• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۳۸۶ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8607-02709
  • خبرنگار : 71214

/«چ» مــثــل چــمــران يــا چــه‌گــورا؟/ فعالان دانشجويي: نبايد براي انديشه‌هاي ماركسيستي تريبون فراهم كرد

/«چ» مــثــل چــمــران يــا چــه‌گــورا؟/
فعالان دانشجويي: 
نبايد براي انديشه‌هاي ماركسيستي تريبون فراهم كرد

در پي دعوت برخي تشكل‌هاي دانشجويي از فرزندان « ارنستو چه‌ گوارا» و برگزاري همايش « بزرگداشت مبارزان جهان‌وطني «چ مثل چمران» جمعي از فعالان دانشجويي و شاخه جوانان و دانشجويي مجمع نيروهاي خط امام (ره) در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به بيان نظراتشان درباره مطالب و ديدگاههاي مطرح‌شده در برنامه‌هاي برگزار شده پرداختند.

نبايد تريبون را به دست مدافعان انديشه‌هاي ماركسيستي و الحادي داد

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران گفت: نبايد تريبون را به دست كساني داد كه از انديشه‌هاي ماركسيستي و الحادي خود دفاع مي‌كنند و اگر چنين تحملي وجود دارد بايد شاهد آن در تمام جامعه باشيم.

حسين نقاشي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان آن‌كه چمران و چه‌گوارا هر دو فعاليت و مبارزه‌ي سياسي خود را مسلحانه قلمداد مي‌كردند، اظهار داشت: مطمئنا وجهه جهان وطني بودن اين دو بارز و مشخص است و ايدئولوژي‌هاي آن‌ها به گونه‌اي است از اين رو مباني انديشه‌ها و جهان بيني اين دو فرد در مغايرت تمام در مقابل هم قرار دارند.

وي افزود: لازم است افراد اين موضوع را در نظر بگيرند كه وجه مذهبي اين دو فرد كاملا با يكديگر تفاوت دارد؛ چراكه چه‌گوارا مادي‌گراست و منشأ مبارزه و اهداف اين دو فرد با يكديگر متفاوت است و نمي‌توان آن‌ها را با يكديگر مقايسه كرد. شايد هر دو آن‌ها به دنبال آزادي ملت‌ها باشند، اما به دليل تفاوت ماهوي ديدگاه اين دو فرد فاصله بزرگي وجود دارد. در اين برهه و اين زمان مقايسه‌ي اين دو فرد كار عبث و بيهوده‌اي است و نمي‌توان وجهه‌ي سالمي از آن پيدا كرد.

اين فعال دانشجويي تصريح كرد: در حال حاضر تشكلي كه اين برنامه را برگزار كرده است بايد تكليف خود را مشخص كند؛ چراكه بايد بداند آيا همان تساهلي كه درباره‌ي آقاي چه‌گوارا دارند و تريبون خود را به كسي مي‌دهند كه خدا را نفي مي‌كند ، ايا همان مدارا و تحمل را درباره‌ي تمام جريان‌هاي فكري هم دارند؟ اگر اين دوستان كساني كه به ماترياليست بودن خود تأكيد دارند را تحمل و با آنها مدارا مي‌كنند با گروه‌هاي سياسي مسلمان كه در جمهوري اسلامي زندگي مي‌كنند نيز مي‌توان اين مدارا را داشته باشند؟ چگونه به اين افراد لوح تقدير داده مي‌شود اما همين كساني كه چنين برنامه‌اي را برگزار كردند گروه‌هاي منتقد مسلمان را طرد و نفي مي‌كنند.

وي ادامه داد: اين دوگانگي در رفتار، پاسخي به آشفتگي ذهني در اين دوستان است. در چنين برنامه‌هايي كه افراد با اين مشخصه‌ها دعوت مي‌شوند بايد حداقل‌ هماهنگي‌هايي ايجاد شود و آن افراد بدانند در چه كشوري صحبت مي‌كنند تا صحبت‌هايش آن‌قدرتحريك برانگيز نباشد و عده‌اي قلمداد نكنند كه آن برنامه توهين‌آميز بوده است.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با بيان اين‌كه كار دولت‌ها در عرصه‌ي بين‌المللي بر سر ائتلاف‌هايي است كه بر سر موازين حداقلي سياست و اقتصاد به وجود مي‌آيد و اين موضوع در عرصه‌هاي بين‌المللي براي هر كشور متفاوت است، گفت: اين نوع عملكردها كاملا دولتي و حكومتي است و وقتي اين مباحث وارد تشكل‌هاي دانشجويي مي‌شود كه بيشترين ادعاي آرمان‌گرايي در فعاليت‌هاي خود را دارند، سوال به وجود مي‌آيد.

وي ادامه داد: اين كه از تريبون يك تشكل رسمي در جمهوري اسلامي تبليغ ماركسيسم - لنينيسم مي‌شود هيچ‌گونه با منطق آرمان‌گرايي اسلامي سازگاري ندارد. همان‌قدر كه ليبراليسم لجام گسيخته‌ي آمريكايي مطرود است اين تفكر ماركسيستي - لنينيستي براي ما مطرود خواهد بود و ما به عنوان انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران اين دو جريان را كاملا نفي مي‌كنيم.

نقاشي با بيان آن‌كه جاي سوال است كه چرا تشكل برگزار كننده اين نشست با اين پيشينه خود را راضي مي‌كند كه منتقد ليبرال دموكراسي باشد اما تريبون خود را در اختيار ماركسيسم قرار دهد، خاطرنشان كرد: دختر چه‌گوارا علنا اعلام كرد كه چه گورا ماركسيست - لنيليست است و افراد زيادي در آن جلسه به پاي حرف‌هاي او نشستند.

وي با بيان اين عقيده ‌كه وزارت علوم رفتارهاي تناقض‌آميز و يكجانبه‌گرايانه داشته است، تصريح كرد: بسياري از مواقع انجمن اسلامي از دعوت سخنراني‌هاي مسلمان معذور شده است اما تشكلي ديگر افرادي را به دانشگاه دعوت مي‌كند و وزارت علوم اين افراد را تأييد كرده و به آن‌ها مجوز برنامه مي‌دهد و از نظر مالي حمايت كامل مي‌شود. اين نوع برخورد و حمايت‌ها تناقض‌آميز و يكجانبه‌گرايانه است و از هيچ منطقي برخوردار نيست.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، اظهار داشت: گويا برگزار كننده اين تشكل به نوعي دچار جوزدگي شده است، چراكه زماني ايده‌ها و آرمان‌هاي خاصي وجود دارد و براي آن‌كه بتوان آن را زودتر به قالب دانشجويي مطرح كرد برنامه‌هايي چون چ مثل چمران به وجود مي‌آيد و اين به نوعي مفهوم عدالت را مخدوش مي‌كند.

بايد به همه تشكل‌هاي دانشجويي با يك چشم نگاه شود

عمده حاضران در همايش «چ مثل چمران» با تفكرات كمونيستي مشكل داشتند

دبيركل جامعه‌ي اسلامي گفت: جمعي كه در برنامه « چ مثل چمران » بودند، عمدتا با تفكرات كمونيستي مشكل داشتند و عده‌اي بودند كه تفكرات چه‌گوارا را مي‌پسنديدند اما اگر از قبل، حدود مشخص مي‌شد و پيرامون فصل‌هاي مشترك بحث صورت مي‌گرفت نتيجه‌ي مطلوبي از اين برنامه مي‌توانستيم شاهد باشيم. طبق فرمايشات مقام معظم رهبري ما در عدالت بايد به اصول توجه داشته باشيم و مطمئنا اگر اين اصل همواره مورد توجه ما قرار بگيرد مشكلات برطرف خواهد شد.

محسن منصوري در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به برگزاري برنامه‌هايي كه براي فرزندان چه‌گوارا در طي هفته‌ي گذشته برگزار شده بود، اظهار داشت: بهتر بود شاخص‌هايي را مشخص مي‌كرديم و در هر برنامه در خصوص آن مباحث چون عدالتخواهي، مبارزه با سلطه و . . . بحث مي‌شد؛ چراكه اين موضوعات تنها به دليل مسلمان بودن فرد نيست و همه‌ي افراد بر آن تأكيد دارند و بعضي از صفت‌ها فصل مشتركي است كه در تمام گفتمان‌ها وجود دارد.

وي افزود: گفتمان مشترك مبارزه با امپرياليسم در بين چمران و چه‌گوارا ديده مي‌شد اما نبايد خصوصيات مبارزه‌طلبي آن‌ها را به كل نسبت داد. وقتي برنامه‌اي را برگزار مي‌كنيم بايد هدف از برگزاري آن برنامه را بدانيم و برنامه بايد به سمتي حركت كند كه ما براي آن برنامه‌ريزي كرده‌ايم و لازم است با سخنران‌هايي كه غالبا با فرهنگ ما آشنايي ندارند يا . . . مسائلي را كه مي‌خواهند در جلسه مطرح شود بايد به گونه‌اي مورد بحث و بررسي قرار دهيم.

وي با بيان اين كه مطمئنا بسيج دانشجويي از لحاظ گستره فعاليت بسيار فراتر از ساير تشكل‌هاست، خاطرنشان كرد: اما رويكرد وزارت علوم بايد به گونه‌اي باشد كه با يك چشم به تشكل‌هاي دانشجويي نگاه كند تا دانشجويان بتوانند فعاليت‌هاي خود را هرچه گسترده‌تر انجام دهند.

صرف ضدآمريكايي بودن ملاك دوستي نيست

چمران و چه گوارا به هيچ وجه قابل مقايسه نيستند

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد در خصوص دعوت و تجليل از فرزندان چه ‌گوارا گفت: اگر بحث تجليل از يك انقلابي براي مقابله با امپرياليسم باشد،اين موضوع قابل تقدير است كه به عنوان شخصيت انقلابي از چه گوارا تجليل شود.

محمد صداقت در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در ادامه توضيح داد: بايد پرسيد قصد دوستان از اين اقدام چه بوده است اگر قرار است از شيوه هاي انقلابي مبارزه با آمريكا تقدير شود، كار قشنگي است و همبستگي ضد آمريكايي در دنيا تشكيل مي‌دهد.

وي تناقض ميان زماني كه كسي به علت در دست داشتن عكس چه‌گوارا متهم به كمونيست بودن مي‌شد و شرايط فعلي كه از فرزندان او تجليل شده است را مرتبط با گذشت و تغيير شرايط زماني دانست و افزود: البته بايد نيت دوستاني را كه فرزندان چه‌گوارا را دعوت كردند و به آنها تريبون داده اند، جويا شد و حرف آنها را بررسي كرد. اگر هدف تقدير از چهره انقلابي است، قابل تقدير است در غير اين صورت نگاه قبلي ما نسبت به تفكرات، روش و منش چگوارا باقي است. ما همچنان مسلمان هستيم و او غير مسلمان، و اين اختلاف همچنان باقي است.

اين فعال دانشجويي به هيچ وجه چمران و چه‌گوارا قابل مقايسه ندانست و تصريح كرد: شهيد چمران يك مجاهد، مسلمان ، عارف، انقلابي و شيعه بوده است و چه‌گوارا فردي با عقايد كاملا مادي وغيرالهي بوده است. تنها نقطه مشترك آنها، داشتن روحيه مبارزه با ظلم است اما مقايسه اين دو در ساير جهات جفا به شهيد بزرگوار ايران خواهد بود.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد در خصوص اين پرسش كه آيا ضد آمريكايي بودن دليل كافي براي دوستي و تجليل است گفت: در عالم ديپلماتيك دوست بودن تعريف خاص دارد. در جهان سياسي دوستي به معناي اجتماعي و عاطفي وجود ندارد. تمام دوستي‌ها ودشمني ها براساس منافع و اعتقادات ملت‌ها است اگر كسي در جهان سياست ادعاي دوستي با ديگري را دارد به اين معنا است كه اين درست، منافع او را تامين مي كند. دوستي سياسي را نمي‌توان با آنچه كه به صورت روزانه و عاميانه در ارتباطات مردمي وجود دارد، تفسير كرد.

صداقت در ادامه توضيح داد: اين جمله كه هر كس ضد آمريكا است، دوست ماست بايد با دقت گفته شود، چرا كه براي دوستي با خود شرايط ديگري غير ضد آمريكايي بودن از جمله دوستي با خدا داريم ؛يعني ملاك ما معيار الهي و اعتقادي است ، بنابراين اگر كسي ضد آمريكايي اما دشمن خدا بود، قطعا دوست ما نيست و به طور مثال مي توان به شوروي سابق اشاره كرد. بنابراين اين موضوع، نقطه شروع انحراف است. صرف ضد آمريكايي بودن ملاك دوستي نيست، هر چند دوستي ما در عالم سياست با دوستي‌هاي عاطفي و مردمي فرق مي‌كند.

نمي‌توان اعتقادات شهيدچمران را مانند چه‌گوارا دانست

براي ارائه مجوز برنامه، به همه تشكل‌ها يكسان نگاه شود

مسوول سازمان جوانان و دانشجويي مجمع نيروهاي خط امام ابراز عقيده كرد كه در وزارت علوم شاهد تضادهاي زيادي براي برگزاري برنامه‌هاي تشكل‌هاي دانشجويي و برخورد با آن‌ها هستيم.

محمد جعفر ايراني در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به برگزاري مراسمي با عنوان «چ مثل چمران» و دعوت و تقدير از فرزندان چه‌گوارا در ايران، اظهار داشت: اين كه تشكل‌هاي دانشجويي ايده‌هاي مختلف براي برگزاري نشست داشته باشند، بسيار پسنديده است و پاس داشتن آزادي بيان و احترام به نگاه ديگران و تفكر آراءشان قابل تأمل است.

وي با بيان اين عقيده كه متأسفانه در دوسال اخير شاهد بوده‌ايم كه وزارت علوم با تشكل‌هاي دانشجويي گزينشي برخورد كرده است و براي برگزاري برنامه به تمام تشكل‌ها مجوز يكسان نمي‌دهد، ادامه داد: روز گذشته در دانشگاه فني به قول دكتر شريعتي كه در آن سه قطره خون جاودان و اهواريي از دست داديم، برنامه‌اي برگزار شد كه در آن خدا را منكر مي‌شوند، در حاليكه هيچ‌گاه بسيج دانشجويي از آن افراد كه شهيد شدند و تشكل‌هاي همسو با آنها صحبت نكردند.

اين فعال سياسي خاطرنشان كرد: ما با كشورهاي ونزوئلا، نيكاراگوئه، كوبا و . . . درچند سال اخير ارتباط برقرار كرديم در صورتي‌كه آن‌ها مهد كمونيست هستند. ما در كشوري با ايدئولوژي و جهان‌بيني خاص زندگي مي‌كنيم و در قانون اساسي و فقه شيعي ما قاعده‌ي نفي سبيل وجود دارد و آن قطع ارتباط با كشوري است كه به اسلام، آزادانديشي و . . . توهين مي‌كند.

وي ادامه داد: ما در سياست خارجي با كشورهاي كمونيستي ارتباط‌هاي اقتصادي، صنعتي و . . . داريم، لازم است ضروريت‌ها تبيين و تحليل شود. به واقع چه ضرورتي براي ارتباط با خاندان چه‌گوارا احساس مي‌شود؟!

مسوول سازمان جوانان و دانشجويي مجمع نيروهاي خط امام افزود: تا ديروز همان تشكل‌هايي كه مراسم پاسداشت براي چه‌گوارا گرفتند، چه‌گوارا را فردي غيرمذهبي و بي‌دين مي‌دانستند و اگر در تشكل مقابل عكس اين فرد ديده مي‌شد فريادها به آسمان بلند مي‌شد. همين افراد كه ياد چه‌گوار را گرامي مي‌دارند امروز اجازه نمي‌دهند حتي عكس شريعتي را به عنوان شخصيتي برجسته معرفي كنيم.

وي با بيان آن‌كه چه‌گوارا هيچ‌گاه نمي‌تواند در كنار چمران قرار بگيرد،‌ گفت: شهيد چمران اعتقادات بزرگي داشتند و نمي‌توان نگاه و اعتقادات چمران را مانند چه‌گوارا دانست؛ چراكه چه‌گوارا كمونيست بود و دختر او علنا اعلام كرده كه به هيچ عنوان خدا را قبول نداشته و حتي يك بار هم اسم او را بر زبان نياورده است.

اين فعال سياسي با بيان آن‌كه به عقيده‌ي من سناريويي منطقي خارج از دانشگاه چنين برنامه‌هايي را برگزار كرده است، تصريح كرد: قطعا اين تشكل تنها به عنوان ميزبان اين برنامه را برگزار كرده و تفكري خاص آن را هدايت مي‌كرده است.

ايراني با بيان اين‌كه تفكرات كمونيستي و ليبرالي را وزارت علوم به هيچ عنوان قبول ندارد و با آن‌ها برخورد مي‌كند، اظهار داشت: مطمئنا اگر كسي غير از اين تشكل چنين برنامه‌اي را برگزار مي‌كرد مشكلات زيادي براي برگزاركنندگان آن برنامه بوجود مي‌آمد.

وي با بيان اين كه بسيج دانشجويي نبايد اين موضوع را ساده‌انگارانه نگاه كند، گفت: چراكه ما هيچ‌گاه تفكرات آن‌ها(كمونيست‌ها) را قبول نداشته‌ايم و كوبا با ما 180 درجه تفاوت دارد. اگر بحث تعامل و تعادل فرهنگي است، بايد از سوي طرف مقابل نيز همايش‌هايي براي بزرگداشت شهيد چمران، سيد جمال‌الدين اسد‌آبادي و شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي شاهد باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha