• سه‌شنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8611-13186

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران در گفت‌وگو با ايسنا: سرمايه‌گذاران را به خارج تهران دعوت مي‌كنيم تبليغات در برنامه‌هاي سازمان ضعيف و غير هدفمند است

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران در گفت‌وگو با ايسنا:
سرمايه‌گذاران را به خارج تهران دعوت مي‌كنيم
تبليغات در برنامه‌هاي سازمان ضعيف و غير هدفمند است

سيف‌الله جوان، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران است؛ او که از مردادماه امسال به اين مقام منصوب شده، دوران رياست سيدمهدي ناظم‌رضوي و سعيد بکتاش را در استان تهران تجربه كرده است و اكنون با محمد بهرام‌زاده به‌عنوان رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران همكاري مي‌كند.

او پيش از اين معاون امور بين‌الملل، بازاريابي و فروش شرکت سرمايه‌گذاري ايرانگردي و جهانگردي وابسته به سازمان تأمين اجتماعي و سازمان بازنشستگي کشور بود. جوان در رشته‌هاي کارگرداني سينما و علوم ارتباطات اجتماعي تحصيل کرده است و اکنون در دانشگاه تهران تدريس مي‌کند.

تغييرات سريع در مديريت، سبب وارد شدن لطمه به پيکره‌ي سازمان مي‌شود

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: تغييرات سريع در مديريت، سبب وارد شدن لطمه‌هاي متعددي به پيکره‌ي سازمان مي‌شوند. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از جنس بسيار ظريف و حساسي است و قطعا اين حساسيت سبب مي‌شود که با کوچک‌ترين ضربه، اين جسم شکسته شود و به پيکره‌ي آن آسيب وارد شود.

وي ادامه داد: سازمان کل به جد به‌دنبال اصلاح ساختارهاست و تلاش مي‌کند که فعاليت‌هاي اين سازمان پويا شود و با هم‌انديشي، فکري نو را به سيستم تزريق کند. البته به‌نظر نمي‌رسد که سازمان مرکزي درصدد دخالت در امور دفتر تهران باشد.

او تصريح كرد: تغييرات سريع در مديريت‌ها سبب مي‌شوند که برنامه‌ها و فعاليت‌ها را نتوان پي‌گيري کرد و مسؤول جديد از فعاليت‌هاي مسؤول قبلي تا حدودي بي‌اطلاع مي‌ماند. البته من تلاش کردم، از آغاز دوران فعاليت در اين حوزه، تمام اقدامات و برنامه‌ها را به‌صورت مكتوب درآورم تا اگر جريان تغييرات ادامه داشت، مسؤول بعدي از آمار و اطلاعات با خبر باشد.

برنامه‌هاي عملي مناطق نمونه‌ي گردشگري تا اواخر نيمه‌ي نخست سال آينده آغاز مي‌شوند

جوان در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي طرح پياده‌رو کردن خيابان سي تير، احياي ميدان مشق و طرح‌هاي مربوط به محله‌ي عودلاجان که قرار بود، به‌عنوان يک محور فرهنگي در شهر تهران ايجاد شود، گفت: حقيقتا من در جريان اين موضوع نيستم و براي نخستين‌بار اين پروژه را از زبان شما شنيده‌ام. پس از سپرده شدن اين سمت به من در دفتر تهران، تاکنون هيچ اطلاعاتي درباره‌ي اين موضوع در اختيار من قرار نگرفته است.

وي درباره‌ي اقدامات انجام‌شده در مناطق نمونه‌ي گردشگري در استان تهران، اظهار داشت: دو منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري در شهرستان‌هاي ساوجبلاغ و طالقان هستند و اکنون 9 تأسيسات گردشگري درحال طي کردن مراحل ساخت هستند و با سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي مرتبط نيز در تعامل هستيم.

او بيان كرد: در شهرستان اسلامشهر، در شهر جديد پرند نيز منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري وجود دارد که اکنون پروژه‌هاي آن درحال طي کردن مراحل اداري و مطالعاتي‌اند.

جوان ادامه داد: شهرري نيز به‌عنوان يک منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري درحال مطالعه است که به‌دليل وجود جاذبه‌هاي گردشگري مذهبي در اين منطقه، بيشتر زيرساخت‌ها نيز مذهبي خواهند بود. منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري تنگه‌ي واشي نيز درحال مطالعه است.

وي درباره‌ي اين‌که مطالعات مناطق نمونه‌ي گردشگري استان تهران چه مدت طول مي‌کشند، توضيح داد: زمان‌بندي دقيقي را براي آن‌ها نمي‌توان مشخص کرد؛ اما تا اواخر نيمه‌ي نخست سال آينده، برنامه‌هاي عملي اين مناطق آغاز خواهند شد.

دوازده آژانس خدمات مسافرتي در زمينه‌ي توريسم روستاگردي فعاليت مي‌کنند

روستاهاي شهرستانک، گچسر، واريان، کرکبود، گيليرد، برغان، سنج، سيبيان دره، جليزجند، هرانده، رود افشان مشهد، مرا، مرآنک، لواسان بزرگ، افجه، برگ جهان، کند عليا و سفلي، شمشک، خاوه، جليل‌آباد، توچال، مجموعه‌ي روستايي سنگان و برده، روستاهاي هدف گردشگري استان تهران هستند.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران درباره‌ي اقدامات گردشگري در اين روستاها، گفت: در برخي از روستاها زيرساخت‌هاي گردشگري مانند زيرساخت‌هاي بهداشتي و کمپينگ درحال ساخت‌اند. کوچه‌هاي اين روستاها سنگ‌فرش شده‌اند و ديوارهاي آن‌ها به‌شکلي مرمت مي‌شوند که با سنت‌هاي روستا هم‌خواني داشته باشند و نگاه و منظر گذشته‌ي اين روستاها را در ذهن گردشگران تداعي کند.

او اظهار كرد: هدف از تعريف روستاهاي گردشگري، آشنايي مردم با فرهنگ روستايي است و مسايل توريسم روستاگردي در کميته‌ي گردشگري روستايي و عشاير بررسي مي‌شوند.

وي افزود: دوازده آژانس خدمات مسافرتي در زمينه‌ي توريسم روستاگردي فعاليت مي‌کنند و تاکنون پنج تور برگزار شده‌اند.

اطلاع‌رساني درباره‌ي مجموعه امامزاده‌ها ضعف دارد

جوان توضيح داد: مجموعه امامزاده‌ها دو متولي دارند؛ در زمينه‌ي مرمت و گردشگري زيارتي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فعال است و در حوزه‌ي مديريت و برنامه‌هاي مذهبي، سازمان اوقاف و امور خيريه فعاليت مي‌كند؛ با با اين حال، اطلاع‌رساني درباره‌ي آن‌ها ضعف دارد و در تهران ناشناخته باقي مانده‌اند.

او اضافه كرد: به همين دليل، با سازمان اوقاف و امور خيريه چند جلسه‌ي مشترک را برگزار کرديم تا کارهاي مربوط به امامزاده‌ها را در تعامل‌هايي دوسويه بتوانيم انجام دهيم.

سرمايه‌گذاران را به خارج از تهران دعوت مي‌کنيم

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران اظهار داشت: به‌دليل اين‌که بيشتر گردشگران تمايل دارند براي سفرهاي گردشگري از تهران خارج شوند، با وجود اين‌که در شهر تهران نيازي ضروري به احداث هتل و اماکن اقامتي داريم، اما در بحث مراکز تفريحي تلاش کرديم، سرمايه‌گذاران را به خارج از شهر تهران دعوت کنيم.

وي براي گردشگران، سفر به شهرستان‌هاي اطراف، طالقان، شهريار، کرج، فيروزکوه و دماوند را پيشنهاد كرد و تنگه‌ي واشي را نيز به‌عنوان مکاني که اقدامات خوبي در آن انجام شده‌اند، دانست.

مردم در نوروز، براي گرفتن خدمات از معتبر بودن آژانس‌ها مطمئن شوند

جوان بيان كرد: در تعاملي با آژانس‌هاي مسافرتي، سيستم نظارت و بازرسي سازمان را راه‌اندازي و مکان‌هاي گردشگري را به سه دسته‌ي اقامتگاه‌ها، سفره‌خانه‌ها و دفاتر خدمات مسافرتي تقسيم کرديم و نظارت مستقيمي بر فعاليت‌هاي آن‌ها مي‌شود.

وي توضيح داد: در اين سيستم نظارت با متخلفان برخورد مي‌شود و آژانس‌هايي را كه اقدامات مناسبي انجام داده‌اند، تشويق مي‌كنيم و مورد حمايت خود قرار مي‌دهيم. در اين مدت، بيش از 140 آژانس به حالت تعليق درآمده‌اند و 25 دفتر خدمات مسافرتي را مورد حمايت و تشويق قرار داده‌ايم.

او از مردم خواست كه در ايام نوروز، براي گرفتن خدمات از آژانس‌ها حتما از معتبر بودن آن‌ها مطمئن شوند و براي استعلام نيز با دفتر معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران يا با روابط عمومي اين سازمان تماس بگيرند.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران‌ درباره‌ي فعاليت‌هاي اين سازمان در شهر تهران، افزود: فعاليت‌هاي سازمان فراتر از بازرسي و نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتي است؛ اما متأسفانه اطلاع‌رساني در اين زمينه‌ها اندك است.

جوان اضافه كرد: تاكنون 49 موافقت‌نامه‌ي اصولي صادر شده‌اند و براي نخستين‌بار به 44 تأسيسات گردشگري وام زودبازده به مبلغ 40 ميليارد تومان اختصاص داده شده است. ‌اين مبالغ به هتل‌ها، سفره‌خانه‌ها و ... براي بازسازي، نوسازي، مرمت و خريد اتوبوس اختصاص يافته‌اند.

تبليغات در برنامه‌هاي سازمان ضعيف و غير هدفمند است

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران تبليغات را در برنامه‌هاي سازمان ضعيف و غير هدفمند دانست و دليل آن‌را تغييرات سريع در مديرت‌ها اعلام كرد.

او ادامه داد:‌ ستاد تسهيلات نوروزي تشكيل شده است و چهار كميته‌ي تبليغات و بازاريابي، اسكان، نظارت و بازرسي و آمار و اطلاعات و اطلاع‌رساني تشكيل شده و اكنون درحال فعاليت‌اند. در مذاكره‌هايي با اتحاديه‌ي هتل‌داران تهران نيز قرار شد كه تخفيف‌هايي براي واحدهاي اقامتي در شهر تهران درنظر گرفته شوند كه اعلام خواهد شد.

طرح‌هاي جامع گردشگري شهر تهران و شهرستان‌هاي اطراف درحال مطالعه‌اند

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران بيان كرد: طرح‌هاي جامع گردشگري شهر تهران و شهرستان‌هاي اطراف درحال مطالعه‌اند. اكنون 15 طرح هتل و هتل‌آپارتمان در تهران درحال برنامه‌ريزي‌اند، پنج طرح درحال دريافت مجوز از شهرداري هستند و كار عملياتي نه طرح نيز از 20 تا 80 درصد انجام شده است.

همچنين 39 تأسيسات رفاهي، تفريحي و بهداشتي در مسيرهاي بين راهي و مناطق گردشگري قرار دارند كه بيش از 60 درصد آن‌ها درحال تكميل‌اند. پنج پروژ‌ه‌ي مراكز تفريحي و سياحتي نيز در شهر تهران وجود دارند كه از سازمان مجوز گرفته‌اند كه مهم‌ترين آن‌ها آبشار مصنوعي و پروژه‌اي عظيم با هدف تفريحي در شهرك غرب است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha