• سه‌شنبه / ۱۱ دی ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8610-05465

با حضور رييس مجلس، معاون علمي رييس جمهور و وزير علوم؛ پيكر «دكتر محمد علي كاردان» بر فراز دستهاي دانشگاهيان از مقابل مسجد دانشگاه تهران تشييع شد

با حضور رييس مجلس، معاون علمي رييس جمهور و وزير علوم؛
پيكر «دكتر محمد علي كاردان» بر فراز دستهاي دانشگاهيان از مقابل مسجد دانشگاه تهران تشييع شد

پيكر «دكتر محمدعلي كاردان» استاد دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران صبح امروز با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي، معاون علمي رييس جمهور و وزير علوم بر فراز دستهاي دانشگاهيان از مقابل مسجد دانشگاه تهران تشييع شد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پيكر دكتر كاردان استاد ممتاز دانشگاه تهران و چهره ماندگار رشته تعليم و تربيت، صبح امروز در فضايي آكنده از حزن و اندوه، با حضور رييس دانشگاه تهران، جمعي از مسؤولان و جامعه فرهنگي دانشگاهي كشور از مقابل مسجد دانشگاه تهران به سمت قطعه «نام‌آوران و هنرمندان» بهشت‌زهرا (س) تشييع و به خاك سپرده شد.

همچنين در اين مراسم علاوه بر دانشجويان و اساتيد، دكتر عارف معاون اول دولت سابق، دكتر توفيقي وزير سابق علوم، حجت‌الاسلام و المسلمين ابوترابي نايب رييس مجلس و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و تني چند از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دكتر حسن حبيبي رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي و جمعي از اعضاي فرهنگستانهاي هنر و علوم و همچنين نماينده يونسكو در ايران نيز حضور داشتند.

آيت‌الله عميد زنجاني رييس دانشگاه تهران در اين مراسم با بيان اينكه دكتر كاردان در زمان حيات خود خواستار حضور و سخنراني رييس دانشگاه تهران در مراسم تشييع جنازه خود شده بود، گفت: ماه گذشته مراسم تجليل از اين استاد فرزانه در دانشكده روانشناسي دانشگاه تهران برگزار و از مقام علمي استاد تجليل شد.

وي با بيان اينكه تمام اساتيد بر اين امر واقفند كه مقام علمي مرحوم كاردان قابل توصيف نيست، عنوان كرد: ايشان، استاد برجسته دانشگاه تهران و عضو فرهنگستان علوم بوده‌اند كه در طي مراتب دانشگاهي خود همواره موفق بودند و توانستند درجات و مراتب علمي و دانشگاهي را با سرعت و دقت پيش ببرند.

وي افزود: اينكه يك دانشمند دانشگاهي، بتواند در زمان لازم ارتقا گرفته و پايه‌هايش از نظر علمي منظم باشند بسيار حائز اهميت است كه دكتر كاردان يك استاد منظم دانشگاهي به تمام معنا و قابل توصيف هستند.

رييس دانشگاه تهران اظهار كرد: ‌محافل دانشگاهي، ‌محافل ستايش افراد نيست و تجليل از استاد قطعا تجليل از علم و تلاش علمي اوست و قطعا استادي كه بتواند سلسله مراتب علمي را طي كند، موفق ناميده مي‌شود.

عميد زنجاني با بيان اينكه مرحوم كاردان در مديريت‌هاي دانشگاه تهران نيز سهم به سزايي داشته گفت: ايشان در سمت‌هاي مديريتي هم علاقه خود را به دانشگاه تهران نشان داده‌اند.

رييس دانشگاه تهران همچنين با اشاره به حضور وزير علوم در اين مراسم، اظهار كرد: حضور ايشان در اين محفل با توجه به اينكه استاد كاردان استاد موفقي بوده‌اند نشان دهنده تلاش وزارت علوم در تجليل علم است و به طور كلي تلاش وزير علوم در ارتقاي علمي كشور در طي اين دو سال گذشته قابل تجليل است.

وي با اشاره به حضور رييس مجلس شوراي اسلامي در اين مراسم گفت: ايشان نيز عضو هيات علمي دانشگاه تهران هستند كه حضور اعضاي هيات علمي دانشگاه تهران در سمت هاي مديريتي نظام از افتخارات دانشگاه تهران است.

گفتني است، دكتر علي محمد كاردان استاد ممتاز دانشگاه تهران بود كه پنجشنبه شب در سن 80 سالگي بر اثر بيماري دار فاني را وادع گفت.

دكتر كاردان از شاگردان ايرانى «ژان پياژه» و بنيانگذار رشته روانشناسى و علوم تربيتى در دانشگاه تهران بود.

گفتني است، مجلس ترحيم اين استاد فرهيخته روز پنجشنبه 13 دي ماه از ساعت 13 در مسجد نور برگزار مي‌شود.

نگاهي به زندگي علمي استاد كاردان

دكتر محمدعلي كاردان در فروردين 1306 چشم به جهان گشود و پس از طي دوران تحصيل خود در دانشسراي عالي در سال 1325 و كسب مدرك ليسانس فلسفه و علوم تربيتي در سال 1328 موفق به دريافت درجه دكترا از ژنو شد و در سال 1337 به عنوان دانشيار دانشگاه تهران مشغول به تدريس شد.

وي در موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي عضويت داشت و در دوراني هم به عنوان مدير كل آموزشي دانشگاه تهران، رياست دانشكده علوم تربيتي و مديريت موسسه روانشناسي خدمت كرده است.

وي از برگزار كنندگان اولين كنكور سراسري در سال 1342 بود و از سال 1369 تا كنون در فرهنگستان علوم عضويت داشته است.

مرحوم دكتر علي محمد كاردان در سمت مدير گروه علوم تربيتي سازمان تهيه و تدوين كتاب درسي و دانشگاهي «سمت»، نيز فعاليت داشته و در شوراي پژوهشي «پژوهشگاه علوم انساني»، هيات مميزه دانشگاه تهران، شوراي عالي آوزش و پرورش موسس انجمن روانشناسي اجتماعي ايران نيز عضويت داشته است.

وي نخستين مدرس روانشناسي اجتماعي و روش تحقيق در ايران و نخستين برگزيده چهره ماندگار در حوزه تعليم و تربيت، از اساتيد با سابقه آموزش و پرورش و از بنيان گذاران دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي نيز بوده است.

دكتر كاردان از جمله كساني بود كه هم به تدريس و كلاس درس تسلط داشت و هم استعداد مديريتي و برنامه ريزي در نهاد او وجود داشت به گونه ايي كه نظام مسايل آموزشي و كيفيت دانشجو پذيري دانشگاه تهران مرهون كوشش و توانايي اوست.

گفتني است آثار مرحوم دكتر كاردان عبارتند از 10 عنوان اثر تاليفي، 22 عنوان ترجمه، ‌55 عنوان تاليف مقاله، ‌6 عنوان ترجمه مقاله و 27 عنوان مقاله ارائه شده در كنفرانس‌ها و سمينارهاي داخلي و خارجي.

آنان كه در دوران رياست دكتر كاردان بر دانشكده علوم تربيتي دانشگاه تهران با او كار كرده‌اند، نظم و ترتيب و مديريت و سازماندهي او را مي‌ستايند و استادان و دانشجويان، او را از مديراني مي‌دانند كه جامع علم و عمل و واجد مسايل قوي و علي تعليم و تربي بوده است و آنان كه در زمان مديريت آموزشي دانشگاه تهران با او همكاري داشته‌اند،‌او را از كساني برمي‌شمارند كه ميان علوم تجربي و علوم انساني و اسلامي تعامل برقرار مي‌نمود و معتقد بود كه اين دو گرايش همچون تن و جان، مكمل يكديگرند و دانشگاه واقعي آنجاست كه دانشجويان آن را در اين زمينه به افراط و تفريط كشانده نشوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha