• دوشنبه / ۳ دی ۱۳۸۶ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: علمی2
  • کد خبر: 8610-01407

با گفت‌وگوي معتمدآريا با خاتمي، ده نشان افتخار "چلچراغي‌ها" اهدا شدند

با گفت‌وگوي معتمدآريا با خاتمي، 
ده نشان افتخار "چلچراغي‌ها" اهدا شدند

دومين شب چله‌ي چل‌چراغي‌ها با اهداي ده نشان افتخار به برگزيدگاني از حوزه‌ي دفاع مقدس، سينما، ورزش، ادبيات، موسيقي و گفت‌وگوي فاطمه معتمدآريا با سيدمحمد خاتمي به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي تمدن‌ها و فرهنگ‌ها با تاكيد بر لزوم ارتقاي جايگاه ايران در عرصه‌ي بين‌المللي، اظهار اميدواري كرد: روزهاي روشن‌تري را در اين عرصه براي كشورمان شاهد باشيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي در جلسه‌ي پرسش و پاسخ كوتاهي كه «فاطمه معتمدآريا» نقش مجري را در آن ايفا مي‌كرد، در پاسخ به پرسش وي مبني بر اين‌كه چه زماني براي نخستين بار ديوان «حافظ» به دست گرفتيد؟ گفت: يادم نيست! با حافظ خيلي سر و كار داشته‌ام؛ اما به درستي اولين باري را كه حافظ به دست گرفتم، به ياد ندارم.

وي افزود: در مكتب‌خانه‌هاي‌ قديم پس از آموزش قرآن، سعدي و حافظ مي‌خواندند، ولي من مكتب كم رفتم و از دبستان شروع كردم. در خانه‌ي ما پدرم كه يك روحاني بود، اهل ذوق و ادب بود. ايشان وقتي معاني‌البيان درس مي‌دادند از اشعار فارسي به عنوان شاهد مثال استفاده مي‌كردند؛ از اين رو من از همان ابتدا با حافظ و سعدي آشنا شدم و حافظ را آيينه‌ي تمام‌نماي فاخر جان بلند ايراني مي‌دانم.

خاتمي در ادامه به درخواست فاطمه معتمدآريا، تفالي به ديوان حافظ به نيت جمع حاضر در مراسم زد و اين بيت آمد:

دوش در حلقه ما قصه گيسوي تو بود          تا دل شب سخن از سلسله موي تو بود

او در پاسخ به پرسش ديگر مجري در بيان رمز ارتباطش با جوانان گفت: من فقط مي‌توانم بگويم جوانان را دوست دارم.

خاتمي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين كه آيا مي‌دانيد جوانان نيز چه‌قدر شما را دوست دارند؟ اظهار داشت: متشكرم! به آنها ارادت دارم. محبت را از آن‌ها مي‌بينم و فكر مي‌كنم با وجود فاصله‌ي سني، هم‌زباني و هم‌دلي در بين ما وجود دارد. كاري كه من كردم اين است كه جوانان را باور و سعي كنم به گونه‌اي كه هستند به آنها نگاه كنم، نمي‌دانم چه‌قدر موفق بوده‌ام، فقط مي‌دانم جوانان از اين‌كه من چه‌قدر تلاش كرده‌ام، آگاهند.

خاتمي در ادامه در پاسخ به پرسش ديگر معتمدآريا درباره نوع سخن‌گفتنش با مردم و تاثيرگذاري آن در ارتباط با جوانان، اظهار داشت: شما هنرمندان به‌خصوص شما خانم معتمدآريا شخصيت‌هاي اخلاقي هستيد كه متعلق به يك نسل نيستيد؛ متعلق به ايران هستيد و نه تنها اين نسل بلكه نسل‌هاي بعدي به شما احترام مي‌گذارند.

معتمدآريا در ادامه‌ي پرسش و پاسخ كوتاه خود با خاتمي به مستندي كه از دوران رياست‌جمهوري وي تهيه كرده اشاره و از آن به عنوان كالاي ذي‌قيمتي كه در گنجينه‌ي منزل خود آن را نگهداري مي‌كند ياد كرد.

خاتمي هم در ادامه در بيان رمز ارتباط مستحكم خود با قشرهاي مختلف جامعه‌ي ايراني گفت: نمي‌دانم. من قطره‌اي بسيار كوچك و ناچيز از اقيانوس عظمت و بزرگي ملت ايران هستم و به اين افتخار مي‌كنم كه ايراني‌ام.

وي در پايان تاكيد كرد: ايران بسيار بزرگ است و بايد جايگاهي بالاتر از آن‌چه امروز دارد، در عرصه‌ي بين‌المللي داشته باشد. ان‌شاءالله با همت، انديشه‌ي بلند و دل‌هاي آزاد، روزهاي روشن‌تري را براي ايران عزيز ببينيم.

بنا بر اين گزارش، در ابتداي اين برنامه ده نشان افتخار اين شب بدين ترتيب اهدا شد:

نشان افتخار" اين نشريه به فرزند شهيد محمد بروجردي - از رزمندگان دفاع مقدس - اهدا شد.

همچنين نشان "افتخار ملي در حوزه ورزش" به نمايندگان تيم ملي واليبال نوجوانان ايران اهدا شد.

در بخش "محبوبيت نسل سوم" نيز نشان افتخار با حضور هانيه توسلي و علي ميرميراني به عادل فردوسي‌پور اهدا شد.

در بخش ديگري از مراسم، نشان "افتخار ملي موسيقي" از سوي خوانندگان و مخاطبان نشريه به محسن نامجو به عنوان اعجوبه‌ي موسيقي معاصر ايران اهدا شد.

در ادامه، "نشان افتخار ملي ادبيات ايران" به هوشنگ مرادي كرماني اهدا شد كه اين جايزه توسط بهاره رهنما و فرزاد حسني به اين نويسنده داده شد.

نشان "افتخار ملي فعاليت‌هاي اجتماعي" را هم به مهتاب كرامتي - بازيگر و نماينده‌ي حسن نيت يونيسف در ايران - اهدا كردند.

"نشان افتخار ملي نسل سوم و محبوب" نيز با حضور بهزاد فرهاني به دخترش گلشيفته فرهاني تعلق گرفت.

"نشان افتخار ملي حوزه سينما" با حضور منصور ضابطيان و پگاه آهنگراني به پرويز پرستويي اهدا شد.

چلچراغي‌ها "نشان ملي يك عمر افتخار" را با حضور فريدون عموزاده خليلي به پوران شريعت رضوي اهدا كردند.

همچنين با اهداي لوح تقديري به همسر زنده‌ياد قيصر امين‌پور، ياد اين شاعر را گرامي داشتند.

در ادامه اهالي چلچراغ به پاس گذشت يك سال از اهداي نشان خلاقيت هنري شب چله‌ي گذشته‌ي خود به مهران مديري و پيمان قاسم‌خاني دوباره لوح تقديري را براي يادآوري اين مساله به اين دو هنرمند اهدا كردند.

همچنين در بخش ديگري از اين مراسم از سهيل سلماني و شيما شهرابي به عنوان اعضاي فعال نشريه تقدير شد.

آنچه هنرمندان و برگزيدگان گفتند

عليرضا ظريفيان در اين مراسم گفت: من عضو كوچكي از رزمندگاني بودم كه خاك ايران را حفظ كردند.

وي ادامه داد: شهيد بروجردي بزرگ‌مردي بود كه قبل از اين‌كه مجاهد بزرگي باشد انساني از جنس اخلاق، مهرباني و لبخند بود و به حق نام مسيح كردستان را به او لقب دادند.

ظريفيان تصريح كرد: شهيد بروجردي به ما آموخت كه مي‌توان انقلابي بود، ولي حقوق ديگران را رعايت كرد. مي‌توان انقلابي بود، ولي حرمت ديگران را حفظ كرد و به آن‌ها احترام گذاشت. زيرا او اصل را بر برائت انسان‌ها و خوبي آن‌ها گذاشته بود.

و در ادامه علي مير ميراني در تقدير از عادل فردوسي‌پور گفت: او يك شاعر توانمند و مرد تعبير و عبارت و واژه است.

هانيه توسلي نيز پيش از اهداي لوح تقدير به فردوسي‌پور گفت: چندسالي است كه او را مي‌شناسم و از اولين برخورد احساس كردم كه شاعر قدرمت‌مندي است؛ هرچند كه امروز به‌عنوان يك شاعر مشهور نيست؛ ولي قدرت كلام او و واژه‌هايي كه استفاده مي‌كند وصف‌ناشدني است و قطعاً به زودي به عنوان يك شاعر معروف خواهد شد.

عادل فردوسي‌پور نيز بعد از دريافت نشان محبوبيت نسل سوم گفت: وقتي از عنوان شاعر استفاده شد؛ تنها كسي را كه براي دريافت اين نشان تصور نمي‌كردم خودم بودم. خوشحالم كه امروز از سوي نسل جوان انتخاب شدم، هرچند كه فكر مي‌كنم حفظ قهرماني خيلي سخت است، ولي سعي مي‌كنم كه اين اتفاق بي‌افتد.

محسن نامجو نيز بعد از دريافت نشان افتخار و سپاسگذاري ادامه داد: يادتان نرود كه با سهل‌انگاري كه من در حفظ وسايل شخصي‌ام داشتم، امروز تمام آهنگ‌هايم پخش شدند و با وجود اين‌كه بايد از اين استقبال و اشتياق خوشحال باشم، اما بايد اعلام كنم كه اين سي‌دي‌ها به صورت غيرقانوني منتشر شده است و اين پخش غيرقانوني مي‌تواند براي من دردسرساز باشد.

وي سپس ياد احمد دهقان را به عنوان يك نويسنده تأثيرگذار گرامي‌داشت و افزود: در سفري كه چندي قبل داشتم. مجموعه داستان "من قاتل پسرتان هستم" را خواندم كه طي اين يك‌ساله تأثيرگذارترين داستان براي‌ام بوده است و براي اولين‌بار براساس يك كتاب، ملودي در ذهنم شكل گرفت و اميدوارم روزي قطعه‌اي براساس آن بسازم.

هوشنگ مرادي كرماني هم كه نشان افتخار ملي را در حوزه‌ي ادبيات دريافت مي‌كرد، گفت: با وجود اين‌كه من از نسل دايناسور‌ها هستم و شما از نسل سوم، ولي به قول كرماني‌ها بعد از دريافت اين نشان "قدم بلند شد" و خوشحالم كه دوستان چلچراغي كه خودشان قلم‌هاي گرم و مهرباني دارند، اين انتخاب را انجام دادند و چراغ دلم را گرم و روشن كردند.

گلشيفته فراهاني هم كه نشان افتخار نسل سومي را مي‌گرفت از برنامه‌ي سال گذشته‌ ياد كرد و گفت: سال گذشته در شب چله چلچراغ بخش‌هايي از "سنتوري" را نمايش دادند كه البته اكران نشد، امسال هم فيلم "نيوه‌مانگ" را دارم كه آن هم قطعاً نمايش داده نمي‌شود، ولي اميدوارم حداقل دو فيلمي را كه براي جشنواره امسال بازي كرده‌ام اكران شود تا از شرمندگي شما دربيايم.

وي سپس از تمام حاضران در اين مراسم درخواست كرد تا براي 10 ثانيه به ياد رسول ملاقلي‌پور و خيلي‌ها كه امروز قدرشان را ندانسته‌ايم دست بزنند.

به گزارش ايسنا، و در ادامه تصاويري از مراسم تقدير سال گذشته‌ي شب چله‌ چراغ كه به بزرگداشت قيصر امين‌پور اختصاص داشت، به نمايش درآمد و سپس حسين زمان و دكتر چراغعلي با اجراي قطعاتي به استقبال ترانه "نوبت عاشقان" از سروده‌هاي قيصر امين‌پور رفتند و سرانجام ترانه‌ي "اي ايران را به ياد مجاهدان، رزمندگان و جانبازاني كه طي اين سال‌ها مورد بي‌مهري قرار گرفتند، خواندند.

در بخش ديگري از اين مراسم فريدون عموزاده خليلي نشان يك عمر افتخار را براي گرامي‌داشت ياد دكتر علي شريعتي به پوران شريعت رضوي اهدا مي‌كرد، گفت: دكتر علي شريعتي نماد بزرگي براي نسل ما بود، اما براي من تعجب‌آور است كه دكتر شريعتي در نسل سوم هم تداوم پيدا كرده است و جوان‌ها براي نشان يك عمر افتخار باز هم نام شريعتي را بالاتر از همه قرار مي‌دهند.

پوران شريعت رضوي نيز بعد از دريافت نشان يك عمر افتخار با خواندن اشعاري از سعدي گفت:

"سعديا مرد نكونام نميرد هرگز   مرده آن است كه نامش به نكويي نبرد"

او ادامه داد: افرادي چون دكتر علي شريعتي و قيصر امين‌پور هميشه زنده هستند هرچند كه من هم تعجب مي‌كنم كه نسل جوان تا اين اندازه به شريعتي لطف دارند. هرچند كه او در هيچ حكومت و نظام و تبليغي حتي بردن نامش مجاز نبود، اما شما هم‌چنان به او احساس نزديكي داريد.

پوران شريعت رضوي در پايان گفت: من و فرزندانم سي‌سال است كه آثار شريعتي را نگه‌داشته‌ايم، ولي شما بيشتر از ما از او تجليل كرديد، زيرا كه شريعتي و امسال او علي‌رغم نبود تبليغ، ريشه دوانده‌اند.

در ادامه پوران شريعت رضوي لوح يادبودي به همسر زنده‌ياد قيصر امين‌پور اهدا كرد.

در حاشيه

* به گزارش ايسنا، ‌اين مراسم كه با يك‌ساعت تأخير و با اجراي اميرمهدي ژوله آغاز شد.

*مهتاب كرامتي براي دريافت جايزه در مراسم نبود.

* پرويز پرستويي نيز كه براي اكران فيلم "به‌نام پدر" به كيش سفر كرده بود به جاي سخنراني در كليپي با تشكر از اين انتخاب گفت: اين جايزه به مردم متعلق است و من تنها سعي دارم تا امانت‌دار خوبي باشم؛ زيرا كه هيچ‌كدام از ما بدون مخاطب معنا نداريم.

* با خواندن ترانه "اي ايران" تمام ايستادند و جمله "ايران ايران، سرت رو تن من نباشه گر كه بيگانه بشه هموطن من" را با هم خواندند.

* فاطمه معتمدآريا خطاب به سيد محمد خاتمي گفت: آقاي خاتمي با حضورشان در اين مراسم روي همه هنرمندان را كم كردند و اين استقبال و اشتياقي كه تك‌تك حاضران اين مراسم براي ديدن ايشان داشتند وصف‌ناشدني است.

او گفت: سيد محمد خاتمي جزو استثناهاي تاريخ فرهنگ ماست و براي من جالب اين بود كه در دوره وزارت ايشان در ارشاد، همه ما هنرمندان را به نام مي‌شناختند و اين مساله بزرگ‌ترين افتخار براي من است. پس مي‌خواهم با اين انرژي مثبتي كه در نسل جديد و جوان دارند، از براي ما دعا كنند تا هرسال به هم نزديك‌تر شويم و اين عشق و محبت‌ در دل‌هايمان بيشتر از قبل ريشه بدواند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha