• جمعه / ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8611-13966
  • خبرنگار : 71219

سال ديگري هم گذشت و موزه‌ي نيما يوشيج راه‌اندازي نشد

سال ديگري هم گذشت و موزه‌ي نيما يوشيج راه‌اندازي نشد

معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران از افتتاح موزه‌ي شهدا و قرآن شهرستان آمل خبر داد.

مهدي ايزدي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: موزه‌ي شهدا و قرآن در بناي تاريخي مير بزرگ با نمايش آثار مربوط به 63 شهيد و تعدادي نسخه‌ي خطي راه‌اندازي شد. آثار شهيدان شامل وصيت‌نامه، لباس، خاطرات، عكس‌هاي دوران كودكي، جواني و حتا پس از شهادت است.

وي اظهار داشت: در بخش موزه‌ي قرآن كه پنج ويترين به آن اختصاص داده شده است، 24 نسخه‌ي خطي قرآن با خط نستعليق و شكسته‌نستعليق و نيز صرف و نحو عربي به‌نمايش گذاشته شده‌اند. قديمي‌ترين اثر قرآن در اين موزه به دوره‌ي قاجار مربوط است كه يك‌صد و 83 سال قدمت دارد و با خط اسماعيل بن نوري نوشته شده است.

به گفته‌ي او، براي تامين امنيت در اين موزه كه حدود 400 متر فضاي مفيد دارد، دوربين‌هاي مداربسته كار گذاشته شده‌اند. همچنين بناي ميربزرگ كه به دوره‌ي صفويه تعلق دارد، داراي محراب،‌ شبستان و گنبدخانه است كه كل فضاي آن براي موزه آماده شده است.

ايزدي افزود: يكي ديگر از برنامه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران راه‌اندازي موزه‌ي نيما يوشيج است كه پروژه‌اي ملي است و اگر اعتبار آن به موقع تخصيص يابد، تا تابستان 1387 به بهره‌برداري مي‌رسد.

درباره‌ي ايجاد موزه‌ي نيما يوشيج، ايزدي دي‌ماه 1385 به خبرنگار ايسنا گفته بود كه موزه‌ي خانه‌ي نيما، سال آينده گشايش مي‌يابند و به بهره‌برداري مي‌رسند.

خانه‌ي نيما يوشيج در نه كيلومتري بخش بلده از شهرستان نور قرار دارد و در سال 1207 هجري قمري به‌دستور پدربزرگ نيما يوشيج ساخته شده است. اين خانه اكنون پس از 220 سال هنوز پابرجاست و مردم از خانه‌ي اين شاعر ايراني ديدن مي‌كنند؛ اما تبديل آن به موزه، مدت‌هاست كه با مشكلاتي مانند كمبود بودجه روبه‌رو شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha