• سه‌شنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8611-17819

« خسارت پنج ميليارد توماني به تهيه‌كنندگان فيلم » عامل اصلي قاچاق فيلم "سنتوري" معرفي شد

« خسارت پنج ميليارد توماني به تهيه‌كنندگان فيلم » 
عامل اصلي قاچاق فيلم "سنتوري" معرفي شد

با دستگيري عامل اصلي قاچاق فيلم "سنتوري"، رييس اتحاديه تهيه‌كنندگان فيلم سينماي ايران از خسارت 5 ميليارد توماني به تهيه‌كنندگان اين فيلم سينمايي خبر داد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ظهر امروز ـ سي‌ام بهمن ماه ـ همزمان با دستگيري "حجت ـ ف" عامل اصلي توزيع فيلم اكران نشده "سنتوري" در حوالي ميدان انقلاب، مرتضي شايسته با اشاره به سابقه‌ي چند ساله‌ي قاچاق فيلم پيش از اكران گفت: فيلم‌هاي زيادي بودند كه قرباني افرادي سودجو شده و ضررهاي مالي فراواني به توليدكنندگان فيلم وارد كردند.

وي اضافه كرد: از حدود يك سال پيش با شدت گرفتن اين موضوع، همكاري مناسبي ميان پليس امنيت نيروي انتظامي، قوه قضائيه و اتحاديه تهيه‌كنندگان ايجاد شد كه تا مقدار زيادي جلوي قاچاق فيلم‌ها گرفته شد. اما با توزيع گسترده‌ي فيلم "سنتوري" به اين نتيجه رسيديم كه اين شبكه‌ها همچنان فعال و در حال انجام اقدامات سودجويانه خود هستند.

به گفته شايسته قاچاق فيلم "سنتوري" در تهران با شدت زيادي صورت گرفته است و در اين ميان توزيع‌كنندگان با هدف ضربه زدن به سينما به‌صورت وسيع آن را در شهرهاي اطراف تهران و شهرستانها توزيع كردند.

به گزارش ايسنا، در اين نشست كه در پليس امنيت برگزار مي‌شد، رييس اتحاديه تهيه‌كنندگان فيلم سينماي ايران از وارد ‌آمدن سالانه بيش از 600 ميليارد تومان خسارت ناشي از گردش مالي شبكه قاچاق در ايران خبر داد و افزود: اين رقم 25 تا 30 برابر گردش مالي كل سينماي ايران است و با اين اقدام اخير حدود 4 تا 5 ميليارد تومان به تهيه‌كننده و صاحب فيلم "سنتوري" خسارت مالي وارد شده است.

بنابر اعلام وي؛ فيلم "سنتوري" داراي پروانه نمايش بوده است، اما چند روز پيش از اكران از نمايش آن جلوگيري شد و مسوولان اعلام كردند كه بايد اين فيلم در زمان مناسبي اكران شود، اما ظاهرا اعضاي اين شبكه خودشان وقت مناسب را تشخيص داده و اقدام به توزيع آن كردند.

او گفت: اين خلاء قانوني بايد پُر شود، چرا كه فيلم‌هاي ايراني كه از اكران آن جلوگيري مي‌شود در مدت زمان كوتاهي به سوژه و خوراك تمامي شبكه‌ها و سايت‌ها تبديل مي‌شوند.

او با اشاره به فقدان قانون كپي‌رايت ادامه داد: بر همين اساس سرمايه تهيه‌كنندگان بي‌دفاع است و هر لحظه امكان دارد اين اتفاق يا با توقيف فيلم و يا قاچاق آن بيش از اكران رخ داده و سرمايه‌هاي اين گروه از بين برود.

او با پيشنهاد تشكيل ستاد مبارزه با سرقت محصولات سمعي و بصري در كشور تاكيد كرد: اگر پليس همكاري مناسبي با ما نداشت، به طور قطع تا چند ماه ديگر هيچ چيزي از سينماي ايران باقي نمي‌ماند.

به گزارش ايسنا، فرامرز فرازمند تهيه‌كننده "سنتوري" كه در اين نشست حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگاران هيچ شخصي را مقصر به انتشار فيلم نكرد و گفت: روز 22 بهمن ماه متوجه شدم فيلم در سايتي قرار گرفته است و امكان دسترسي آسان به آن وجود دارد.

به گفته وي اين فيلم با زيرنويس نادرست انگليسي و روي سايت قرار گرفته بود، حتي نام داريوش مهرجويي كارگردان اين فيلم هم به اشتباه نوشته شده بود.

او توضيح داد: قرار بود فيلم در تاريخ سوم مرداد امسال در تهران و سپس سيزدهم مرداد ماه در ‌آمريكا اكران شود، چرا كه با يك شركت آمريكايي براي اكران آن قرارداد منعقد كرده بوديم. اما پس از عدم نمايش در تهران به سرعت با شركت ‌آمريكايي تماس گرفته‌ايم و آن‌ها را از پخش نكردن فيلم مطلع كرديم، حتي براي اين كار 50 هزار دلار نيز خسارت داديم.

فرازمند با بيان اينكه براي اين فيلم 600 ميليون تومان هزينه شده، افزود: فيلم قاچاق شده و در حال توزيع همان فيلم اصلي است و از زمان اتمام توليد چهار ماه در وزارت ارشاد و چند وقتي نيز در دفتر جشنواره‌ي فجر بوده است.

ما نمي‌گوييم چه كسي متهم است، اما ما در توزيع آن نقشي نداريم، تمام سعي ما در يك سال گذشته اكران فيلم بود و تمام سعي خود را براي جلوگيري از قاچاق آن انجام داديم، حتي فيلم را با گاوصندوق جا به جا مي‌كرديم. چون هيچ صاحب مالي نمي‌خواهد متضرر شود.

تهيه‌كننده فيلم سنتوري با بيان اينكه؛ اين اتفاق براي ضربه زدن به فيلم "سنتوري" رخ داده است. دوباره درخواست سازندگان اين فيلم را براي هر چه زودتر فراهم شدن مقدمات اكران آن مطرح كرد.

او اعلام آمادگي كرد: طي 24 ساعت فيلم را كپي كرده و در اختيار سينماها قرار دهيم تا از ادامه‌ي قاچاق فيلم جلوگيري شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha