• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8606-13329.60680
  • خبرنگار : 71342

"اين فصل را با من بخوان"؛ هم‌آوايي مجيد انتظامي با حسين پارسايي براي اجرايي كه سمفونيك نيست

"اين فصل را با من بخوان"؛
هم‌آوايي مجيد انتظامي با حسين پارسايي براي اجرايي كه سمفونيك نيست

موسيقي و نمايش "اين فصل را با من بخوان" با همكاري مشترك مجيد انتظامي و حسين پارسايي از 30 شهريور تا ششم مهرماه سال جاري در تالار وحدت اجرا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حسين احمدي - رييس دفتر موسيقي و شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - در نشست رسانه‌يي كه صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، عنوان كرد: به‌دنبال ايجاد فضاي مناسب و مساعدي كه در موسيقي پديد آمده و نيز در پي اجراهاي مناسبي كه با كيفيت‌هاي خوب برگزار شدند، رايزني‌هايي با اداره كل هنرهاي نمايشي و نيز مجيد انتظامي انجام داديم كه به موجب آن مقرر شد در هفته‌ي دفاع مقدس شاهد تركيب خوب هنر موسيقي و نمايش باشيم.

قصه‌اي از روز واقعه تا جنگ تحميلي

احمدي متذكر شد، اين پروژه مشترك با عنوان "اين فصل را با من بخوان" نخستين‌بار در هفته دفاع مقدس اجرا مي‌شود.

در ادامه اين نشست مجيد انتظامي اجراي اين برنامه را جزو آرزوهاي ديرين خود خواند و گفت: چند سالي است در فكر اجراي كنسرت متفاوتي بودم؛ به‌گونه‌اي كه تماشاگر از همان لحظه ورود درگير كنسرت شود و گروه اجرايي در سراسر سالن بچرخند.

وي اضافه كرد: براي اجراي اين برنامه تصميم گرفتم قصه‌اي از روز واقعه تا جنگ تحميلي بسازم و ساخت اين قصه را به حسين پارسايي سپردم؛ البته پيش از اين هم در اجراي اين كنسرت نوازندگان در سالن در گردش بودند كه با موفقيت بسياري روبه‌رو شد، اما پروژه‌اي كه در دست توليد داريم با نمايش و قصه همراه شده و نسبت به تجربه قبلي خيلي جدي‌تر است.

به‌گفته‌ي انتظامي قرار است قطعات با‌ "روز واقعه" آغاز شود و سپس با "حماسه خرمشهر"، "بوي پيراهن يوسف"، "آژانس شيشه‌يي" و بالاخره "سمفوني ايثار" ادامه پيدا خواهد كرد.

به گزارش ايسنا، مدير اداره كل هنرهاي نمايشي و طراح و كارگردان بخش نمايش اين پروژه، همكاري با مجيد انتظامي را افتخار بزرگي براي خود دانست و گفت: حضور او در اين پروژه خاطره‌ي پدرشان را براي تئاتر كشور زنده مي‌كند.

حسين پارسايي اضافه كرد:‌ قطعات انتخابي استاد انتظامي تاثير بسزايي در موسيقي سينماي دفاع مقدس ما داشته‌اند و من بعد از سال‌ها دوري از صحنه‌ي تئاتر، اميدوارم با همكاري در اين پروژه بتوانم سهمي در بزرگداشت حماسه شكوهمند دفاع مقدس داشته باشم.

او تاكيد كرد: با تاثير از قطعات انتخابي موسيقي، طراحي متن را انجام داده‌ايم و متن قطعات نمايشي توسط محمد رحمانيان نوشته شد.

وي گفت، امير اثباتي به‌عنوان طراح هنري و نادر رجب‌پور هم در جايگاه طراح، حركت ما را در اجراي اين برنامه همراهي مي‌كنند؛ ضمن اينكه مشاور اجرايي ما حسين مسافرآستانه است و مهتاب نصيرپور همراه با گروهي از هنرمندان حركتي، اجراي قطعات نمايشي را برعهده خواهند داشت.

يك اثر درخشان با هم‌نوايي شكوهمند

پارسايي توضيح داد: پنج قطعه نمايشي كنار هم طراحي شده‌اند و مي‌كوشيم با الهام از قطعات موسيقي، اين قطعات را طراحي كنيم و اميدواريم اجراي اين اثر يكي از درخشان‌ترين آثار تلفيقي باشد كه در پايان آن صحنه و تماشاگر به يك هم‌نوايي شكوهمند برسند.

او درباره مراحل آماده‌سازي اين پروژه اظهار كرد: از حدود 40 روز پيش تمرين‌هامان را آغاز كرده‌ايم و تا به امروز دو گروه موسيقي و نمايش به‌صورت مستقل كار كرده‌اند، اما از امروز قرار است تمرين‌ها را به‌صورت هماهنگ در تالار وحدت انجام دهيم؛ در خلال اين تمرين‌هاست كه به شكل نهايي اجراي برنامه خواهيم رسيد.

كنسرتي كه موسيقي سمفوني نيست

مجيد انتظامي هم يادآوري كرد: كنسرت ما موسيقي سمفوني نيست، بلكه هدف ما بيشتر انجام يك كار تجربي است؛ البته ممكن است كار تجربي با عدم استقبال روبه‌رو شود، اما اگر تمام ذهنيات ما تحقق پيدا كند، مردم به‌خوبي از اين برنامه استقبال مي‌كنند.

اجرا در تخت جمشيد

انتظامي اظهار اميدواري كرد اين قطعات را در تخت جمشيد اجرا كنند.

در ادامه حسين پارسايي درباره‌ي بهره‌گيري از آيين‌هاي نمايشي در اين پروژه گفت: در اين پروژه از زاويه ديد ديگري به موسيقي مجيد انتظامي نگاه مي‌كنيم. قطعات انتخابي او در عين اينكه فرياد مظلوميت جنگ را برمي‌آورند، جشني است براي شكوه پايداري.

تجربه‌اي كه آزمون و خطاست

پارسايي يادآوري كرد: اين پروژه تجربه آزمون و خطاست اما روحيه ريسك‌پذيري مجيد انتظامي بسيار بالاست و هر يك از قطعات مبتني بر يك آيين است كه در كنار موسيقي كامل مي‌شود.

وي در پايان گفت: قرار است مهتاب نصيرپور قطعات مياني را به ترتيب سير تاريخي اجرا كند و ديگر بخش‌ها بدون كلام است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha