• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۳۸۶ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8607-06294
  • خبرنگار : 71012

صداي جري‌ لوييس به ‌خاطره‌ها پيوست بزرگداشت "حميد قنبري" در تهران برگزار مي‌شود

صداي جري‌ لوييس به ‌خاطره‌ها پيوست
بزرگداشت "حميد قنبري" در تهران برگزار مي‌شود

روز گذشته پيكر حميد قنبري بر دستان اهالي تئاتر، سينما، دوبله و موسيقي كشور از مقابل خانه‌ي سينما تشييع و در قطعه‌ي هنرمندان ايران به‌خاك سپرده شد.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان (ايسنا)، حميد قنبري، پيشكسوت عرصه‌ي تئاتر، سينما و دوبله‌ي ايران، هفتم مهرماه در سن 83 سالگي و به‌دليل عوارض ناشي از سكته‌ي قلبي در تهران درگذشت.

اين هنرپيشه‌ي پيشكسوت تئاتر دهه‌ي 20، از سال 1330 كار فيلم را شروع كرد و در حدود 16 فيلم سينمايي به ايفاي نقش پرداخت.

او خود را متعلق به تئاتر ايران مي‌دانست نه راديو؛ مي‌گفت، نخستين كارش را خطيبي با نام "دستكش سفيد" نوشته بود و بعد از آن در فيلم‌هايي چون "جدال با شيطان"، "زندگي شيرين است"، "لات جوانمرد"، "ستارگان مي‌درخشند"، "عمو نوروز"، "انسان پرنده"، "يك نگاه"، "بلبل مزرعه"، "عروس پشت پرده"، "بام عشق"، "دختر همسايه"، "بچه ننه" و .... بازي كرد.

"مسافران مهتاب" به‌كارگرداني مهدي فخيم‌زاده آخرين بازي بود كه در سال 1366 ساخته شد.

او متولد 26 فروردين‌ماه 1303، كوچه آبشار خيابان ري بود كه پس از گذراندن دوره‌ي متوسطه در سال 1320 براي ادامه تحصيل به هنرستان صنعتي رفت و با افرادي چون محمدعلي جعفري و نصرت‌الله كريمي همكلاسي شد؛ همان‌روزها با كمك نصرت كريمي به هنرستان هنرپيشگي راه يافت.

اين هنرمند سال‌ها در عرصه‌ي نمايش حضوري مستمر داشت و در بيش از 80 تئاتر ايفاي نقش كرد.

اما صداي ماندگار او كه شخصيت كمدي "جري لوييس" را ساخته است، حميد قنبري را به هنرمندي محبوب و دوست‌داشتني در عرصه‌ي دوبله تبديل كرد.

قنبري همواره از كار دوبله به‌عنوان يكي از جالب‌ترين فعاليت‌هايش ياد كرده و مهم‌ترين كارش در اين حوزه را همان دوبله صداي جري لوييس مي‌دانست؛ وي به‌سادگي به‌جاي جري لوييس بداهه‌گويي مي‌كرد تاكيد داشت كه شخصيت اين بازيگر را به خود شبيه است.

اين هنرمند سينما و تئاتر اما به‌خاطر عوارض ناشي از كهولت سن، هفت‌سال آخر حياتش خانه‌نشين شده بود در فعاليت‌هاي هنري و اجتماعي حضوري نداشت.

قرار است مراسم بزرگداشت وي، فردا - 12 مهرماه - از ساعت 14 تا 15:30 در مسجد حجت‌ابن‌الحسن واقع در سهره‌وردي شمالي برگزار شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha