• سه‌شنبه / ۲۷ آذر ۱۳۸۶ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8609-14371
  • خبرنگار : 71060

مسافران با بليط از "اتوبوس شب" گفتند

مسافران با بليط از "اتوبوس شب" گفتند

"اتوبوس شب" جديدترين ساخته‌ي كيومرث پوراحمد كارگردان فيلم‌هايي چون "شب يلدا"، "قصه‌هاي مجيد"، "خواهران غريب"، "به‌خاطرهانيه"، "نان وشعر" اين روزها در سينماها به نمايش درآمده است.

بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نظر تعدادي از تماشاگران فيلم را پرسيد كه در پي مي‌آيد.

پسري 23 ساله دانشجوي به بازي‌هاي فيلم اشاره كرد و گفت: خسرو شكيبايي و محمدرضا فروتن بازي‌هاي زيبايي داشتند. گريم و طراحي لباس هم كمك كرده بود تا بازي‌ها به شكل باورپذيرتر درآيند.

او درباره‌ي داستان "اتوبوس شب" هم ادامه داد: انتخاب سوژه به‌خوبي صورت گرفته است، همچون فيلم‌هاي اوايل دهه 70 دفاع مقدس، جريان‌هاي عشقي به شيوه‌اي كليشه‌اي مطرح نشده و پايان فيلم ساده و خوب بود. مخاطب در انتهاي فيلم در دوگانگي قرار مي‌گيرد كه بالاخره اين اثر پاياني تراژيك دارد و يا وجوه مثبت آن بيشتر مطرح شده است.

پسري 26 ساله و ديپلمه نيز گفت: ريتم فيلم تُند و گاهي كندتر پيش مي‌رود و در عين حال داستان فيلم خوب بود، اما جاي كار بيشتري داشت.

خانمي 50 ساله هم با بيان اينكه "اتوبوس شب" فيلم خوبي بود، ادامه داد: جوانان را با برخي مسايل جنگ آشنا مي‌كرد و در عين حال الگويي مناسب براي دفاع از ميهن به آن‌ها ارايه كرد.

خانمي 23 ساله، دانشجوي كارشناسي ارشد فلسفه هم گفت: "اتوبوس شب" جنگ را بعد از 20 سال با ديدگاهي كه متعلق به سال 2007 است مورد بررسي قرار داده است. حتي مسائل سياسي بعد از صدام حسين نيز در اين فيلم رعايت شده و كارگردان با توجه به روابط فعلي ايران و عراق دست به ساخت فيلم زده است.

و در عين حال خاطرنشان كرد: "اتوبوس شب" خيلي واقعي نبود و بيشتر حالت شعاري داشت.

خانمي 24 ساله و دانشجو هم در ابتدا از بازي خوب شكيبايي و مهرداد صديقيان ياد مي‌كند.

او در عين گفت: جمع‌كردن اين همه شعار آن‌هم در مدتي كم‌تر از 100 دقيقه باعث شده است، خشونت جنگ كم‌تر مطرح شود و فيلم حالت شعارگونه پيدا كند. اين در شرايطي است كه حتي بعد از گذشت 20 سال از جنگ، هنوز افراد زيادي را داريم كه عوارض جنگ را تحمل مي‌كنند.

در "اتوبوس شب" مطرح شد؛ گرچه ملت عراق همواره مورد ظلم قرار گرفته‌اند، اما اگر خودشان هم صاحب قدرت شوند، افرادي زورگو هستند.

پسري 24 ساله و دانشجوي هم به ايسنا گفت: در تمام مدت فيلم تماشاگر منتظر است تا با حركتي از سوي اسيران عراقي، داستان تغيير كند. اما به جز در موردي جزئي و زودگذر اتفاقي نمي‌افتد و از اين نظر بين داستان فيلم و افكار مخاطب دوگانگي ايجاد مي‌شود.

او ادامه داد: دوگانگي ديگري هم درباره‌ي شخصيت "فاروق" (محمدرضا فروتن) رخ مي‌دهد كه همواره تماشاگر منتظر است، او با حركتي نشان بدهد كه همچنان وفادار به ارتش عراق است و اين مساله تا آخر فيلم باعث استرس و نگراني بيننده مي‌شود.

پسري 23 ساله و ديپلمه هم گفت: "اتوبوس شب" فيلمي است كه ارزش دوبار ديدن را دارد.

دوست داشتم بعد از ديدن دواثر ناموفق از كيومرث پوراحمد، با ديدن اين فيلم به ياد "شب يلدا" و "قصه‌هاي مجيد" بي‌افتم و ناموفق بودن آن دو اثر را فراموش كنم. در عين حال كه نمي‌توان اين فيلم را به نوعي شاهكار در نظر گرفت اما نسبت به فيلم‌هاي فعلي كه معمولاً ضعيف هستند، اين فيلم ارتباط بهتري با مخاطب برقرار كرده است و بنده  ترجيح مي‌دهم به جاي ديدن فيلم‌هاي ديگر همين فيلم را يك‌بار ديگر ببينم.

پسري 23 ساله و ديپلمه هم كه از بازي خسرو شكيبايي لذت برده است، معتقد است: سكانسي از فيلم كه دعواي بين خسرو شكيبايي و مهرداد صديقيان (عيسي) را به تصوير مي‌كشد، انسان را به ياد بازي‌هاي دهه 60 شكيبايي مي‌اندازد.

پسري 25 ساله دانشجوي جامعه‌شناسي هم به رويكرد ضدجنگ و انسان دوستانه "اتوبوس شب" اشاره كرد و افزود: اين فيلم را مي‌توان در دسته كارهاي ايدئولوژيك سينما قرار داد. 

او به ديالوگ "چرا مي‌كشي؟" "عيسي" در بخشي كه دوستش در تونل كشته مي‌شود، اشاره كرد و اين ديالوگ را از ديالوگ‌هاي مجادله برانگيز فيلم برشمرد.

پسري 25 ساله دانشجوي فلسفه هم گفت: به نظر مي‌رسد نه تنها اسرايي كه در اين فيلم حضور دارند، بلكه خود آن جوان بسيجي (عيسي) و ساير هم‌رزمانش نيز به نوعي اسير شرايط جنگ هستند. شايد اگر مشاوره‌هاي حبيب احمدزاده به عنوان نويسنده در تدوين نسخه نهايي فيلم‌نامه نبود و كيومرث پوراحمد به تنهايي داستان را مي‌نوشت "اتوبوس شب" مي‌توانست اقتباس خوب سينما از ادبيات باشد.

خانمي 24 ساله و دانشجو هم از سياه و سفيد بودن فيلم گلايه‌مند است و گفت: تماشاگر امروز، ترجيح مي‌دهد در فيلم‌ها شاهد جديدترين تكنولوژي‌ها باشد.

او به داستان "اتوبوس شب" اشاره دارد و افزود: ما سعي كنيم ايرانيان و عراقيان را تا اين اندازه نزديك نشان بدهيم، خيلي خوب نيست و در عين حال كه معتقدم جنگ همواره بين مردم دو كشور نبوده است. اما فكر مي‌كنم براي نشان دادن دوستي ملت‌ها راه‌هاي بهتري هم وجود دارد.

خانمي 21 ساله دانشجوي ارتباطات از بازي خوب محمدرضا فروتن ياد كرد و گفت: سكانس پاياني فيلم هم به طور هم‌زمان با بهره‌گيري از پس زمينه‌هاي رمانتيك سعي در تعديل خشونت جنگ دارد.

به گزارش ايسنا، "اتوبوس شب" روايت‌گر گوشه‌اي از زندگي "عيسي" و"فاروق" است كه پس از سالها همديگر را مي‌بينند و خاطرات دوران جنگ را مرور مي‌كنند.

"عيسي" جوان رزمنده‌اي است كه مأموريت انتقال اسراي جنگي به پشت جبهه را دارد كه "فاروق" هم يكي از آنهاست.

در "اتوبوس شب" محمدرضا فروتن بازيگر نقش "فاروق" در كنار خسرو شكيبايي كه در نقش عمو رحيم راننده اتوبوس است در اين فيلم بازي مي‌كند و مهرداد صديقيان نيز پس از اولين تجربه سينمايي‌اش در "عصرجمعه" مقابل دوربين پوراحمد رفته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha