سالن "پارس" و "سنگلج" را براي اين هدف درنظر گرفته‌ايم كه هر نمايش، با توجه به ويژگي‌ها و نوع تماشاگرانش در يكي از اين دو سالن اجرا مي‌شود.

ناصربخت در پاسخ به پرسشي درباره‌ي رقابتي شدن جشنواره‌ي تئاتر آييني سنتي، بيان كرد: رويكرد اصلي ما در برگزاري اين جشنواره توجه به مسايل پژوهشي است. هرچند رقابت، موجب تلاش بيشتر گروه‌ها مي‌تواند شود، اما به هر حال، ضررها و زيان‌هايي را نيز مي‌تواند درپي داشته باشد.

وي ادامه داد: در شرايطي كه امكان اجراي عمومي براي تمام گروه‌ها فراهم نيست، رقابت براي شناسايي نيروهاي مستعد مي‌تواند مناسب باشد؛ ولي در شرايط كنوني، ديگر جايي براي رقابت وجود ندارد.

اين كارگردان تئاتر همچنين افزود: نظر شوراي سياستگذاري بر اين است، در شرايط فعلي كه امكانات به‌طور يكسان ميان گروه‌ها تقسيم نمي‌شوند، رقابتي كردن جشنواره چندان عادلانه نيست.

ناصربخت اضافه كرد: تلاش ما اين است كه براي برگزاري ديگر دوره‌هاي جشنواره از ميان گروه‌هايي كه در طول دو سال آينده نمايش‌هاي خود را به اجراي عمومي گذاشته‌اند، برگزيدگاني را انتخاب و جشنواره را با حضور همين برگزيدگان برگزار كنيم، چراكه در نمايش سنتي، برخورد و برقرار كردن ارتباط با تماشاگر بسيار مهم است.

 سالن هنر و تجربه افتتاح شد

هر كارگردان تئاتر بيش از يك نمايش نمي‌تواند اجرا كند!

سالن هنر و تجربه‌ي فرهنگسراي هنر نيز ششم شهريورماه با حضور قائم‌مقام سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و برخي هنرمندان افتتاح شد.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم، بعد از اجراي بخش‌هايي از نمايش كودك «روياي ماه» به كارگرداني مريم كاظمي و اجراي قطعات موسيقي، دكتر مجيد سرسنگي ـ قائم‌مقام سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ـ گفت: در كشوري مانند ايران حتا اگر يك وجب فضاي فرهنگي به اين شهر يا كشور اضافه كنيم، به‌نوعي يك پنجره را به‌سوي فضايي فراخ‌تر باز كرده‌ايم و افتتاح چنين سالن‌هايي حتا در مقياس كوچك اهميت زيادي دارد.

وي با اشاره به اهداف شهرداري تهران در ساخت فضاهاي فرهنگي، بيان كرد: شهرداري تهران در طول اين سال‌ها همت خوبي براي توسعه‌ي فضاهاي فرهنگي داشته است و اميدواريم تا چند ماه آينده، سالن‌هاي ديگري را به اين مجموعه اضافه و فضاهاي موجود را تجهيز كنيم.

او ادامه داد: سالن‌هاي بسيار خوبي در سطح تهران بزرگ وجود دارند كه فقط با كمي توجه و تجهيز، قابل تبديل شدن به مراكز فعال هنري و فرهنگي مي‌شوند.

سرسنگي در ادامه به هنر تئاتر اشاره كرد و افزود: تئاتر هنري است كه در هر مكاني مي‌تواند اتفاق بيفتد و در جامعه‌ي جديد هنري، گروه‌هاي تئاتري هستند كه به‌دنبال مخاطبان خود مي‌روند؛ ولي با اين وجود، نياز جامعه‌ي بزرگي مانند تهران را به فضاهاي فرهنگي ـ هنري نمي‌توان انكار كرد.

اين هنرمند و مدير تئاتر، فضاهاي موجود را دربرابر تقاضاي بالا مخاطبان اندك دانست و اظهار داشت: نسبت به ميزان تقاضا و اشتياقي كه ازسوي مردم و هنرمندان وجود دارد، فضاي فرهنگي و فيزيكي خيلي محدود است. به همين دليل، بيشتر كارگردانان تئاتر بيش از يك نمايش را نمي‌توانند به صحنه ببرند.

قائم‌مقام سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: در چنين شرايطي، اگر ما سطح توقع‌مان را پايين بياوريم و به‌دنبال سالن‌هاي مجلل و باشكوهي مانند وحدت نباشيم، بسياري از سالن‌هاي موجود قابليت تبديل به سالن‌هاي نمايش را دارند و سازمان فرهنگي هنري هم در جست‌وجوي شناسايي اين فضاهاي فرهنگي و تبديل آن‌ها به سالن نمايش است. توسعه‌ي فضا، يك نشانه و عاملي براي توجه ما به توسعه‌ي فضا در كلان‌شهر تهران است.

مجيد گياهچي ـ معاون هنري فرهنگسراي هنر ـ نيز در اين مراسم بيان كرد: سال 1384 سالن كوچك فرهنگسرا را با بازسازي كامل و تعميرات كلي در بهمن‌ماه افتتاح و در راستاي آن، در سال 1385 يك سالن كوچك ديگر را با ظرفيت 40 نفر راه‌اندازي كرديم. امسال نيز به همت مديران فرهنگسراي هنر و مسؤولان سازمان، سالن هنر و تجربه را براي فعاليت‌هاي هنري بهره‌برداري كرديم.

وي در پايان اين مراسم، افزود: اميدوارم سال آينده، فضاي يك مدرسه را كه در كنار فرهنگسراي هنر قرار دارد، به اين مجموعه اضافه كنيم و شاهد ساخت سالن‌هاي نمايشي و فرهنگي نيز باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha