• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8608-00815
  • خبرنگار : 71188

*پايان مذاكرات طولاني خط لوله صلح در اسلام آباد* 75درصد متن قرارداد نهايي صادرات گاز نهايي شد ايران و پاكستان بند بازنگري سه‌ساله قيمت را امضا كردند

*پايان مذاكرات طولاني خط لوله صلح در اسلام آباد*
75درصد متن قرارداد نهايي صادرات گاز نهايي شد
ايران و پاكستان بند بازنگري سه‌ساله قيمت را امضا كردند

آخرين دور مذاكرات خط لوله صلح درپاكستان هرچند بسيار بيشتر از حد پيش‌بيني به‌طول انجاميد، ولي به نظر مي‌رسد نتايج مشخصي كه به دست آمده اين دور از نشت‌ها را به يكي از پربارترين مذاكرات چندماه اخير تبديل كرده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توافق دوكشور ايران و پاكستان درخصوص بند بازنگري قيمت هرسه‌سال يك‌بار درحالي كه اسلام‌آباد خواستار بررسي 10 ساله آن شده بود، نهايي كردن 75 درصد از متن نهايي قرارداد و گفت‌وگوهايي درخصوص زمان آغاز صادرات گاز ازجمله نتايج اين نشست بوده است.

توافق بر سر بازنگري سه ساله قيمت

نماينده ويژه وزيرنفت در مذاكرات خط لوله صلح پس از پايان دور طولاني گفت‌وگوها در اسلام آباد از توافق ايران و پاكستان درخصوص بند بازنگري سه‌ساله قيمت خبر داده است.

حجت‌الله غنيمي‌فرد گفته كه تهران و اسلام آباد متن نهايي بند مربوط به بازنگري قيمت هرسه‌سال يك بار را امضا كرده‌اند.

وي همچنين افزوده كه بازبيني سه‌ساله قيمت مربوط به زماني‌است كه بازارهاي نفت با شرايط نرمال روبه رو باشند، ولي اگر بازار نفت‌خام و گاز ژاپن يا بازارهاي منطقه خليج‌فارس با نوسان پيش‌بيني‌ نشده‌اي مواجه شود، بازنگري قيمت براي بار اول در دو سال و پس از آن هرسال انجام خواهد شد.

نهايي شدن 75درصد متن قرارداد

به گفته وي، كارشناسان دوكشور در جريان آخرين دور مذاكرات خود با يكديگر 75 درصد متن قرارداد خط لوله صلح را نهايي كرده‌اند. وزيران نفت دوكشور و مقامات ارشد، قرارداد را پيش‌از آن‌كه از لحاظ حقوقي نهايي شود بررسي خواهند كرد.

غنيمي‌فرد همچنين ابراز اميدواري كرده است كه دوكشور بتوانند با توافق درخصوص مسايل باقي مانده قرارداد را در زمان پيش‌بيني شده به امضا برسانند.

آغاز صادرات گاز به پاكستان از 5سال ديگر

از سوي ديگر نصرت‌الله سيفي ـ مدير عامل شرکت ملي صادرات گاز ايران ـ نيز اعلام کرده كه با پاکستان بر سر انتقال گاز به آن کشور به توافق رسيده و صادرات گاز تا پنج سال ديگر به آن کشور آغاز مي‌شود.

بر اساس گزارش‌ها اين توافق بعد از مذاکرات هيات ايراني با مقامات پاکستاني در اسلام آباد به دست آمده است، اما به گفته کارشناسان اين موارد درحد توافق است و بعد از امضاي قرارداد شرايط نهايي، قطعيت پيدا مي‌کند.

مديرعامل شرکت ملي صادرات گاز ايران همچنين افزوده كه ظرف 10 روز آينده وکلاي طرف ايراني و پاکستاني موارد باقي‌مانده از متن قرارداد را بررسي کرده و بعد از امضاي نهايي مقامات ارشد دو کشور، پنج سال ديگر يعني در سال 1392 شمسي انتقال گاز به پاکستان آغاز خواهد شد.

دو کشور چندين دور گفت‌وگو دوجانبه در اسلام آباد و تهران در زمينه توافق بر سر نحوه انتقال گاز و قيمت آن انجام داده‌اند.

آخرين دور مذاكرات درحالي انجام شد كه هياتي 12 نفره از طرف ايران از سه شنبه هفته گذشته در اسلام آباد به سر مي‌برد و با هيات پاکستاني مشغول مذاکره بر سر جزئيات انتقال گاز ايران به آن کشور بوده‌ است.

لازم به ذكر است كه طرح خط لوله گاز صادراتي ايران به پاکستان و هند از يک دهه پيش آغاز شده و در دو سال اخير مذاکرات متعددي بين سه کشور برگزار شده است، اما در سه جلسه اخيري که در اسلام آباد و تهران برگزار شده، هندي‌ها حضور نداشته‌اند.

در همين حال، به گفته سيفي، احتمال ورود هند به مذاکرات وجود دارد و ايران و پاکستان همچنان به سه جانبه بودن قرارداد پايبند هستند.

برخي گزارش ها علت عدم حضور هند در مذاکرات تهران را به توافق نرسيدن اين کشور با پاکستان مي‌دانند که در زمينه هزينه ترانزيت گاز صادراتي ايران از خاک پاکستان با هم اختلاف دارند.

سرپرست وزارت نفت ايران چندي پيش هشدار داده بود که اگر هندي‌ها نيايند، اين کشور قرارداد خط لوله صلح را با پاکستان امضا خواهد کرد.

نوذري تاکيد کرده بود که فضا براي هندي‌ها باز است اما ايران معطل آنها نخواهد ماند و با پاکستان قرارداد را پيش مي‌برد.

گفتني است، طرح خط لوله گاز صادراتي ايران به هند و پاکستان در سال 1990 مطرح شد، اما گفت‌وگوها بر سر اين طرح که خط لوله صلح نام گرفته از 10 سال پيش آغاز شد.

طول خط لوله ايران به هند 2700 کيلومتر خواهد بود و قرار است گاز صادراتي ايران را از مسير پاکستان به هند منتقل کند. پيش بيني شده است که در صورت توافق نهايي، 1100 کيلومتر از اين خط لوله در ايران، هزار کيلومتر در پاکستان و 600 کيلومتر در هند احداث شود.

با تکميل اين طرح، روزانه 150 ميليون متر مکعب گاز ايران به هند و پاکستان صادر مي شود که 90 ميليون متر مکعب آن براي هند و 60 ميليون متر مکعب آن براي پاکستان در نظر گرفته شده است.

هزينه اجراي اين طرح در برآوردهاي اوليه 4.5 ميليارد دلار اعلام شده بود، اما اکنون کارشناسان هزينه طرح را حدود هفت ميليارد دلار برآورد مي کنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha