• شنبه / ۶ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8611-03190

جايزه‌ي شعر خبرنگاران 29 بهمن اهدا مي‌شود اكبرياني: كيفيت شعرهاي امسال بهتر شده است

جايزه‌ي شعر خبرنگاران 29 بهمن اهدا مي‌شود
اكبرياني: كيفيت شعرهاي امسال بهتر شده است

مراسم پاياني «جايزه‌ي شعر خبرنگاران» 29 بهمن‌ماه با تقدير از يك شاعر پيشكسوت برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «آن‌سوي نقطه‌چين‌ها...» عمران صلاحي، «از ريشه تا زمزمه‌ي برگ» كامل طالبيان،‌ «بي‌ هيچ ترسي از جاذبه‌ي زمين» مهري جعفري، «ترنم داوودي سكوت» قرباني وليئي، «تو كجاست؟» م. مؤيد، «رديف كاج‌ها و گربه‌هاي سفيد» وحيد شريفيان، «زن، تاريكي، كلمات» حافظ موسوي، «ژئوسئانس من» محمد رمضاني فرخاني، «ساعت 10 صبح بود» احمدرضا احمدي، «شايد گناه از عينك من باشد» عليرضا طبايي و «صوت حلزوني نيستي» سميرا يحيايي با داوري: محمدهاشم اكبرياني، عليرضا بهرامي، سپيده جديري، زهير توكلي و عليرضا بهنام به عنوان نامزدهاي اين دوره از جايزه معرفي شده‌اند.

محمدهاشم اكبرياني - دبير جايزه - كه امروز در يك نشست خبري در دفتر سايت ادبي والس سخن مي‌گفت، اظهار كرد: هدف ما بر اين بوده كه جايزه خصوصي باشد و به سمت نهادهاي دولتي نرود. همچنين سعي داشته‌ايم كه اين جايزه خودش را به جامعه‌ي ادبي معرفي كند.

او با اشاره به اين‌كه امسال تلاش بيش‌تري براي گردآوري آثار منتشرشده صورت گرفته است، تصريح كرد: درمجموع 67 اثر به دبيرخانه رسيده كه تقريبا دو، سه عنوان بيش‌تر از سال گذشته است. اين 67 اثر توسط داوران بررسي شدند. درواقع امسال كتاب‌هاي غربال‌شده را در اختيار داوران قرار نداديم و داوران موظف شدند همه‌ي كتاب‌ها را بخوانند و بررسي كنند.

او در ادامه با بيان اين مطلب كه سعي كرديم شاعراني را كه كم‌تر شناخته شده‌اند، اما شعرهاي برجسته‌اي دارند، به جامعه‌ي ادبي معرفي كنيم، خاطرنشان كرد: امسال بخش تقديري را به جايزه اضافه كرده‌ايم و از يكي از شاعراني كه تلاش بيش‌تري داشته و عمري را در اين راه گذاشته‌ است، تقدير مي‌كنيم.

اين شاعر و روزنامه‌نگار با يادآوري اين مسأله كه جايزه‌ي شعر خبرنگاران، تنها جايزه‌ي كتاب شعر در بخش خصوصي است، تصريح كرد: اين جايزه تمام كتاب‌هاي شعر را كه در سال 85 منتشر شده‌اند، بررسي كرده است و در نهايت، يك اثر به عنوان اثر برگزيده معرفي و از دو اثر ديگر تقدير مي‌شود.

او همچنين گفت: ما سعي كرده‌ايم خبرنگاران نقش اصلي را در گردش كاري جايزه‌ي خبرنگاران داشته باشند و در برگزيدن و انتخاب نامزدها، خبرنگار بودن اهميتي ندارد. جايزه به اين دليل جايزه‌ي شعر خبرنگاران ناميده مي‌شود كه داوران آن، شاعران و منتقدان ادبي هستند كه در رسانه‌ها فعاليت مي‌كنند.

اكبرياني افزود: تعدادي از كتاب‌ها دير به دبيرخانه رسيدند كه نزديك به 8 تا 10 عنوان مي‌شوند و به همين دليل نتوانستند در جايزه شركت كنند. همچنين از آن‌جايي كه كتاب «من و خزان و تو» مفتون اميني توسط نشر امرود با مديريت پونه ندائي منتشر شده، به صلاحديد مدير انتشارات، كه حمايت‌كننده‌ي مالي جايزه است، در جايزه شركت داده نشد.

او در ادامه يادآور شد: امسال با توجه به اين‌كه شاعران كتاب‌ها را ارسال كردند، نشان مي‌دهد كه نسبت به سال گذشته بيش‌تر پي‌گير اين جايزه بودند و همچنين با توجه به آثار رسيده، ديده مي‌شود، شاعران پيشكسوت از جايزه استقبال كرده‌اند و اين خود نشان‌دهنده‌ي امتيازي است كه جايزه‌ي شعر خبرنگاران دارد. ما به دور از هرگونه جريان‌هاي ايدئولوژيك و سياسي، كتاب‌ها را جمع‌آوري كرديم و مورد بررسي قرار داديم. آن‌چه براي ما اهميت داشته، متن شعر و شاعرانگي آثار بوده است و از اين جهت نيز سعي كرده‌ايم استقلال خود را حفظ كنيم.

اكبرياني درباره‌ي كيفيت آثار رسيده نيز گفت: كيفيت آثار به نسبت سال گذشته بهتر بوده و همچنين استقبال شاعران پيشكسوت بيش‌تر از سال گذشته است. از سويي، شاعرانگي در شعر شاعران جوان بالاتر رفته و اين امر در آثار كاملا مشهود است.

او همچنين درباره‌ي حمايت نهادهاي دولتي از جايزه متذكر شد: وقتي نهادهاي دولتي حمايت مي‌كنند، انتظارات خاص خودشان را دارند و اگر اين انتظارات برآورده نشود، تحت فشارند كه چرا به نهادهايي كمك مي‌شود كه انتظارات را برآورده نمي‌كنند. ما تا حالا سمت نهادهاي دولتي نرفته‌ايم و سعي هم نداريم كه برويم.

او در ادامه يادآور شد: سال گذشته برنامه‌ي نقد كتاب‌ها را داشتيم كه درواقع از دوره‌اي كه نامزدها معرفي ‌شدند تا معرفي نفر برگزيده، آثار رسيده به دبيرخانه در مطبوعات و رسانه‌ها مورد نقد و بررسي قرار گرفتند و از اين‌رو جايزه فقط به معرفي نفر برگزيده ختم نمي‌شد و حجم زيادي از آثار در مطبوعات نقد مي‌شدند. از سويي با هماهنگي كه با روزنامه‌نگاران و سايت‌هاي ادبي شده بود، ضمن نقد كتاب‌ها، نظر آن‌ها را درباره‌ي جايزه جويا مي‌شديم تا جايزه بيش‌تر از اين‌ها در زمينه‌ي ادبي مطرح شود. همچنين سال گذشته اعضاي هيأت داوران را مكلف كرديم كه دست‌ كم دو اثر را مورد نقد قرار دهند و آن نقد را در مطبوعات منتشر كنند.

دبير جايزه‌ي شعر خبرنگاران گفت: تصميم ما بر اين بوده كه شعر كلاسيك را از شعر نو جدا كنيم و در هر رشته، برگزيده‌هاي آن حوزه را معرفي كنيم؛ اما امسال به دليل مشكل مالي اين امكان فراهم نشد و انتظار مي‌رود كه در سال‌هاي آينده اين اتفاق بيافتد.

او در پايان درباره‌ي مكان برگزاري برنامه نيز عنوان كرد: درباره‌ي محل برگزاري اين برنامه در حال رايزني هستيم. با يكي دو جا صحبت شده، ولي چون قطعي نيست، نمي‌توانم اسم مكان را بياورم. البته درباره‌ي محل برگزاري برنامه نظر مساعد داده شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha