• یکشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8612-13896.68048

در پي مصوبه اجباري شدن استفاده از مصالح استاندارد ساختماني از اول فروردين؛ رييس انجمن توليدكنندگان بتن آماده استاندارد ايران: رعايت اصول ايمني ضروري است

در پي مصوبه اجباري شدن استفاده از مصالح استاندارد ساختماني از اول فروردين؛
رييس انجمن توليدكنندگان بتن آماده استاندارد ايران:
رعايت اصول ايمني ضروري است

بر اساس مصوبه‌ي هيات دولت درخصوص ساماندهي توليد، توزيع و مصرف مصالح ساختماني از اول فروردين سال 87 به‌كارگيري مصالح استاندارد ساختماني در كليه ساخت و ساز كشور اجباري شد.

به گزارش خبرنگار مسكن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اصغر كيهاني - رييس انجمن توليدكنندگان بتن آماده استاندارد ايران- با بيان اين مطلب اظهار كرد: در تاريخ 23 اسفند سال 84 هفت روز مانده به پايان سال هيات دولت مصوبه‌اي درخصوص ساماندهي توليد، توزيع و مصرف مصالح ساختماني به امضا رساند كه براساس آن بايد در كليه‌ي ساخت و سازهاي كشور بايد مصالح ساختماني استاندارد به كار گرفته شود.

وي افزود: بر اين اساس قرار بود اين طرح تا پايان سال 86 مورد بررسي قرار گيرد و از تاريخ اول فروردين ماه سال 87 به اجرا درآيد كه در حال حاضر با توجه به اين‌كه در روزهاي پاياني سال قرار داريم كساني در امر ساخت و ساز كشور فعاليت مي‌كنند كمتر از 5 روز فرصت دارند تا از مصالح استاندارد در زمينه‌ي ساخت و ساز استفاده كنند.

كيهاني گفت: جلسات متعددي در اين زمينه در نهادها، وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌هاي مربوطه براي ساماندهي و به‌كارگيري مصالح ساختماني استاندارد در جهت مقاوم‌سازي ساختمان تشكيل شد كه در نهايت با جمع‌بندي لازم در اين زمينه از اول فروردين ماه سال 87 اين مصوبه به اجرا درخواهد آمد.

وي با اشاره به اين‌كه مركز تحقيقات ساختمان و مسكن وزارت مسكن و شهرسازي در زمينه‌ي بهينه‌سازي مصالح ساختماني براي مقاوم‌سازي ساختمان‌ها اين مساله را به شكل چشم‌انداز 20 ساله دنبال مي‌كند، گفت: ما در اين زمينه همكاري‌هاي بسياري با اين مركز انجام داديم و نتايج خوبي در اين جهت حاصل شد؛ به طوري كه از زمان ابلاغ مصوبه‌ي مذكور تا 300 واحد استاندارد بتن آماده در سراسر كشور بوجود آمده است.

نماينده‌ي 300 واحد توليدي بتن آماده استاندارد كشور خاطرنشان كرد: با توجه به اين‌كه كشور ما در معرض بلاياي طبيعي قرار دارد بايد تمامي اصول ايمني و استانداردهاي مربوطه رعايت شود. از اين رو از چند سال پيش تاكنون استانداردهاي ساخت بتن آماده مورد توجه و به تصويب رسيد و استفاده از بتن آماده اجباري شد.

كيهاني با بيان اين‌كه يك چهارم درآمد سرانه‌ي كشور خرج ساخت و ساز در كشور مي‌شود، گفت: بايد در زمينه‌ي به‌كارگيري مصالح كيفي استاندارد فرهنگ‌سازي شود؛ چراكه در زلزله‌ي بم عدم توجه به مقاوم‌سازي خانه‌ها فاجعه به بار آورد.

وي با اشاره به اين‌كه مهمترين مصالح ساختماني براي مقاوم‌سازي ساختمان، بتن آماده است، گفت: بتن آماده از تمامي مصالح ساختماني اهميت بيشتري دارد و پرمصرف‌ترين مصالح است. از اين رو نقش مهمي در مقاوم‌سازي ساختمان‌ها دارد. اما اين در حالي است كه با توجه به مصوبه‌ي هيات دولت درخصوص به‌كارگيري مصالح ساختماني استاندارد اين موضوع در بخش بتن‌سازي مشخص نيست سيمان استاندارد به چه شكل بايد تامين شود.

كيهاني تصريح كرد: هفت مهر ماه امسال بنا بر بخشنامه‌ي وزارت بازرگاني در حال حاضر در حدود شش ماه از آن مي‌گذرد تقريبا توانسته‌ايم در حدود 250 هزار تن سيمان از كارخانجات سيمان تحويل بگيريم. اين در حالي است كه تعاوني مصالح‌فروشان بنا بر اظهارات خودشان روزانه 10 هزار تن سيمان از كارخانجات سيمان دريافت مي‌كنند كه اگر 20 روز آن را در نظر بگيريم معادل شش ماه سيماني است كه براي كارخانجات بتن‌سازي در نظر گرفته‌اند.

وي گفت: بنده به عنوان نماينده‌ي 300 كارخانه توليد بتن آماده استاندارد اعلام مي‌كنم در صورتي كه سيمان واحدهاي توليدي بتن‌سازان در اندازه‌اي ظرفيتي كه دارند تامين شود قيمت سيمان در بازار آزاد به 50 هزار تومان مي‌رسد و ساخت و ساز با كنترل موسسه‌ي استاندارد با كيفيت و مقاوم‌سازي بالايي پيش خواهد رفت.

كيهاني در پايان خاطرنشان كرد: از دولت مي‌خواهيم در اجراي مصوبه‌ي هيات دولت در بخش توليد، توزيع، مصرف مصالح ساختماني استاندارد نظارت لازم را به عمل آورند و همچنين در اجراي بخشنامه وزارت بازرگاني در تاريخ 9 مهرماه 86 در زمينه‌ي تحويل سيمان به بخش سازه مردمي از طريق كارخانجات بتن‌ساز و بخش بنايي از طريق تعاوني مصالح‌فروشان انجام گيرد تا سرانجام ساخت و ساز كشور و مقاوم‌سازي ساختمان‌ها از رشد خوبي در سال آينده برخوردار شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha