• دوشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۸۶ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8609-05894
  • خبرنگار : 71091

با "كيومرث پوراحمد" سال‌ها قبل دفتر فيلم‌سازي جنگ را بستم، اما... سانسور نگذاشت "اتوبوس شب" سه‌گانه شود

با "كيومرث پوراحمد"
سال‌ها قبل دفتر فيلم‌سازي جنگ را بستم، اما...
سانسور نگذاشت "اتوبوس شب" سه‌گانه شود

كيومرث پوراحمد گفت: سال‌ها قبل از صرافت ساخت فيلم جنگي افتاده بودم. اما بعد از سالها قصه‌ي "حبيب احمدزاده" مرا مشتاق كرد و به‌دنبال خودش كشاند. دغدغه‌ام را تازه كرد كه سرانجام "اتوبوس شب" ساخته شد.

سالها قبل دفتر فيلم‌سازي جنگ را بستم اما...

اين كارگردان سينماي ايران كه همزمان با اكران "اتوبوس شب" با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت‌و گو مي‌كرد در پاسخ به دغدغه‌ي ساخت فيلم جنگي بعد از سالها فيلم‌سازي ادامه داد: در اوايل جنگ با يك گروه كوچك از كارمندان كانون پرورش فكري كودكان 10تا 15 روزي به‌ جبهه رفتيم و فيلم گرفتيم و فيلم‌هايي كه آورديم قرار شد براي كارمندان آنجا به‌ نمايش بگذاريم.

وقتي اين فيلم‌ها را به‌ نمايش گذاشتيم يكي از حاضرين جلسه را به‌هم ريخت و گفت: «شما حق نداريد درباره‌ي فلاکت‌ها و آوارگي‌ها حرف بزنيد، بايد درباره سلحشوري‌ها حرف بزنيد.» ما هم فكر كرديم بله درست است در دوره‌ي جنگ بايد در مورد سلحشوري‌ها حرف زد؛ اين بود كه دفتر فيلم‌سازي جنگ را بستم ـ گرچه در آن‌ سال‌ها فيلم "باران" را ساختم كه در حاشيه جنگ مي‌گذشت و به‌نوعي احترام و تجليل رزمندگان بود ـ تا اين‌كه سينماي جنگ بچه‌هاي خودش را تربيت كرد و فيلم‌سازان خوبي مثل ابراهيم حاتمي‌كيا، احمدرضا درويش، رسول ملاقلي‌پور آمدند و فيلم‌هاي خوبي هم ساختند و ما هم از صرافت ساخت فيلم جنگي افتاديم. اما بعد از سالها قصه‌ي حبيب احمدزاده مرا مشتاق كرد و به دنبال خودش كشاند. دغدغه‌ام را تازه كرد كه سرانجام "اتوبوس شب" ساخته شد.

مي‌خواستم فيلم با همه جاي دنيا رابطه برقرار كند

اين كارگردان درباره‌ي بازتاب مخاطبين خارجي "اتوبوس شب" با توجه به اينكه در هنگام ساخت بارها اعلام كرده است كه فيلم جنگي ساخته كه مي‌توان آن را در تلويزيون عراق هم نشان داد، گفت: فقط چهار روز در جشنواره‌ي آسياپاسفيك در استراليا بودم، خيلي دقيق نمي‌توانم درباره‌ي نقطه‌نظر تماشاگر خارجي صحبت كنم. اما آن‌چه در CNN گفته شد و داوران و نمايندگان کشورهاي مختلف مطرح كردند، اين بود كه تحت‌تأثير قرار گرفته بودند و فيلم را، فيلم موثري مي‌دانستند.

او خاطرنشان كرد: مي‌خواستم فيلمي بسازم كه با وجود آن‌كه مشخصا درباره‌ي جنگ ايران و عراق است، ولي فراتر از آن هم باشد و بتواند با مردم همه جاي دنيا رابطه برقرار كند. خوشبختانه فكر مي‌كنم اين اتفاق افتاده است.

پشيمان نيستم سياه و سفيد كار كردم

اين كارگردان درباره‌ي فراهم شدن شرايط براي اكران "اتوبوس شب" در تلويزيون عراق هم به ايسنا خاطرنشان كرد: قرار است پخش‌كننده‌ي فيلم CMI اين کار را انجام بدهد، اما هنوز زمانش نرسيده است. چون فيلم بايد سير طبيعي حضورهاي جهاني خود را طي كند. در عين حال شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني خود بايد متقاضي خريد آن باشند كه البته بعضي شبكه‌هاي تلويزيون به دليل سياه و سفيد بودن فيلم، آن را نمي‌خرند با اين حال از سياه وسفيد کارکردن پشيمان نيستم.

حرمت بچه‌هاي جنگ را داريم اما نمي‌توانيم طرفدار جنگ باشيم

او در ادامه از اينكه "اتوبوس شب" يك فيلم ضد جنگ است، سخن ‌گفت: طبيعتاً ما نمي‌توانيم طرفدار جنگ باشيم. بچه‌هاي جنگ مي‌گويند: "اتوبوس شب" درعين‌ حال كه فيلمي است كه حق بچه‌هاي جنگ را ادا مي‌كند به مردم عراق هم احترام مي‌گذارد.

او در ادامه تاكيد كرد: ما حرمت بچه‌هايي كه جنگيدند و از ايران دفاع كردند را داريم و قدرشان را هم مي‌دانيم، ولي به‌ هرحال اعتقاد نداريم كه جنگ چيز خوبي است.

چاره‌اي جز تكيه به سرمايه دولتي نيست

كارگردان "شب يلدا" در پاسخ به اينكه ساخت فيلم‌هايي همچون "اتوبوس شب" را مي‌توان از بخش خصوصي سينما انتظار داشت، گفت: تهيه‌كننده‌ي بخش خصوصي سينما نمي‌تواند بر روي اين نوع فيلم‌ها سرمايه‌گذاري كند. من هم اول براي ساخت فيلم به بنياد فارابي رفتم اما فارابي آن قدر کُند عمل کرد که مهدي همايون‌فر(تهيه‌كننده) با سيمافيلم قرارداد بست و من هم در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتم.

او درعين‌حال گفت: لازم مي‌دانم از حمايت‌ها و اعتماد آقاي اسلامي‌مهر و سيمافيلم تشكر كنم اما با بودجه‌ي كمي كه در اختيار داشتيم، ساخت فيلم خيلي سخت بود. به هرحال براي ساخت اين نوع فيلم چاره‌اي جز تکيه به‌ سرمايه دولتي نيست.

 علاقه‌مندم با عيسي "اتوبوس شب" سه‌گانه بسازم اما..

پوراحمد ادامه داد: خودم علاقه‌مند بودم با كاراكتر "عيسي" "اتوبوس شب" يك سه‌گانه بسازم كه فيلم دوم مي‌توانست براساس رمان "شطرنج با ماشين قيامت" حبيب احمدزاده باشد که متاسفانه کوته‌بيني سانسور باعث شده با ساخت فيلم براساس اين رمان موافقت نشود.

معمولا به سينما نمي‌روم

كيومرث پوراحمد درباره‌ي اينكه اتوبوس شب را با مخاطبين‌اش در سينما ديده است، گفت: معمولاً براي تماشاي فيلم‌هاي خودم به سينما نمي‌روم. حتي براي تماشاي فيلم‌هاي ديگران هم كه مي‌روم خيلي سخت است. توي سينما يكي با موبايلش حرف مي‌زند، يکي چيپس مي‌خورد و به‌خاطره صدا و تصويري كه معمولا خوب نيست، ترجيح مي‌دهم كه به سينما نروم اما فيلم را در جشنواره و دانشگاه‌ها با مخاطب و مردم ديده‌ام.

مردم بيش از اين دل و دماغ ندارند...

اين كارگردان درباره‌ي اينكه آيا چند سينماي آبرومند براي اكران "اتوبوس شب" فراهم شده است، نيز گفت: ظاهراً 6 سينما كه در اختيار اكران فيلم است، مناسب و كافي است. چون بيش از اين هم مردم دل و دماغ ندارند بروند فيلم جنگي سياه و سفيد ببينند.

و تاكيد داشتم پوستر فيلم و سردر سينماها همين باشد که ديده‌ايد تا مردم اگر قرار است به ديدن فيلم بروند تکليف‌شان با فيلم معلوم باشد. "اتوبوس شب" بايد تماشاچي خودش را پيدا كند كه اميدوارم پيدا كند.

 سياه و سفيد حس بهتري داشت

او درباره‌ي انگيزه‌ي ساخت فيلم به طريق سياه و سفيد هم به ايسنا گفت: بارها گفته‌ام چون شخصيت عماد 40 دقيقه با صورت خون‌آلود و آش‌ولاش در فيلم هست نمي‌خواستم خون ديده شود و درعين حال نوستالوژي است كه خودمان به‌ فيلم‌هاي سياه و سفيد داريم و با فيلم‌هاي سياه و سفيد عاشق سينما شده‌ايم و اين‌كه سياه و سفيد حس خوب و بهتري براي اين فيلم داشت.

وي ادامه داد: دوستان فني توصيه مي‌كردند كه فيلم را رنگي بگيريم و آن‌ها در كامپيوتر فيلم را سياه و سفيد بكنند، اما من از ترس اين‌كه وسوسه نشوم فيلم رنگي بگيرم از ابتداي فيلم‌برداري، رنگ را بستم.

اميدوارم امسال كاري را شروع كنم

در پايان اين گفتگو كيومرث پوراحمد از فعاليتهاي اين روزهايش به ايسنا گفت: اوايل سال چهار تا تله‌ فيلم كار با شبكه تهران قرارداد بستم كه تا به حال توانسته‌ام يكي از آن‌ها را به كارگرداني برادرم مهرداد پوراحمد به نام "دلشوره" تهيه‌ کنم. کندي کار به‌ خاطر وسواس زياد خودم روي فيلم‌نامه‌ها بوده و البته حرکت لاک‌پشتي تلويزيون.

او توضيح داد: سه‌تا از آن‌ فيلم‌نامه‌ها را خودم نوشته‌ام و يكي را سجادآويني نوشته است. دوتاي آن‌ها را تحويل دادم و آخري را به زودي تحويل مي‌دهم. جالب است که در تلويزيون با اين همه‌ کندي و وسواس که براي ما اعمال مي‌کند، گاهي کارهاي بنجل به سرعت و خروار خروار ساخته مي‌شود.

پوراحمد در پايان خبر داد: به دنبال ساخت يك كار سينمايي هستم كه فعلاً فيلم‌نامه آن قطعي نشده است، اما اميدوارم امسال كاري را شروع كنم.

گفتني است:آخرين ساخته‌ي اين كارگردان در جشنواره‌ي اخير فيلم فجر توانسته جايزه‌ي بهترين كارگرداني را از بخش بين‌الملل اين جشنواره دريافت كند و همچنين در جشنواره‌ي كودك و نوجوان همدان جايزه‌ي بهترين كارگرداني و بهترين بازيگر نوجوان را كسب كرده است و در جشن خانه‌ي سينما بهترين فيلم شد و جايزه‌ي بزرگ جشنواره‌ي آسياپاسفيك را گرفت.

پوراحمد «اتوبوس شب» را با فيلمنامه براساس داستاني واقعي از حبيب احمدزاده و با همكاري حسن شكاري ساخته است.

اين فيلم روايت‌گر گوشه‌اي از زندگي "عيسي" و"فاروق" است كه پس از سالها همديگر را مي‌بينند و خاطرات دوران جنگ را مرور مي‌كنند. "عيسي" جوان رزمنده‌اي است كه مأموريت انتقال اسراي جنگي به پشت جبهه را دارد كه "فاروق" هم يكي از آنهاست.

بنا بر اين گزارش، در «اتوبوس شب» محمدرضا فروتن بازيگر نقش "فاروق" در كنار خسرو شكيبايي كه در نقش عمو رحيم راننده اتوبوس است در اين فيلم بازي مي‌كند و مهرداد صديقيان نيز پس از اولين تجربه سينمايي‌اش در "عصرجمعه" مقابل دوربين پوراحمد رفته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha