• جمعه / ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8606-10088

جذب سرمايه‌گذاران خارجي؛ آرزويي دست‌يافتني براي صنعت گردشگري ايران؟

جذب سرمايه‌گذاران خارجي؛ آرزويي دست‌يافتني براي صنعت گردشگري ايران؟

جذب سرمايه‌ي سرمايه‌گذاران خارجي و ايراني‌هاي مقيم خارج از كشور در بخش گردشگري با وجود اين‌كه هدف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است، اما به‌دليل ناآگاهي از وضعيت ايران، تبليغات منفي و محدوديت‌هاي نظام اداري، با استقبال اندكي مواجه شده و گاه بلاتكليفي سرمايه‌گذار و رهايي يا واگذاري پروژه‌ها را در نيمه‌ي راه موجب شده است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گرچه با برگزاري همايش بين‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران، اين اميد حاصل شد كه زمينه براي جذب و حضور سرمايه‌گذاران فراهم شود، اما بايد توجه داشت، موانع اصلي كه به فرار يا خوابيدن سرمايه منجر مي‌شوند، رفع يا كم‌رنگ شوند.

صنعت توريسم در دنيا، سومين صنعت پررونق بعد از صنايع نفت و خودروسازي است و از جمله صنايعي است كه مهم‌ترين شاخصه‌ي آن‌، اشتغال‌زايي محسوب مي‌شود. با توجه به حجم سالانه‌ي درآمد توريسم، دولت ايران در برنامه‌ي سوم توسعه، بالا بردن تعداد گردشگران را از يك ميليون و ‌300 هزار نفر در سال 13‌78 به چهار ميليون نفر در سال 13‌83 با متوسط نرخ رشدي برابر ‌24 درصد درنظر داشت. در همين راستا، پيش‌بيني شده بود كه درآمد ارزي حاصل از گردشگري از ‌630 ميليون دلار در سال 13‌78 به دو ميليارد دلار در سال 1383 با نرخ رشد ‌20 درصد برسد؛ اما متاسفانه اين پيش‌بيني‌ها محقق نشدند.

ايران اكنون به‌دليل برخي برنامه‌ريزي‌هاي نادرست، حتا در ميان ‌40 كشور برتر دنيا نيز در جذب جهانگرد قرار ندارد و درآمد ناچيز آن از اين صنعت بزرگ فقط 700 ميليون دلار در سال است. به همين دليل، ايران تلاش مي‌كند، با بهره‌گيري از سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در صنعت گردشگري توسعه‌ي مناسبي را در زيرساخت‌هاي اين صنعت به‌وجود آورد و راهي جديد براي ورود گردشگران خارجي به كشور بگشايد.

كمبود اطلاعات؛ مشكلي بر سر راه افزايش سرمايه‌گذاري

يكي از فاكتورهاي اصلي براي جذب گردشگر و سرمايه‌گذار، وجود اطلاعات كامل درباره‌ي جاذبه‌هاي گردشگري و پتانسيل‌هاي موجود در يك كشور است، تا گردشگران و سرمايه‌گذاران با مطالعه و بررسي درباره‌ي اين مكان‌ها، تصميم‌گيري‌هاي لازم را بتوانند انجام دهند.

حسين المهدي ـ سرمايه‌گذار بحريني ـ در اين‌باره معتقد است: دليل آن‌كه سرمايه‌گذاران خارجي كمتر به سرمايه‌گذاري در ايران تمايل دارند، اين است كه آنها ديد و نگرش واضح و صحيحي نسبت به كشور ايران ندارند. اگر اطلاعات كافي و مناسبي درباره‌ي ايران داشته باشيم، اطلاعات خود را به سراسر دنيا مي‌توانيم منتقل كنيم.

يك سرمايه‌گذار سوئدي نيز يكي از دلايلي ‌را كه سرمايه‌گذاران خارجي به سرمايه‌گذاري در ايران تمايل ندارند، نداشتن راهي مستقيم براي ورود سرمايه‌گذاران خارجي به ايران دانست و افزود: ايران بايد تلاش كند، با توسعه‌ي زيرساخت‌هاي خود به گردشگران خارجي خدمات مطلوبي ارايه دهد. ايران بايد پكيج‌هاي سفر، هتل و ترجمه‌ي مناسبي را براي گردشگران فراهم كند، تا آنها نيز نگرش جديدي نسبت به اين كشور به‌دست آورند و نظرشان را به مردم كشور خود انتقال دهند.

انتشار اخبار نادرست؛ عاملي براي ايجاد تصويري نادرست از ايران

سرمايه‌گذاري كه از كشور ايرلند براي سرمايه‌گذاري به ايران آمده است، اعتقاد دارد: يكي از دلايلي كه سرمايه‌گذاران خارجي تمايل كمتري به سرمايه‌گذاري در ايران دارند، اخباري است كه ازسوي خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي خارجي عليه ايران منتشر و سبب مي‌شوند كه مردم كشورهاي ديگر، نگرش مثبتي نسبت به ايران نداشته باشند.

امير افسر اظهار كرد: بسياري از مديران شركت‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري، به ايران سفر نكرده‌اند و از وضعيت اقتصادي ايران آگاهي ندارند و اطلاعات آنها فقط به خبرگزاري‌ها‌ي محلي‌شان محدود است.

او كه مدير شركت رستوران‌هاي ايراني در كشور ايرلند است، ادامه داد: تصاوير و مطالبي كه درباره‌ي ايران استفاده مي‌شوند، سبب ايجاد نگرش منفي نسبت به اين كشور شده‌اند.

وي بيان كرد: وزارت امور خارجه برخي كشورها نيز از مردم كشورشان تقاضا مي‌كنند كه به ايران سفر نكنند و اين امر سبب مي‌شود، سرمايه‌گذاران خارجي به سرمايه‌گذاري در ايران تمايلي نداشته باشند.

امير افسر كه از ايرانيان مقيم ايرلند است، اضافه كرد: سرمايه‌گذاران خارجي در ايران، بيشتر از كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس و افرادي هستند كه از شرايط اين كشور آگاهي دارند.

تبليغات ضعيف؛ مانعي براي جذب سرمايه‌گذار

تبليغات ايران درباره‌ي صنعت گردشگري در كشورهاي خارجي و حتا در داخل كشور بسيار ضعيف به‌نظر مي‌رسد. ايران هنوز درباره‌ي ساخت كليپ‌هاي تبليغاتي كه آن‌ها را از طريق ماهواره در اختيار علاقه‌مندان به سفر به ايران بتواند قرار دهد، از مشكل هزينه‌ي فراوان شكايت مي‌كند و در سال‌هاي اخير براي رفع اين محدوديت، از خبرنگاران رسانه‌هاي خارجي براي سفر به ايران دعوت كرده است تا شايد آنها اطلاعاتي را درباره‌ي صنعت گردشگري ايران به كشورهاي ديگر بتوانند منتقل كنند. همچنين به گفته‌ي رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، قراردادهايي با تلويزيون‌هاي MBC، الجزيره و يورونيوز براي پخش تيزرهاي تبليغاتي بسته شده‌اند.

در اين‌باره، امير افسر ـ سرمايه‌گذار ايرلندي ـ تاكيد كرد: تبليغات ايران براي جذب گردشگر بسيار ضعيف است يا به‌نوعي اصلا تبليغاتي انجام نمي‌شود و تصوير ذهني غلط و نادرستي كه از ايران ايجاد شده، فقط مردمي درحال شعار دادن و راهپيمايي است.

ميزان ورود گردشگر؛ همچنان در بي‌خبري

هنوز اطلاعات كامل و دقيقي درباره‌ي آمار دقيق ورود گردشگر به ايران و عوايد حاصل از آن در كشور وجود ندارد و سيستم كسب اين اطلاعات نيز هنوز راه‌اندازي نشده است.

عضو هيات مديره‌ي انجمن تورگردانان ايران درباره‌ي اين مساله گفت: با توجه به نبود روش‌هاي آماري يكسان، اكنون آمار مشخصي از انگيزه‌هاي سفر در بخش گردشگري وجود ندارند.

اميرحسين اربابان غفوري اظهار داشت: نبود آمار دقيق از انگيزه‌ي مسافران از دلايل اصلي نبود برنامه‌ريزي دقيق و سرمايه‌گذاري هدفمند در صنعت گردشگري كشور است. متاسفانه به‌دليل نبود آمارهاي صحيح، اكنون سرمايه‌گذاري‌هاي اين بخش هدفمند نيستند.

سرمايه‌گذاران خارجي؛ نيازمند حمايت دولت

به اعتقاد كارشناسان و متخصصان صنعت گردشگري، مهم‌ترين اصل در به‌كارگيري پتانسيل‌هاي گردشگري، جذب سرمايه‌گذار و به‌كارگيري توان مالي كارآمد بخش خصوصي است.

سرمايه‌گذاران خارجي براي اطمينان از بازگشت سرمايه‌ي خود و فراغت از مشكلات مربوط به بروكراسي‌هاي اداري كه اكنون در دفاتر اداري ايران به‌وضوح ديده مي‌شوند، به همكاري و حمايت دولت نياز دارند.

غلامعلي اميديان كه در كشور‌هاي آلمان، امارات، يمن جنوبي و تاجيكستان فعاليت مي‌كند،‌ گفت: اميدوارم برنامه‌هاي درنظر گرفته‌شده براي سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري ايران، فقط در حد صحبت كردن نباشند و همه‌ي ما براي سرافرازي ملت ايران كه پرافتخار و كهن است، دست‌به‌دست يكديگر دهيم،‌ تا نسل‌هاي بعدي نيز تمدن ايران را به‌عنوان نماد تلاش پدران و مادران خود نشان دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha