• چهارشنبه / ۱۹ دی ۱۳۸۶ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8610-08545
  • خبرنگار : 71191

تيرآهن‌ها نفس حصار صفوي تهران را به شماره انداخته‌اند محمدحسن محبعلي: ساخت مجتمع در عودلاجان فاجعه است

تيرآهن‌ها نفس حصار صفوي تهران را به شماره انداخته‌اند
محمدحسن محبعلي:
ساخت مجتمع در عودلاجان فاجعه است

يك مدرس دانشگاه و آسيب‌شناس بناهاي تاريخي وضعيت بافت‌هاي تاريخي تهران را بسيار نامناسبت دانست و گفت: ساخت و سازهاي كنوني در بافت‌هاي تاريخي تهران، اين پايتخت 200 ساله را در آينده با مشكلات بسيار زيادي روبه‌رو مي‌كنند.

محمدحسن محبعلي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: تهران با بافت‌هاي تاريخي‌اش حرايم و ضوابطي دارد كه هريك از آن‌ها بايد مطالعه و بررسي شوند.

وي ادامه داد: اكنون در بافت‌هاي تاريخي مجوز ساختمان‌هاي شش يا هفت طبقه داده مي‌شود كه اين اجازه دادن در مناطق شلوغي كه هيچ خدماتي ندارند و هيچ چيزي در آن‌ها پيش‌بيني نمي‌شود، مشكلات زيادي را ايجاد مي‌كند.

او همچنين با اشاره به ساخت مجتمعي چند طبقه در محله‌ي عودلاجان نبش كوچه‌ي ميرزا محمود وزير و روبه‌روي خانه‌ي قوام‌الدوله كه ديد منظري منطقه را به‌شكل كلي از بين مي‌برد، اين ساخت‌وساز را فاجعه ناميد و اظهار داشت: اين ساخت و سازها در اين بافت‌ها موجب زير پا گذاشتن ضوابط مي‌شوند و جاي اين اقدامات در آن منطقه نيست.

اين مدرس دانشگاه ساخت و سازها را از نظر شهرسازي مدرن كار اشتباهي دانست و گفت: اين ساخت و سازها در آينده از نظر شهرسازي قديم، بافت‌هاي فرهنگي، شلوغي‌هايي كه در تهران به‌وجود مي‌آيند و شهرسازي مدرن، مشكلات زيادي را ايجاد مي‌كنند.

محبعلي با بيان اين‌كه افزايش جمعيت يكي از مهم‌ترين دلايل اين ساخت و سازهاست و افزود: با اين كار مشكلات در آينده به‌گونه‌اي مي‌شوند كه 20 سال ديگر، بزرگ‌ترين مشكل شهري همين ساخت و سازها خواهد شد و بايد آن‌ها را خراب و منطقه را آزاد كرد.

وي اضافه كرد: مشخص نيست، شهرداري چگونه به اين ساخت و سازها مجوز مي‌دهد و با اين روند، در آينده هيچ بافت تاريخي باقي نمي‌ماند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha