• چهارشنبه / ۲۳ آبان ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8608-13611
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

اظهارات موافقان و مخالفان وزير پيشنهادي صنايع و معادن

در جلسه صبح روز چهارشنبه مجلس كه به بررسي راي اعتماد به وزير پيشنهادي صنايع و معادن اختصاص داشت؛ مختار وزيري، نصيري و سرافرازيزدي به عنوان مخالف و شريعتي، مهدوي، ناصري و آقايي به عنوان موافق اظهارنظر كردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، اظهارات موافقان و مخالفان راي اعتماد به علي‌اكبر محرابيان ـ وزير پيشنهادي صنايع و معادن ـ به شرح زير است: 

/مخالف/
نماينده مردم كهنوج در مجلس:
در پيشنهادات محرابيان جايگاه مناطق محروم كجاست؟

مختار وزيري به عنوان مخالف محرابيان وزير پيشنهادي وزير صنايع و معادن، گفت: مخالفتم به واسطه‌ي شخصيت مهندس محرابيان نيست.

وي محرابيان را شخصيتي متدين و مومن، دانست و گفت: سوابق وي در جبهه‌هاي حق عليه باطل نشانگر تعهد و تدين مهندس محرابيان است ولي نگاهي كه يك وزير صنايع در باب صنعت و معادن و توسعه‌ي كشور دارد مهم است. انتظارم به عنوان يك وكيل مردم غير از آن پيشنهادي است كه در پيشنهادات مهندس محرابيان آمده است.

نماينده‌ي مردم كهنوج در خانه‌ي ملت، تصريح كرد: مهندس محرابيان بنا دارند وزير دولتي شوند كه شعار عدالت و حمايت و توسعه در مناطق محروم را مدنظر دارد اما در سوابق پيشنهادي محرابيان نمي‌بينم كه جايي و سطري را درباره‌ي مناطق محروم عنوان كرده باشد. نمايندگاني كه امروز در اين جلسه قصد اين را دارند كه به شما راي دهند بسياري از آنها نماينده‌ي مناطق محروم هستند. انتظار داشتم در پيشنهادات حتي يك جمله در مورد توسعه‌ي مناطق محروم و شهرك‌هاي صنعتي و پتروشيمي و آن چه مي‌تواند مناطق محروم را توسعه دهد، اشاره مي‌كرديد.

عضو كميسيون كشاورزي مجلس، گفت: وزير صنايع يك جايي براي ما در وزارت صنايع بايد باز كند. وزير صنايع تنها فكر نكند وزير صنايع خودروسازي است. آيا طبق قانون اساسي وزير صنايع راجع به شهرك‌هاي صنعتي، ايجاد و احداث كارخانجات در مناطق محروم وظيفه‌اي ندارد؟

وي با بيان اين‌كه در پيشنهادات وزير آينده صنايع جايگاه مناطق محروم كجاست؟ ادامه داد: 85 هزار دانش‌آموز در چهار شهرستان حوزه‌ي انتخابيه‌ي ما در آينده وارد بازار كار مي‌شوند. 85 هزار شغل براي آنها نياز است. وقتي از قلم وزير صنايع آينده ايجاد و احداث كارخانجات بيفتد و مكاني را براي اشتغال آينده آنها در نظر نگرفته اينها در آينده چه بايد كنند؟

وزيري خطاب به محرابيان، گفت: شما نماينده‌ي ويژه رييس جمهور در تبصره‌ي شش كارگروه مسكن بوديد، حال كه جزء سوابق اجرايي شما آمده، توضيح دهيد چه چيزي باعث شد مسائل مربوط به مسكن روز به روز بدتر شود؟ رييس جمهور دست شما را باز گذاشته و به شما اختيار داده كه براي حل امورات و مشكلات مردم قدم مثبتي برداريد. مثلا در مساله‌ي كارت سوخت و شيوه‌ي سوخت كه براي كشور پيش‌بيني مي‌شود در حال حاضر صدها نقص وجود دارد. اين كارت‌هاي سوخت براي مناطق ما بسيار مشكل ايجاد كرده است.

نماينده‌ي مردم كهنوج در خانه‌ي ملت، گفت: انتظار ما از وزير صنايع آينده اين است كه مشكل حمل و نقل عمومي را نيز مورد توجه قرار دهد. چون در اين زمينه هم با مشكل مواجه‌ايم.

وي خطاب به محرابيان گفت: وزير پيشنهادي پاسخ دهد براي مناطق محروم چه برنامه‌اي دارد و براي شهرك‌هاي صنعتي، احداث كارخانجات مورد نياز و براي اشتغال جوانان مناطق محروم چه كار خواهد كرد؟ مناطق محروم به خودي خود كه از محروميت خارج نمي‌شود بايد دولت و وزير صنايع راهي را انتخاب كنند كه با اقداماتي كه انجام مي‌دهند محروميت را از چهره محرومان بزدايند.

مختاري در پايان گفت: انتظار دارم فردي دلسوز مثل محرابيان در صحبت‌هاي خود جايي را براي مناطق محروم ما باز كند تا ما هم با دلگرمي با وزارت آينده صنايع همكاري كنيم.

/موافق/
نماينده مردم مشهد در مجلس:
محرابيان زمينه بالندگي صنعت داخلي را فراهم كرده‌ است

عفت شريعتي به عنوان موافق وزير پيشنهادي صنايع و معادن ضمن خيرمقدم به رييس جمهور و هيات دولت، گفت: برنامه‌هاي مهندس محرابيان همسو با اهداف چشم‌انداز 20 ساله كشور در بخش صنعت و معدن است و همان‌گونه كه رييس جمهوري اعلام كرد امروز صيانت از اعتبار توليد داخلي در عرصه‌هاي جهاني يك وظيفه‌ي ملي و اسلامي است و در اين راستا اعتقاد محرابيان بر تحقق همين هدف مهم و كاهش حجم دولت و واگذاري تصدي‌گري‌ها به بخش خصوصي و هم‌چنين عملياتي كردن سياست‌هاي نظام در قالب اصل 44 قانون اساسي است.

نماينده مشهد تصريح كرد: ما همه بر اين باوريم كه توانمندي‌ها و مديريت افراد را مي‌توان در عملكرد گذشته و برنامه‌هاي كاري آينده و از همه مهم‌تر تقوا و دانش آنان مشاهده كرد.

نايب رييس كميسيون اجتماعي مجلس، افزود: مهندس محرابيان علاوه بر دارا بودن ويژگي‌هاي ياد شده، حسن عملكردش در طول اجراي تبصره‌ي 13 بيانگر اين امر است، به ويژه وي در اين بخش زمينه بالندگي صنعت داخلي را در حوزه‌هاي مختلف فراهم كرده‌ است و تا آنجايي كه اطلاع دارم اهل مشاوره با اصحاب نظر و متخصصين و رسانه‌ها براي شفاف‌سازي امور است.

وي اين مشخصه‌ها را يكي از پتانسيل‌هاي بسيار قوي مهندس محرابيان دانست و اظهار كرد: ان‌شاءالله در برنامه‌هاي آتي مشورت را سرلوحه كار خويش قرار خواهد داد.

شريعتي تصريح كرد: ما امروز در عرصه‌ي كاري كشور به مديراني نيازمنديم كه پركار، كم توقع، عملگرا، ساده‌زيست و معتقد به آرمان‌هاي امام(ره) و نظام و رهبري معظم انقلاب باشند و پشتوانه همه اين ويژگي‌ها، تدين و حسن رفتار است كه اگر اين رفتارها با نشاط و نيرومندي جواني همراه باشد مي‌توان اميدوار بود كه راه صد ساله را در عرصه‌هاي مختلف از جمله صنعت و معدن يك شبه طي خواهيم نمود.

نماينده‌ي مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اين‌كه مهندس محرابيان ويژگي‌هاي ذكر شده را داراست، خاطر نشان كرد: لازم به ذكر است در اين مدت سه ماهه سرپرستي، وي در وزارت صنايع و معادن فعاليت‌هاي ارزنده‌اي انجام داده است.

وي از جمله اقدامات تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي، ارتقاء ارزش افزوده بخش صنعت و معدن، برنامه‌ريزي و تنظيم و تخصيص اعتبارات هزينه‌اي، جذب سرمايه‌گذاري، بررسي موضوعي تعرفه‌هاي كالا، پيگيري امر بازسازي واحدهاي نساجي اشاره كرد و گفت: تهيه و ابلاغ سياست‌هاي تقويت و توسعه‌ي صنايع كوچك، شهرك‌ها و نواحي صنعتي، تصميم‌گيري در مورد حل مشكل كشاورزي و صنعت شكر، تدوين سند انرژي بخش صنعت و معدن در افق 1404 و احياي شوراي عالي معادن و موارد متعدد كه براي پرهيز از اطاله كلام به آن نمي‌پردازم از ديگر موارد است.

وي گفت: همه اين موارد و بسياري ديگر شاهدي بر توانمندي و خستگي‌ناپذيري وي است و از نمايندگان ملت استدعا دارم با راي موافق خود به مهندس محرابيان وي را در تحقق اهداف والاي نظام در امر صنعت و معدن ياري كنند.

/مخالف/
نماينده مردم گرمي در مجلس:
محرابيان كدام تخصص را در امور صنايع داشته كه معرفي شده است؟

ناصر نصيري به عنوان مخالف وزير پيشنهادي صنايع و معادن، گفت: رييس جمهور در معرفي وزراي پيشنهادي خود و چه در معرفي‌هاي قبلي هميشه تاكيد بر اين داشته كه افراد برجسته و نخبه و كساني را پيشنهاد مي‌كند كه از كارآمدي و تخصص بالايي برخوردارند.

نماينده مردم گرمي در خانه ملت افزود: حداقل در بيش از دو سالي كه از عمر دولت نهم گذشته شاهد بوديم كه چهار نفر از همين وزرايي كه رييس جمهور تاكيد بر كارآمدي و تخصص آنها داشت توسط همين عزيز بركنار شدند. حال چقدر اطمينان است كه وزراي پيشنهادي جديد از جمله مهندس محرابيان به سرنوشت گذشتگان دچار نخواهد شد؟

وي خاطرنشان كرد: به اضافه اين‌كه انتظار داشتيم كساني براي وزارت مطرح شوند كه در سطح انگشت‌نماها و از برجستگان و نخبگاني كه در كشور معدودند، باشند. محرابيان كدام تخصص در امور صنايع را داشته و يا كدام سابقه‌ي اجرايي مرتبط كه كارآمد باشد را دارد كه رييس جمهور اشاره كرد.

نماينده‌ي مردم گرمي در خانه‌ي ملت، افزود: آيا آوردن چنين عزيزاني در راس وزارتخانه مهمي مثل صنايع و معادن از بين بردن انگيزه در نيروهاي توانمند و كارآمد نيست؟ انتظار داشتم حتي اگر رييس جمهور نيز وي را پيشنهاد مي‌كرد، محرابيان خودش نپذيرد. ايشان با اين سن و سال كم و با تجربيات بي‌ربط كه ليسانس عمران داشته، چه ربطي به صنايع و معادن دارد.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس، گفت: براي وزارت صنايع اين ظلم و اجحاف در حق صنعت و مديران كشور است.

اين نماينده‌ي مجلس، تصريح كرد: ما در قبال ملت و مملكت، مسووليم و وظيفه داريم افراد موثر و توانمند را بر سر وزارتخانه‌ها ببينيم. اگر امروز از هنجارهاي اجتماعي و تورم و ... گلايه دارند نتيجه‌ي همين راي اعتمادهاي بدون حساب و كتاب و بي‌منطق بوده است.

وي احساس مسووليت نمايندگان را در اين زمينه مورد تاكيد قرار داد و خطاب به نمايندگان، گفت: اگر وجدان‌تان شما را قانع كرد و به سوگندي كه ياد كرده‌ايد وفا داريد اگر به آن توجه كنيد و در پيش خدا جواب درستي داريد اشكالي ندارد به محرابيان راي دهيد. ولي مطمئنا چنين پاسخي پيدا نخواهيد كرد و وجدان‌تان پاسخ مثبتي نخواهد داد.

به گفته‌ي وي، هزاران نفر در كشور مي‌توانيم پيدا كنيم كه از محرابيان براي اين وزارت مناسب‌تر است. تاسف اصلي‌ام از مجلس است. بسياري از نمايندگان وقتي در اين راستا صحبت مي‌كنيم مي‌گويند توقع بيش از اين نداشته باشيد، اين چه منطقي است؟ وظيفه داريم بر اساس تشخيص و وظيفه‌اي كه در قبال ملت و كشور داريم، عمل كنيم.

نصيري در پايان گفت: جمع مسووليت‌هايي كه براي 10 سال سابقه خدمت محرابيان نوشته شده پراكندگي و بي‌ارتباطي اين مسووليت‌ها را نشان مي‌دهد.

/موافق/
نماينده‌ مردم ابهر و خرمدره در مجلس:
محرابيان بحران كارخانه‌هاي سيمان و شكررا سريع حل كرد

نماينده‌ي ابهر و خرمدره در موافقت با محرابيان وزير پيشنهادي وزارت صنايع و معادن؛ صنعت را نيروي محركه توسعه اقتصادي دو كشور دانست و گفت: اگر صنعت كشور رشد نكند ما جزو كشورهاي پيشرفته نخواهيم بود.

احمد مهدوي‌ابهري با اشاره به نگراني اعضاي كميسيون صنايع هنگام معرفي محرابيان به عنوان وزير پيشنهادي وزارت صنايع گفت: ما نگران بوديم كه آيا وي مي‌تواند بار سنگين اين مسووليت را به دوش بكشد؟ اما در سه ماه گذشته به جايي رسيديم كه قريب به اتفاق اعضاي كميسيون تخصصي صنعت و معدن امروز دغدغه ندارند.

نماينده‌ي مردم ابهر در خانه‌ي ملت، محرابيان را در عين‌حال جواني، فردي قادر در انجام مسووليت‌هاي وزارت صنايع و معادن دانست و تصريح كرد: وزارت صنايع و معادن همانند وزارت نيرو و راه نيست كه بيشترين كارها در دست وزارتخانه باشد. بلكه وزارت صنايع و معادن بايد بخش خصوصي را به ميدان بكشد.

وي با بيان اين‌كه محرابيان اهميت ويژه‌اي به بخش خصوصي مي‌دهد و در اين مدت نيز با تشكل‌هاي مختلف صنعتي و معدني جلسات مختلفي داشته است، اظهار كرد: محرابيان كلان‌نگر است، چراكه دو مورد كارخانه‌هاي سيمان و شكر را كه به عنوان دو بحث بحراني در كشور مطرح بودند، حل كرد.

به گفته‌ي مخبر كميسيون صنايع و معادن مجلس، وزير پيشنهادي صنايع با حل مسائل مالي كارخانه‌هاي سيمان شرايطي را فراهم كرد كه تا خرداد سال آينده 10 ميليون تن به توليد سيمان كشور افزوده خواهد شد.

وي افزود: ما در مورد كارخانه‌هاي شكر نيز دچار معضل شده بوديم، اما وي با حل مشكلات مالي كارخانه‌هاي شكر و حل مشكلات كشاورزان چغندركار اين معضل را حل كرده است.

مهدوي ابهري با اشاره به توليدات خودروي ال 90 و حل بحران اين مسأله توسط محرابيان خاطرنشان كرد: خوشبختانه با حل اين مشكل؛ امروز 300 تا 400 دستگاه خودرو ال 90 در حال توليد است و مشكلي براي دريافت خودرو توسط ثبت‌نام‌كنندگان وجود ندارد.

وي برنامه‌هاي وزير پيشنهادي صنايع را، عميق در صنعت و كلان‌نگر دانست و افزود: اگر ما بخواهيم از مدار توسعه‌نيافتگي خارج شويم بايد رشد توليدات صنعتي، ما را در بخش صنعت و معدن در توليد ناخالص داخلي به 24 درصد برساند چراكه امروز حدود 18 درصد است و كار عظيمي را مي‌طلبد.

به اعتقاد مخبر كميسيون صنايع مجلس با توجه به سياست‌هاي ابلاغي اصل 44، كشور به فردي نياز دارد كه با تعامل با بخش خصوصي بتواند اين كار را انجام داده و كسي باشد كه حق صنعت و معدن را در مديريت كلان كشور بگيرد و آن را به جايگاه رفيع خود برساند.

وي برنامه‌هاي وزير پيشنهادي صنايع را هماهنگ با اصل 44 برنامه توسعه و برنامه چشم‌انداز دانست و تصريح كرد: كارهاي انجام‌شده توسط مهندس محرابيان به ما اين اطمينان خاطر را مي‌دهد كه وي؛ فردي مدير، مدبر و در تعامل با بخش خصوصي و نمايندگان مجلس است.

مهدوي ابهري با اشاره به 55 ميليارد تن ذخاير معدني در بخش معدن، گفت: با توجه به اين‌كه اين ذخاير به درستي استفاده نمي‌شوند، محرابيان برنامه دارد تا در بخش معدن اين ذخاير را به ارزش افزوده براي كشور تبديل كند.

وي در پايان تأكيد كرد: محرابيان براي كميسيون تخصصي مجلس در بخش صنعت و معدن اثبات كرده است كه مي‌تواند وزيري قوي براي اين وزارتخانه باشد و ما را به جايگاه واقعي در اين دو بخش برساند. بنابراين تقاضا مي‌شود تا با رأي بالا وي را راهي وزارتخانه كنيد.

/موافق/
نماينده مردم بابل در مجلس:
هدف محرابيان كاهش تصدي‌گري‌هاي دولتي است

نماينده‌ي مردم بابل در مجلس، در موافقت با محرابيان ـ وزير پيشنهادي وزارت صنايع و معادن ـ گفت: محرابيان در اين مدت كوتاه سرپرستي بر وزارت صنايع و معادن توانست وضعيت بيش از 32 واحد توليدكننده شكر كه با مشكل جدي روبرو بوده‌اند را سامان داده و مشكل واحدهاي قند و شكر را مرتفع كند.

علي‌اكبر ناصري ـ عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس ـ در موافقت از وزير پيشنهادي صنايع و معادن، افزود: محرابيان با مديريت موفق و كارآمد، شايسته تصدي وزارت صنايع و معادن است و اولين مسووليت وي در دولت نهم رياست ستاد طرح‌هاي ويژه دولت بود.

نماينده‌ي مردم بابل در خانه‌ي ملت، با اشاره به اين كه بر اساس كارآمدي موفق وي، مسووليت يكي از مهم‌ترين اقدام‌هاي دولت كه مهار و سامان‌بخشي مصرف بنزين بود، به وي واگذار شد، تصريح كرد: مقام معظم رهبري در اين راستا اعلام كردند كه مصرف بنزين از جمله كارهايي است كه دولت شجاعانه تصميم‌گيري و اقدام كرد.

به گفته‌ي وي امروز صرفه‌جويي روزانه حدود 20 ميليون ليتر بنزين در كشور، حاصل تصميم بزرگ مجلس و دولت و مديريت و تلاش اين مدير لايق و تيم همكار وي است.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس خاطرنشان كرد: محرابيان در مدت محدود تصدي وزارت صنايع و معادن به عنوان سرپرست به تشكيل ستاد ويژه راه‌اندازي طرح‌ها و رفع موانع توليد سيمان، تشكيل كارگروه رشد صنعت، رفع موانع و مشاغل و حل بحران در عرصه‌هاي مختلف پرداخت. وي در اين مدت كوتاه توانست وضعيت بيش از 32 واحد توليدكننده شكر كه با مشكل جدي روبرو بوده‌اند را سامان داده و مشكل واحدهاي قند و شكر را مرتفع كند.

ناصري تصريح كرد: محرابيان هم‌چنين در مورد صنعت سيمان نيز با تشكيل ستاد ويژه‌يي درصدد است تا 17 طرح سيماني را تا خردادماه سال آينده راه‌اندازي كرده و ظرفيت توليد كشور را از 42 ميليون تن فعلي به 55 ميليون تن افزايش دهد كه با اجراي اين طرح‌ها و افزايش ظرفيت توليد، زمينه براي خروج سيمان از سبد حمايتي دولت فراهم مي‌شود.

نماينده‌ي مردم بابل در مجلس، گفت: در اين مدت كوتاه پروژه تندر 90 نيز شتاب گرفته و صنعت توليد اين خودرو نشان مي‌دهد كه توليد افزايش‌يافته است.

به گفته‌ي وي دستور توقيف هشت طرح فولاد مصوب شوراي اقتصاد كه به عنوان طرح‌هاي غيركارآمد دولتي با بازدهي منفي بود از مهم‌ترين اقدامات عملي وي در حمايت از بخش خصوصي محسوب مي‌شود و رويكرد خصوصي‌سازي هر چه بيش‌تر بخش صنعت و معدن سبب تحول عظيم در اين بخش مي‌شود.

ناصري يادآور شد: نگاه به برنامه‌هاي ارايه شده محرابيان براي دوره‌ي تصدي اين وزارت‌خانه نشان مي‌دهد كه وي با هدف كاهش تصدي‌گري‌هاي دولتي و بهره‌گيري حداكثري از توانمندي‌هاي بخش خصوصي از طريق اجراي دقيق اصل 44 قانون اساسي، جهت‌دهي منابع مالي و بازارهاي سرمايه به سمت صنعت و بهره‌گيري حداكثري از منابع و معادن خدادادي و درآمدهاي ارزي در مسير توليد و توسعه‌ي پايدار بخش صنعت و معدن به عنوان سرمايه‌گذاري‌هاي مولد و برگشت‌پذير، عدالت‌محوري و نگاه كلان و متوازن به بخش‌هاي مختلف صنعت و معدن با توجه به مزيت‌هاي نسبي و منطقه‌يي انجام سلسله اقدامات حمايتي جهت افزايش بهره‌وري و كارآيي بنگاه‌هاي توليدي، طرح‌هاي توسعه‌يي و جديد اقدام مي‌كند.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس، از نكات برجسته برنامه‌اي وي به برنامه‌ي افزايش توان رقابت‌پذيري و توسعه‌ي صادرات و افزايش رقابت‌پذيري و جهاني‌سازي توليد اشاره كرد و گفت: محرابيان به تكميل زنجيره‌هاي ارزش افزوده و جلوگيري از صادرات مواد خام و زمينه‌سازي و سياست‌گذاري براي افزايش سهم صادرات بخش صنعت و معدن نيز توجه داشت.

او خاطرنشان كرد: ارايه‌ي تصوير كلان و تقدير صحيح وضعيت موجود صنعت و معدن كشور و ارايه‌ي برنامه‌هاي مناسب براي حل مشكلات نشان مي‌دهد كه با توجه به توانمندي فردي و انتخاب مناسب تيم همراه، امكان حل مسائل و مشاغل اين بخش وجود دارد و جاي اميدواري است.

ناصري از سياست‌ها و راهبردهاي اجرايي محرابيان در حوزه‌هاي منتخب بخش صنعت و معدن به تقويت و توسعه‌ي صنايع انرژي‌بر و متكي بر منابع طبيعي و توسعه‌ي صنايع ماشين‌سازي اشاره كرد و يادآور شد: ساخت تجهيزات و تقويت كمي و كيفي جايگاه صنايع خودروي سبك و سنگين و حمايت از سرمايه‌گذاري بر روي طراحي و توليد خودروهاي متكي بر انرژي‌هاي نو از جمله ديگر اقدامات وي است.

نماينده‌ي مردم بابل در مجلس، اظهار كرد: در اين صورت محدود تصدي مسووليت سرپرستي وزارت صنايع و معادن و اجراي تبصره‌ي 13 توانمندي و كارآمدي وي مشخص شد و ديدگاه مجموعه كميسيون صنايع و معادن مثبت است.

/مخالف/
نماينده مردم مشهد در مجلس:
حوزه‌هاي اقتصاد و صنعت را ميدان آزمون و خطا نكنيد

نماينده‌ي مردم مشهد در مجلس در مخالفت با محرابيان ـ وزير پيشنهادي صنايع و معادن ـ از احمدي‌نژاد خواست تا حوزه‌هاي كلان كشور به ويژه حوزه‌هاي اقتصاد و صنعت را ميدان آزمون و خطا نكند.

دكتر علي سرافراز يزدي انتقاداتش را دلسوزانه و منصفانه ارزيابي و تصريح كرد: دولت پرتلاش و سختكوش احمدي‌نژاد را از خود دانسته و تلاشم هميشه اين بوده است كه نقدهايم را در جهت تقويت و استحكام دولت و نظام مطرح كنم.

اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: ضعف هريك از قوا حتما بر قواي ديگر اثر منفي دارد كه در نهايت نظام مقدس اسلامي و مردم ضربه مي‌خورند از اين رو بدون هرگون خجالتي و فقط براي خدا انتقاد مي‌كنم؛ سخن امروزم با شما و مردم پس از گذشت بيش از دو سال از عمر دولت خدمتگزار و تعامل طرفين است.

او افزود: شايد مخالفتم با وزيران ديگر كابينه قبل از شروع كار دولت قدري عجولانه و ايده‌آليستي تعبير شود، ولي تجربه‌ام از عملكرد دولت بنده را بر موضع‌گيري‌هاي قبلي‌ام معتقدتر كرده است. گرچه محرابيان بسيجي فعال و متدين و انساني وارسته است ولي سخنان گذشته‌ام را باز تكرار مي‌كنم. ايشان براي پست وزارت صنايع و معادن با اين پيچيدگي‌هاي اقتصاد جهاني قدري جوان و كم‌تجربه است.

سرافرازيزدي با اشاره به سخنان رييس‌جمهور خطاب به وي، گفت: آقاي رييس‌جمهور، شما گفتيد كه مملكت مگر با همين چند تا آدم مي‌چرخد كه مرتب آنان را تغيير مي‌دهيم، سوال مي‌كنم چه عيبي داشت اين برادر فعال و خوش‌فكرمان كه در موضوع تبصره 13 كار خوبي را آغاز كرده است‌، مي‌ماند و تجربه‌اندوزي مي‌كرد؟ چرا يك باره تغيير مسير مي‌دهيم؟ مگر شما يك تعداد معدودي نيرو داريد كه بايد تنها آنان را جابه‌جا كنيد؟

نماينده‌ي مردم مشهد در مجلس برخورد آسان‌پندارانه با مقولات سنگين و پيچيده را جاي تعجب دانست و اظهار كرد: عجيب است، شما با مقولات و كارهاي سنگين آن‌قدر آسان برخورد مي‌كنيد كه جنبه كارآموزي چند ماهه به آن مي‌دهيم يا فرد را فورا تغيير مي‌دهيد و يا افراد را آن‌قدر قوي مي‌دانيد كه با نصب آنان در يك مسووليت تمام فوت و فن كار را در همان زمان مي‌آموزند ولي آنان را به جاي ديگر منتقل مي‌كنيد، آيا كار به همين سادگي است؟

اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس متذكر شد: در عملكرد 3 ماهه سرپرستي محرابيان بر وزارت صنايع و معادن مي‌خواندم كه كارهاي زيادي را انجام داده است. 89 مورد در اين سه ماه انجام شده است؛ يعني در هر روز يك كار انقلابي. با مطالعه اين اقدامات، داستان حكم هزار ضربه‌اي شلاق قاضي براي مجرم را به ياد مي‌آورم.

او در پرسش از محرابيان، گفت: 89 اقدام شما در سه ماه چه موقع كارشناسي شد؟ آقاي محرابيان يا حساب نمي‌داني يا در نوشتن فعاليت‌هاي انجام داده وارد نيستيد. شما تصور مي‌كني نمايندگان مي‌خواهند هم‌چون معلمان مدارس جريمه‌ها و مشق‌هاي شما را خط بزنند؟ ولي ما مشق‌هاي شما را مي‌خوانيم و سوال مي‌كنيم.

سرافراز يزدي از احمدي‌نژاد خواست تا حوزه‌هاي كلان كشور به ويژه حوزه‌ي اقتصاد و صنعت را ميدان آزمون و خطا نكند.

اين نماينده‌ي اصولگراي مجلس تأكيد كرد: مدارك تحصيلي محرابيان بايد متناسب با پست وزارت باشد كه اين‌گونه نيست. تجربه و تخصص وي نيز متناسب با اين جايگاه نيست. از منظر مديريتي بايد سابقه مديريت صنعتي داشته باشد كه در اين موضوع نيز شرايط لازم را ندارد. مهندسي عمران با محصولات صنعت سر و كار دارد نه با فرآيند صنعت.

نماينده‌ي مردم مشهد در مجلس از اين‌كه گفته مي‌شود ويژگي محرابيان، نزديكي وي به رييس‌جمهور است، ابراز تعجب كرد.

سرافرازيزدي با خواندن بيانات رييس‌جمهور در دفاع از سيد كاظم وزيري هامانه ـ وزير بركنار شده نفت ـ گفت: وزيري هامانه از نيروهاي دلسوز، مؤمن و فداكار وزارت نفت است كه 30 سال در بخش‌هاي مختلف نفت تجربه دارد و مسووليت‌هاي گوناگوني را تجربه كرده است. بيش از سه ماه به عنوان سرپرست وزارت‌خانه اين وزارت‌خانه را به خوبي اداره كرد. بنده با اصرار از وي خواستم تا به عنوان وزير به مجلس معرفي شود. حال سوالم از احمدي‌نژاد اين است كه چه شد آقاي هامانه با اين توصيف‌ها به كنار گذاشته شد؟ حال همين توصيف‌ها براي محرابيان گفته مي‌شود.

اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات از رييس‌جمهور پرسيد: اگر مجلس بر اساس تعريف‌هاي شما از وزيران پيشنهادي يا مبتني بر لابي‌هاي سياسي به آنان رأي اعتماد مي‌دهد، امروز بايد دليل بركنار كردن وزيري هامانه يا طهماسبي را به نمايندگان توضيح دهيد. چراكه طهماسبي با تجربه و با مديريت را از رأس وزارت صنايع و معادن كنار گذاشتيد.

/موافق/
نماينده مردم سلماس در مجلس:
محرابيان مي‌تواند بخش صنعت و معدن را هم‌چون تبصره ‌13 با موفقيت اداره كند

نماينده مردم سلماس در خانه ملت در موافقت با علي‌اكبر محرابيان وزير پيشنهادي وزارت صنايع و معادن وزير انتخابي از سوي مجلس را وزير متعهد متخصص و كارامد دانست و گفت: خوشبختانه محرابيان به لحاظ شخصيت، تعهد، تقوا و حضور در جبهه‌ها و بسيج هيچ مشكلي ندارد و مورد تاييد بسياري از نمايندگان است.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، علي‌اكبر آقايي با اشاره به برنامه ارايه شده توسط محرابيان به عنوان وزير پيشنهادي صنايع خاطرنشان كرد: بنده شاهد عملكرد دو ساله ايشان در بخش طرح‌هاي ويژه دولت و در بخش تبصره 13 بودم . چنانچه سه ماه اخير را نيز رصد مي‌كردم و وي را به عنوان مديري موفق در بخش صنعت و معدن يافتم.

وي با بيان اين كه مديران بخش صنعت و معدن بايد بتوانند پروژه‌هاي فرسوده بالاي 67 هزار ميليارد تومان در كشور را ساماندهي و كدگذاري كنند، گفت: اين مديران بايد بتوانند مدت اجراي پروژه‌هاي عمراني را از 14/9 در سال به 07/7 در سال رسانده و در طول 20 ماه، مدت اجراي 67 هزار ميليارد تومان بودجه‌هاي عمراني را كاهش دهد كه خوشبختانه وزير پيشنهادي صنايع چنين خصوصيتي را دارد.

رييس كميسيون عمران مجلس با اشاره به موفقيت تبصره 13 و در پي آن تصويب لايحه دايمي دولت در جهت ساماندهي حمل و نقل عمومي توسط نمايندگان مجلس خاطرنشان كرد: مجلس در جهت مديريت و مصرف سوخت لايحه‌اي را تصويب كرد كه 10 هزار ميليارد تومان به جهت عملكرد موفق تبصره 13 به بخش حمل و نقل درون شهري و برون شهري اختصاص يافت.

وي با اشاره به نيروي متخصص در بخش دارويي در هند، ‌اين ميزان را در كشور 5/7 درصد دانست و ياداور شد: متوسط متخصصين در صنعت نيز 5/2 درصد است كه طبيعتا توجه بالايي را مي‌طلبد.

او با بيان اين‌كه بايد با توليد و بخش صنعت آشتي كرد، گفت: مهندس محرابيان در سه ماه اخير نشان داد كه فردي موفق در بخش صنعت است و مي‌تواند همانند ايجاد موفقيت در اجراي طرح‌هاي ويژه دولت، تبصره 13، توليد خودروهاي پايه گاز سوز و خارج كردن خودروهاي فرسوده از سيستم حمل و نقل در بخش صنعت و معدن نيز موفق باشد.

آقايي با بيان اين‌كه وزير پيشنهادي صنايع به عنوان نماينده ويژه رييس جمهور در طرح‌هاي ويژه دولت حدود 325 طرح را تعريف كرده است، كه قريب به بيش از 50 هزار ميليارد تومان هزينه شده بودند، افزود: اگر كمتر از يك سوم اعتبارات هزينه شده را در اين پروژه‌ها مي‌گذاشتيم، طبيعتا اين پروژه‌ها امروز تمام مي‌شد.

وي با اشاره به اين مطلب كه ما هميشه از به تاخير انداختن كارها‌ گله كرده‌ايم، يادآور شد: تاخير اجراي پروژه‌هاي اجرايي، عمراني و زيربنايي آفت است، اما توسط محربابيان مي‌تواند به نتيجه مطلوب ختم شود.

نماينده مردم سلماس در خانه ملت در پايان از نمايندگان خواست تا با رعايت عدالت و انصاف نيروهاي ارزشمند را شناسايي و در صنعت كه نياز واقعي امروز كشور است و در نقاط مختلف مديريت مملكت نيز توان خود را نشان داده‌اند استفاده نمايند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha