• جمعه / ۱۶ آذر ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8609-08862
  • خبرنگار : 71133

"من که ملول گشتمي از نفس فرشتگان ... اهالي تئاتر و سينما از "پنجاه سال سايه‌ي دوست داشتني" جمشيد مشايخي تقدير كردند

"من که ملول گشتمي از نفس فرشتگان ... 
اهالي تئاتر و سينما از "پنجاه سال سايه‌ي دوست داشتني" جمشيد مشايخي تقدير كردند

در برنامه‌ي تحت عنوان "پنجاه سال سايه‌ي دوست داشتني"، اهالي تئاتر و سينماي ايران از پنچاه سال حضور جمشيد مشايخي در عالم سينما و تئاتر ايران تقدير كردند.

قال و مقال عالمي مي‌کشم از براي تو

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، جمشيد مشايخي در اين مراسم گفت: اينجا ايران سرزمين مادري من است و از زماني كه به وجود آمده دلاوراني براي حفظ اين سرزمين به شهادت رسيدند و افتخار مي‌كنم كه در اين ميهن زيسته‌ام.

او سخنان كوتاهش را با اين بيت حافظ به پايان برد:

من که ملول گشتمي از نفس فرشتگان       قال و مقال عالمي مي‌کشم از براي تو

 عزت‌الله انتظامي:

از بازي جمشيد مشايخي لذت مي‌برم

در اين مراسم كه عصر14 آذر ماه به ميزباني خانه هنرمندان ايران برپا بود، عزت‌الله انتظامي به نمايندگي از اهالي تئاتر لوح تقدير خانه‌ي تئاتر را به جمشيد مشاخي اهدا كرد.

انتظامي در سخناني گفت: بهترين وقت و زندگي من در كنار مشايخي، نصيريان و كشاورز گذشت. با اين دوستان همكاري صميمي و صادقانه‌يي داشتيم و در فيلم "گاو" مهرجويي اولين كار سينمايي‌مان را در كنار يكديگر بوديم.

او ادامه داد: بعد از ورود به سينما هر كسي براي خودش راهي پيدا كرد و تا الآن هر كدام جايگاهي به‌دست آورده‌ايم و تا امروز دوام آورديم و كار سينما را حفظ كرديم.

آقاي بازيگر گفت: هميشه به بازي جمشيد مشايخي علاقه داشته‌ام و از بازي او لذت ‌برده‌ام .

او در پايان خاطرنشان كرد كه اين تقدير خيلي دير از اين هنرمند انجام مي‌شود.

سمندريان:

او صدف تئاتر ايران است

حميد سمندريان ديگر نماينده‌ي اهالي تئاتر، مشايخي را صدف تئاتر ايران دانست و اظهار داشت: او يكي از قدرت‌هاي تئاتر در 50 سال گذشته است كه انواع هنرها را دارد و شديدا عاشق پيشه است.

او از تجربه همكاري‌اش با اين بازيگر در نمايش "آندورا" ياد كرد و خاطرنشان كرد: او در اين نمايش نقش بسيار سختي را برعهده داشت كه تلفيقي از دو فرهنگ ايراني و فرنگي بود اما به راحتي، يك نفس كشيدن از پس آن برآمد و موجب حيرت‌ام شد.

اين كارگردان ادامه داد: جمشيد مشايخي بدون كوچك‌ترين اشاره آرام آرام فرهنگ نويسنده را از اين كار بيرون كشيد و به سرعت رشد كرد و بدون عيب و نقص با تمام قدرت بازي كرد.

آيدين آغداشلو:

به‌راستي او يك اسطوره زنده در كنار ماست

در ادامه آيدين آغداشلو نقاش از خاطره‌ي همكاري‌اش با اين بازيگر در "كمال‌الملك" علي حاتمي ياد كرد و گفت: زنده‌ياد حاتمي از من خواست تا در اين كار به عنوان مشاور حاضر باشم تا تذكراتي درباره روش نقاشي كشيدن ارايه كنم، اما زمانيكه جمشيد مشايخي را ديدم انگار خود كمال‌الملك را ديدم.

او در ادامه جمشيد مشايخي را با كمال‌الملك مقايسه كرد و افزود: هر دو در زندگي‌شان درست زيستند و اين گونه است كه هنرمندي در زمان حياتش اسطوره مي‌شود و مشايخي ذره‌اي از شكل اسطوره‌يي "كمال‌الملك" كه نقشش را با آن والايي بازي كرد، كم ندارد و او هم خلاق و درست و با آبرو زندگي كرده و براساس عقيده خودش حركت كرده است و به راستي يك اسطوره زنده در كنار ما است.

جعفر والي:

هيچ كاري را بدون مشاوره او انجام ندادم

جعفر والي پيشكسوت تئاتر نيز با بيان اين كه در طول اين سال‌ها با مشايخي همراه بوده است و پا به پاي هم پير شده‌اند، گفت: اين‌گونه زندگي قشنگ است. او يكي از همراه‌ترين آدم‌ها در كار هنري‌ام بوده است و هيچ كاري را بدون مشاوره او انجام ندادم و هزاران خاطره خوب با هم داريم كه هر كدام مي‌تواند زندگي ما را بسازد.

كشاورز:

همسر مشايخي هميشه او را همراهي كرد

محمدعلي كشاورز بازيگر پيشكسوت در سخنانش از "گيتي رئوفي" همسر جمشيد مشايخي نام برد و ادامه داد: او بود كه جمشيد را به اينجا رساند و در تمام مراحل زندگي‌اش هميارش بود و از جمشيد يك هنرمند بزرگ ساخت و فرزندي همچون نادر را تحويل جامعه داد.

وي خاطرنشان كرد: اگر ما چيزي ياد گرفتيم از اساتيدمان بوده است واميدوارم بچه‌هاي جواني كه الآن كار مي‌كنند و زحمت مي‌كشند، پخته شوند تا ديگران را بهره‌مند سازند.

تقدير اهالي سينما و اهداي تنديس ويژه

در ادامه داود رشيدي لوح انجمن بازيگران سينماي ايران به مشايخي اهدا كرد و اظهار اميدواري كرد: او سال‌هاي سال مقابل دوربين باشد و همه از او ياد بگيرند.

خسرو شكيبايي نيز تنديس ويژه انجمن بازيگران سينماي ايران را كه اختصاصا براي مشايخي ساخته شده بود اهداء كرد و گفت: كمتر كسي در ايران وجود دارد كه مشايخي را نشناسد. افتخار داشتم از جواني در خدمت ايشان بودم، لذت بردم و ياد گرفتم.

پروين سليمان هم كه يكي از لوح‌هاي مشايخي را اهداء كرد و گفت: ‌من يك عمر با جمشيد مشايخي كار كردم و در يك فيلم هم نقش مادرش را داشتم كه تا لحظه مرگ آن را فراموش نخواهم كرد.

به گزارش ايسنا اجراي اين برنامه را بهزاد فراهاني برعهده داشت و رويا تيموريان و اكبر عالمي هم از ديگر هنرمنداني بودند كه از كمال‌الملك سينماي ايران گفتند.

در حاشيه:

* لوح تقديري از طرف قاليباف شهردار تهران توسط محمدعلي كشاورز به جمشيد مشايخي اهداء‌ شد.

* فاضل جمشيدي به همراه گروهش به اجراي برنامه‌ي موسيقي پرداختند.

* در اين مراسم كه جمعيت زيادي حضور داشتند و عده‌يي ايستاده برنامه را دنبال مي‌كردند چهره‌هايي همچون مرتضي احمدي، هادي مرزبان، پرويز پورحسيني، ايرج راد، علي معلم، اصغر بيچاره، آزيتا لاچيني، علي دهكردي، مسعود رايگان، جهانگير الماسي، جلال معيريان، داريوش فرهنگ، حسين خاني بيك، آزيتا حاجيان و جمشيد شاه محمدي ، مهين شهابي، گوهر خيرانديش، داريوش اسدزاده ، جمشيد لايق حضور داشتند.

* اين برنامه با نمايش فيلم مستند جمشيد مشايخي به مدت 70 دقيقه و اجراي سرود

"اي ايران" توسط حاضران به پايان رسيد.

* برنامه‌ي "پنجاه سال سايه دوست داشتني" توسط خانه سينما، خانه تئاتر، انجمن بازيگران سينما، خانه هنرمندان، موسسه تصوير شهر، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و شركت فرهنگي هنري چهره آزاد برگزار شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha