• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۳۸۶ / ۱۹:۰۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8608-01587

كريستي هنوز فروش نقش‌برجسته‌ي سرباز هخامنشي را اعلام نكرده است

كريستي هنوز فروش نقش‌برجسته‌ي سرباز هخامنشي را اعلام نكرده است

با وجود آغاز به‌كار حراجي كريستي از صبح امروز (سوم آبان ـ 25 اكتبر) در شهر لندن، هنوز فروش نقش‌برجسته‌ي سر سرباز هخامنشي در وب‌سايت خانه‌ي حراج كريستي اعلام نشده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شيء ارزشمند ايراني با شماره‌ي مزايده 0100 و شماره‌ي فروش 7521 از صبح امروز در حراجي كريستي است. قيمت پيش‌بيني‌شده براي اين نقش‌برجسته‌ي ايراني از 500 هزار پوند تا 800 هزار پوند پيش‌بيني شده است.

در بخش نكته‌ي مهم، در جدول فروش نقش‌برجسته‌ي سر سرباز هخامنشي نوشته شده است: بيشتر اقلام با اصالت ايراني تحت قوانين محدوديت‌هاي تجاري ايالت متحده آمريكا هستند كه اكنون واردات آن‌ها به آمريكا ممنوع است.

اشياي ديگري كه در مجموعه‌ي حراجي كريستي در شهر لندن در روزهاي گذشته به‌فروش رسيده‌اند، هنرهاي تزييني قرن بيستم فرانسه با قيمت يك ميليون و 488 هزار و 775 پوند‌، هنر و طراحي معاصر مهم از يك كلكسيون خصوصي با قيمت هفت ميليون و 846 هزار و 100 پوند، اشياي هنر معاصر پس از جنگ با نرخ 31 ميليون و 964 هزار و 100 پوند و اشياي هنرهاي اسلامي و دنياي هند پنج ميليون و 949 هزار و 350 پوند بوده‌اند.

درباره‌ي بازگرداندن نقش‌برجسته‌ي سر سرباز هخامنشي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز بيانيه‌اي صادر كرده كه بخشي از آن به اين شرح است: چنانچه شيء يادشده به خارج از كشور انگليس منتقل شود، عليه دارنده‌ي شيء نزد مراجع قضايي ذي‌صلاح اعلام جرم خواهد شد؛ اما با وجود حمايت نكردن دادگاه لندن، دولت انگلستان و يونسكو از حقانيت ايران در اين پرونده، هنوز يك اميد و يك پيام باقي است. دوست‌داران ميراث فرهنگي، حاملان پيام فرهنگ و تمدن كشورها، سفيران بي‌طرف صلح و تعامل فرهنگي جهان واقف‌اند كه سر اين سرباز، ناجوانمردانه و غير قانوني از پيكر آن جدا شده و در اختيار دارنده‌ي فعلي آن ـ برند، ساكن فرانسه ـ قرار گرفته است. اين وجود، شيء يادشده در هر نقطه‌اي از جهان كه باشد به پيكره‌ي اصلي آن و آفريده‌ي فرهنگ و نبوغ ايراني و از يك مجموعه‌ي ارزشمند و بي‌بديل و مربوط به مجموعه‌ي ميراث فرهنگي ايران و ميراث بشري متعلق است.

اميد است، روزي در نتيجه‌ي تلاش‌هاي دوست‌داران فرهنگ ايراني، جوامع و ميراث مشترك جهاني به جايگاه اصلي خود بازگردد. با توجه به تعلق تخت جمشيد به مجموعه‌ي ميراث فرهنگي بشري (به‌واسطه‌ي ثبت در فهرست آثار جهاني) از تمام علاقه‌مندان به ميراث فرهنگي در سراسر جهان درخواست داريم تا در راستاي بازگرداندن اين اثر به ايران تلاش كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha