• جمعه / ۳۰ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8606-16959

/گام بعدي ايران براي صادرات گاز/ مديرعامل شركت نفت فلات قاره خبرداد: امضاي تفاهم‌نامه صادرات گاز لاوان به لهستان ابراز تمايل شركت‌هاي خارجي براي توسعه لاوان

/گام بعدي ايران براي صادرات گاز/
مديرعامل شركت نفت فلات قاره خبرداد: 
امضاي تفاهم‌نامه صادرات گاز لاوان به لهستان
ابراز تمايل شركت‌هاي خارجي براي توسعه لاوان

تفاهم‌نامه صادرات گاز ايران به لهستان از ميدان گازي لاوان به‌زودي امضا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود زيرك‌چيان‌زاده - مديرعامل شركت نفت فلات قاره - با اعلام اين خبر اظهار كرد: لهستان نيازمندي خود به گاز را حدود 20 ميليون مترمكعب در روز اعلام و تاكيد كرده كه آماده است گاز را به هر شكلي (گاز خشك يا مايع) تحويل بگيرد.

وي افزود: براساس اين تفاهم‌نامه ميدان گازي لاوان مسوول تامين گاز صادراتي به آن كشور خواهد بود.

مديرعامل شركت نفت فلات قاره با تاكيد بر ابراز تمايل شركت‌ها خارجي براي مشاركت در توسعه و خريد گاز ميدان لاوان خاطرنشان كرد: در اين راستا لهستان از جمله كشور‌هايي است كه براي حضور در بخش‌هاي سرمايه‌گذاري، توسعه و خريد گاز ميدان لاوان، تبديل گاز آن به LNG و صادرات به آن كشور ابراز آمادگي كرده است و به‌اين منظور در حال مذاكره با آن كشور هستيم.

پيش‌از اين وي با اشاره به مذاكرات صادرات گاز به عمان، امارات، بحرين، كويت و به تازگي لهستان گفته بود كه لهستان متقاضي سرمايه‌گذاري و توسعه در صنعت گاز ايران و خريد LNG است.

نوذري - سرپرست وزارت نفت - نيز اخيرا در خصوص برنامه‌هاي صادرات گاز ايران به كشور‌هاي لهستان، عمان و امارات اظهار كرده بود كه هنوز با اين كشور‌ها در حال صحبت هستيم و مذاكرات كنوني در حد امضاي تفاهم‌نامه (MOU) است.

 پيش‌بيني زمان نهايي پايان حفاري ميدان لاوان در سال 87

زيركچيان زاده درباره جزييات طرح توسعه ميدان گازي لاوان تصريح كرد: شركت ايراني كپس به عنوان مشاور براي لرزه‌نگاري سه بعدي و طراحي سطح الارضي اين ميدان انتخاب شده است. در مجموع قرار است هفت حلقه چاه حفر شود كه تاكنون حفر سه حلقه چاه كامل شده و شركت ملي حفاري به اين منظور دكل 51 را به حفاري ميدان لاوان اختصاص داده است. در اين زمينه زمان نهايي پايان حفاري ميدان لاوان سال 87 پيش بيني شده است.

لازم به ذكر است كه سال گذشته وي اظهار كرده بود كه گاز درجاي ميدان گازي لاوان 12 تريليون فوت مكعب پيش‌بيني شده و با حفر هفت حلقه امكان برداشت روزانه 500 تا 600 ميليون فوت مكعب گاز ايجاد مي‌شود. در اين راستا يك دكل شركت ملي حفاري براي عمليات توسعه ميدان لاوان اختصاص داده شده و قرار است برنامه حفر هفت حلقه چاه تا دو سال آينده كامل شود.

طبق گفته وي، نقشه جامع توليد (MDP) ميدان لاوان به يك شركت پيمانكار ايراني داده شده كه پس از انجام لرزه‌نگاري MDP را تا پايان سال آينده (1386) نهايي كرده و نهايتا پكيج EPC (مهندسي، خريد كالا، نصب) را تحويل دهد و براساس آن بحث اجرايي كامل شود. همچنين در كنار اين شركت، شركت‌هاي ديگري براي سرمايه‌گذاري به شكل فاينانس در توسعه ميدان لاوان حضور دارند كه در حال مذاكرات اوليه و امضاي تفاهم‌نامه هستيم.

وي درخصوص چگونگي برداشت گاز از ميدان گازي لاوان و ميدان گازي كيش اظهار كرده بود كه با توجه به همجوار بودن اين دو ميدان پيشنهاد كرده‌ايم فرآورش و پالايشگاه دو ميدان يكي و برداشت از اين دو به صورت همزمان انجام شود. در اين صورت با هزينه سرمايه‌گذاري عمليات، نگهداري و راهبري حداقل مي‌توانيم از يك اتاق كنترل براي هر دو ميدان استفاده كنيم.

گفتني است كه ميدان گازي كيش 48 تريليون فوت مكعب گاز در جا دارد كه پيش‌بيني مي‌شود روزانه 60 تا 100 ميليون مترمكعب گاز از آن برداشت شود. در اين راستا حفر 10 چاه در خشكي و حفر 15 چاه در دريا در برنامه قرار دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha