• شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8611-13351

همزمان با سردي هوا و پديده وارونگي هوا مديرگروه طب كار دانشگاه علوم پزشكي تهران توصيه كرد: از ورزش صبحگاهي در فضاي بازخودداري كنيد!

مدير گروه طب كار دانشگاه علوم پزشكي تهران تاكيد كرد: در فصول سرد سال به علت وقوع پديده وارونگي هوا مردم و به خصوص ورزشكاران بايد ورزش‌هاي صبحگاهي را در فضاهاي بسته و سرپوشيده انجام دهند.

دكتر شرفيان متخصص طب كار و بيماري‌هاي شغلي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه شهرهاي بزرگ مانند شهر تهران به علت آلودگي هوا در فصول سرد سال دچار وارونگي هوا مي‌شوند، گفت: زماني وارونگي هوا رخ مي‌دهد كه گازهاي گرم مانند ‍CO2 (گازهاي گلخانه‌اي) بر روي سطح شهر قرار ‌گرفته و شب‌ها سرد و يخبندان مي‌شوند، در نتيجه گازهاي آلوده‌اي كه از كارخانجات و اتومبيل‌ها متصاعد ‌شده، ‌تمايل به حضور در فضايي با كمترين تنش مولكولي يعني فضاي سرد را دارند.

وي ادامه داد: در ادامه نزول هواي آلوده به سوي سطح زمين كه يخبندان و سرد است، هواي آلوده جاي هواي تميز در سطح شهر را مي‌گيرد كه پيامدهاي مخرب فراواني به دنبال دارد.

دكتر شرفيان با بيان اين كه ورزش در صبح به صورت يك فرهنگ درآمده است، اظهار كرد: در فصول سرد سال صبح‌ها هواي آلوده به علت پديده وارونگي هوا در سطح زمين قرار دارد و از سوي ديگر به علت اين كه افراد در حال ورزش كردن هستند، دم و بازدم عميقي دارند كه منجر به ته نشين شدن هواي آلوده در اعماق ريه آنها مي‌شود.

وي توصيه كرد: بهتر است در روزهاي سرد سال كه شب قبل از آن يخبندان رخ داده، ورزش‌هاي صبحگاهي را در فضاي سرپوشيده و بسته انجام داد تا از عوارض ناشي از تنفس هواي آلوده جلوگيري به عمل آيد.

مدير گروه طب كار دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اين كه بيماري‌هاي قلبي عروقي يكي از عوارض منوكسيدكربن به شمار مي رود، تصريح كرد: افرادي كه به مرور زمان و به دفعات متعدد در معرض منوكسيدكربن قرار دارند، دچار تصلب شرايين (سفتي جداره عروق) مي‌شوند، همچنين تمايل هموگلوبين براي چسبيدن به منوكسيدكربن 200 تا 250 برابر اكسيژن است، بنابراين حتي زماني كه در محيط اطراف يك فرد ورزش كننده، كمترين مقدار منوكسيدكربن وجود داشته باشد، جذب هموگلوبين خون شده و وارد بافت‌هاي مختلف بدن مي‌شود و به مرور زمان، بافت‌هاي بدن به سمت فرسودگي و تخريب پيش مي‌روند.

وي با بيان اين كه رسيدن منوكسيدكربن به بافت‌هاي بدن باعث سوخت و ساز غيرهوازي و سبب آزاد شدن مواد شيميايي در خون مي‌شود،‌ خاطرنشان كرد: همچنين در صورت تكرار مواجه با آلودگي هوا و به ويژه منوكسيدكربن،‌احساس درد در عضلات به وجود آمده كه نشان ازعدم رسيدن مطلوب و كافي اكسيژن به بدن است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha